INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Redakcja:
Wydawca:
Format:
epub, mobi
Psychoarytmetyka jest książką, w której Maria Montessori bada, w jaki sposób ludzki umysł przyswaja wiedzę matematyczną – jak arytmetyka, geometria i algebra mogą być przedstawione, by u młodych uczniów wzbudzały zainteresowanie, którego efektem będą koncentracja i zrozumienie.
Psychoarytmetyka bada psychologiczne aspekty uczenia się w odniesieniu do arytmetyki i matematyki, a także ujawnia, jak można „przygotować” umysł dziecka, by do wspomnianych tematów podchodziło z radością i głębokim zainteresowaniem. Z Psychoarytmetyki dowiadujemy się, jak przedstawić arytmetykę jasno i dokładnie, jak w przyjemny sposób – dzięki wielu przykładom – zaznajomić się z systemem dziesiętnym, pierwiastkiem sześciennym i jego wyciąganiem, a także wzorami algebraicznymi. Montessori ożywia również matematykę, dostarczając spersonalizowanych przykładów, które przemówią do umysłu dziecka.
Philip D. O’Brien
Przewodniczący Międzynarodowego Stowarzyszenia Montessori (AMI)
Pomysł, który przenika całą książkę, jest następujący: musimy pozwolić dzieciom doświadczyć piękna arytmetyki, w sposób bliski ich spontanicznej percepcji. Arytmetyka nigdy nie jest listą procedur do zapamiętania; służy zawsze do ręcznego odkrywania i poznawania, zanim zostanie zrozumiana przez umysł. Ta ogólna zasada, rewolucyjna w owym czasie, jest dziś powszechniej akceptowana, nawet jeśli nie została w pełni wdrożona.
Kay Baker i Benedetto Scoppola
Rok wydania | 2020 |
---|---|
Liczba stron | 448 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
Tłumaczenie | Marcin Żuchowski |
ISBN-13 | 978-83-01-21549-1 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Kto jesli nie ja? Opowieści nie tylko...
do koszyka
Edukacja jako relacja
do koszyka
Żyję, więc jestem?
do koszyka
Szkolne rewolucje
do koszyka
Osobista filozofia relacji
do koszyka
Matki. Radość i łzy
do koszyka
Teoretyczne przesłanki dla metodyki...
do koszyka
Spis treści
Przedmowa do polskiego wydania XIII | |
Przedmowa XXIV | |
Nota redakcyjna XXVII | |
1. Oryginalna publikacja XXVIII | |
2. Nowa publikacja XXVIII | |
3. Treść XXIX | |
Podziękowania XXXII | |
Wprowadzenie XXXIII | |
1. OGÓLNE IDEE | 1 |
Podsumowanie okresu przygotowania przedszkolnego | 3 |
Belki numeryczne | 3 |
Szorstkie cyfry | 6 |
Materiał dotyczący oddzielnych jedności | 10 |
Pudełka z wrzecionami | 10 |
Karty i żetony | 11 |
Wprowadzenie do podstaw arytmetyki | 12 |
System dziesiętny | 12 |
Materiały do prezentacji systemu dziesiętnego | 15 |
Tworzenie dużych liczb | 19 |
Ćwiczenia równoległe | 23 |
Przejście z jednej dziesiątki do drugiej | 23 |
Pierwsze tablice Seguina | 24 |
Nazwy liczb od 11 do 20 | 26 |
Kolejne ćwiczenie | 27 |
Drugie tablice Seguina | 28 |
Liczenie po kolei jako ćwiczenie równoległe | 30 |
Rozkład liniowy kwadratu (łańcuch 100) | 31 |
Liniowy rozkład sześcianu (łańcuch 1000) | 31 |
Inne ćwiczenia równoległe dotyczące systemu dziesiętnego | 33 |
Gra w węża | 33 |
Dodawanie - tablica z paskami | 39 |
Tabliczki obliczeń - ćwiczenia pisemne | 40 |
Tabliczka dodawania | 40 |
Powiązane tablice dodawania | 46 |
Podsumowanie | 49 |
Działania arytmetyczne z dużymi liczbami | 50 |
Dodawanie | 52 |
Mnożenie | 55 |
Odejmowanie | 56 |
Dzielenie | 61 |
Dzielenie przez liczby jednocyfrowe | 61 |
Dzielenie przez liczby dwucyfrowe - gra w kokardy | 64 |
Ćwiczenia równoległe do działań arytmetycznych | 67 |
Gra w kropki | 68 |
Gra w znaczki | 71 |
Zadania i arytmetyka | 77 |
Postęp | 79 |
Mnożenie | 80 |
Rozróżnienie pojęć: mnożna i mnożnik | 82 |
Ćwiczenia z mnożenia - prawa przemienności i rozdzielności | 83 |
Ćwiczenia równoległe - trudności w mnożeniu | 91 |
Zapamiętywanie kombinacji | 91 |
Tablica do mnożenia z koralikami | 91 |
Kontrolna tablica mnożenia | 95 |
Uproszczone tablice mnożenia | 96 |
2. SYSTEM DZIESIĘTNY | 99 |
System dziesiętny | 101 |
Pozycja i wartość cyfr w systemie dziesiętnym | 101 |
Tworzenie wielkich liczb | 113 |
Działania arytmetyczne | 117 |
Dodawanie | 117 |
Odejmowanie | 119 |
Mnożenie | 121 |
Mnożenie przez wielocyfrowy mnożnik | 123 |
Przy użyciu liczydeł | 123 |
Przy użyciu poziomego liczydła | 129 |
3. DZIELENIE 135 | |
Analiza dzielenia | 137 |
Procedura | 137 |
Dzielenie przez dzielnik wielocyfrowy | 139 |
Analiza dystrybucji jedności w dzieleniu | 145 |
Działania z materiałem | 150 |
Dzielenie przez liczby jednocyfrowe | 150 |
Dzielenie przez dzielnik wielocyfrowy | 154 |
Analiza podobieństw między mnożeniem a dzieleniem | 158 |
Obliczenia dla dzielenia | 162 |
4. ĆWICZENIA Z LICZBAMI | 165 |
Ćwiczenia z liczbami | 167 |
Podzielność | 167 |
Liczby pierwsze | 167 |
Czynniki | 171 |
Czynniki pierwsze i największy wspólny dzielnik | 177 |
Wielokrotności | 182 |
Najmniejsza wspólna wielokrotność | 184 |
Ćwiczenie rysunkowe z najmniejszej wspólnej wielokrotności | 192 |
Potęgi | 193 |
5. GRY W MNOŻENIE | 203 |
Gry w mnożenie | 205 |
Analizy i studia nad relacjami | 205 |
Mnożenie - układ pręcików korali | 206 |
Mnożenie - tablice mnożenia | 208 |
Konstrukcja z kątów - prawo przemienności | 210 |
Podział kwadratu na części | 213 |
Gry w mnożenie | 218 |
Warcabnica | 219 |
Gra w bank | 223 |
6. ALGEBRA | 231 |
Algebra | 233 |
Powrót do przeszłości | 233 |
Ćwiczenie z długimi belkami numerycznymi | 233 |
Mnożenie - prawo rozdzielności | 239 |
Kwadraty - od jednego kwadratu do drugiego | 240 |
Kwadraty - tworzenie wielomianu | 241 |
Graniastosłupy - brązowe schody | 247 |
Sześciany - różowa wieża | 249 |
Sześcian dwumianu - opis algebraiczny | 255 |
Sześcian trójmianu - opis algebraiczny | 259 |
7. PIERWIASTEK KWADRATOWY | 263 |
Pierwiastek kwadratowy | 265 |
Wyciąganie pierwiastka kwadratowego | 265 |
Pierwiastki kwadratowe będące liczbami dwu- i wielocyfrowymi | 268 |
Ćwiczenia przygotowawcze: analiza oparta na geometrii | 268 |
Dzielenie kwadratu na części | 272 |
Studia nad kwadratem-przewodnikiem | 275 |
Zależności liczbowe | 284 |
Procedura obliczania pierwiastka kwadratowego w praktyce | 285 |
Arytmetyczne obliczenie dwucyfrowego pierwiastka kwadratowego | 291 |
Wyciąganie trzycyfrowego pierwiastka kwadratowego | 291 |
Wyciągnięcie czterocyfrowego pierwiastka kwadratowego | 299 |
Obliczenia arytmetyczne dla czterocyfrowego pierwiastka kwadratowego | 307 |
8. PIERWIASTEK SZEŚCIENNY | 311 |
Pierwiastek sześcienny | 313 |
Obliczenia dla wyciągania pierwiastka sześciennego | 316 |
Sześcian-przewodnik | 320 |
Pierwiastek z dwumianu | 320 |
Obliczenia pisemne | 326 |
Pierwiastek z trójmianu | 329 |
Obliczenia pisemne | 341 |
Działania na samych liczbach | 346 |
Materiał jako nauczyciel | 347 |
9. MATERIALIZACJA | 349 |
Nota od redakcji | 351 |
Potęgi jako bryły geometryczne | 354 |
Czwarta potęga dwumianu | 354 |
CZĘŚĆ I: (a3 + 3a2b) a | 357 |
CZĘŚĆ II: (b3 + 3b2a) a | 361 |
CZĘŚĆ III: (a3 + 3a2b) b | 363 |
CZĘŚĆ IV: (b3 + 3b2a) b | 364 |
Piąta potęga dwumianu | 366 |
10. DZIESIĘTNY SYSTEM METRYCZNY | 367 |
Dziesiętny system metryczny | 369 |
Pomiar powierzchni | 374 |
Pomiar objętości | 374 |
Pomiar długości | 376 |
Pomiar powierzchni | 379 |
Pomiar objętości | 383 |
Zadanie dla dziecka | 383 |
Pomiar pojemności (ciecz) | 385 |
Pomiar pojemności - towary sypkie | 389 |
Pomiar masy | 390 |
Pomiar temperatury | 393 |
Pomiar masy (kontynuacja) | 394 |
Waga do pomiaru masy | 397 |
Pomiar masy właściwej - gęstość | 399 |
Badanie pomiarów i rozwiązywanie zadań | 401 |
Zadania | 401 |
Alpy | 402 |
Alpy Zachodnie | 402 |
Wiochy | 402 |
Karpaty | 402 |
Pireneje | 403 |
Bałkany | 403 |
Pomiary spoza systemu metrycznego lub dziesiętnego | 404 |
Pieniądze | 404 |
Czas | 408 |
11. STOSUNEK I PROPORCJA | 411 |
Stosunek i proporcja | 413 |
Reguła trzech | 417 |
Redukcja do jedności | 419 |