INNE EBOOKI AUTORA
-15%
W tej książce Daniel Siegel rozprawia się z wieloma mitami na temat dorastania. Twierdzi, że zmiany, jakie wtedy zachodzą mają niewiele wspólnego z szalejącymi hormonami, lecz wynikają przede wszystkim z procesów przebudowy mózgu i tworzenia się nowych połączeń. Ten okres od dwunastego do dwudziestego czwartego roku życia decyduje o tym, kim staniemy się w przyszłości. Zdaniem Siegela, nabywamy wtedy wielu ważnych umiejętności i przygotowujemy się do opuszczenia domu rodzinnego. Skłonność do ryzyka, intensywna emocjonalność, zainteresowanie nowością to ważne i cenne cechy nastolatków, dzięki którym mogą wypracować nowe strategie radzenia sobie z wyzwaniami współczesnego świata.
•••
Główne mity na temat nastolatków
• Nastolatki zachowują się nieobliczalnie z powodu buzujących hormonów.
• Należy tłumić nastoletnią skłonność do ryzyka i nieopanowaną emocjonalność.
• Dorastanie to okres niedojrzałości, a nastolatki muszą po prostu zmądrzeć.
Daniel J. SIEGEL jest profesorem psychiatrii klinicznej Uniwersytetu Kalifornijskiego w Los Angeles. Wybitny ekspert w dziedzinie neurobiologii interpersonalnej ‒ wspólnego pola badań biologii, nauki o mózgu, psychologii rozwojowej, psychiatrii i nauk kognitywnych.
Ukończył medycynę na Uniwersytecie Harvarda. Następnie specjalizował się w pediatrii i psychiatrii dziecięcej. Kieruje Mindsight Institute (Instytut Psychowzroczności), który oferuje intensywne programy edukacyjne dla rodziców, nauczycieli, lekarzy, coachów oraz naukowców. Prowadzi także własną praktykę terapeutyczną. Jest autorem wielu publikacji i książek, m.in.: Rozwój umysłu (1999), The Mindful Brain (2007), Psychowzroczność (2010), Świadome rodzicielstwo (z Mary Hartzell, wyd. pol. 2015)
Rok wydania | 2016 |
---|---|
Liczba stron | 256 |
Kategoria | Teorie wychowania |
Wydawca | Mind |
Tłumaczenie | Bochenek Karolina |
ISBN-13 | 978-83-62445-63-9 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
CZĘŚĆ I. POTENCJAŁ OKRESU DORASTANIA | |
Korzyści i wyzwania okresu dorastania | |
Wykorzystanie potencjału dorastania przez dorosłych | |
Zrozumieć młodych | |
Ryzyko i nagroda | |
Bunt dorastania | |
Dojrzewanie płciowe, seksualność i dorastanie | |
Wyzwania związane z przedłużonym okresem dorastania | |
Zmiany związane z dorastaniem i kluczowa rola relacji | |
NARZĘDZIA PSYCHOWZROCZNOŚCI. NASZ ŚWIAT | |
WEWNĘTRZNY | |
Trzy podstawowe rodzaju map umysłu | |
Obserwowanie własnego umysłu | |
Różnica między psychowzrocznością a postrzeganiem | |
wzrokowym | |
Empatia | |
Integracja | |
Brak integracji: chaos lub sztywność | |
Psychowzroczność wzmacnia umysł, mozg i nasze relacje | |
CZĘŚĆ II. MOZG | |
Dopamina, nagrody i podejmowanie decyzji | |
Ryzykowne zachowania w grupie rówieśniczej | |
Cel dorastania | |
Podejmowanie decyzji | |
Zakazy nie działają – moc pozytywnych komunikatów | |
Integracja mózgu | |
Podręczny model mózgu | |
Dorastanie jako okres twórczej eksploracji | |
Współpraca między pokoleniami | |
Dorastanie − wiek ryzyka i nowych możliwości | |
Przebudowa mózgu i utrata kontroli nad sobą | |
Integracja mózgu w okresie dorastania | |
Mozg emocjonalny | |
Stworzeni do przygody i bliskości | |
NARZĘDZIA PSYCHOWZROCZNOŚCI. REFLEKSJA | |
Psychowzroczność i uważność | |
Przygotowania | |
Bycie obecnym tu i teraz | |
Psychowzroczność jako obiektyw | |
Integracja świadomości za pomocą „Koła świadomości’’ | |
Refleksje na temat ,,Koła świadomości’’ | |
CZĘŚĆ III. BLISKIE RELACJE | |
Bezpieczna przystań i solidne stanowisko startowe | |
Modele przywiązania | |
Bezpieczny model przywiązania | |
Unikający model przywiązania | |
Ambiwalentny model przywiązania | |
Zdezorganizowany model przywiązania | |
Przywiązanie reaktywne | |
Wypracowanie bezpiecznego przywiązania | |
Refleksja nad modelami przywiązania | |
Pytania do autorefleksji nad przywiązaniem | |
Wzorce narracyjne a półkule mózgowe | |
Unikanie i dystans emocjonalny – dominacja lewopółkulowa | |
Ambiwalencja i chaos emocjonalny – dominacja prawopółkulowa | |
Zdezorganizowany model przywiązania – mozg zdysocjowany | |
Bezpieczna przystań i solidne stanowisko startowe | |
NARZĘDZIA PSYCHOWZROCZNOŚCI. WSPOLNA REFLEKSJA | |
I BUDOWANIE WIĘZI | |
Wpływ modeli mentalnych na wzorce komunikacji | |
Refleksja, integracja i empatia | |
Twoja rola w budowaniu więzi | |
CZĘŚĆ IV. ZMIANY I WYZWANIA OKRESU DORASTANIA | |
Szacunek dla rozwijającej się osobowości | |
Opuszczenie domu rodzinnego | |
Dojrzewanie płciowe, seksualność i tożsamość | |
Przygodne kontakty seksualne | |
Uczucia romantyczne i pierwsza miłość | |
Najważniejsze to być obecnym | |
Wyzwania związane z integracją | |
Orientacja seksualna – oczekiwania i akceptacja | |
Substancje psychoaktywne i uzależnienia | |
Powrót do domu rodzinnego | |
NARZĘDZIA PSYCHOWZROCZNOŚCI. PROSTA SIODEMKA | |
PSYCHOWZORCZNOŚCI | |
Kontakt z samym sobą | |
Sen | |
Koncentracja | |
Odpoczynek | |
Zabawa | |
Aktywność fizyczna | |
Kontakt z ludźmi i naturą | |
ZAKOŃCZENIE. TOŻSAMOŚĆ ZINTEGROWANA | |
Podziękowania | |