POLECAMY
Publikacja doskonale wpisuje się w zapotrzebowanie społeczne i stanowi cenne uzupełnienie literatury przedmiotu. Celem pracy jest nie tylko psychologiczna charakterystyka zawodu nauczyciela, ale przede wszystkim wskazanie na liczne uwarunkowania przedmiotowe i środowiskowe, które leżą u podstaw skuteczność procesu edukacji.
Publikacja jest interesującym i wartościowym opracowaniem, stanowiącym cenne uzupełnienie przedmiotu w zakresie psychologicznej charakterystyki zawodu nauczyciela. Autorka zwraca szczególną uwagę na wiele ważnych mechanizmów i procesów warunkujących nie tylko zadowolenie z pracy, ale również na osobowościowe i środowiskowe uwarunkowania efektywności pracy nauczyciela i procesu edukacji. Treść pracy zawiera wiele bardzo cennych informacji, wskazówek, dyrektyw podnoszących skuteczność i jakość pracy nauczyciela.
Rok wydania | 2009 |
---|---|
Liczba stron | 311 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-7525-326-9 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Dawaj innym szczęście. Ścieżka pasji,...
do koszyka
Dawaj innym szczęście. Ścieżka pasji,...
do koszyka
Dietetyk w garach, czyli z miłości do...
do koszyka
Droga od pasji do profesji
do koszyka
Harcerstwo źródłem pedagogicznej pasji
do koszyka
Młodzież licealna wobec wartości...
do koszyka
Spis treści
WSTĘP | 5 |
Rozdział I. SZKOŁA JAKO ŚRODOWISKO PRACY NAUCZYCIELA | 11 |
1. Znaczenie pracy w życiu człowieka dorosłego | 11 |
2. Wymagania roli zawodowej nauczyciela | 19 |
3. Koncepcje rozwoju zawodowego nauczyciela | 28 |
4. Kształcenie i doskonalenie nauczycieli w zintegrowanej Europie | 41 |
5. Zagrożenia w środowisku pracy nauczyciela | 48 |
Rozdział II. PSYCHOLOGICZNE WYZNACZNIKI SKUTECZNOŚCI ZAWODO-WEJ NAUCZYCIELI | 61 |
1. Znaczenie płci w aktywności zawodowej nauczyciela | 61 |
2. Poczucie bezpieczeństwa jako regulator aktywności zawodowej | 66 |
3. Rozwój osobowy a predyspozycje zawodowe nauczycieli | 71 |
3.1. Dyspozycyjny optymizm | 72 |
3.2. Nadzieja na sukces | 77 |
3.3. Cechy osobowości | 80 |
3.4. Dyrektywność | 87 |
3.5. Zachowania agresywne | 94 |
Rozdział III. BADANIA WŁASNE | 105 |
1. Problematyka i cele badań | 105 |
2. Zastosowane metody badawcze | 110 |
3. Charakterystyka badanych osób | 123 |
4. Procedury analiz statystycznych | 129 |
Rozdział IV. PŁEĆ JAKO CZYNNIK DETERMINUJĄCY PSYCHOLOGICZNE FUNKCJONOWANIE NAUCZYCIELI | 131 |
1. Zmienne indywidualne a płeć nauczycieli | 131 |
2. Płeć a zmienne psychologiczne | 136 |
3. Płeć a adaptacja zawodowa nauczycieli | 141 |
4. Wybrane determinanty zadowolenia z pracy i życia a płeć nauczycieli | 143 |
5. Wnioski | 147 |
Rozdział V. STRUKTURA RODZINY A PSYCHOLOGICZNE FUNKCJONOWA-NIE NAUCZYCIELI | 151 |
1. Zmienne indywidualne a struktura rodziny | 151 |
2. Struktura rodziny a zmienne psychologiczne | 157 |
3. Struktura rodziny a adaptacja zawodowa nauczycieli | 164 |
4. Wybrane determinanty zadowolenia z pracy i z życia a struktura rodziny nauczycieli | 167 |
5. Wnioski | 174 |
Rozdział VI. MIEJSCE PRACY A PSYCHOLOGICZNE FUNKCJONOWANIE NAUCZYCIELI | 179 |
1. Zmienne indywidualne a miejsce pracy | 180 |
2. Miejsce pracy a zmienne psychologiczne | 185 |
3. Miejsce pracy a adaptacja zawodowa nauczycieli | 188 |
4. Wybrane determinanty zadowolenia z pracy i z życia a miejsce pracy nauczycieli | 192 |
5. Wnioski | 199 |
Rozdział VII. PSYCHOLOGICZNE MODELE FUNKCJONOWANIA NAUCZY-CIELI | 203 |
1. Wstępna charakterystyka wyodrębnionych modeli | 204 |
1.1. Frustraci | 204 |
1.2. Rzemieślnicy | 205 |
1.3. Pasjonaci | 206 |
2. Porównanie wyodrębnionych modeli nauczycieli | 207 |
2.1. Zmienne indywidualne | 207 |
2.2. Zmienne psychologiczne | 212 |
2.3. Adaptacja zawodowa | 223 |
2.4. Wybrane determinanty zadowolenia z pracy i z życia nauczycieli w wyodrębnio-nych modelach | 227 |
3. Dynamika funkcjonowania w roli zawodowej w wyodrębnionych modelach | 232 |
3.1. Staż pracy a model funkcjonowania nauczycieli | 234 |
3.2. Porównanie dynamiki funkcjonowania w wyodrębnionych modelach | 240 |
4. Psychologiczna identyfikacja nauczycieli o cechach pasjonatów i frustratów | 252 |
5. Wnioski | 262 |
Rozdział VIII. PODSUMOWANIE BADAŃ WŁASNYCH | 277 |
ZAKOŃCZENIE | 285 |
BIBLIOGRAFIA | 289 |
SUMMARY | 303 |
OD REDAKCJI | 311 |