INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
epub, mobi
Wyjątkowość tej książki nie polega na tym, że jest poświęcona zarządzaniu uczelnią oraz sferze governance w szkolnictwie wyższym, ponieważ monografie o takiej tematyce były już publikowane przez krajowych i zagranicznych autorów. Nigdy dotąd nie powstała jednak książka, która by w tak wyczerpujący sposób, tak wszechstronnie i tak głęboko przedstawiała złożone problemy funkcjonowania uniwersytetu i wspólnoty uczelni. Podkreślenia wymaga harmonijne połączenie przez autora XX-wiecznej perspektywy rozwoju z aktualnymi uwarunkowaniami działania szkół wyższych. Monografia nie omija problemów konfrontowania się kultury samorządności akademickiej oraz wymagań rządności instytucjonalnej, z odniesieniami do modeli organizacyjnych i roli przywództwa w uczelni. Autor nie unika rozpatrywania najtrudniejszych zagadnień menedżeryzmu i rozliczalności uniwersytetu w zderzeniu z jego tradycyjnymi wartościami. Znajomość rzeczy, profesjonalizm, wnikliwość analizy, ale i odwaga autora w formułowaniu niekoniecznie popularnych wniosków są imponujące.
Prof. dr hab. Jerzy Woźnicki,
prezes Fundacji Rektorów Polskich
Doskonała książka, napisana z rzadko spotykanym w polskiej literaturze rozmachem. Autor niezwykle ciekawie analizuje przeszłość uniwersytetu – i wybiega myślą w jego przyszłość, opierając się na zmieniających się koncepcjach zarządzania. Praca wybitna, koncepcyjna i do tego świetnie napisana. Wszystkim pragnącym lepiej zrozumieć ewolucję szkolnictwa wyższego – a zarazem jego prognozowaną przyszłość – serdecznie polecam!
Prof. dr hab. Marek Kwiek,
autor „Uniwersytetu w dobie przemian”
i dyrektor Institute for Advanced Studies in Social Sciences UAM
Rok wydania | 2022 |
---|---|
Liczba stron | 462 |
Kategoria | Zarządzanie, organizacja, strategie |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-22257-4 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 9 |
I. ZINTEGROWANE ZARZĄDZANIE INSTYTUCJAMI SZKOLNICTWA WYŻSZEGO | 15 |
1. Istota zarządzania uczelniami | 17 |
1.1. Uczelnia przyszłości | 17 |
1.2. Organizacja uniwersytetów I fali | 19 |
1.3. Organizacja uniwersytetów II fali | 21 |
1.4. Uniwersytety posthumboldtowskie | 24 |
1.5. Organizacja uczelni III fali | 26 |
1.6. Organizacja uczelni IV fali | 30 |
1.7. Cztery fale organizacji uczelni | 34 |
1.8. Autonomia uniwersytetu i wolność nauki | 37 |
2. Model zarządzania uczelnią– perspektywa zintegrowana 39 | |
2.1. Nadzór akademicki a zarządzanie uczelniami | 39 |
2.2. Zarządzanie uczelnią | 41 |
2.3. Ład akademicki i nadzór nad uczelniami | 47 |
2.4. Modele ładu akademickiego w różnych krajach | 49 |
2.5. Nadzór a zarządzanie uczelnią | 53 |
2.6. Koncepcje ładu akademickiego | 54 |
2.7. Krytyka menedżeryzmu i korporacyjności w zarządzaniu uczelnią | 57 |
3. Transformacje instytucji szkolnictwa wyższego | 59 |
3.1. Źródła transformacji uczelni | 59 |
3.2. Uniwersytet neoliberalny– idea i krytyka | 60 |
3.3. Internacjonalizacja szkolnictwa wyższego | 65 |
3.4. Dywersyfikacja strategii oraz stratyfikacja zarządzania uczelniami | 69 |
3.5. Powszechność kształcenia wyższego | 72 |
3.6. Korporatyzacja zawodu akademika | 73 |
3.7. Nauka przemysłowa oraz akademicka | 76 |
3.8. Prywatyzacja i specjalizacja kształcenia | 77 |
4. Przywództwo akademickie 82 | |
4.1. Przywództwo w uczelni | 82 |
4.2. Koncepcje przywództwa akademickiego | 84 |
4.3. Role kierownicze w uczelniach | 93 |
4.4. Przywództwo cyfrowe w uczelniach | 98 |
II. SYSTEM ORGANIZACYJNY UCZELNI 103 | |
5. Strategia i misja akademicka | 105 |
5.1. Zarządzanie strategiczne w uczelni | 105 |
5.2. Historyczne zmiany misji i strategii akademickiej | 110 |
5.3. Formacje i strategie uczelni | 112 |
5.4. Biznesowe koncepcje strategii w uczelniach | 119 |
6. Kultura i tożsamość organizacyjna uczelni | 129 |
6.1. Kultura i tożsamość organizacyjna | 129 |
6.2. Modele kultur organizacyjnych | 132 |
6.3. Rodzaje kultur organizacyjnych | 149 |
6.4. Ewolucja kultur akademickich | 151 |
6.5. Zanikanie tradycyjnych kultur uniwersytetów | 158 |
6.6. Kultura kontroli w uczelni | 159 |
6.7. Proces zmiany kulturowej | 163 |
7. Struktury organizacyjne i władza w uczelniach | 166 |
7.1. Struktury organizacyjne | 166 |
7.2. Struktury organizacyjne uczelni | 169 |
7.3. Władza w organizacjach | 170 |
7.4. Zmiany struktur władzy w uczelniach | 173 |
III. MISJE UCZELNI 179 | |
8. Zarządzanie nauką | 181 |
8.1. Znaczenie działalności naukowej uczelni | 181 |
8.2. Zarządzanie działalnością badawczą uczelni | 182 |
8.3. Międzynarodowe rankingi doskonałości naukowej | 191 |
8.4. Krytyczne spojrzenie na zarządzanie nauką | 193 |
9. Zarządzanie dydaktyką | 195 |
9.1. Znaczenie zarządzania kształceniem wyższym | 195 |
9.2. Zarządzanie jakością kształcenia | 196 |
9.3. Zmiany systemów jakości | 199 |
9.4. Metody i narzędzia zarządzania jakością w edukacji | 202 |
9.5. Krytycznie o zarządzaniu jakością kształcenia | 206 |
10. Zarządzanie trzecią misją | 209 |
10.1. Istota trzeciej misji | 209 |
10.2. Cele trzeciej misji uczelni | 211 |
10.3. Zarządzanie trzecią misją | 216 |
10.4. Różnorodność i tolerancja w uczelni | 219 |
10.5. Zrównoważony rozwój w szkolnictwie wyższym | 223 |
IV. ZARZĄDZANIE OBSZARAMI FUNKCJONALNYMI UNIWERSYTETÓW 227 | |
11. Zarządzanie kapitałem ludzkim i talentami w uczelniach | 229 |
11.1. Człowiek w uczelni | 229 |
11.2. Trzy paradygmaty zarządzania ludźmi w uczelni | 229 |
11.3. Transformacje zarządzania kapitałem ludzkim w uczelniach | 232 |
11.4. Zarządzanie kapitałem ludzkim w uczelniach i przedsiębiorstwach | 238 |
11.5. Szkoły wyższe a obszary funkcji kadrowych | 240 |
11.6. Planowanie zasobów ludzkich (planowanie personalne) | 244 |
11.7. Rola rekrutacji w uczelniach | 245 |
11.8. Problemy motywowania pracowników | 249 |
12. Marketing w szkolnictwie wyższym | 252 |
12.1. Ambiwalencja marketingu akademickiego | 252 |
12.2. Koncepcje działalności marketingowej uczelni | 253 |
12.3. Marka uniwersytetu | 255 |
12.4. Komunikacja marketingowa w uniwersytetach | 258 |
12.5. Marketing wewnętrzny oraz społeczna odpowiedzialność uniwersytetu | 260 |
13. Policzalność uczelni 262 | |
13.1. Koncepcja policzalności (accountability) | 262 |
13.2. Rachunkowość uniwersytetów | 264 |
13.3. Rozliczalność i profesjonalizacja zarządzania uczelniami publicznymi | 266 |
13.4. Pomiar efektywności działalności uniwersytetów | 268 |
13.5. Pomiar kapitału intelektualnego w uczelniach | 270 |
13.6. Sprawozdawczość kapitału intelektualnego w szkołach wyższych | 272 |
13.7. Zastosowanie raportowania kapitału intelektualnego uczelni na świecie | 274 |
14. Zarządzanie wiedzą i informacją w instytucjach szkolnictwa wyższego 276 | |
14.1. Zarządzanie wiedzą | 276 |
14.2. Zarządzanie wiedzą w uczelniach | 277 |
14.3. Taksonomie wiedzy w szkolnictwie wyższym | 278 |
14.4. Koncepcje zarządzania wiedzą w uczelniach | 281 |
14.5. Technologie informacyjno-komunikacyjne w ZW w uczelniach | 282 |
V. ZARZĄDZANIE ZMIANĄ I PROCESAMI W SZKOLNICTWIE WYŻSZYM | 287 |
15. Zarządzanie zmianą i restrukturyzacja uczelni | 289 |
15.1. Zarządzanie zmianą w uczelni | 289 |
15.2. Zarządzanie zmianą kulturową w uczelni | 292 |
15.3. Istota restrukturyzacji w uczelniach | 298 |
15.4. Typologie restrukturyzacji uniwersytetów | 302 |
16. Zarządzanie procesowe i projektowe w uczelni | 305 |
16.1. „Projektyzacja” zarządzania | 305 |
16.2. Procesy oraz projekty w szkolnictwie wyższym | 307 |
17. Fuzje, przejęcia i alianse strategiczne uczelni | 311 |
17.1. Rola fuzji uniwersytetów | 311 |
17.2. Kooperacja, koordynacja oraz konsolidacja szkół wyższych | 313 |
17.3. Ograniczenia fuzji szkół wyższych | 314 |
17.4. Fale konsolidacji na świecie | 318 |
17.5. Warunki brzegowe powodzenia fuzji uniwersytetu | 325 |
VI. ZARZĄDZANIE UNIWERSYTETEM PRZYSZŁOŚCI | 329 |
18. Wpływ pandemii COVID-19 na szkolnictwo wyższe | 331 |
18.1. Wpływ pandemii COVID-19 na cyfryzację organizacji | 331 |
18.2. Skutki pandemii dla uczelni | 333 |
18.3. Wymuszony e-learning w pandemii | 336 |
19. Transformacja cyfrowa uczelni | 338 |
19.1. Transformacja cyfrowa świata | 338 |
19.2. Organizacje ery cyfrowej | 342 |
19.3. Transformacja cyfrowa w uczelniach | 347 |
20. Paradygmaty organizacyjne uniwersytetu | 350 |
20.1. Paradygmaty organizacyjne | 350 |
20.2. Funkcjonalistyczny paradygmat uczelni | 355 |
20.3. Interpretatywna wizja szkoły wyższej | 357 |
20.4. Krytyczny obraz uniwersytetu | 359 |
20.5. Postmodernistyczny uniwersytet? | 360 |
20.6. Analiza porównawcza paradygmatów organizacyjnych uczelni | 361 |
Wnioski | 363 |
Bibliografia | 369 |