POLECAMY
Wydawca:
Format:
Autorzy przedstawiają wybrane efekty wieloletniego projektu badań stosowanych „Ostrołęckie obserwatorium oświatowe” realizowanego na potrzeby lokalnej polityki oświatowej. Projekt ten jest elementem współpracy zainicjowanej w 2019 roku przez Prezydenta Ostrołęki i Wydział Pedagogiczny Uniwersytetu Warszawskiego. W omawianych badaniach uwzględniono stan wiedzy naukowej w zakresie analizowanych zjawisk i wykorzystano metody badań naukowych, jednak ich celem nie jest rozwój teorii, lecz ewaluacja ex-ante i rozwiązywanie konkretnych problemów. Projekt stanowi przykład badań stosowanych zgodnych z podejściem evidence-based policy, tzn. wykorzystania wyników badań oświatowych w tworzeniu skutecznej lokalnej polityki edukacyjnej.
*********
An Education Observatory in Ostrołęka – Education Research Supporting Local Policy
The authors present the results of “An Education Observatory in Ostrołęka”, a long-standing applied research project aimed at local education needs. The discussed material refers to the current state of scientific knowledge about the analysed phenomena and uses scientific research methods, which do not aim at developing theory, but evaluate ex-ante and solve particular problems. The project is an example of the evidence-based policy research, i.e. the use of education research results in creating effective local education policy.
*********
Dr hab. Roman Dolata (ORCID 0000-0002-7967-9022) – pedagog, kierownik Katedry Polityki Oświaty i Społecznych Badań nad Edukacją na Wydziale Pedagogicznym Uniwersytetu Warszawskiego. Specjalizuje się w pomiarze edukacyjnym, ewaluacji instytucji edukacyjnych i problemach nierówności społecznych w edukacji. Kierował pracami zespołów badawczych, które rozwijały metodologię edukacyjnej wartości dodanej na potrzeby polskiego systemu oświaty. Były członek zespołów badawczych realizujących w Polsce międzynarodowe badania edukacyjne PISA, PIRLS, TIMSS. Opublikował ponad 40 recenzowanych artykułów, monografii i rozdziałów w publikacjach naukowych z zakresu pedagogiki i socjologii edukacji.
Dr Aleksandra Jasińska-Maciążek (ORCID 0000-0001-9975-4141) – pedagog, adiunkt w Katedrze Polityki Oświaty i Społecznych Badań nad Edukacją na Wydziale Pedagogicznym Uniwersytetu Warszawskiego. Kieruje projektem „Ostrołęckie obserwatorium oświatowe”. Realizowała międzynarodowe i krajowe projekty badawcze, m.in. RESL.eu, TEDS-M, EWD, SUEK. Główne obszary jej zainteresowań naukowych to: uwarunkowania efektów kształcenia, ewaluacja instytucji edukacyjnych, pomiar edukacyjny. Autorka i współautorka kilkunastu artykułów i monografii naukowych.
Dr Marek Smulczyk (ORCID 0000-0003-2850-4027) – psycholog i pedagog, adiunkt w Katedrze Polityki Oświaty i Społecznych Badań nad Edukacją na Wydziale Pedagogicznym Uniwersytetu Warszawskiego. Zajmuje się nierównościami edukacyjnymi i zjawiskiem academic resilience. Realizuje krajowe i międzynarodowe badania dotyczące jakości edukacji, pomiaru kompetencji oraz monitorowania osiągnięć szkolnych. Wykładowca akademicki i trener z obszaru psychologii społecznej i pedagogiki. Autor kilkunastu artykułów naukowych i rozdziałów w monografiach naukowych.
Mgr Joanna Stelmach (ORCID 0000-0002-0273-9429) – biofizyczka molekularna, absolwentka Wydziału Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego, magistrantka kierunku polityka oświatowa na Wydziale Pedagogicznym UW, początkująca nauczycielka matematyki i debiutująca badaczka. Należy do zespołu realizującego projekt „Ostrołęckie obserwatorium oświatowe”. Naukowo interesuje się zagadnieniami z obszaru pomiaru edukacyjnego, nierówności edukacyjnych i systemu egzaminacyjnego.
Rok wydania | 2021 |
---|---|
Liczba stron | 338 |
Kategoria | Pedagogika ogólna |
Wydawca | Uniwersytet Warszawski |
ISBN-13 | 978-83-235-5362-5 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Dotacje oświatowe po zmianach
do koszyka
Dotacje oświatowe po zmianach
do koszyka
Meritum. Prawo oświatowe
do koszyka
Odpowiedzialność porządkowa a...
do koszyka
Spis treści
Wprowadzenie | 9 |
ROZDZIAŁ 1. Badania naukowe a lokalna polityka edukacyjna 15 | |
1.1. Jak (i czy) wprowadzać zmiany w edukacji? | 16 |
1.2. Polityka publiczna w obszarze edukacyjnym | 19 |
1.3. Polityka publiczna a przywództwo edukacyjne | 21 |
1.4. Poziomy kształtowania i realizacji polityk | |
publicznych | 23 |
1.5. Polityka oparta na dowodach – evidence-based | |
policy | 28 |
1.6. Polityka oparta na dowodach w edukacji | 32 |
1.7. EBP na przykładzie zjawiska nierówności | |
edukacyjnych | 35 |
1.8. Rozwój badań ewaluacyjnych | 40 |
1.9. Nauki o zarządzaniu a polityki edukacyjne | 46 |
1.10. W poszukiwaniu wskaźników oświatowych | 50 |
1.11. Poszukiwanie efektywnych metod kształcenia | 53 |
1.12. W poszukiwaniu mocnych dowodów | 55 |
1.13. Dlaczego na poziomie lokalnym potrzebne są | |
badania stosowane? | 59 |
ROZDZIAŁ 2. Ostrołęcka edukacja w świetle dostępnych danych i dokumentów 64 | |
2.1. Wprowadzenie | 64 |
2.2. Egzaminacyjna charakterystyka szkół w Ostrołęce | |
65 | |
2.3. Edukacja w Ostrołęce na podstawie dokumentów | |
źródłowych | 89 |
2.4. Podsumowanie | 99 |
ROZDZIAŁ 3. Koncepcja projektu „Ostrołęckie obserwatorium oświatowe” i metodologia badania 100 | |
3.1. Kontekst i cel badania | 100 |
3.2. Osoby badane | 103 |
3.3. Realizacja badania | 103 |
3.4. Narzędzia badawcze | 108 |
3.5. Podsumowanie najważniejszych założeń | |
metodologicznych badania | 117 |
ROZDZIAŁ 4. Szkoła publiczna wobec problemu spójności | |
społecznej 119 | |
4.1. Jak minimalizować wpływ pochodzenia społecznego | |
ucznia na osiągnięcia szkolne? | 120 |
4.2. Jakie konsekwencje mają segregacje międzyszkolne | |
i międzyoddziałowe? | 131 |
4.2.1. Pojęcia związane z segregacjami szkolnymi | |
134 | |
4.2.2. Debata wokół różnych form segregacji | |
szkolnych | 141 |
4.3. Zastosowane miary statusu ekonomiczno- | |
społecznego rodzin i osiągnięć szkolnych uczniów | 144 |
4.4. Status ekonomiczno-społeczny rodziny a | |
osiągnięcia szkolne uczniów i aspiracje edukacyjne | |
rodziców wobec swoich dzieci | 155 |
4.5. Zróżnicowanie ze względu na SES rodziny ucznia | |
składu społecznego szkółbi oddziałów klasy VIII w | |
Ostrołęce | 164 |
4.5.1. Zróżnicowanie składu społecznego szkół | 165 |
4.5.2. Zróżnicowanie składu społecznego oddziałów | |
klasowych w poszczególnych szkołach | 167 |
4.6. Segregacje szkolne a efektywność nauczania w | |
Ostrołęce | 172 |
4.7. Podsumowanie | 183 |
ROZDZIAŁ 5. Odroczone efekty edukacji przedszkolnej 185 | |
5.1. Dostęp do edukacji przedszkolnej w Polsce i na | |
świecie | 185 |
5.2. Stan wiedzy na temat efektu przedszkola | 186 |
5.3. Badanie efektu przedszkola w ramach | |
„Ostrołęckiego obserwatorium oświatowego” | 191 |
5.4. Powszechność i dostęp do edukacji przedszkolnej | |
w Ostrołęce | 192 |
5.5. Efektywność edukacji przedszkolnej w Ostrołęce | |
196 | |
5.6. Podsumowanie | 200 |
ROZDZIAŁ 6. Korepetycje i płatne zajęcia z języków obcych – powszechność, uwarunkowania i konsekwencje 203 | |
6.1. Powszechność korzystania z dodatkowej, płatnej | |
pomocy w nauce w Ostrołęce | 207 |
6.2. Powody korzystania z korepetycji przez | |
ostrołęckich siódmoklasistów | 210 |
6.3. Uwarunkowania korzystania z dodatkowej, płatnej | |
pomocy w nauce | 215 |
6.4. Efektywność dodatkowej, płatnej pomocy w nauce | |
222 | |
6.5. Podsumowanie | 232 |
ROZDZIAŁ 7. Edukacja zdalna w czasie pandemii 236 | |
7.1. Zdalne nauczanie w Ostrołęce | 244 |
7.2. Różnice między szkołami prowadzącymi nauczanie | |
zdalne | 255 |
7.3. Wpływ uwarunkowań socjoekonomicznych rodziny | |
dziecka na naukę zdalną | 261 |
7.4. Podsumowanie | 277 |
ROZDZIAŁ 8. Efekty i efektywność nauczania w ostrołęckich szkołach podstawowych 279 | |
8.1. Wykorzystane wskaźniki | 284 |
8.2. Zróżnicowanie efektów i efektywności nauczania | |
ostrołęckich szkół podstawowych | 287 |
8.3. Przykład szkolnej ekspertyzy | 294 |
8.4. Podsumowanie | 310 |
Spis tabel | 312 |
Spis rysunków | 315 |
Bibliografia | 321 |