INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Format:
ibuk
Książka Bogusławy Piaseckiej niesie duży ładunek nowości. Klarownie napisana część teoretyczna, dobrze dobrana literatura przedmiotu, rzetelnie wyodrębniony obszar omawianych w pracy badań, trafny dobór metod, wielowymiarowe ujęcie badawcze, wyważona i dojrzała interpretacja wyników i wreszcie wyraźne aplikacyjne odniesienia stanowią o jej wartości. Wyniki raportowanych badań bez wątpienia wnoszą do wiedzy o funkcjonowaniu specyficznej organizacji, jaką jest placówka opiekuńczo-wychowawcza, nowe elementy. Książka doskonale wpisuje się w obszar badań z zakresu zarządzania, ale jej czytelnikami mogą być również studenci i specjaliści z innych dziedzin, takich jak na przykład psychologia, pedagogika, socjologia. (Z recenzji prof. dr. hab. Tadeusza Marka)
Rok wydania | 2009 |
---|---|
Liczba stron | 150 |
Kategoria | Pedagogika społeczna |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
ISBN-13 | 978-83-233-2715-8 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Przetrwać Belize
do koszyka
Przetrwać Belize
do koszyka
Przetrwać rozstanie
do koszyka
Przetrwać za każdą cenę
do koszyka
Przetrwać Żyć dalej
do koszyka
Dlaczego szkoła cię wkurza i jak ją...
do koszyka
Spis treści
Przedmowa | 7 |
Wprowadzenie | 9 |
Część I. KULTURA ORGANIZACYJNA JAKO TŁO FUNKCJONOWANIA PSYCHOLOGICZNEGO PRACOWNIKÓW PLACÓWEK OPIEKUŃCZO-WYCHOWAWCZYCH | 13 |
Rozdział 1. Podstawowe zagadnienia związane z systemem opiekuńczo-wychowawczym | 13 |
Rozdział 2. Kultura organizacji | 17 |
2.1. Paradygmat kulturowy w psychologii zarządzania | 17 |
2.2. Typologia badań nad kulturą organizacji | 18 |
2.3. Diagnoza kultury organizacyjnej | 20 |
2.4. Kultura organizacji uczących i wychowujących | 22 |
Rozdział 3. Rola wychowawcy w okresie przemian | 27 |
3.1. Znaczenie pracy | 27 |
3.2. Problematyka zmiany | 29 |
3.3. Agresja jako konsekwencja zmian społecznych | 34 |
3.4. Wychowawca – „człowiek idealny” | 36 |
Rozdział 4. Przyczyny, przebieg i skutki stresu | 40 |
4.1. Teorie stresu | 40 |
4.2. Procesy zaradcze i procesy radzenia sobie ze stresem (coping) | 45 |
4.3. Skutki procesu zaradczego | 50 |
Rozdział 5. Stres związany z sytuacją pracy | 52 |
5.1. Teorie stresu organizacyjnego | 52 |
5.2. Weroński model stresu | 54 |
5.3. Wypalenie zawodowe jako reakcja na długotrwały stres | 55 |
5.4. Konsekwencje stresu organizacyjnego | 58 |
5.5. Profi laktyka i przeciwdziałanie stresowi organizacyjnemu i wypaleniu zawodowemu | 59 |
Część II. METODOLOGIA BADAŃ WŁASNYCH | 65 |
Rozdział 6. Problematyka badań | 65 |
6.1. Obszary badawcze i problem badawczy | 65 |
6.2. Model badawczy i podstawowe definicje | 66 |
6.3. Metody, techniki i narzędzia badawcze | 68 |
Rozdział 7. Opis badań | 70 |
7.1. Przebieg badań | 70 |
7.2. Opis grupy badanej | 71 |
Rozdział 8. Kultura organizacyjna – wyniki badań ilościowych i jakościowych | 75 |
8.1. Wprowadzenie do analizy wyników badań nad kulturą organizacyjną | 75 |
8.2. Relacja z badań terenowych | 76 |
8.3. Profi le kultury organizacyjnej placówek opiekuńczo-wychowawczych | 83 |
8.4. Analiza stopnia jednorodności kultury organizacyjnej diagnozowanych placówek | 87 |
Rozdział 9. Funkcjonowanie psychofi zyczne pracowników placówek opiekuńczo-wychowawczych. Wyniki badań | 90 |
9.1. Cechy podmiotowe – różnice indywidualne | 90 |
9.2. Koszty emocjonalno-behawioralne | 93 |
9.3. Analiza zależności pomiędzy długością stażu pracy w placówce opiekuńczo-wychowawczej a ponoszonymi przez pracowników kosztami emocjonalno-behawioralnymi | 95 |
9.4. Analiza zależności pomiędzy cechami podmiotowymi a kosztami emocjonalno-behawioralnymi ponoszonymi przez pracowników | 100 |
Część III. ANALIZA WYNIKÓW BADAŃ I WNIOSKI PRAKTYCZNE | 115 |
Rozdział 10. Interpretacja wyników badań | 115 |
10.1. Synteza | 115 |
10.2. Diagnoza kultury organizacyjnej badanych placówek | 116 |
10.3. Analiza związku pomiędzy długością stażu pracy w placówce a nasileniem kosztów emocjonalno-behawioralnych | 120 |
10.4. Wnioski dotyczące zależności pomiędzy czynnikami podmiotowymi a kosztami emocjonalno-behawioralnymi | 123 |
10.5. Kierunki dalszych poszukiwań empirycznych i uwagi na temat przebiegu badań | 127 |
Rozdział 11. Projekt systemowego programu profilaktycznego i doskonalącego zawodowo dla pracowników placówek opiekuńczo-wychowawczych | 129 |
Literatura cytowana | 133 |
Spis aktów prawnych | 137 |
Spis załączników | 138 |
Załącznik 1. Kwestionariusz Badania Kultury Organizacyjnej (KBKO) | 139 |
Załącznik 2. Kwestionariusz Samoobserwacji (KS) | 142 |
Załącznik 3. Ankieta | 144 |
Załącznik 4. Arkusz obserwacji | 147 |
Załącznik 5. Zagadnienia do wywiadu swobodnego na temat funkcjonowania placówek opiekuńczo-wychowawczych | 148 |