POLECAMY
Wydawca:
Format:
ibuk
Dług publiczny, a w szczególności zadłużenie instytucji rządowych, stanowi obecnie jeden z najważniejszych obszarów analiz finansów publicznych na całym świecie.
Autorka prezentuje kompleksowe ujęcie zarządzania długiem publicznym we wszystkich 27 krajach Unii Europejskiej od 2004 roku. Książka ma formułę podręcznika akademickiego, w którym, oprócz zbiorczej analizy problemu, przedstawiono indywidualne przykłady rozwiązań stosowane w poszczególnych państwach.
Najważniejsze zalety książki:
Książka kierowana jest do studentów uczelni ekonomicznych do przedmiotów: zarządzanie długiem publicznym, pieniądz i rynek, mechanizm rynku instrumentów skarbowych, finanse publiczne, polityka budżetowa, a także do szerokiego grona praktyków z instytucji publicznych i komercyjnych oraz inwestorów na rynku skarbowych papierów wartościowych.
Rok wydania | 2008 |
---|---|
Liczba stron | 220 |
Kategoria | Finanse i bankowość |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-15432-5 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 9 |
Wykaz najważniejszych skrótów | 13 |
Najważniejsze zwroty anglojęzyczne | 15 |
1. Istota i geneza | 19 |
1.1. Istota zarządzania długiem publicznym | 19 |
1.1.1. Polityka długu publicznego | 19 |
1.1.2. Pojęcie zarządzania długiem publicznym | 21 |
1.1.3. Funkcje i zadania zarządzania długiem publicznym | 22 |
1.1.4. Nurty badań problematyki zarządzania długiem publicznym | 25 |
1.2. Geneza zarządzania długiem publicznym | 26 |
1.3. Etapy rozwoju zarządzania długiem publicznym w krajach Unii Europejskiej | 30 |
1.4. Znaczenie zarządzania długiem publicznym w krajach Unii Europejskiej | 36 |
Pytania kontrolne | 48 |
Problemy do dyskusji | 48 |
2. Cele i skutki | 49 |
2.1. Wprowadzenie | 49 |
2.2. Koncepcja neutralności zarządzania długiem publicznym | 50 |
2.3. Koncepcja międzyokresowego ograniczenia budżetowego | 52 |
2.4. Warunki stabilizacji budżetowej | 55 |
2.5. Problem optymalizacji podatków | 57 |
2.6. Koordynacja zarządzania długiem z polityką monetarną | 59 |
2.7. Efekty oddziaływania na rynek | 63 |
2.8. Problem wymienności kosztu i ryzyka obsługi długu | 65 |
2.9. Klasyfikacja celów zarządzania długiem publicznym | 68 |
2.10. Cele zarządzania długiem publicznym w krajach Unii Europejskiej | 70 |
Pytania kontrolne | 73 |
Problemy do dyskusji | 74 |
3. Instrumenty i emisja | 75 |
3.1. Istota strategii emisyjnych | 75 |
3.2. Rodzaje instrumentów zarządzania długiem | 76 |
3.2.1. Instrumenty krótkoterminowe a długoterminowe | 77 |
3.2.2. Instrumenty nominalne a indeksowane (realne) | 82 |
3.2.3. Instrumenty w walucie krajowej a zagranicznej | 86 |
3.3. Strategie emisyjne w krajach Unii Europejskiej | 88 |
3.4. Metody organizacji emisji | 96 |
3.4.1. Aukcja (przetarg emisyjny) | 97 |
3.4.2. Metoda konsorcyjna (syndykat) | 99 |
3.5. Organizacja emisji w krajach Unii Europejskiej | 100 |
3.6. Kalendarz emisji | 104 |
Pytania kontrolne | 107 |
Problemy do dyskusji | 107 |
4. Zarządzanie ryzykiem | 108 |
4.1. Etapy zarządzania ryzykiem | 108 |
4.2. Rodzaje ryzyka i metody ograniczania | 110 |
4.2.1. Ryzyko rynkowe | 110 |
4.2.2. Ryzyko refinansowania | 112 |
4.2.3. Ryzyko kredytowe | 113 |
4.2.4. Ryzyko płynności | 113 |
4.2.5. Ryzyko operacyjne | 114 |
4.3. Miary ryzyka | 116 |
4.4. Portfel bazowy jako narzędzie zarządzania ryzykiem | 119 |
4.5. Instrumenty zarządzania ryzykiem | 122 |
4.6. Zarządzanie ryzykiem zadłużenia w krajach Unii Europejskiej | 126 |
Pytania kontrolne | 132 |
Problemy do dyskusji | 132 |
5. Instytucje i rynek | 133 |
5.1. Klasyfikacja instytucji rynku skarbowych papierów wartościowych | 133 |
5.2. Instytucje zarządzania długiem publicznym | 134 |
5.2.1. Motywy tworzenia instytucji zarządzania długiem | 134 |
5.2.2. Modele instytucji zarządzania długiem | 139 |
5.2.3. Instytucje zarządzania długiem w krajach Unii Europejskiej | 142 |
5.3. Instytucje dealerskie | 147 |
5.4. Instytucje obrotu wtórnego | 152 |
5.5. Perspektywy rozwoju instytucji rynku instrumentów skarbowych w krajach Unii Europejskiej | 157 |
Pytania kontrolne | 158 |
Problemy do dyskusji | 159 |
6. Inwestorzy i komunikacja | 160 |
6.1. Rodzaje inwestorów na rynku skarbowych papierów wartościowych | 160 |
6.2. Charakterystyka inwestorów rynku skarbowych papierów wartościowych | 161 |
6.2.1. Sektor bankowy | 161 |
6.2.2. Fundusze emerytalne i instytucje ubezpieczeniowe | 164 |
6.2.3. Fundusze inwestycyjne | 166 |
6.2.4. Podmioty niefinansowe | 167 |
6.2.5. Inwestorzy zagraniczni | 168 |
6.3. Znaczenie rozwoju bazy inwestorów w instrumenty skarbowe | 170 |
6.4. Komunikacja z inwestorami | 170 |
6.4.1. Instytucjonalne podstawy komunikacji z inwestorami | 172 |
6.4.2. Cele programów komunikacji | 174 |
6.4.3. Instrumenty komunikacji z inwestorami | 175 |
6.5. Inwestorzy i komunikacja na rynku skarbowych papierów wartościowych państw Unii Europejskiej | 177 |
Pytania kontrolne | 185 |
Problemy do dyskusji | 185 |
7. Dług potencjalny | 186 |
7.1. Istota i klasyfikacja długu potencjalnego | 186 |
7.2. Konsekwencje zaciągania długu potencjalnego | 189 |
7.2.1. Problem księgowania i wyceny | 190 |
7.2.2. Zjawisko pokusy nadużycia | 191 |
7.2.3. Limity zobowiązań potencjalnych | 192 |
7.2.4. Zarządzanie ryzykiem fiskalnym | 193 |
7.3. Zarządzanie długiem potencjalnym a konwencjonalnym | 195 |
7.4. Gwarancje i poręczenia władz centralnych | 196 |
7.5. Systemy gwarancji i poręczeń władz centralnych w krajach Unii Europejskiej | 198 |
7.6. Analiza zobowiązań potencjalnych w krajach Unii Europejskiej | 202 |
Pytania kontrolne | 206 |
Problemy do dyskusji | 206 |
Podsumowanie | 207 |
Bibliografia | 209 |
Wykaz krajów objętych analizą | 218 |
Wykaz stron internetowych | 218 |
Indeks nazwisk | 218 |
Indeks rzeczowy | 219 |