INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Format:
ibuk
Książka nawiązuje do nowych trendów w badaniach nad pamięcią. Trendy te stanowią przedmiot analiz metateoretycznych, a uzyskane w nich rezultaty są wykorzystywane do rozwijania przez Autorkę własnych pomysłów metodologicznych i merytorycznych, kontynuujących twórczo to, co okazało się wartościowe i godne podjęcia. Bez trudu da się określić wkład Autorki w te analizy. Jest on i ewidentny, i delikatnie ujmując, niebłahy. (...) Książka ujawnia perfekcyjne, niemal nieprawdopodobne wręcz panowanie Autorki nad przedmiotem, pełną swobodę poruszania się po rozległym obszarze całej pracy, dystans konieczny do zachowania obiektywizmu, wreszcie samoświadomość i autodyscyplinę.
Rok wydania | 2004 |
---|---|
Liczba stron | 264 |
Kategoria | Psychologia stosowana |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
ISBN-13 | 978-83-2331-886-6 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Autoprezentacja młodzieży szkolnej....
do koszyka
Dwujęzyczność migowo-pisana dzieci...
do koszyka
Korepetycje poznawcze
do koszyka
Spis treści
WPROWADZENIE | 7 |
Rozdział 1. METATEORETYCZNE I METODOLOGICZNE ZAPLECZE PROBLEMATYKI ZNIEKSZTAŁCEŃ W PAMIĘCI ZDARZEŃ | 19 |
1.1. Laboratoryjne badania pamięci a analizy pamięci w kontekście życia codziennego | 19 |
1.2. Metafora odpowiedniości w ujmowaniu pamięci | 31 |
1.3. Pamięć i zniekształcenia z perspektywy funkcjonalnej | 42 |
1.4. Pamięć epizodyczna | 50 |
Rozdział 2. MODELE REPREZENTACJI I PRZYPOMINANIA ZDARZEŃ | 59 |
2.1. Pamięć zdarzeń w ogólnych modelach poznania | 61 |
2.1.1. Modele asocjacjonistyczne | 61 |
2.1.2. Modele schematowe | 66 |
2.1.3. Modele egzemplarzowe | 69 |
2.1.4. Modele tematowe | 76 |
2.1.5. Modele koneksyjne | 82 |
2.2. Wnioskowanie, atrybucja i procesy decyzyjne w przypominaniu | 84 |
2.2.1. Ocena statusu własnej wiedzy | 86 |
2.2.2. Metapoznawcze monitorowanie i kontrola | 93 |
Rozdział 3. WARIANTY BADAŃ NAD ZNIEKSZTAŁCENIAMI | 103 |
3.1. Analizy naturalnie pojawiających się zniekształceń | 104 |
3.1.1. Badania dzienniczkowe | 104 |
3.1.2. Analizy zmian we wspomnieniach fleszowych | 116 |
3.2. Wprowadzanie czynnika zniekształcającego przez badacza | 123 |
3.2.1. Analizy wpływu dezinformacji | 123 |
3.2.2. Tworzenie fałszywych wspomnień autobiograficznych | 134 |
Rozdział 4. SYSTEMATYZACJA ZNIEKSZTAŁCEŃ W PAMIĘCI ZDARZEŃ | 145 |
4.1. Próby klasyfikacji błędów pamięciowych | 146 |
4.2. Aktywizacja zgeneralizowanych struktur wiedzy | 157 |
4.2.1. Zapożyczanie szczegółowych elementów schematów | 166 |
4.2.2. Konstruowanie przebiegu zdarzenia na podstawie wiedzy abstrakcyjnej | 175 |
4.3. Aktywizacja niewłaściwych elementów epizodycznych | 179 |
4.3.1. Łączenie różnych kontekstów | 179 |
4.3.2. Błędne lokalizowanie zdarzenia | 190 |
Rozdział 5. UWARUNKOWANIA TRAFNOŚCI | 193 |
5.1. Motywacja trafności | 194 |
5.2. Poziom monitorowania jakości informacji | 199 |
5.2.1. Relacja między pewnością i trafnością | 199 |
5.2.2. Dane wykorzystywane w procesie monitorowania | 204 |
5.2.3. Wpływ wiedzy metapamięciowej | 212 |
5.3. Typ zadania poznawczego | 218 |
5.4. Różnice indywidualne w podatności na zniekształcenia | 222 |
ZAKOŃCZENIE | 233 |
LITERATURA CYTOWANA | 239 |