Burza w mózgu nastolatka

-15%

Burza w mózgu nastolatka

Potencjał okresu dorastania

1 ocena

Autor:

Alfie Kohn

Wydawca:

Mind

Format:

pdf

KUP I POBIERZ

Format: pdf

27,20  32,00 (-15%)

Najniższa cena z 30 dni: 32,00 zł 

W tej książce Daniel Siegel rozprawia się z wieloma mitami na temat dorastania. Twierdzi, że zmiany, jakie wtedy zachodzą mają niewiele wspólnego z szalejącymi hormonami, lecz wynikają przede wszystkim z procesów przebudowy mózgu i tworzenia się nowych połączeń. Ten okres od dwunastego do dwudziestego czwartego roku życia decyduje o tym, kim staniemy się w przyszłości. Zdaniem Siegela, nabywamy wtedy wielu ważnych umiejętności i przygotowujemy się do opuszczenia domu rodzinnego. Skłonność do ryzyka, intensywna emocjonalność, zainteresowanie nowością to ważne i cenne cechy nastolatków, dzięki którym mogą wypracować nowe strategie radzenia sobie z wyzwaniami współczesnego świata.
•••
Główne mity na temat nastolatków
• Nastolatki zachowują się nieobliczalnie z powodu buzujących hormonów.
• Należy tłumić nastoletnią skłonność do ryzyka i nieopanowaną emocjonalność.
• Dorastanie to okres niedojrzałości, a nastolatki muszą po prostu zmądrzeć.
Daniel J. SIEGEL jest profesorem psychiatrii klinicznej Uniwersytetu Kalifornijskiego w Los Angeles. Wybitny ekspert w dziedzinie neurobiologii interpersonalnej ‒ wspólnego pola badań biologii, nauki o mózgu, psychologii rozwojowej, psychiatrii i nauk kognitywnych.


Ukończył medycynę na Uniwersytecie Harvarda. Następnie specjalizował się w pediatrii i psychiatrii dziecięcej. Kieruje Mindsight Institute (Instytut Psychowzroczności), który oferuje intensywne programy edukacyjne dla rodziców, nauczycieli, lekarzy, coachów oraz naukowców. Prowadzi także własną praktykę terapeutyczną. Jest autorem wielu publikacji i książek, m.in.: Rozwój umysłu (1999), The Mindful Brain (2007), Psychowzroczność (2010), Świadome rodzicielstwo (z Mary Hartzell, wyd. pol. 2015)


Rok wydania2016
Liczba stron256
KategoriaTeorie wychowania
WydawcaMind
TłumaczenieBochenek Karolina
ISBN-13978-83-62445-63-9
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

Ciekawe propozycje

Spis treści

  CZĘŚĆ I. POTENCJAŁ OKRESU DORASTANIA
  Korzyści i wyzwania okresu dorastania
  Wykorzystanie potencjału dorastania przez dorosłych
  Zrozumieć młodych
  Ryzyko i nagroda
  Bunt dorastania
  Dojrzewanie płciowe, seksualność i dorastanie
  Wyzwania związane z przedłużonym okresem dorastania
  Zmiany związane z dorastaniem i kluczowa rola relacji
  NARZĘDZIA PSYCHOWZROCZNOŚCI. NASZ ŚWIAT
  WEWNĘTRZNY
  Trzy podstawowe rodzaju map umysłu
  Obserwowanie własnego umysłu
  Różnica między psychowzrocznością a postrzeganiem
  wzrokowym
  Empatia
  Integracja
  Brak integracji: chaos lub sztywność
  Psychowzroczność wzmacnia umysł, mozg i nasze relacje
  CZĘŚĆ II. MOZG
  Dopamina, nagrody i podejmowanie decyzji
  Ryzykowne zachowania w grupie rówieśniczej
  Cel dorastania
  Podejmowanie decyzji
  Zakazy nie działają – moc pozytywnych komunikatów
  Integracja mózgu
  Podręczny model mózgu
  Dorastanie jako okres twórczej eksploracji
  Współpraca między pokoleniami
  Dorastanie − wiek ryzyka i nowych możliwości
  Przebudowa mózgu i utrata kontroli nad sobą
  Integracja mózgu w okresie dorastania
  Mozg emocjonalny
  Stworzeni do przygody i bliskości
  NARZĘDZIA PSYCHOWZROCZNOŚCI. REFLEKSJA
  Psychowzroczność i uważność
  Przygotowania
  Bycie obecnym tu i teraz
  Psychowzroczność jako obiektyw
  Integracja świadomości za pomocą „Koła świadomości’’
  Refleksje na temat ,,Koła świadomości’’
  CZĘŚĆ III. BLISKIE RELACJE
  Bezpieczna przystań i solidne stanowisko startowe
  Modele przywiązania
  Bezpieczny model przywiązania
  Unikający model przywiązania
  Ambiwalentny model przywiązania
  Zdezorganizowany model przywiązania
  Przywiązanie reaktywne
  Wypracowanie bezpiecznego przywiązania
  Refleksja nad modelami przywiązania
  Pytania do autorefleksji nad przywiązaniem
  Wzorce narracyjne a półkule mózgowe
  Unikanie i dystans emocjonalny – dominacja lewopółkulowa
  Ambiwalencja i chaos emocjonalny – dominacja prawopółkulowa
  Zdezorganizowany model przywiązania – mozg zdysocjowany
  Bezpieczna przystań i solidne stanowisko startowe
  NARZĘDZIA PSYCHOWZROCZNOŚCI. WSPOLNA REFLEKSJA
  I BUDOWANIE WIĘZI
  Wpływ modeli mentalnych na wzorce komunikacji
  Refleksja, integracja i empatia
  Twoja rola w budowaniu więzi
  CZĘŚĆ IV. ZMIANY I WYZWANIA OKRESU DORASTANIA
  Szacunek dla rozwijającej się osobowości
  Opuszczenie domu rodzinnego
  Dojrzewanie płciowe, seksualność i tożsamość
  Przygodne kontakty seksualne
  Uczucia romantyczne i pierwsza miłość
  Najważniejsze to być obecnym
  Wyzwania związane z integracją
  Orientacja seksualna – oczekiwania i akceptacja
  Substancje psychoaktywne i uzależnienia
  Powrót do domu rodzinnego
  NARZĘDZIA PSYCHOWZROCZNOŚCI. PROSTA SIODEMKA
  PSYCHOWZORCZNOŚCI
  Kontakt z samym sobą
  Sen
  Koncentracja
  Odpoczynek
  Zabawa
  Aktywność fizyczna
  Kontakt z ludźmi i naturą
  ZAKOŃCZENIE. TOŻSAMOŚĆ ZINTEGROWANA
  Podziękowania
RozwińZwiń