INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Format:
ibuk
Ramy chronologiczne publikacji obejmują przełom XIX i XX stulecia oraz okres Polski międzywojennej. Organizowane w tym czasie kongresy i zjazdy pedagogiczne zwoływane przez środowiska nauczycielskie i oświatowe oraz związanych z nimi teoretyków edukacji odegrały doniosłą rolę w rozwoju ówczesnej polskiej myśli i praktyki edukacyjnej. W książce zaprezentowano dwa kongresy lwowskie zorganizowane przed odzyskaniem niepodległości: Pierwszy Polski Kongres Pedagogiczny (17–19 lipca 1894 roku, podczas Powszechnej Wystawy Krajowej we Lwowie) oraz Drugi Polski Kongres Pedagogiczny (1–2 listopada 1909 roku), a następnie kongresy (zjazdy) urządzane już po odzyskaniu niepodległości: Ogólnopolski Zjazd Oświatowy (14–17 kwietnia 1919 roku w Warszawie, który przeszedł do historii pod nazwą Sejmu Nauczycielskiego), Pierwszy Kongres Pedagogiczny (8–10 lipca 1929 roku, podczas Powszechnej Wystawy Krajowej w Poznaniu), Drugi Kongres Pedagogiczny (4–8 lipca 1931 roku w Wilnie), Trzeci Kongres Pedagogiczny (17–21 czerwca 1933 roku we Lwowie), Czwarty Kongres Pedagogiczny (27–29 maja 1939 roku w Warszawie, w obliczu narastającego zagrożenia ze strony Niemiec hitlerowskich). Przedmiotem rozważań są także przebieg i rezultaty obrad Ogólnopolskiego Kongresu Dziecka (1–4 października 1938 roku w Warszawie). Tematyka podejmowana na wymienionych zjazdach i kongresach pedagogicznych była rozległa i obejmowała zagadnienia dotyczące zarówno edukacji szkolnej, jak i oświaty pozaszkolnej, problematykę edukacji dzieci oraz kształcenia dorosłych, tematy z zakresu tzw. ideologii i teleologii wychowawczej, opieki nad dzieckiem (w różnych fazach jego rozwoju i z uwzględnieniem dzieci niepełnosprawnych), a także szeroko rozumianej teorii pedagogicznej i nowatorstwa pedagogicznego.
Rok wydania | 2015 |
---|---|
Liczba stron | 196 |
Kategoria | Pedagogika ogólna |
Wydawca | Uniwersytet im.Adama Mickiewicza w Poznaniu |
ISBN-13 | 978-83-232-2942-1 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 7 |
I. Galicyjskie kongresy pedagogiczne w rozwoju polskiej myśli i praktyki edukacyjnej na przełomie XIX i XX wieku | 17 |
1. Okoliczności zwołania i konteksty kongresów pedagogicznych | 17 |
2. Problematyka obrad | 31 |
2.1. Idea wychowania narodowego | 31 |
2.2. Kwestia kształcenia kobiet | 38 |
2.3. Problemy organizacyjne, programowe i wychowawcze szkół . | 43 |
2.4. Problemy opieki nad dziećmi i młodzieżą | 52 |
2.5. Problemy pozaszkolnej pracy oświatowej i edukacji dorosłych | 56 |
2.6. Teoretyczno-metodyczne zagadnienia edukacji i ich popularyzacja | 58 |
II. Idee edukacyjne i dorobek programowy kongresów i zjazdów pedagogicznych w Drugiej Rzeczypospolitej | 63 |
1. Okoliczności zwołania i konteksty kongresów i zjazdów pedagogicznych | 63 |
2. Problematyka obrad | 95 |
2.1. Zagadnienia ustrojowo-organizacyjne szkolnictwa | 95 |
2.2. Problemy kształcenia i statusu społecznego nauczycieli | 113 |
2.3. Problematyka teleologii wychowawczej i edukacji obywatelskiej | 125 |
2.4. Problematyka opieki nad dziećmi i młodzieżą | 139 |
2.5. Zagadnienia oświaty pozaszkolnej i edukacji dorosłych | 158 |
2.6. Problemy teoretyczno-metodyczne i nowatorstwa pedagogicznego | 167 |
Zakończenie | 181 |
Bibliografia | 185 |
Pedagogical Congresses and Meetings and the Development of Polish Educational Thought and Practice (until9) (Summary) | 193 |