Autor:
Format:
ibuk
Książka dotyczy zagadnień dotyczących sytuacji rodzin mających dziecko z mózgowym porażeniem, które wiąże się z szerokim zakresem zakłóceń w rozwoju. Przeżywany przez rodziców w sytuacji niepełnosprawności dziecka stres ma charakter "totalny", tj. ogarnia swymi skutkami wszystkie wymiary ludzkiego życia. Co zatem decyduje o tym, że niektóre osoby uruchamiają wewnętrzne zasoby, przeciwstawiając się bezradności w sytuacji, kiedy dziecko jest niepełnosprawne, a inne nie? Źródła pozytywnego przeżywania specjalnego rodzicielstwa tkwią między innymi w szeroko rozumianych zasobach matki, a jednym z nich jest optymizm, któremu Autorka przypisuje szczególną rolę. Optymizm jest związany z umiejętnością interpretowania sytuacji, w których niemożliwe jest sprawowanie kontroli nad przebiegiem zdarzeń, jako wyzwania. W niniejszej książce zanalizowano znaczenie optymizmu dla przebiegu radzenia sobie ze specyficzną sytuacją trudną, jaką jest wychowywanie dziecka z mózgowym porażeniem. W doświadczenie to wpisany jest nieustanny dialog pomiędzy słabością i siłą, lękiem o przyszłość i odwagą konieczną do podejmowania codziennego trudu, smutkiem i radością, gniewem - nieraz skierowanym w stronę losu, i akceptacją tego, co nieuniknione.
Rok wydania | 2012 |
---|---|
Liczba stron | 210 |
Kategoria | Psychologia ogólna |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-2521-8 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Optymizm w głowie i na talerzu
do koszyka
Charyty Radość-Wdzięk-Optymizm
do koszyka
Kandyd, czyli optymizm
do koszyka
Kandyd czyli optymizm
do koszyka
Kandyd czyli optymizm
do koszyka
Kandyd czyli optymizm
do koszyka
Kandyd, czyli optymizm
do koszyka
Kandyt czyli optymizm
do koszyka
Nasz stronniczy optymizm
do koszyka
Spis treści
Wstęp | 9 |
Rozdział I. Optymizm | 13 |
1. Psychologia pozytywna – ku optymizmowi | 13 |
1.1. Wybrane koncepcje optymizmu | 14 |
1.1.1. Koncepcja Scheiera-Carvera | 14 |
1.1.2. Koncepcja Seligmana | 15 |
1.1.3. Natura optymizmu według Czapińskiego | 18 |
1.2. Obszar znaczeniowy pojęcia optymizmu według wybranych koncepcji | 19 |
2. Źródła optymizmu | 20 |
2.1. Biologiczne podstawy optymizmu | 21 |
2.1. Optymizm a czynniki demograficzne | 23 |
2.3. Optymizm a zdrowie | 27 |
3. Zasoby psychiczne powiązane z optymizmem | 30 |
3.1. Nadzieja | 30 |
3.2. Poczucie sprawstwa, własnej skuteczności i umiejscowienie kontroli | 32 |
3.3. Szczęście | 34 |
3.4. Odporność | 36 |
3.5. Prężność (resilience) | 38 |
3.6. Poczucie koherencji | 39 |
4. Zyski i straty płynące z optymizmu/pesymizmu | 39 |
4.1. Pozytywne skutki optymizmu | 40 |
4.2. Negatywne skutki optymizmu | 40 |
4.3. Pozytywne skutki pesymizmu | 42 |
Rozdział II. Optymizm a radzenie sobie ze stresem | 43 |
1. Stres – znaczenie pojęcia, ewolucja jego rozumienia | 43 |
1.1. Psychologiczne ujęcia stresu | 43 |
1.2. Cechy sytuacji a reakcja stresowa | 46 |
2. Radzenie sobie ze stresem – analiza teoretyczna | 50 |
2.1. Wybrane modele radzenia sobie ze stresem | 51 |
2.2. Indywidualne różnice a strategie radzenia sobie ze stresem | 56 |
2.2.1. Procesy radzenia sobie ze stresem a osobowość | 57 |
3. Radzenie sobie ze stresem a optymizm | 59 |
3.1. Dynamika reagowania na stres a optymizm | 59 |
3.2. Zaangażowanie w sytuację stresową a optymizm | 60 |
3.3. Wybór strategii radzenia sobie ze stresem a optymizm | 61 |
3.4. Wsparcie społeczne, radzenie sobie ze stresem a optymizm | 63 |
Rozdział III. Rodzina – środowisko rozwoju, obszar wzajemnych wpływów. Optymizm rodziców a rozwój dziecka | 65 |
1. Rodzina jako system | 65 |
2. Rodzina jako środowisko rozwoju małego dziecka | 67 |
2.1. Przywiązanie jako fundament pozytywnego nastawienia do życia | 68 |
2.2. Rodzice a rozwój dziecka | 69 |
2.3. Zewnętrzny kontekst życia rodziny | 72 |
3. Rodzice wobec macierzyństwa lub ojcostwa | 75 |
3.1. Urodzenie dziecka jako sytuacja krytyczna | 75 |
3.2. Rodzicielstwo jako szansa i ryzyko rozwojowe | 80 |
Rozdział IV. Rodzice dzieci z mózgowym porażeniem | 83 |
1. Stres rodzicielski w sytuacji wychowywania dzieci z niepełnosprawnością | 83 |
1.1. Czynniki związane z funkcjonowaniem dziecka | 85 |
1.2. Czynniki związane z funkcjonowaniem rodziców | 89 |
1.3. Czynniki kontekstowe | 89 |
2. Diagnoza mpd – reakcja rodziców | 91 |
3. Adaptacja do mpd | 95 |
3.1. Modele adaptacji do zaburzenia | 96 |
3.2. Dziecko przeżywające mpd | 98 |
4. Optymizm rodziców – niepełnosprawność dziecka | 105 |
4.1. Optymizm rodziców a radzenie sobie z niepełnosprawnością dziecka | 106 |
4.2. Optymizm rodziców a kontekst rozwoju dziecka z niepełnosprawnością | 108 |
4.2.1. Optymizm jako bufor w sytuacji niepełnosprawności dziecięcej | 109 |
4.2.2. Model radzenia sobie z niepełnosprawnością dzieci przez rodziców w zależności od poziomu ich optymizmu | 113 |
Rozdział V. Metodologiczne podstawy badań własnych | 115 |
1. Uzasadnienie podjęcia projektu badawczego | 115 |
2. Cele badań | 116 |
3. Problemy i hipotezy badawcze | 118 |
4. Zmienne i układ zmiennych | 121 |
5. Operacjonalizacja zmiennych | 122 |
5.1. Główne zmienne związane z funkcjonowaniem matek | 122 |
5.2. Zmienne dotyczące dzieci | 126 |
6. Badana populacja | 129 |
7. Schemat badań | 130 |
8. Obliczenia statystyczne | 130 |
Rozdział VI. Wyniki badań i płynące z nich wnioski | 131 |
1. Związek między występowaniem mpd u dzieci a poziomem optymizmu matek | 131 |
1.1. Wyniki badań | 131 |
1.2. Dyskusja | 134 |
2. Związek między występowaniem mpd u dzieci i ich wybranymi cechami a poziomem optymizmu matek | 136 |
2.1. Wyniki badań | 136 |
2.1.1. Związek między poziomem niepełnosprawności ruchowej dzieci a poziomem optymizmu matek | 136 |
2.1.2. Związek między poziomem rozwoju psychoruchowego dzieci a poziomem optymizmu matek | 137 |
2.1.3. Związek między występowaniem i natężeniem zaburzeń towarzyszących u dzieci a poziomem optymizmu matek | 142 |
2.2. Dyskusja | 145 |
3. Dynamika optymizmu/pesymizmu u matek dzieci z mpd w przebiegu rozwoju dzieci | 147 |
3.1. Wyniki badań | 147 |
3.2. Dyskusja | 148 |
4. Związek między sposobem postrzegania sytuacji przez matki dzieci z mpd a poziomem ich optymizmu | 151 |
4.1. Wyniki badań dotyczących optymizmu rodzicielskiego i dyspozycyjnego matek dzieci z mpd | 151 |
4.1.1. Związek między optymizmem rodzicielskim a optymizmem matek dzieci z mpd | 151 |
4.1.2. Związek między optymizmem a personalizacją powodzenia i niepowodzenia | 152 |
4.1.3. Związek pomiędzy optymizmem a stałością powodzenia i niepowodzenia | 153 |
4.1.4. Związek między optymizmem a zasięgiem powodzenia i niepowodzenia | 154 |
4.1.5. Dyskusja | 155 |
4.2. Związek między poziomem satysfakcji z małżeństwa a poziomem optymizmu matek | 158 |
4.2.1. Dyskusja | 158 |
4.3. Związek między optymizmem a radzeniem sobie ze stresem u matek dzieci z mpd | 160 |
4.3.1. Dyskusja | 163 |
5. Związek między czynnikami demograficznymi a poziomem optymizmu u matek dzieci z mpd | 165 |
5.1. Wyniki badań | 166 |
5.2. Dyskusja | 166 |
6. Wnioski z badań | 168 |
7. Propozycja wspomagania matek dzieci z mózgowym porażeniem | 170 |
7.1. Uzasadnienie propozycji pracy grupowej | 171 |
7.2. Czynniki „leczące” w pracy grupowej | 173 |
7.3. Grupa rozwojowa dla rodziców dzieci z niepełnosprawnością | 174 |
Zakończenie | 179 |
Aneks | 181 |
Bibliografia | 188 |
Optimism as a Factor that Facilitates Coping with Stress Among Mothers of Children with Cerebral Palsy (Summary) | 209 |