INNE EBOOKI AUTORA
-20%
Autor:
Redakcja:
Wydawca:
Format:
epub, pdf
Niniejsza książka jest próbą przedstawienia najczęściej stosowanych metod i technik w badaniach pedagogicznych. Każda z metod poddana jest bardziej lub mniej szczegółowej charakterystyce łącznie z przypisywaną jej wartością poznawczą, w tym z zarówno przysługującymi jej zaletami jak i niedomaganiami pod względem merytorycznym. Szeroko omawia warunki, od spełnienia których uzależnia się poprawne zastosowanie poszczególnych metod i technik badawczych.
Publikacja jest adresowana szczególnie do studentów studiów pedagogiki i młodszych pracowników naukowo-dydaktycznych, podejmujących prace badawcze dotyczące szeroko rozumianej problematyki pedagogicznej. Może być przydatna także w pisaniu prac dyplomowych i magisterskich, rozpraw doktorskich i habilitacyjnych.
Rok wydania | 2011 |
---|---|
Liczba stron | 332 |
Kategoria | Pedagogika ogólna |
Wydawca | Oficyna Wydawnicza IMPULS |
ISBN-13 | 978-83-7587-932-2 |
Numer wydania | 11 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Spis treści: | |
Wstęp | |
I. Z zagadnień metodologii badań pedagogicznych | |
1. Metodologia badań pedagogicznych jako nauka | |
2. Pluralistyczne podejście w badaniach pedagogicznych | |
3. Problemy badawcze i kryteria ich poprawności | |
4. Pojecie, klasyfikacja oraz cechy metod i technik badawczych | |
5. Zmienne i wskaźniki w badaniach pedagogicznych | |
6. Etapy badań pedagogicznych | |
II. Obserwacja | |
Pojecie obserwacji i jej klasyfikacji | |
Warunki i zalety poprawnej obserwacji | |
Przedmiot obserwacji | |
Techniki obserwacji standaryzowanej | |
Techniki obserwacji niestandaryzowanej | |
Gromadzenie, opracowanie i interpretacja danych z obserwacji | |
Granice poznawcze obserwacji | |
III. Metoda szacowania (skale ocen) | |
Ogólna charakterystyka metody szacowania | |
Rodzaje skal ocen | |
Konstruowanie skal ocen | |
Błędy popełniane przy ocenianiu | |
Źródła błędów w ocenie | |
Sposoby zapobiegania błędom w ocenie | |
IV. Eksperyment pedagogiczny | |
Określenie eksperymentu pedagogicznego | |
Techniki eksperymentalne | |
Użyteczność badań eksperymentalnych | |
Zastrzeżenia wobec badań eksperymentalnych | |
Błędy w badaniach eksperymentalnych | |
Przykład eksperymentu pedagogicznego | |
Badania quasi-eksperymentalne | |
V. Testy osiągnięć szkolnych | |
1. Określenie testów osiągnięć szkolnych | |
2. Rodzaje testów osiągnięć szkolnych | |
3. Cechy testów osiągnięć szkolnych | |
4. Przegląd zadan tekstowych | |
5. Zasady i warunki układania zadan twkstoweych | |
6. Ilościowa analiza zadan tekstowych | |
7. Użyteczność i ograniczenia testów osiągnięć szkolnych | |
VI. Metoda socjometryczna | |
Charakterystyka metody socjometrycznej | |
Klasyczna technika socjometryczna | |
a. kryteria socjometryczne | |
b. sporządzanie tabeli socjometrycznej | |
c. graficzne przedstawienie materiału socjometrycznego | |
d. ilościowe opracowanie danych socjometrycznych | |
3. Nietypowe techniki socjometryczne | |
4. Ograniczenia poznawcze metody socjometrycznej | |
VII. Analiza dokumentów | |
Rozumienie analizy dokumentów | |
Rodzaje dokumentów | |
Autentyczność dokumentów i wiarygodność obserwatora | |
Przegląd technik analizy dokumentów | |
Analiza rysunków | |
Mocne i słabe strony analizy dokumentów | |
VIII. Metoda sondażu | |
Określanie metody sondażu | |
Wymagania stawiane metodzie sondażu | |
Rodzaje pytań sondażowych (kwestionariuszowych) | |
Techniki metody sondażu | |
a. Techniki sondażu z zastosowaniem ankiety | |
b. Techniki sondażu z zastosowaniem wywiadu | |
5. Źródła błędów w badaniach sondażowych | |
IX. Metoda dialogowa (rozmowa) | |
Charakterystyka metody dialogowej | |
Warunki poprawności metody dialogowej | |
Techniki metody dialogowej | |
Utrwalanie przebiegu prowadzonej rozmowy | |
Błędy stosowane w metodzie dialogowej | |
X. Metoda biograficzna | |
1. Opis metody biograficznej | |
2. Z historii metody biograficznej | |
3. Odmiany metody biograficznej | |
a. metoda monograficzna | |
b. metoda indywidualnych przypadków | |
4. Zalety i wady metody biograficznej | |
Zakończenie | |
Bibliografia | |