Międzypokoleniowy transfer wiedzy a wydłużanie okresu aktywności zawodowej

1 opinia

Format:

ibuk

Obecnie coraz częściej uwaga skupiona jest na szansach, jakie niosą za sobą zjawiska towarzyszące procesowi starzenia się społeczeństw. Stawiana w centrum zainteresowania koncepcja aktywnego starzenia się koncentruje się na optymalizacji szans związanych ze zdrowiem, uczestnictwem i bezpieczeństwem osób starszych tak, aby w miarę postępującego procesu starzenia pozostali produktywni – dla społeczeństwa i gospodarki. Książka wpisuje się w nurt badań nad aktywnym starzeniem się, wnosząc szersze spojrzenie na problematykę wydłużania okresu aktywności zawodowej osób w wieku 50+. Przedstawiono w niej uwarunkowania decyzji o kontynuowaniu zatrudnienia przez osoby po 50. roku życia – zarówno te indywidualne, jak i leżące po stronie pracodawców. W szczególności zwrócono uwagę na znaczenie międzypokoleniowego transferu wiedzy w tym zakresie. Wartością dodaną publikacji jest diagnoza potencjału funkcjonujących w miejscu pracy pokoleń, zwłaszcza w kontekście szerszego wdrożenia międzypokoleniowego transferu wiedzy, a w odniesieniu do pokolenia wyżu demograficznego – także opóźnienia decyzji o przejściu na emeryturę. Wśród istotnych zagadnień poruszanych w książce znalazły się tym samym kapitał ludzki i społeczny. Książka kierowana jest nie tylko do naukowców i studentów, ale także do osób odpowiedzialnych za politykę społeczną i zarządzanie organizacjami, jak również do pracowników w wieku 50+.


Rok wydania2016
Liczba stron354
KategoriaPublikacje darmowe
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-8088-184-6
Numer wydania1
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie    9
  
  Rozdział 1. Główne założenia metodologiczne    13
  
  Rozdział 2. Starzenie się zasobów pracy – aspekty teoretyczne    23
  2.1. Wstęp    23
  2.2. Starzenie się ludności i jego skutki z perspektywy makroekonomicznej    24
  2.3. Mikroekonomiczne aspekty starzenia się zasobów pracy    30
  2.4. Starzenie się populacji jako szansa dla społeczeństw i gospodarek    41
  2.5. Kapitał ludzki jako główny wyznacznik produktywności starszych pracowników    49
  2.6. Kapitał społeczny i jego związki z aktywnością zawodową osób starszych    57
  2.7. Podsumowanie    63
  
  Rozdział 3. Potencjał starszych pracowników na tle młodszych pokoleń    65
  3.1. Wstęp    65
  3.2. Kategoria pokolenia w analizach kohortowych    66
  3.3. Jakościowa charakterystyka pokoleń w kontekście ich funkcjonowania w miejscu pracy    72
  3.4. Pokolenia na rynku pracy w Polsce – ogólna charakterystyka    78
  3.5. Ogólna ocena kapitału ludzkiego – pokolenie 50+ na tle młodszych generacji Polaków    83
  3.6. Wielowymiarowa analiza kompetencji Polaków    93
  3.7. Kapitał społeczny z perspektywy pokoleń    106
  3.8. Podsumowanie    108
  
  Rozdział 4. Ekonomiczne i społeczne uwarunkowania wydłużania okresu aktywności zawodowej    113
  4.1. Wstęp    113
  4.2. Ekonomia behawioralna a problematyka aktywności zawodowej w późnej fazie dorosłości    114
  4.3. Uwarunkowania aktywności zawodowej starszych pracowników – ogólna charakterystyka    118
  4.4. Indywidualny kontekst wydłużania okresu aktywności zawodowej w świetle desk research    122
  4.5. Uwarunkowania aktywności zawodowej Polaków w wieku 50+ z perspektywy jednostkowej – wyniki badań własnych    128
  4.6. Uwarunkowania organizacyjne wydłużenia okresu aktywności zawodowej    149
  4.7. Działania w obszarze polityki zatrudnienia służące zwiększeniu aktywności zawodowej osób w wieku 50+    151
  4.8. Podsumowanie    156
  
  Rozdział 5. Międzypokoleniowa wymiana wiedzy i umiejętności – jak wykorzystać potencjał starszych pracowników    159
  5.1. Wstęp    161
  5.2. Wiedza i jej znaczenie z perspektywy ekonomicznej    162
  5.3. Transfer wiedzy wewnątrz organizacji w perspektywie między pokoleniowej     169
  5.4. Znaczenie międzypokoleniowego transferu wiedzy    178
  5.5. Instrumenty międzypokoleniowego transferu wiedzy wewnątrz organizacji    192
  5.6. Uwarunkowania rozwoju międzypokoleniowego transferu wiedzy    202
  5.7. Podsumowanie    215
  
  Rozdział 6. Międzypokoleniowy transfer wiedzy w Polsce i jego związki z aktywnością zawodową starszych osób – perspektywa pracodawcy    219
  6.1. Wstęp    219
  6.2. Skala wdrożenia międzypokoleniowego transferu wiedzy w Polsce– próba ilościowej oceny w świetle wyników desk research    221
  6.3. Wdrażanie instrumentów międzypokoleniowego transferu wiedzy w polskich organizacjach w świetle badań własnych    232
  6.4. Syntetyczna ocena poziomu rozwoju międzypokoleniowego transferu wiedzy w Polsce    241
  6.5. Międzypokoleniowy transfer wiedzy a zatrudnienie starszych pracowników    248
  6.6. Znaczenie zarządzania wiekiem z perspektywy międzypokoleniowego transferu wiedzy i skłonności do zatrudniania starszych pracowników    261
  6.7. Podsumowanie    266
  
  Rozdział 7. Międzypokoleniowy transfer wiedzy z perspektywy starzenia się zasobów pracy – ujęcie syntetyczne    271
  
  Zakończenie    285
  
  Aneks    287
  Bibliografia    311
  Spis tabel    337
  Spis rysunków    339
  Od Redakcji    353
RozwińZwiń