Zarządzanie uczelnią cyfrową

Między utopią wolności a dystopią władzy

1 opinia

Format:

epub, mobi

KUP I POBIERZ

Format: epub, mobi

80,10  89,00 (-10%)

Najniższa cena z 30 dni: 62,30 zł 

W ABONAMENCIE

od 3,50

Masz już abonament? Zaloguj się

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 49,00 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Wyjątkowość tej książki nie polega na tym, że jest poświęcona zarządzaniu uczelnią oraz sferze governance w szkolnictwie wyższym, ponieważ monografie o takiej tematyce były już publikowane przez krajowych i zagranicznych autorów. Nigdy dotąd nie powstała jednak książka, która by w tak wyczerpujący sposób, tak wszechstronnie i tak głęboko przedstawiała złożone problemy funkcjonowania uniwersytetu i wspólnoty uczelni. Podkreślenia wymaga harmonijne połączenie przez autora XX-wiecznej perspektywy rozwoju z aktualnymi uwarunkowaniami działania szkół wyższych. Monografia nie omija problemów konfrontowania się kultury samorządności akademickiej oraz wymagań rządności instytucjonalnej, z odniesieniami do modeli organizacyjnych i roli przywództwa w uczelni. Autor nie unika rozpatrywania najtrudniejszych zagadnień menedżeryzmu i rozliczalności uniwersytetu w zderzeniu z jego tradycyjnymi wartościami. Znajomość rzeczy, profesjonalizm, wnikliwość analizy, ale i odwaga autora w formułowaniu niekoniecznie popularnych wniosków są imponujące.
Prof. dr hab. Jerzy Woźnicki,
prezes Fundacji Rektorów Polskich


Doskonała książka, napisana z rzadko spotykanym w polskiej literaturze rozmachem. Autor niezwykle ciekawie analizuje przeszłość uniwersytetu – i wybiega myślą w jego przyszłość, opierając się na zmieniających się koncepcjach zarządzania. Praca wybitna, koncepcyjna i do tego świetnie napisana. Wszystkim pragnącym lepiej zrozumieć ewolucję szkolnictwa wyższego – a zarazem jego prognozowaną przyszłość – serdecznie polecam!
Prof. dr hab. Marek Kwiek,
autor „Uniwersytetu w dobie przemian”
i dyrektor Institute for Advanced Studies in Social Sciences UAM


Rok wydania2022
Liczba stron462
KategoriaZarządzanie, organizacja, strategie
WydawcaWydawnictwo Naukowe PWN
ISBN-13978-83-01-22257-4
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp     9
  I. ZINTEGROWANE ZARZĄDZANIE INSTYTUCJAMI SZKOLNICTWA WYŻSZEGO    15
  1. Istota zarządzania uczelniami     17
    1.1. Uczelnia przyszłości     17
    1.2. Organizacja uniwersytetów I fali    19
    1.3. Organizacja uniwersytetów II fali    21
    1.4. Uniwersytety posthumboldtowskie     24
    1.5. Organizacja uczelni III fali     26
    1.6. Organizacja uczelni IV fali     30
    1.7. Cztery fale organizacji uczelni     34
    1.8. Autonomia uniwersytetu i wolność nauki     37
  2. Model zarządzania uczelnią– perspektywa zintegrowana 39
    2.1. Nadzór akademicki a zarządzanie uczelniami    39
    2.2. Zarządzanie uczelnią     41
    2.3. Ład akademicki i nadzór nad uczelniami     47
    2.4. Modele ładu akademickiego w różnych krajach     49
    2.5. Nadzór a zarządzanie uczelnią    53
    2.6. Koncepcje ładu akademickiego    54
    2.7. Krytyka menedżeryzmu i korporacyjności w zarządzaniu uczelnią     57
  3. Transformacje instytucji szkolnictwa wyższego     59
    3.1. Źródła transformacji uczelni     59
    3.2. Uniwersytet neoliberalny– idea i krytyka     60
    3.3. Internacjonalizacja szkolnictwa wyższego     65
    3.4. Dywersyfikacja strategii oraz stratyfikacja zarządzania uczelniami     69
    3.5. Powszechność kształcenia wyższego     72
    3.6. Korporatyzacja zawodu akademika     73
    3.7. Nauka przemysłowa oraz akademicka     76
    3.8. Prywatyzacja i specjalizacja kształcenia     77
  4. Przywództwo akademickie 82
    4.1. Przywództwo w uczelni     82
    4.2. Koncepcje przywództwa akademickiego     84
    4.3. Role kierownicze w uczelniach    93
    4.4. Przywództwo cyfrowe w uczelniach     98
  II. SYSTEM ORGANIZACYJNY UCZELNI 103
  5. Strategia i misja akademicka     105
    5.1. Zarządzanie strategiczne w uczelni     105
    5.2. Historyczne zmiany misji i strategii akademickiej     110
    5.3. Formacje i strategie uczelni     112
    5.4. Biznesowe koncepcje strategii w uczelniach     119
  6. Kultura i tożsamość organizacyjna uczelni     129
    6.1. Kultura i tożsamość organizacyjna     129
    6.2. Modele kultur organizacyjnych    132
    6.3. Rodzaje kultur organizacyjnych    149
    6.4. Ewolucja kultur akademickich    151
    6.5. Zanikanie tradycyjnych kultur uniwersytetów    158
    6.6. Kultura kontroli w uczelni     159
    6.7. Proces zmiany kulturowej     163
  7. Struktury organizacyjne i władza w uczelniach     166
    7.1. Struktury organizacyjne    166
    7.2. Struktury organizacyjne uczelni    169
    7.3. Władza w organizacjach    170
    7.4. Zmiany struktur władzy w uczelniach    173
  III. MISJE UCZELNI 179
  8. Zarządzanie nauką     181
    8.1. Znaczenie działalności naukowej uczelni     181
    8.2. Zarządzanie działalnością badawczą uczelni     182
    8.3. Międzynarodowe rankingi doskonałości naukowej     191
    8.4. Krytyczne spojrzenie na zarządzanie nauką     193
  9. Zarządzanie dydaktyką     195
    9.1. Znaczenie zarządzania kształceniem wyższym    195
    9.2. Zarządzanie jakością kształcenia     196
    9.3. Zmiany systemów jakości    199
    9.4. Metody i narzędzia zarządzania jakością w edukacji     202
    9.5. Krytycznie o zarządzaniu jakością kształcenia    206
  10. Zarządzanie trzecią misją    209
    10.1. Istota trzeciej misji     209
    10.2. Cele trzeciej misji uczelni     211
    10.3. Zarządzanie trzecią misją     216
    10.4. Różnorodność i tolerancja w uczelni    219
    10.5. Zrównoważony rozwój w szkolnictwie wyższym     223
  IV. ZARZĄDZANIE OBSZARAMI FUNKCJONALNYMI UNIWERSYTETÓW 227
  11. Zarządzanie kapitałem ludzkim i talentami w uczelniach    229
    11.1. Człowiek w uczelni     229
    11.2. Trzy paradygmaty zarządzania ludźmi w uczelni     229
    11.3. Transformacje zarządzania kapitałem ludzkim w uczelniach     232
    11.4. Zarządzanie kapitałem ludzkim w uczelniach i przedsiębiorstwach     238
    11.5. Szkoły wyższe a obszary funkcji kadrowych    240
    11.6. Planowanie zasobów ludzkich (planowanie personalne)     244
    11.7. Rola rekrutacji w uczelniach     245
    11.8. Problemy motywowania pracowników    249
  12. Marketing w szkolnictwie wyższym     252
    12.1. Ambiwalencja marketingu akademickiego     252
    12.2. Koncepcje działalności marketingowej uczelni     253
    12.3. Marka uniwersytetu     255
    12.4. Komunikacja marketingowa w uniwersytetach     258
    12.5. Marketing wewnętrzny oraz społeczna odpowiedzialność uniwersytetu     260
  13. Policzalność uczelni 262
    13.1. Koncepcja policzalności (accountability)     262
    13.2. Rachunkowość uniwersytetów     264
    13.3. Rozliczalność i profesjonalizacja zarządzania uczelniami publicznymi     266
    13.4. Pomiar efektywności działalności uniwersytetów     268
    13.5. Pomiar kapitału intelektualnego w uczelniach     270
    13.6. Sprawozdawczość kapitału intelektualnego w szkołach wyższych    272
    13.7. Zastosowanie raportowania kapitału intelektualnego uczelni na świecie    274
  14. Zarządzanie wiedzą i informacją w instytucjach szkolnictwa wyższego 276
    14.1. Zarządzanie wiedzą     276
    14.2. Zarządzanie wiedzą w uczelniach     277
    14.3. Taksonomie wiedzy w szkolnictwie wyższym    278
    14.4. Koncepcje zarządzania wiedzą w uczelniach    281
    14.5. Technologie informacyjno-komunikacyjne w ZW w uczelniach     282
  V. ZARZĄDZANIE ZMIANĄ I PROCESAMI W SZKOLNICTWIE WYŻSZYM    287
  15. Zarządzanie zmianą i restrukturyzacja uczelni     289
    15.1. Zarządzanie zmianą w uczelni    289
    15.2. Zarządzanie zmianą kulturową w uczelni     292
    15.3. Istota restrukturyzacji w uczelniach     298
    15.4. Typologie restrukturyzacji uniwersytetów     302
  16. Zarządzanie procesowe i projektowe w uczelni     305
    16.1. „Projektyzacja” zarządzania     305
    16.2. Procesy oraz projekty w szkolnictwie wyższym     307
  17. Fuzje, przejęcia i alianse strategiczne uczelni     311
    17.1. Rola fuzji uniwersytetów     311
    17.2. Kooperacja, koordynacja oraz konsolidacja szkół wyższych    313
    17.3. Ograniczenia fuzji szkół wyższych     314
    17.4. Fale konsolidacji na świecie     318
    17.5. Warunki brzegowe powodzenia fuzji uniwersytetu     325
  VI. ZARZĄDZANIE UNIWERSYTETEM PRZYSZŁOŚCI    329
  18. Wpływ pandemii COVID-19 na szkolnictwo wyższe    331
    18.1. Wpływ pandemii COVID-19 na cyfryzację organizacji     331
    18.2. Skutki pandemii dla uczelni     333
    18.3. Wymuszony e-learning w pandemii     336
  19. Transformacja cyfrowa uczelni     338
    19.1. Transformacja cyfrowa świata    338
    19.2. Organizacje ery cyfrowej     342
    19.3. Transformacja cyfrowa w uczelniach    347
  20. Paradygmaty organizacyjne uniwersytetu     350
    20.1. Paradygmaty organizacyjne     350
    20.2. Funkcjonalistyczny paradygmat uczelni     355
    20.3. Interpretatywna wizja szkoły wyższej    357
    20.4. Krytyczny obraz uniwersytetu    359
    20.5. Postmodernistyczny uniwersytet?     360
    20.6. Analiza porównawcza paradygmatów organizacyjnych uczelni     361
  Wnioski     363
  Bibliografia     369
RozwińZwiń