INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
W prezentowanych badaniach skoncentrowano się na poszukiwaniu pewnych ogólnych prawidłowości dotyczących psychologicznych i środowiskowych uwarunkowań rozwoju uzdolnionych zawodników. Analizowano wybrane czynniki i okoliczności, mające wpływ na przebieg rozwoju oraz poziom kompetencji. Badania mają zatem charakter podstawowy. Dostarczają wiedzy, która pozwala lepiej zrozumieć badane zagadnienia, które nie są nastawione na rozwiązanie problemów o charakterze praktycznym. Jednak prowadzone były z myślą, iż zgromadzona w ich wyniku wiedza będzie mogła stanowić podstawę rozwiązywania aktualnie
występujących lub mogący pojawić się w przyszłości problemów.
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 329 |
Kategoria | Sport |
Wydawca | AWF Kraków |
ISBN-13 | 978-83-628-9124-5 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Encanto. Drugi talent Bruna
do koszyka
Kapuściński Trudny talent
do koszyka
Podrabiany talent
do koszyka
Talenty w firmie
do koszyka
Jak Odkryć Pasję i Talenty Poprzez...
do koszyka
Spis treści
Wstęp..9 | |
I. Pojęcie zdolności i talentu w aktywności sportowej..13 | |
1. Rozumienie zdolności i talentu w świetle nauk o sporcie...13 | |
2. Rozumienie zdolności i talentu w świetle psychologii...16 | |
3. Charakterystyka modeli zdolności sportowych...21 | |
3.1. Rozwój koncepcji i rodzaje modeli...21 | |
3.2. Zróżnicowany Model Rozwoju Zdolności i Talentu DMGT 2.0 i możliwości jego wykorzystania w sporcie...28 | |
II. Proces rozwoju talentów sportowych...35 | |
1. Identyfi kacja potencjalnych talentów sportowych...35 | |
2. Etapy i przebieg rozwoju talentu sportowego...43 | |
3. Wczesna specjalizacja vs. wszechstronny rozwój...51 | |
III. Psychologiczne aspekty rozwoju talentów sportowych...57 | |
1. Cechy i umiejętności sprzyjające rozwojowi...57 | |
2. Właściwości psychologiczne i umiejętności sprzyjające optymalnemu funkcjonowaniu na poziomie biegłości...72 | |
IV. Środowisko rodzinne a rozwój talentów sportowych...80 | |
1. Rola rodziców we wspieraniu rozwoju uzdolnionych zawodników...86 | |
2. Konsekwencje braku odpowiedniego wsparcia rodzinnego dla rozwoju uzdolnionych sportowców...94 | |
V. Opis badań własnych...94 | |
1. Wprowadzenie w problematykę badań...98 | |
2. Narzędzia badań...97 | |
2.1. Wywiad ustrukturyzowany...99 | |
2.2. Kwestionariusz Środowiska Rodzinnego Sportowców KŚRS...100 | |
2.3. Kwestionariusz Retrospektywnej Oceny Postaw Rodziców KPR-Roc...101 | |
2.4. Inwentarz Osobowości NEO-PI-R...104 | |
2.5. Skala Uogólnionej Własnej Skuteczności GSES...104 | |
2.6. Skala Satysfakcji z Życia SWLS...105 | |
2.7. Skala Aktualizacji Siebie AS-5...105 | |
3. Opis badanych osób...106 | |
3.1. Kryteria doboru...107 | |
3.2. Procedura i teren badań...107 | |
3.3. Charakterystyka uczestników badań...108 | |
4. Analizy statystyczne...114 | |
VI. Prezentacja wyników badań własnych...116 | |
1. Analizy opisowe...117 | |
1.1. Psychologiczna charakterystyka badanych zawodników...117 | |
1.2. Środowisko rodzinne sportowców...120 | |
1.3. Przebieg procesu rozwojowego talentów sportowych...122 | |
2. Wyniki badań – właściwości psychologiczne a przebieg procesu rozwojowego talentów sportowych...128 | |
2.1. Hipotezy badawcze...128 | |
2.2. Analiza wyników...103 | |
2.3. Weryfi kacja hipotez i podsumowanie wyników...155 | |
3. Wyniki badań – czynniki środowiska rodzinnego a przebieg procesu rozwojowego talentów sportowych...164 | |
3.1. Hipotezy badawcze...164 | |
3.2. Analiza wyników...167 | |
3.3. Weryfi kacja hipotez i podsumowanie wyników...180 | |
4. Wyniki badań – wczesne ukierunkowanie vs. rozwój wszechstronny a przebieg procesu rozwojowego i jego środowiskowe uwarunkowania...191 | |
4.1. Hipotezy badawcze...192 | |
4.2. Analiza wyników...193 | |
4.2.1. Rodzaj doświadczeń związanych z uprawianiem sportu (wczesne ukierunkowanie vs. wszechstronny rozwój) a wskaźniki procesu rozwojowego...194 | |
4.2.2. Wpływ rodzaju doświadczeń związanych z uprawianiem sportu na siłę i kierunek związku między czynnikami środowiska rodzinnego i elementami procesu rozwojowego...196 | |
4.3. Weryfikacja hipotez i podsumowanie wyników...216 | |
5. Wyniki badań – poziom rozwoju kompetencji...221 | |
6. Wyniki badań – właściwości psychologiczne a poziom rozwoju kompetencji potwierdzonych osiągnięciami sportowymi... 224 | |
6.1. Pytanie badawcze...225 | |
6.2. Analiza wyników...225 | |
6.3. Dyskusja i podsumowanie wyników...235 | |
7. Wyniki badań – czynniki środowiska rodzinnego a poziom rozwoju kompetencji potwierdzonych osiągnięciami sportowymi...238 | |
7.1. Pytanie badawcze...238 | |
7.2. Analiza wyników...329 | |
7.3. Dyskusja i podsumowanie wyników... 239 | |
8. Wyniki badań – przebieg procesu rozwojowego a poziom kompetencji potwierdzonych osiągnięciami sportowymi...242 | |
8.1. Pytanie badawcze...244 | |
8.2. Analiza wyników...244 | |
8.3. Dyskusja i podsumowanie wyników...245 | |
VII. Poziom kompetencji a jakość życia...252 | |
VIII. Weryfi kacja modelu rozwoju talentów sportowych...257 | |
IX. Ścieżki rozwoju w sporcie wyczynowym...261 | |
X. Podsumowanie wyników badań i wnioski końcowe...267 | |
Bibliografia...273 | |
Aneks...283 | |
Streszczenie...321 | |
Summary...325 | |