Autor:
Wydawca:
Format:
ibuk
Obecnie coraz częściej uwaga skupiona jest na szansach, jakie niosą za sobą zjawiska towarzyszące procesowi starzenia się społeczeństw. Stawiana w centrum zainteresowania koncepcja aktywnego starzenia się koncentruje się na optymalizacji szans związanych ze zdrowiem, uczestnictwem i bezpieczeństwem osób starszych tak, aby w miarę postępującego procesu starzenia pozostali produktywni – dla społeczeństwa i gospodarki. Książka wpisuje się w nurt badań nad aktywnym starzeniem się, wnosząc szersze spojrzenie na problematykę wydłużania okresu aktywności zawodowej osób w wieku 50+. Przedstawiono w niej uwarunkowania decyzji o kontynuowaniu zatrudnienia przez osoby po 50. roku życia – zarówno te indywidualne, jak i leżące po stronie pracodawców. W szczególności zwrócono uwagę na znaczenie międzypokoleniowego transferu wiedzy w tym zakresie. Wartością dodaną publikacji jest diagnoza potencjału funkcjonujących w miejscu pracy pokoleń, zwłaszcza w kontekście szerszego wdrożenia międzypokoleniowego transferu wiedzy, a w odniesieniu do pokolenia wyżu demograficznego – także opóźnienia decyzji o przejściu na emeryturę. Wśród istotnych zagadnień poruszanych w książce znalazły się tym samym kapitał ludzki i społeczny. Książka kierowana jest nie tylko do naukowców i studentów, ale także do osób odpowiedzialnych za politykę społeczną i zarządzanie organizacjami, jak również do pracowników w wieku 50+.
Rok wydania | 2016 |
---|---|
Liczba stron | 354 |
Kategoria | Publikacje darmowe |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-8088-184-6 |
Numer wydania | 1 |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie | 9 |
Rozdział 1. Główne założenia metodologiczne | 13 |
Rozdział 2. Starzenie się zasobów pracy – aspekty teoretyczne | 23 |
2.1. Wstęp | 23 |
2.2. Starzenie się ludności i jego skutki z perspektywy makroekonomicznej | 24 |
2.3. Mikroekonomiczne aspekty starzenia się zasobów pracy | 30 |
2.4. Starzenie się populacji jako szansa dla społeczeństw i gospodarek | 41 |
2.5. Kapitał ludzki jako główny wyznacznik produktywności starszych pracowników | 49 |
2.6. Kapitał społeczny i jego związki z aktywnością zawodową osób starszych | 57 |
2.7. Podsumowanie | 63 |
Rozdział 3. Potencjał starszych pracowników na tle młodszych pokoleń | 65 |
3.1. Wstęp | 65 |
3.2. Kategoria pokolenia w analizach kohortowych | 66 |
3.3. Jakościowa charakterystyka pokoleń w kontekście ich funkcjonowania w miejscu pracy | 72 |
3.4. Pokolenia na rynku pracy w Polsce – ogólna charakterystyka | 78 |
3.5. Ogólna ocena kapitału ludzkiego – pokolenie 50+ na tle młodszych generacji Polaków | 83 |
3.6. Wielowymiarowa analiza kompetencji Polaków | 93 |
3.7. Kapitał społeczny z perspektywy pokoleń | 106 |
3.8. Podsumowanie | 108 |
Rozdział 4. Ekonomiczne i społeczne uwarunkowania wydłużania okresu aktywności zawodowej | 113 |
4.1. Wstęp | 113 |
4.2. Ekonomia behawioralna a problematyka aktywności zawodowej w późnej fazie dorosłości | 114 |
4.3. Uwarunkowania aktywności zawodowej starszych pracowników – ogólna charakterystyka | 118 |
4.4. Indywidualny kontekst wydłużania okresu aktywności zawodowej w świetle desk research | 122 |
4.5. Uwarunkowania aktywności zawodowej Polaków w wieku 50+ z perspektywy jednostkowej – wyniki badań własnych | 128 |
4.6. Uwarunkowania organizacyjne wydłużenia okresu aktywności zawodowej | 149 |
4.7. Działania w obszarze polityki zatrudnienia służące zwiększeniu aktywności zawodowej osób w wieku 50+ | 151 |
4.8. Podsumowanie | 156 |
Rozdział 5. Międzypokoleniowa wymiana wiedzy i umiejętności – jak wykorzystać potencjał starszych pracowników | 159 |
5.1. Wstęp | 161 |
5.2. Wiedza i jej znaczenie z perspektywy ekonomicznej | 162 |
5.3. Transfer wiedzy wewnątrz organizacji w perspektywie między pokoleniowej | 169 |
5.4. Znaczenie międzypokoleniowego transferu wiedzy | 178 |
5.5. Instrumenty międzypokoleniowego transferu wiedzy wewnątrz organizacji | 192 |
5.6. Uwarunkowania rozwoju międzypokoleniowego transferu wiedzy | 202 |
5.7. Podsumowanie | 215 |
Rozdział 6. Międzypokoleniowy transfer wiedzy w Polsce i jego związki z aktywnością zawodową starszych osób – perspektywa pracodawcy | 219 |
6.1. Wstęp | 219 |
6.2. Skala wdrożenia międzypokoleniowego transferu wiedzy w Polsce– próba ilościowej oceny w świetle wyników desk research | 221 |
6.3. Wdrażanie instrumentów międzypokoleniowego transferu wiedzy w polskich organizacjach w świetle badań własnych | 232 |
6.4. Syntetyczna ocena poziomu rozwoju międzypokoleniowego transferu wiedzy w Polsce | 241 |
6.5. Międzypokoleniowy transfer wiedzy a zatrudnienie starszych pracowników | 248 |
6.6. Znaczenie zarządzania wiekiem z perspektywy międzypokoleniowego transferu wiedzy i skłonności do zatrudniania starszych pracowników | 261 |
6.7. Podsumowanie | 266 |
Rozdział 7. Międzypokoleniowy transfer wiedzy z perspektywy starzenia się zasobów pracy – ujęcie syntetyczne | 271 |
Zakończenie | 285 |
Aneks | 287 |
Bibliografia | 311 |
Spis tabel | 337 |
Spis rysunków | 339 |
Od Redakcji | 353 |