POLECAMY
Wydawca:
Format:
Powszechnie znane i obserwowane na całym świecie jest zjawisko tendencji przemian międzypokoleniowych (określane inaczej jako długofalowe kierunkowe zmiany, trendy
sekularne, zmiany sekularne – od angielskiego terminu secular trend lub secular change) w procesach wzrastania i rozwoju morfologicznym człowieka. Z dekady na dekadę, szczególnie po II wojnie światowej, kolejne generacje stawały się coraz wyższe i coraz wcześniej dojrzewały płciowo (trend pozytywny), a więc zwiększało się tempo wzrastania i rozwoju, co wiązane jest z poprawą sytuacji ekonomicznej społeczeństw, odżywiania, higieny i opieki zdrowotnej. W czasie wojen oraz kryzysów ekonomicznych obserwowano negatywne trendy sekularne – zmniejszenie rozmiarów ciała, opóźnienie dojrzewania płciowego. W tym kontekście poziom i dynamika rozwoju biologicznego dzieci i młodzieży stały się dla biologów i lekarzy wyznacznikiem warunków życia.
Rok wydania | 2011 |
---|---|
Liczba stron | 181 |
Kategoria | Sport |
Wydawca | AWF Kraków |
ISBN-13 | 978-83-62891-04-7 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp . . . | 7 |
1. Materiał i metody . . . | 11 |
2. Wyniki . . . | 19 |
2.1. Charakterystyka demografi czna badanej próby . . . | 19 |
2.2. Dojrzewanie płciowe . . . | 30 |
2.3. Rozwój zębowy . . . | 32 |
2.4. Ogólna budowa ciała – wysokość i masa oraz proporcje wagowo-wzrostowe (BMI) . . . | 37 |
2.5. Masywność kośćca, proporcje długościowe i obwody ciała . . . | 44 |
2.6. Otłuszczenie ciała . . . | 51 |
2.7. Skład ciała – segmentowa analiza poziomu umięśnienia i otłuszczenia chłopców dziewcząt . . . | 56 |
2.8. Sprawność motoryczna . . . | 62 |
2.9. Kontekst psychologiczny w rozwoju dziecka . . . | 69 |
2.9.1. Czynniki różnicujące parametry noworodkowe dzieci z rodzin pełnych i niepełnych . . . | 69 |
2.9.2. Wzrastanie i dojrzewanie dzieci z rodzin pełnych i niepełnych. . .77 | |
2.9.3. Problemy emocjonalne i behawioralne w samoocenie uczniów szkół podstawowych klas od IV do VI . . . | 79 |
2.9.4. Kontekst rodzinny problemów emocjonalnych i behawioralnych uczniów klas czwartych, piątych i szóstych szkół podstawowych . . . | 99 |
3. Omówienie wyników . . . | 112 |
3.1. Dyskusja . . . | 112 |
3.2. Czy badana grupa jest próbą reprezentatywną? . . . | 119 |
4. Wnioski . . . | 121 |
5. Charakterystyki liczbowe i siatki centylowe wybranych cech somatycznych . . . | 123 |
5.1. Wskazówki dla użytkowników norm i standardów rozwoju . . . | 123 |
5.2. Wielkości odsetkowe (centylowe) wybranych cech somatycznych . . | 126 |
5.3. Siatki centylowe wybranych cech somatycznych . . . . . . . . . . . | 133 |
Piśmiennictwo . . . | 147 |
Aneks . . . | 158 |
Spis tabel . . . | 173 |
Spis rycin . . | 177 |
Streszczenie . . . | 181 |