POLECAMY
Format:
ibuk
Publikacja stanowi zbiór analiz teoretyczno-badawczych dotyczących funkcjonowania współczesnej młodzieży w dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości społeczno-kulturowej. Zamieszczone w tomie artykuły skoncentrowane zostały wokół dwóch obszarów problemowych: młodzież wobec przemian współczesnego świata oraz młodzież w kontekście wybranych kwestii edukacyjno-wychowawczych. Podjęte w pierwszej części monografii wątki skupiają się na zjawiskach i procesach, które determinują losy współczesnych (nie tylko) młodych, wyznaczają trendy oraz kierunki dążeń. Są to m.in. pandemia wirusa SARS-CoV-02, wielokulturowość, globalizacja, ucieczka w świat wirtualny. W świetle specyfiki tych okoliczności Autorki artykułów poddają pod refleksję współczesne pokolenie młodzieży oparte na zmianie. Druga część publikacji dotyczy zagadnień związanych z młodzieżą funkcjonującą w systemie edukacyjnym i problematyką odnoszącą się do kwestii wychowawczych powiązanych z okresem adolescencji. W tekstach – w nawiązaniu do przemian w zakresie współczesnego świata – mocno wybrzmiewa konieczność projektowania nowych rozwiązań edukacyjnych i wychowawczych dotyczących młodzieży.
Rok wydania | 2023 |
---|---|
Liczba stron | 212 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-4175-1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Młodzież i popkultura
do koszyka
Młodzież licealna wobec wartości...
do koszyka
Młodzież w społeczeństwie ryzyka
do koszyka
Spis treści
Wprowadzenie | 7 |
Część I. Młodzież wobec przemian współczesnego świata | 11 |
Lucyna Myszka-Strychalska, Doświadczenie pandemii COVID-19 w opiniach młodzieży akademickiej – doniesienia z badań | 13 |
Małgorzata Orłowska, Młodzież wobec traumy pandemii COVID-19 – pytania o teorie wyjaśniające | 31 |
Daria Hejwosz-Gromkowska, Edukacja obywatelska w teorii i praktyce badań pedagogicznych | 37 |
Beata A. Orłowska, Etnobezpieczeństwo młodzieży pochodzącej z mniejszości narodowych i etnicznych | 55 |
Anna Błasiak, Młodzież w kulturze (cyfrowego) narcyzmu – współczesne pułapki i uwikłania | 67 |
Magdalena Barańska, Od żaka do studenta (nie)zalogowanego – refleksja nad ewolucją sylwetki | 77 |
Mirosława Ściupider-Młodkowska, Kategoria „dopalaczy Ego” współczesnej młodzieży w kontekście warunków społeczno-kulturowych | 89 |
Część II. Młodzież w kontekście wybranych zagadnień edukacyjno-wychowawczych | 103 |
Bożena Kanclerz, Wychowanie do życia w rodzinie i jego deficyt uznania w polskiej polityce oświatowej i praktyce szkolnej | 105 |
Paulina Peret-Drążewska, O młodych do młodych, czyli popularyzacja wiedzy na temat adolescencji wśród współczesnej młodzieży | 117 |
Katarzyna Segiet, Odpowiedzialność rodzicielska i jej znaczenie w procesie wychowywania młodzieży | 127 |
Karolina Kmiecik-Jusięga, Młodzież jako podmiot badań profilaktyki społecznej z perspektywy koncepcji zadań rozwojowych. Na przykładzie ogólnopolskiej kampanii profilaktyczno-edukacyjnej „Bądźm y poszukiwaczami autorytetu” | 139 |
Marta Kędzia, Kształcenie muzyczne młodzieży w Polsce. Szanse i ograniczenia | 151 |
ks. Michał Borda, Pedagogiczne pielęgnowanie braterstwa we „Fratelli tutti” papieża Franciszka | 159 |
Ewa Rojewska, Rodzic w obliczu adolescencji dziecka – rozważania na kanwie twórczości Jespera Juula | 169 |
Kamila Słupska, Młodzi piszą listy do seniorów… Znaczenie relacji międzypokoleniowych | 181 |
Monika Kiszka, Samorząd uczniowski – zapomniana metoda wychowawcza | 201 |
Summary. Youth in the face of the transformations of the modern world: educational considerations | 211 |