POLECAMY
Autor:
Wydawca:
Format:
epub, mobi
Czy geny warunkują nasze szkolne sukcesy i niepowodzenia? Czy źródło talentu tkwi w genach? Czy geniusz można odziedziczyć? Czy i jak geny wpływajà na nasze zachowania i osiągnięcia szkolne? Czy można tak kształtować system edukacji, by odpowiadał predyspozycjom genetycznym uczniów? Geny i edukacja to książka o tym, skąd pochodzi wiedza na temat genetyki behawioralnej i jak zmieniać system edukacji, by odpowiadał różnicom indywidualnym, jakie występują wśród dzieci. Jako dzieci dowiadujemy się, że pętelki, zawijasy i wirki na opuszkach naszych palców czynią nas niepowtarzalnymi. Dla większości dzieci wiedza ta jest śródłem zdziwienia i uciechy. Wyjątkowość jest wspaniała i zachwycająca. A mimo to obecny system kształcenia nazbyt często próbuje tę niepowtarzalność stłumić i wyprodukować młodych ludzi, którzy będą tacy, jak cała reszta, na siłę dopasowani do sztywnych schematów. Rozumienie genetyki nawet na najbardziej podstawowym poziomie pokazuje, że szkoły służyłyby uczniom – i społeczeƒstwu – lepiej, gdyby rozwijały wyjątkowe uzdolnienia i zainteresowania, znajdując sposoby nauczania pozwalające, by Tomek był Tomkiem, a Kasia Kasią, i pomagające im obojgu stać się sprawnymi obywatelami światów, w których zdecydują się zamieszkać. Głębsze zrozumienie interakcji genów i środowiska sugeruje, że kluczem jest zakres możliwych wyborów – wyjaśnimy to w tej publikacji.
Z tekstu
Rok wydania | 2015 |
---|---|
Liczba stron | 232 |
Kategoria | Pedagogika ogólna |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-18399-8 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Geny mamy po babci
do koszyka
Dobre geny
do koszyka
Dobre geny
do koszyka
Pamięć komórkowa naszego ciała. Jak...
do koszyka
Spis treści
Podziękowania | 11 |
Część 1. Teoria | 13 |
1. Genetyka, szkoły i uczenie się | 15 |
Cele i założenia edukacji | 16 |
Różnorodne możliwości wydobycia indywidualnego potencjału | 21 |
DNA w sali lekcyjnej | 23 |
Podsumowanie | 24 |
2. Skąd wiemy to, co wiemy | 28 |
Bliźnięta: eksperyment naturalny | 29 |
Sekwencjonowanie DNA | 32 |
3. Wielka trójka: czytanie, pisanie... | 37 |
Od DNA do ABC | 39 |
Wpływ środowiska na czytanie | 46 |
Kłopoty z czytaniem | 51 |
Genetyczne podstawy pisania | 55 |
4. ... i liczenie | 59 |
A zatem, dlaczego jedni są lepsi w matematyce od innych? | 60 |
Czy zdolności matematyczne podlegają dziedziczeniu? | 62 |
Czy genetyczny i środowiskowy wpływ na słabe zdolności matematyczne jest tożsamy z wpływem tych czynników na zdolności przeciętne i duże? | 64 |
Czy różne zdolności matematyczne podlegają tym samym wpływom genetycznym i środowiskowym? | 68 |
W genach... | 69 |
Jak wychowanie oddziałuje na zdolności matematyczne? | 71 |
5. Wychowanie fizyczne: kto, co, dlaczego, gdzie i jak? | 76 |
Geny, sport i palenie | 81 |
Otyłość, geny i środowisko | 84 |
Odziedziczalność sprawności fizycznej | 88 |
Herosi z sali gimnastycznej | 90 |
Podsumowanie | 96 |
6. Nauki przyrodnicze i ścisłe: inny sposób myślenia? | 100 |
Różnice między płciami | 108 |
Podsumowanie | 111 |
7. Gdzie jest miejsce dla ilorazu inteligencji i motywacji? | 113 |
Iloraz inteligencji + genetyka = kontrowersje | 120 |
Pewność siebie i motywacja | 123 |
Podnoszenie pewności siebie i poprawianie funkcjonowania poznawczego w szkole | 126 |
8. Specjalne potrzeby edukacyjne: pomysły i inspiracje | 132 |
Rozszerzanie specjalnych potrzeb edukacyjnych | 137 |
Spersonalizowane nauczanie w praktyce | 141 |
Podsumowanie | 142 |
9. Klony w klasie | 143 |
Pozytywne nastawienie a osiągnięcia | 151 |
Klony w klasie | 152 |
10. Uwaga na przepaść: status społeczny i jakość szkoły | 155 |
Niski SES: jak to wygląda? | 158 |
Co oznacza odziedziczalność SES? | 163 |
Jakość szkół | 167 |
11. Genetyka i uczenie się: przełomowe koncepcje | 173 |
Przełomowa koncepcja #1: Osiągnięcia i zdolności są zróżnicowane, częściowo za sprawą genów | 173 |
Przełomowa koncepcja #2: Nienormalność jest normą | 174 |
Przełomowa koncepcja #3: Ciągłość jest genetyczna, zmiana jest środowiskowa | 175 |
Przełomowa koncepcja #4: Geny są generalistami, specjalistami środowiska | 176 |
Przełomowa koncepcja #5: Środowiska podlegają wpływom genów | 177 |
Przełomowa koncepcja #6: Najważniejsze środowiska to środowiska wyjątkowe dla każdej jednostki | 178 |
Przełomowa koncepcja #7: Równość szans wymaga różnorodności szans | 179 |
Część 2. Praktyka | 181 |
12. Personalizacja w praktyce | 183 |
A zatem, jak można spersonalizować nauczanie i uczenie się? | 184 |
„Nastawienie” sprzyjające uczeniu się | 188 |
Inne sposoby personalizacji nauczania | 193 |
Podsumowanie | 194 |
13. Jedenaście pomysłów dla polityki edukacyjnej | 196 |
1. Zminimalizowanie podstawowego programu nauczania i sprawdzanie podstawowych umiejętności | 196 |
2. Zwiększenie wyboru | 199 |
3. Odrzucenie etykiet | 201 |
4. Nauczanie „indywidualne” i „klasowe” | 203 |
5. Uczenie dzieci, jak odnosić sukces | 205 |
6. Promowanie równych szans od najmłodszych lat – fundament przyszłego awansu społecznego | 207 |
7. Wyrównywanie możliwości wykraczających poza program nauczania | 209 |
8. Stworzenie dwuetapowego programu nauczania WF | 210 |
9. Zmiana punktu docelowego | 211 |
10. Kształcenie nowych nauczycieli w zakresie genetyki i wyposażenie ich w narzędzia pozwalające przełożyć tę wiedzę na praktykę | 213 |
11. Duże jest piękne | 215 |
14. Przez jeden dzień być ministrem edukacji | 217 |
Indeks nazwisk | 228 |
Indeks rzeczowy | 230 |