POLECAMY
-5%
Autor:
Format:
O czym jest ta książka? Najprościej mówiąc, o związkach kolorów z psychiką człowieka, o wędrówce poprzez prawdy jawne i utajone (ukryte), leżące na pograniczu nauki i sztuki; fizyki, fizjologii, medycyny niekonwencjonalnej, a nade wszystko psychologii, i to w wymiarze procesów percepcji, ekspresji i projekcji. Autor podjął trud intelektualnej wędrówki, trwającej ponad dziesięć lat, poprzez bezdroża mitów, faktów empirycznych i teorii wyjaśniających ów związek barw z psychiką człowieka. Książka jest próbą intelektualnej syntezy i próbą stawiania pytań z pozycji psychologicznej, mimo że jest to problem znacznie wykraczający poza możliwości psychologii.
Rok wydania | 2012 |
---|---|
Liczba stron | 340 |
Kategoria | Psychologia ogólna |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej |
ISBN-13 | 978-83-7784-149-5 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Barwy Mazur
do koszyka
Barwy Mazur. Tom 2
do koszyka
Barwy miłości
do koszyka
Barwy miłości
do koszyka
Barwy mojej wyobraźni
do koszyka
Barwy polskości czyli życie burzliwe...
do koszyka
Barwy pożądania
do koszyka
Barwy słów
do koszyka
Spis treści
WPROWADZENIE | 9 |
ROZDZIAŁ I. TEORIE PERCEPCJI BARW | 11 |
Powstanie problemu | 11 |
Kształtowanie się podstaw teoretycznych percepcji barw w świetle fizyki i fizjologii XVII–XIX wieku | 13 |
Badania fizyczne nad barwami jako właściwościami światła | 13 |
Badania fizjologiczne nad mechanizmami postrzegania barw | 19 |
Fizjologiczne podstawy widzenia barw | 21 |
Budowa i funkcjonowanie oka a widzenie barwne | 21 |
Obrazy następcze i kontrast barw | 26 |
Zjawisko adaptacji na barwy | 28 |
Stałość spostrzegania barwy | 29 |
Ślepota na barwy – daltonizm | 30 |
Modele wyjaśniające powstawanie barw i widzenie barwne | 33 |
Wprowadzenie | 33 |
Model układu barw J. W. Goethego | 34 |
Schemat kuli barw Rungego | 35 |
Diagramy kołowe barw | 37 |
Ewolucja palety barw w malarstwie | 40 |
ROZDZIAŁ II. EKSPRESYJNO-SYMBOLICZNA WARTOŚĆ KOLORU W DZIEJACH SZTUKI | 47 |
Wprowadzenie | 47 |
Kolorystyka dzieł sztuki i jej interpretacja psychologiczna. Szkic historyczny | 51 |
ROZDZIAŁ III. BARWA JAKO SYMBOL I WARTOŚĆ W TRADYCJI HUMANISTYCZNEJ | 69 |
Istota symbolu i symbolizacji | 69 |
Barwa jako symbol | 72 |
ROZDZIAŁ IV. ZWIĄZEK BARW Z PSYCHIKĄ. PODSTAWY TEORETYCZNE | 80 |
Wprowadzenie | 80 |
Ujęcie związku barw z psychiką człowieka w świetle teorii asocjacji | 81 |
Związek barwy z pobudliwością afektywną człowieka | 84 |
Energetyczno-dynamiczne oddziaływanie barw na strukturę psychofizjologiczną organizmu człowieka | 87 |
Światło i barwa jako podstawowa energia życia | 92 |
Próba syntezy | 100 |
ROZDZIAŁ V. BARWY W DIAGNOSTYCE PSYCHOLOGICZNEJ | 109 |
Zjawisko projekcji a barwy | 109 |
Wprowadzenie | 109 |
Zjawisko projekcji w psychologii | 111 |
Projekcja twórcza | 113 |
Ekspresja plastyczna a projekcja | 117 |
Struktura wytworu plastycznego jako podstawa informacji projekcyjnej | 121 |
Kolor jako znak i wartość w projekcji | 123 |
Prezentacja wybranych narzędzi badawczych | 131 |
Test Kolorów Maxa Lüschera | 131 |
Test Barwnych Piramid (M. Pfister, R. Heiss, K. W. Schaie) | 139 |
Test Kolorowych Kwadratów (TKK) A. Weyssenhoff. Wersja eksperymentalna | 146 |
ROZDZIAŁ VI. BARWY W TERAPII | 154 |
Na pograniczu parapsychologii i chromo terapii | 154 |
Światło i barwy jako energie regulujące funkcjonowanie organizmów żywych | 158 |
Energie życia | 158 |
Aura i energie barwne czakramów | 162 |
Terapia barwna | 169 |
Mandala jako kreatywna terapia | 174 |
Tworzenie mandali i jej psychologiczna interpretacja | 176 |
ROZDZIAŁ VII. Z BADAŃ NAD PERCEPCJĄ BARW PRZEZ DZIECI I MŁODZIEŻ | 182 |
Wprowadzenie do problemu | 182 |
Badania nad percepcją i preferencjami kolorów przez dzieci przedszkolne i w młodszym wieku szkolnym | 186 |
Opis metody | 186 |
Preferencje kolorystyczne dzieci przedszkolnych | 193 |
Preferencje kolorystyczne dzieci 7–9-letnich | 196 |
Preferencje kolorystyczne dzieci i młodzieży w wieku 10–18 lat | 197 |
Cele i problemy badawcze | 197 |
Metodyka prowadzonych badań | 199 |
Zasady obliczania wyników | 201 |
Charakterystyka terenu badań i osób badanych | 201 |
Analiza statystyczna uzyskanych wyników w badaniach I (test) i II (retest) | 202 |
ROZDZIAŁ VIII. ZWIĄZEK KOLORÓW Z EMOCJAMI W ŚWIETLE BADAŃ EMPIRYCZNYCH MŁODZIEŻY | 216 |
Wprowadzenie do problemu | 216 |
Opis metody i organizacji badań | 219 |
Inwentarz Emocji (IE) | 219 |
Charakterystyka terenu badań i osób badanych | 220 |
Synteza wyników badań | 221 |
Dyskusja wyników w świetle wiedzy teoretycznej | 234 |
ROZDZIAŁ IX. KOLOR W EKSPRESJI PLASTYCZNEJ DZIECI I MŁODZIEŻY | 243 |
Wprowadzenie do problemu | 243 |
Z badań nad rozwojem kolorystyki w twórczości plastycznej dzieci i młodzieży w świetle literatury przedmiotu | 244 |
Dynamika ekspresji kolorystycznej a fazy i etapy rozwoju twórczości plastycznej dzieci i młodzieży | 251 |
Kolor w ekspresji plastycznej dzieci i młodzieży w świetle badań własnych | 258 |
Problematyka badań | 258 |
Metodyka prowadzonych badań | 259 |
Teren i osoby badane | 261 |
Rozwój ekspresji kolorystycznej u dzieci w wieku przedszkolnym | 262 |
Rozwój ekspresji kolorystycznej u dzieci w młodszym wieku szkolnym | 268 |
Rozwój i regresja w kolorystyce wytworów plastycznych młodzieży starszych klas szkoły podstawowej | 274 |
ZAKOŃCZENIE | 283 |
BIBLIOGRAFIA | 288 |
ILUSTRACJE | 295 |