INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
epub, mobi
Gdzie znajdują się źródła ludzkiej podmiotowości?
Co sprzyja osiąganiu samoświadomości i samokontroli?
Autorka przybliża zagadnienia związane ze zdolnością człowieka do wglądu w siebie oraz do uwzględniania w myśleniu i działaniu racji moralnych. Ułatwia rozumienie przesłanek własnych zachowań, zwłaszcza w relacjach z innymi ludźmi. Pokazuje, że podmiotowość kształtuje się przez całe życie, osiągając mniejszy lub większy stopień dojrzałości.
[...] monografia [...] stanowi dojrzałą syntezę wiedzy o intencjonalnej i automatycznej aktywności człowieka. [...] Oryginalność ujęcia wynika z połączenia perspektywy eksperymentalnej z refleksją antropologiczną. [...] Książka znajdzie wielu nabywców i wzbudzi duże zainteresowanie, gdyż dotyczy węzłowego problemu sięgającego ludzkiej natury – podmiotowości. Będzie zatem ważną lekturą nie tylko dla psychologów, ale również pedagogów, socjologów, lekarzy i wszystkich pragnących wiedzieć więcej na temat tajników naszej psyche.
(Z recenzji prof. Piotra Olesia)
Rok wydania | 2009 |
---|---|
Liczba stron | 216 |
Kategoria | Psychologia osobowości |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-20668-0 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Psychologiczne aspekty menopauzy
do koszyka
Psychologiczne aspekty postrzegania...
do koszyka
Psychologiczne aspekty przewlekłych...
do koszyka
Psychologiczne aspekty trudności w...
do koszyka
Psychologiczne dylematy wiary
do koszyka
Psychologiczne i edukacyjne konteksty...
do koszyka
Spis treści
WPROWADZENIE | 9 |
Samoświadomość i samostanowienie | 10 |
Główne tezy opracowania | 11 |
CZĘŚĆ I. PIERWOTNE WYZWANIA: SZKIC O UNIWERSALNYCH OGRANICZENIACH PODMIOTOWOŚCI | 15 |
1. Przewaga regulacji automatycznej nad refleksyjną | 16 |
1.1. O dominacji regulacji nieświadomej nad regulacją świadomą | 16 |
1.2. O dominacji afektu nad intelektem | 20 |
2. Asymetria negatywno-pozytywna: przewaga tendencji obronnych nad wzrostowymi | 25 |
2.1. O dominacji strachu nad nadzieją | 25 |
2.2. O dominacji popędów nad motywacjami transgresyjnymi | 29 |
3. Słowo podsumowania dotyczącego źródeł ograniczeń podmiotowości: regulacja automatyczna i obronna | 34 |
CZĘŚĆ II. BADANIA NAD ULEGANIEM WPŁYWOM UTAJONYCH BODŹCÓW | 35 |
4. Jak mierzyć nieświadome emocje? | 37 |
4.1. Metodologia eksperymentalnych badań nad nieświadomymi emocjami | 37 |
4.2. Paradygmat podprogowego poprzedzania (PPP) jako metoda pomiaru irracjonalnych wpływów utajonych emocji na jawne reagowanie | 39 |
5. Wyniki badań: przejawy wpływu utajonych procesów na jawne reagowanie | 41 |
5.1. O utajonym warunkowaniu bodźców pierwotnie neutralnych jako przesłance zbliżania się lub oddalania | 41 |
5.2. Efekty odnoszenia do Ja utajonych informacji | 46 |
5.3. O szybkości reagowania na podprogowe bodźce negatywne i pozytywne | 48 |
5.4. Szanse: rozpoznawanie utajonych słów | 50 |
5.5. Dyskusja wyników przedstawionych w Ramkach 1–5 | 53 |
6. Wyniki badań: ograniczenia i szanse | 57 |
CZĘŚĆ III. SZANSE: SZKIC O ROZWOJU PODMIOTOWOŚCI | 59 |
7. Od dziecięcego egocentryzmu do refleksyjnej samoświadomości | 60 |
7.1. Egocentryzm i brak dystansu wobec Ja | 60 |
7.2. Wglądy w unikalne Ja: afekt i intelekt jako podstawa pojmowania Ja | 62 |
7.3. Refleksyjne standardy Ja i zdolność do autokrytycyzmu | 66 |
7.4. Standardy Ja-pożądanego jako przesłanka samokontroli | 72 |
8. Od popędów i obronności do ideałów i nadziei | 74 |
8.1. Nastawienia egoistyczne: obronne i roszczeniowe | 75 |
8.2. Egoizm poszerzony: faworyzowanie Swoich | 77 |
8.3. Motywacje wyższego rzędu: cele osobiste | 80 |
8.4. Poznawanie innych ludzi, standardy i cele poza -Ja | 83 |
9. Podsumowanie: podstawy i przejawy podmiotowości | 91 |
9.1. Próba wyliczenia przesłanek i przejawów podmiotowości | 92 |
9.2. Przedmiot prezentowanych w pracy badań nad podmiotowością: relacje między systemami regulacji automatycznej i refleksyjnej | 94 |
CZĘŚĆ IV. BADANIA NAD WPŁYWEM REFLEKSYJNOŚCI NA PRZETWARZANIE JAWNYCH I UTAJONYCH INFORMACJI | 95 |
10. Cele i metody pomiaru refleksyjności | 95 |
11. Refleksyjność a tempo funkcjonowania poznawczego | 98 |
11.1. Wzbudzanie afektywnego versus refleksyjnego systemu wartościowania a tempo kategoryzowania stwierdzeń | 98 |
11.2. Stopień dyspozycyjnej refleksyjności a tempo rozwiązywania zadań | 100 |
11.3. Stopień dyspozycyjnej refleksyjności a tempo odnoszenia do Ja neutralnych heksagramów poprzedzanych bodźcami utajonymi | 101 |
11.4. Stopień dyspozycyjnej refleksyjności a tempo operowania pojęciami abstrakcyjnymi | 102 |
11.5.Komentarze do wyników badań zaprezentowanych w Ramkach 6–9 | 104 |
12. Przejawy specyficznych powiązań między treścią przekonań a reakcjami na utajone bodźce | 104 |
12.1. Przekonania na temat kobiet i mężczyzn a reakcje na utajone sygnały denotujące płeć | 105 |
12.2. Pamięć własnych doświadczeń emocjonalnych a reakcje na utajone słowa dotyczące tych doświadczeń | 107 |
12.3. Samowiedza a reakcje na utajone słowa dotyczące własnych cech | 109 |
12.4. Komentarze do wyników badań zaprezentowanych w Ramkach 10–12 | 111 |
13. Niespecyficzne następstwa samej koncentracji refleksyjnej w reakcjach na utajone bodźce | 112 |
13.1. Refleksyjna koncentracja na standardach samokontroli a reakcje na utajone bodźce | 112 |
13.2. Refleksyjna koncentracja na różnych subsystemach Ja a reakcje na utajone bodźce | 114 |
13.3. Zaangażowanie w zadanie refleksyjne a reakcje na utajone bodźce | 114 |
13.4.Komentarze do wyników badań zaprezentowanych w Ramkach 13–15 | 117 |
14. Dyskusja końcowa wyników przedstawionych w Ramkach 6–15 | 117 |
CZĘŚĆ V. W POSZUKIWANIU PODSTAW PODMIOTOWOŚCI: BADANIA NAD ROLĄ POZNAWCZEGO WYODRĘBNIENIA WŁASNEJ OSOBY | 120 |
15. Konceptualizacja pojęcia „poznawcze wyodrębnienie własnej osoby” | 120 |
16. Przesłanki wyboru sposobu pomiaru stopnia poznawczego wyodrębnienia Ja | 124 |
17. KSS: metoda pomiaru stopnia poznawczego wyodrębnienia Ja | 125 |
17.1. Założenia teoretyczne | 125 |
17.2. Opis techniki KSS | 127 |
18. Eksperymentalne badania nad regulacyjnym znaczeniem stopnia wyodrębnienia Ja | 128 |
18.1.Wyodrębnienie Ja a radzenie sobie z własnymi emocjami | 129 |
18.1.1. Efektywność samokontroli odczuwanego napięcia | 129 |
18.1.2. Odporność na wpływy utajonych afektów w ocenianiu nieznanych obiektów | 131 |
18.1.3. Odporność na wpływy utajonych bodźców afektywnych w odnoszeniu nieznanych obiektów do Ja | 134 |
18.1.4. Odporność na wpływy utajonych bodźców afektywnych w warunkach uprzedniego pobudzania do refleksyjności | 134 |
18.1.5. Komentarze do badań opisanych w Ramkach 16–19 | 136 |
18.2. Wyodrębnienie Ja a ocenianie innych ludzi | 137 |
18.2.1. Czy podobny do Ja jest atrakcyjny? | 137 |
18.2.2. Podzielanie stereotypu spiskowego | 139 |
18.2.3. Bezwiedny wpływ uprzedzeń na ocenianie kandydatki na modelkę | 142 |
19. Dyskusja empirycznych ustaleń dotyczących roli poznawczego wyodrębnienia Ja opisanych w Ramkach 16–22 | 142 |
CZĘŚĆ VI. W POSZUKIWANIU ISTOTY PODMIOTOWOŚCI: BADANIA NAD ROLĄ REFLEKSYJNYCH STANDARDÓW WARTOŚCIOWANIA | 144 |
20. Metody pomiaru refleksyjnych, osobistych standardów wartościowania | 146 |
20.1. Dwa rodzaje wskaźników osobistego charakteru standardów wartościowania | 146 |
20.2. Pomiar przejawów stopnia złożoności i heterogeniczności standardów wartościowania | 147 |
20.3. Mierzenie standardów wartościowania z perspektywy własnej (Ja) i zewnętrznej (poza -Ja) | 148 |
21. Badania nad związkami poznawczego wyodrębnienia Ja z właściwościami standardów wartościowania | 149 |
21.1. Standardy wartościowania jako warunek rozumienia innych | 150 |
21.2. Standardy wartościowania jako warunek sposobu angażowania się na rzecz innych | 151 |
21.3. Standardy wartościowania heterogenicznego | 151 |
21.4. Komentarze do badań nad związkami poznawczego wyodrębnienia Ja ze standardami wartościowania (opisanych w Ramkach 23–25) | 154 |
22. Zróżnicowanie standardów wartościowania a uleganie wpływom utajonych bodźców afektywnych | 155 |
22.1. Heterogeniczność standardów wartościowania a podatność na wpływy utajonych bodźców | 155 |
22.2. Egzocentryzm standardów wartościowania a podatność na wpływy utajonych bodźców | 157 |
22.3. Nowe miary heterogeniczności standardów wartościowania i odroczone rejestrowanie reakcji na utajone bodźce afektywne | 157 |
22.4.Komentarze do wyników badań opisanych w Ramkach 26–28 | 160 |
23. Standardy wartościowania a przejawy ustosunkowań wobec Swoich i Obcych | 161 |
23.1. Rozróżnienie postaw jawnych i utajonych i jego implikacje dla pomiaru postaw | 161 |
23.2. Przykład badania nad stereotypowymi reprezentacjami Obcych | 164 |
23.3. Standardy ksenofobii i otwartości a ocenia nieneutralnych bodźców poprzedzanych utajonymi informacjami o rasie nieznanych osób | 166 |
23.4.Typy religijności a przejawy postaw jawnych i utajonych wobec Swoich i Obcych | 170 |
23.4.1. Przesłanki rozróżnienia w badaniu typów religijności | 170 |
23.4.2. Test Utajonych Skojarzeń jako metoda pomiaru utajonych przejawów postaw | 171 |
23.4.3. Typy religijności a efekt IAT w kategoryzowaniu imion polskich i arabskich | 173 |
23.5.Komentarze do badań opisanych w Ramkach 29–31 | 173 |
24. Refleksja końcowa nad empirycznymi próbami uchwycenia roli standardów wartościowania w wyznaczaniu podmiotowości | 177 |
CZĘŚĆ VII. IMPLIKACJE: O POŻYTKACH WYNIKAJĄCYCH Z ROZWOJU PODMIOTOWOŚCI | 179 |
25. O kilku cnotach, które wynikają z rozwoju podmiotowości | 179 |
25.1. Podmiot względem samego siebie | 181 |
25.2. O cnotach interpersonalnych | 183 |
26. Pytanie Philipa Zimbardo: dlaczego dobrzy ludzie czynią zło? | 184 |
27. Skala makro – konkluzja Stevena Pinkera: Żegnaj, przemocy | 188 |
Bibliografia | 192 |
Indeks nazwisk | 208 |
Indeks rzeczowy | 212 |