POLECAMY
Wydawca:
Format:
epub, mobi
Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania to podręcznik stanowiący kompendium wiedzy na temat:
• Rozwoju biologicznego człowieka. Czytelnik znajdzie tu charakterystykę rozwoju fizycznego, motorycznego oraz psychicznego i psychoseksualnego człowieka. W tej części opisano także potrzeby biologiczne człowieka i sposoby ich zaspokajania, opisano przebieg rytmów biologicznych.
• Zdrowia i wybranych problemów zdrowotnych dzieci i młodzieży w wieku szkolnym. Autorzy przedstawili tu zagadnienia zdrowia oraz czynników je warunkujących, scharakteryzowali sytuację zdrowotną dzieci i młodzieży, opisali wybrane problemy zdrowotne na wczesnych etapach życia oraz możliwości podejmowania działań profilaktycznych.
• Stanu zdrowia oraz ochrony i promocji zdrowia nauczycieli. W tej części podano charakterystykę społeczno-demograficzną nauczycieli w Polsce oraz specyficzne wyzwania i zagrożenia dla zdrowia, które wiążą się z wykonywaniem tego zawodu. Szczegółowo opisano wybrane problemy zdrowia fizycznego i psychicznego oraz działania podejmowane dla ochrony i promocji zdrowia nauczycieli.
• Środowiska i organizacji pracy szkoły. Autorzy opisali w tej części środowisko społeczne szkoły, wybrane elementy środowiska fizycznego oraz organizację pracy i życia szkoły w tych aspektach, które mają związek ze zdrowiem.
• Profilaktyki oraz promocji zdrowia w szkole i przedszkolu. Ostatnią część podręcznika poświęcono możliwościom przeciwdziałania problemom zdrowotnym i zachowaniom ryzykownym dzieci i młodzieży oraz działaniom w zakresie promocji zdrowia, w tym tworzeniu przedszkola i szkoły promującej zdrowie.
Rok wydania | 2021 |
---|---|
Liczba stron | 396 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-21930-7 |
Numer wydania | 2 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Aktualne problemy badawcze. Nauki...
do koszyka
Ciąża zagadnieniem biomedycznym i...
do koszyka
Podstawy fizjologii. Podręcznik dla...
do koszyka
Spis treści
Przedmowa | 11 |
Historia kształcenia pedagogów i nauczycieli w zakresie zagadnień biomedycznych Barbara Woynarowska | 13 |
CZĘŚĆ I. ROZWÓJ BIOLOGICZNY CZŁOWIEKA | 19 |
Rozdział 1. Rozwój osobniczy człowieka – podstawowe pojęcia Barbara Woynarowska 21 | |
1.1. Sfery rozwoju i ich wzajemny związek | 22 |
1.2. Etapy w rozwoju osobniczym | 23 |
1.3. Dymorfizm płciowy | 24 |
Rozdział 2. Rozwój fizyczny Barbara Woynarowska | 27 |
2.1. Procesy w rozwoju fizycznym | 28 |
2.2. Czynniki wpływające na rozwój fizyczny | 32 |
2.2.1. Genetyczne czynniki rozwoju fizycznego | 33 |
2.2.2. Środowiskowe czynniki rozwoju fizycznego | 34 |
2.3. Metody oceny rozwoju fizycznego | 36 |
2.3.1. Ocena wzrastania | 36 |
2.3.2. Ocena różnicowania | 39 |
2.3.3. Ocena dojrzewania | 39 |
2.4. Wiek rozwojowy i tendencje przemian w rozwoju fizycznym | 41 |
2.5. Najczęstsze zaburzenia w rozwoju fizycznym dzieci i młodzieży | 45 |
Rozdział 3. Rozwój motoryczny Barbara Woynarowska | 51 |
3.1. Podstawowe pojęcia | 51 |
3.2. Przebieg rozwoju motorycznego w ontogenezie | 53 |
3.3. Czynniki wpływające na rozwój motoryczny | 54 |
3.4. Metody oceny rozwoju motorycznego | 56 |
3.5. Tendencje przemian sprawności fizycznej | 58 |
Rozdział 4. Charakterystyka rozwoju fizycznego i motorycznego oraz potrzeby biologiczne w poszczególnych okresach życia człowieka Barbara Woynarowska | 61 |
4.1. Okres prenatalny | 61 |
4.2. Wczesne dzieciństwo | 68 |
4.2.1. Okres noworodkowy | 68 |
4.2.2. Okres niemowlęcy | 71 |
4.2.3. Okres poniemowlęcy | 74 |
4.3. Średnie i późne dzieciństwo | 76 |
4.3.1. Okres przedszkolny | 76 |
4.3.2. Młodszy wiek szkolny | 79 |
4.4. Okres adolescencji | 81 |
4.4.1. Okres dojrzewania płciowego | 81 |
4.4.2. Okres młodzieńczy | 87 |
4.5. Okres dorosłości | 89 |
4.5.1. Wczesna i średnia dorosłość | 89 |
4.5.2. Późna dorosłość – starzenie się i starość | 90 |
Rozdział 5. Rozwój psychoseksualny Zbigniew Izdebski | 97 |
5.1. Podstawowe pojęcia | 98 |
5.2. Przebieg rozwoju psychoseksualnego | 102 |
5.3. Biologiczne, psychiczne i społeczno-kulturowe uwarunkowania rozwoju seksualnego | 106 |
5.4. Zachowania seksualne w dzieciństwie i w okresie dojrzewania | 110 |
5.5. Ryzykowne zachowania seksualne młodzieży i zapobieganie im | 115 |
5.6. Zaburzenia i problemy seksualne w dzieciństwie i młodości | 118 |
Rozdział 6. Wybrane układy i funkcje organizmu człowieka ważne dla procesów uczenia się Anna Kowalewska | 125 |
6.1. Układ nerwowy | 126 |
6.1.1. Wybrane informacje o budowie i funkcji układu nerwowego | 126 |
6.1.2. Zmiany w układzie nerwowym w różnych okresach rozwoju ontogenetycznego | 133 |
6.2. Narządy zmysłów | 137 |
6.2.1. Zmysł dotyku, zmysł równowagi i propriocepcja | 139 |
6.2.2. Układ wzrokowy, jego budowa, funkcja i rozwój | 140 |
6.2.3. Układ słuchowy, jego budowa, funkcja i rozwój | 142 |
6.3. Fizjologiczne podłoże emocji | 144 |
6.3.1. Rodzaje emocji | 144 |
6.3.2. Składniki emocji | 145 |
6.3.3. Przetwarzanie emocji | 145 |
6.3.4. Rozwój mózgowego systemu regulacji emocji | 146 |
6.4. Fizjologiczny mechanizm reakcji stresowej i wpływ stresu na zdrowie oraz zdolność do uczenia się | 147 |
6.4.1. Reakcja stresowa | 148 |
6.4.2. Holistyczna reakcja na stres | 150 |
6.4.3. Wpływ stresu na zdrowie | 151 |
6.4.4. Wpływ stresu na zdolność do uczenia się | 154 |
6.5. Biologiczne mechanizmy procesu uczenia się | 155 |
6.5.1. Rozwój i rodzaje uczenia się | 155 |
6.5.2. Pamięć | 156 |
6.5.3. Biologiczne uwarunkowania dysleksji rozwojowej | 159 |
Rozdział 7. Podstawowe potrzeby biologiczne człowieka i sposoby ich zaspokajania | 163 |
7.1. Żywienie Anna Kowalewska | 164 |
7.1.1. Podstawowe pojęcia | 165 |
7.1.2. Regulacja pobierania pokarmu | 166 |
7.1.3. Zasady racjonalnego żywienia | 167 |
7.1.4. Związek między żywieniem, zdrowiem i dyspozycją do uczenia się | 174 |
7.2. Aktywność fizyczna Barbara Woynarowska | 175 |
7.2.1. Funkcje aktywności fizycznej w różnych okresach życia | 176 |
7.2.2. Zmiany aktywności fizycznej w ontogenezie i czynniki ją warunkujące | 176 |
7.2.3. Zalecany poziom aktywności fizycznej | 178 |
7.2.4. Niedostatki aktywności fizycznej u dzieci i młodzieży – przyczyny i skutki | 180 |
7.3. Zachowanie odpowiedniego rytmu pracy i odpoczynku Barbara Woynarowska | 182 |
7.3.1. Rytmy biologiczne | 182 |
7.3.2. Praca, zmęczenie, odpoczynek | 184 |
7.3.3. Sen | 188 |
7.4. Ochrona przed szkodliwymi dla rozwoju i zdrowia czynnikami środowiskowymi | 192 |
7.4.1. Ochrona przed zanieczyszczeniami powietrza atmosferycznego Barbara Woynarowska | 192 |
7.4.2. Ochrona przed nadmiernym nasłonecznieniem Barbara Woynarowska | 194 |
7.4.3. Ochrona przed hałasem Barbara Woynarowska | 197 |
7.4.4. Ochrona przed chorobami zakaźnymi Anna Kowalewska | 199 |
CZĘŚĆ II. ZDROWIE I WYBRANE PROBLEMY ZDROWOTNE DZIECI I MłODZIEŻY W WIEKU SZKOLNYM 207 | |
Rozdział 1. Zdrowie i czynniki je warunkujące Barbara Woynarowska | 209 |
1.1. Definiowanie zdrowia i holistyczne podejście do zdrowia | 210 |
1.2. Mierniki zdrowia i czynniki je warunkujące | 213 |
1.3. Związki między zdrowiem i edukacją | 217 |
Rozdział 2. Sytuacja zdrowotna dzieci i młodzieży Barbara Woynarowska 221 | |
2.1. Zdrowie młodzieży w jej subiektywnej ocenie | 222 |
2.2. Zachowania zdrowotne młodzieży | 223 |
2.3. Główne problemy zdrowotne dzieci i młodzieży | 225 |
Rozdział 3. Wybrane problemy zdrowotne dzieci i młodzieży w wieku szkolnym i sposoby zapobiegania im | 231 |
3.1. Wypadki i urazy Barbara Woynarowska | 231 |
3.2. Zaburzenia zdrowia psychicznego Barbara Woynarowska | 234 |
3.2.1. Częstość występowania zaburzeń zdrowia psychicznego u dzieci i młodzieży w wieku szkolnym | 235 |
3.2.2. Wybrane zaburzenia zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży w wieku szkolnym | 235 |
3.3. Choroby przewlekłe Barbara Woynarowska | 242 |
3.4. Używanie substancji psychoaktywnych Anna Kowalewska | 248 |
Rozdział 4. Wczesne zapobieganie wybranym chorobom przewlekłym ujawniającym się u dorosłych Barbara Woynarowska | 259 |
4.1. Zapobieganie przedwczesnemu rozwojowi miażdżycy | 259 |
4.2. Wczesne zapobieganie osteoporozie | 262 |
4.3. Wczesne zapobieganie rakowi szyjki macicy | 266 |
Rozdział 5. Profilaktyczna opieka zdrowotna nad uczniami Barbara Woynarowska | 269 |
CZĘŚĆ III. NAUCZYCIELE – ICH ZDROWIE, JEGO OCHRONA I PROMOCJA | 275 |
Rozdział 1. Sytuacja demograficzno-społeczna nauczycieli w Polsce Magdalena Woynarowska, Barbara Woynarowska | 277 |
Rozdział 2. Czynniki ryzyka dla zdrowia i czynniki chroniące w zawodzie nauczyciela Magdalena Woynarowska, Barbara Woynarowska | 281 |
Rozdział 3. Wybrane problemy zdrowia fizycznego i psychicznego nauczycieli Magdalena Woynarowska, Barbara Woynarowska | 285 |
3.1. Zaburzenia zdrowia fizycznego nauczycieli | 286 |
3.2. Kondycja psychiczna i problemy zdrowia psychicznego nauczycieli | 288 |
3.3. Zespół wypalenia zawodowego | 290 |
3.4. Zachowania zdrowotne nauczycieli | 292 |
Rozdział 4. Działania dla ochrony i promocji zdrowia nauczycieli Magdalena Woynarowska, Barbara Woynarowska | 295 |
4.1. Ochrona zdrowia nauczycieli | 296 |
4.2. Promocja zdrowia nauczycieli | 297 |
CZĘŚĆ IV. ŚRODOWISKO I ORGANIZACjA PRACY SZKOŁY | 301 |
Rozdział 1. Środowisko społeczne szkoły Barbara Woynarowska | 303 |
Rozdział 2. Wybrane elementy środowiska fizycznego szkoły Barbara Woynarowska | 307 |
2.1. Budynek, jego pomieszczenia i teren szkoły | 308 |
2.2. Warunki sanitarno-higieniczne | 309 |
2.3. Mikroklimat i oświetlenie | 310 |
2.4. Meble szkolne | 312 |
2.5. Ograniczanie hałasu w szkole | 316 |
2.6. Zabezpieczenie przed wypadkami i urazami | 318 |
Rozdział 3. Aspekty zdrowotne organizacji pracy i życia szkoły Barbara Woynarowska 323 | |
3.1. Rozkład i organizacja lekcji | 323 |
3.2. Przerwy międzylekcyjne | 325 |
3.3. Żywienie w szkole | 325 |
3.4. Warunki i organizacja aktywności fizycznej w szkole | 327 |
CZĘŚĆ V. PROFILAKTYKA PROBLEMÓW ZDROWOTNYCH I ZACHOWAŃ RYZYKOWNYCH I PROMOCjA ZDROWIA W SZKOLE I PRZEDSZKOLU | 331 |
Rozdział 1. Profilaktyka chorób, problemów zdrowotnych i zachowań ryzykownych dla zdrowia w szkole Barbara Woynarowska, Magdalena Woynarowska 333 | |
1.1. Profilaktyka i jej poziomy | 333 |
1.2. Działania profilaktyczne w szkole | 335 |
Rozdział 2. Promocja zdrowia w szkole i przedszkolu Barbara Woynarowska, Magdalena Woynarowska | 337 |
2.1. Koncepcja promocji zdrowia | 337 |
2.2. Promocja zdrowia w szkole | 339 |
2.3. Szkoła promująca zdrowie | 340 |
2.3.1. Historia rozwoju szkoły promującej zdrowie w europie i w Polsce | 341 |
2.3.2. Definicja, standardy i model szkoły promującej zdrowie w Polsce | 343 |
2.4. Przedszkole promujące zdrowie | 345 |
2.4.1. Prace nad koncepcją przedszkola promującego zdrowie w Polsce | 345 |
2.4.2. Definicja, standardy i model przedszkola promującego zdrowie w Polsce | 346 |
Aneks | 351 |
Słownik terminów używanych w rekomendacjach WHO | 361 |
Bibliografia | 363 |
Indeks nazwisk | 379 |
Indeks rzeczowy | 385 |
O Autorach | 395 |