POLECAMY
-24%
Autor:
Format:
W pracy podjęto próbę ustalenia niektórych cech psychicznego i społecznego funkcjonowania dzieci z astmą oskrzelową oraz określenia wpływu choroby i sanatoryjnej rehabilitacji na swoistość odgrywania ról rodzinnych i szkolnych. Praca składa się z siedmiu rozdziałów. W pierwszym dokonano charakterystyki astmy w aspekcie medycznym na podstawie analizy literatury przedmiotu. Ponadto zaprezentowano koncepcje teoretyczne, w świetle których próbowano połączyć aspekty medyczne i psychologiczne w celu zrozumienia i wyjaśnienia genezy oraz patomechanizmu astmy u dzieci. W drugim rozdziale zaprezentowano właściwości psychiczne i ich rolę w etiopatogenezie, akcentując wzajemne zależności między nimi a zaburzeniami chorobowymi. Analiza teoretyczna oraz wyniki badań przekonują o negatywnym wpływie astmy, jako choroby przewlekłej, i związanych z nią okoliczności na właściwości psychiczne jednostki. W pracy przyjęto, jako istotne z punktu widzenia funkcjonowania dzieci, takie właściwości, jak: wydolność psychiczna, skłonności neurotyczne, poziom samoakceptacji i akceptacji innych, właściwości kierunkowe oraz samopoczucie. W trzecim rozdziale przedstawiono analizę funkcjonowania społecznego dzieci przewlekle chorych, w tym z astmą, ustalając przyczynę zakłóconego funkcjonowania w sytuacji choroby. W literaturze przedmiotu podkreśla się zależność o charakterze sprzężenia zwrotnego pomiędzy funkcjonowaniem a treścią poznawczej reprezentacji choroby. Przewlekła choroba somatyczna często prowadzi do zakłócenia harmonijnego rozwoju społecznego. W pracy dokonano, jako istotnej dla dzieci w wieku 12-15 lat, analizy funkcjonowania społecznego w rolach, tj. w roli członka rodziny, w roli ucznia w klasie i w roli w grupie rówieśniczej. W czwartym rozdziale przedstawiono program badań własnych, sformułowano ich cel i teoretyczno-metodologiczne założenia. W kolejnych siedmiu podrozdziałach prezentowane są przyjęte w pracy: przedmiot i cel badań, problemy i hipotezy, zmienne oraz wskaźniki pomiaru, procedura badawcza, przebieg i organizacja badań, charakterystyka grupy badanej i kontrolnej oraz metody analizy statystycznej. Przedmiotem niniejszej dysertacji jest teoretyczno-empiryczna analiza funkcjonowania dziecka z astmą w średnim wieku szkolnym. Celem badań jest zebranie opinii i pogłębienie wiedzy na temat funkcjonowania psychospołecznego takiego dziecka.
Rok wydania | 2010 |
---|---|
Liczba stron | 216 |
Kategoria | Pedagogika społeczna |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pomorskiego w Słupsku |
ISBN-13 | 978-83-7467-139-2 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Funkcjonowanie bezzałogowych systemów...
do koszyka
Funkcjonowanie Giełdy Papierów...
do koszyka
Funkcjonowanie kreatywnych zespołów w...
do koszyka
Spis treści
Wstęp | 5 |
ROZDZIAŁ I. ASTMA JAKO CHOROBA PRZEWLEKŁA | 8 |
1.1. Istota astmy | 8 |
1.2. Klasyfikacja astmy | 12 |
1.2.1. Koncepcja medyczna | 12 |
1.2.2. Koncepcja psychoanalityczna | 17 |
1.2.3. Koncepcja behawioralna | 18 |
1.2.4. Koncepcja poznawcza | 19 |
1.3. Leczenie astmy | 21 |
1.4. Charakterystyka rehabilitacji medycznej osób z astmą | 25 |
ROZDZIAŁ II. WŁAŚCIWOŚCI PSYCHICZNE DZIECI Z ASTMĄ | 28 |
2.1. Wydolność psychiczna | 28 |
2.2. Skłonności neurotyczne | 33 |
2.3. Samoakceptacja i akceptacja innych | 46 |
2.4. Właściwości procesów kierunkowych | 52 |
2.5. Samopoczucie | 60 |
2.6. Szanse rehabilitacji psychicznej | 65 |
ROZDZIAŁ III. FUNKCJONOWANIE SPOŁECZNE DZIECI Z ASTMĄ | 69 |
3.1. Status teoretyczny kategorii pojęciowych funkcjonowanie i rola społeczna | 69 |
3.2. Funkcjonowanie dzieci z astmą w rodzinie | 73 |
3.3. Funkcjonowanie dzieci z astmą w środowisku szkolnym i w grupie rówieśniczej | 82 |
3.4. Szanse rehabilitacji społecznej | 96 |
ROZDZIAŁ IV. METODOLOGIA BADAŃ WŁASNYCH | 100 |
4.1. Przedmiot i cel badań | 100 |
4.2. Problemy i hipotezy | 103 |
4.3. Zmienne oraz wskaźniki ich pomiaru | 105 |
4.4. Metody, techniki i narzędzia badawcze | 112 |
4.5. Przebieg i organizacja badań | 117 |
4.6. Charakterystyka grupy badanej i kontrolnej | 118 |
ROZDZIAŁ V. WYBRANE WŁAŚCIWOŚCI PSYCHICZNE DZIECI CHORYCH NA ASTMĘ | 122 |
5.1. Niektóre cechy funkcjonowania poznawczego dzieci z astmą | 122 |
5.1.1. Uwaga jako warunek aktywności poznawczej | 124 |
5.1.2. Jakość procesów spostrzegania | 126 |
5.2. Niektóre cechy sfery emocjonalno-motywacyjnej dzieci z astmą | 128 |
5.2.1. Skłonności neurotyczne | 129 |
5.2.2. Samopoczucie | 131 |
5.2.3. Poziom motywacji | 133 |
5.3. Samoakceptacja i akceptacja innych w badanej grupie | 135 |
ROZDZIAŁ VI. SYTUACJA ZDROWOTNA BADANEJ MŁODZIEŻY | 140 |
6.1. Sytuacja zdrowotna w wymiarze subiektywnym | 140 |
6.2. Sytuacja zdrowotna w wymiarze obiektywnym | 143 |
ROZDZIAŁ VII. FUNKCJONOWANIE SPOŁECZNE DZIECI Z ASTMĄ | 148 |
7.1. Funkcjonowanie badanych dzieci w rodzinie | 148 |
7.1.1. Relacje z domownikami | 149 |
7.2. Funkcjonowanie badanych dzieci w grupie rówieśniczej i w środowisku szkolnym | 153 |
7.2.1. Relacje w grupach rówieśniczych | 153 |
7.2.2. Relacje w szkole | 157 |
WNIOSKI, OPIS MODELU REHABILITACJI DZIECI Z ASTMĄ | 161 |
Bibliografia | 172 |
Aneksy | 190 |