INNE EBOOKI AUTORA
Edmund Husserl (1859-1938), wybitny filozof niemiecki, jeden z najwybitniejszych myślicieli XX w. Początkowo zajmował się filozofią matematyki, dokonał ostrej krytyki psychologizmu w logice; w późniejszym okresie (1901-1913) rozszerzył zakres badań na zagadnienia teorii poznania i sformułował koncepcję filozofii fenomenologicznej. Głosił hasło „powrotu do rzeczy”, tj. dotarcia do ich istoty w „bezpośredniej naoczności”, metodą tzw. redukcji fenomenologicznej polegającej na oglądzie istot, nie zaś rozpatrywaniu faktów oraz na „zawieszeniu” naturalnego przeświadczenia o istnieniu świata realnego.
W "Pięciu wykładach" Husserl po raz pierwszy publicznie wypowiedział idee, które miały określić całe jego późniejsze myślenie. Daje w nich zarówno jasne przedstawienie redukcji fenomenologicznej, jak i podstawowej idei konstytucji przedmiotów w świadomości.
Rok wydania | 2008 |
---|---|
Liczba stron | 115 |
Kategoria | Klasyczne teksty filozoficzne |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-17721-8 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Idea bardzo konsekwentna
do koszyka
Idea ewolucji w teologii katolickiej
do koszyka
Idea integracji a wychowanie
do koszyka
Idea kodyfikacji w nauce prawa...
do koszyka
Idea potencjalności
do koszyka
Spis treści
Andrzej Półtawski: Słowo wstępne VII | |
Janusz Sidorek: Od tłumacza XXI | |
Nota edytorska XXIII | |
IDEA FENOMENOLOGII PIĘĆ WYKŁADÓW | 3 |
Wprowadzenie wydawcy | 3 |
Dyspozycja wykładów | 10 |
A. Rozważania fenomenologicznego szczebel pierwszy | 11 |
B. Rozważania fenomenologicznego szczebel drugi | 16 |
C. Rozważania fenomenologicznego szczebel trzeci | 21 |
Wykład pierwszy | 28 |
Naturalna postawa myślowa a nauka | 28 |
Filozoficzna (refleksyjna) postawa myślowa | 30 |
Sprzeczności zwiazane z refleksja nad poznaniem w nastawieniu naturalnym | 32 |
Podwójne zadanie prawdziwej krytyki poznania | 34 |
Prawdziwa krytyka poznania jako fenomenologia poznania | 36 |
Nowy wymiar filozofii; jej własna metoda przeciwstawiona nauce | 37 |
Wykład drugi | 41 |
Początek krytyki poznania: postawienie pod znakiem zapytania wszelkiej wiedzy | 41 |
Uzyskanie absolutnie pewnego gruntu w nawiazaniu do Kartezjafskiego rozważania sceptycznego | 42 |
Sfera danych absolutnych | 44 |
Powtórzenie i uzupełnienie; obalenie argumentów przeczących możliwości krytyki poznania | 46 |
Zagadka poznania naturalnego: transcendencja | 49 |
Rozróżnienie dwóch pojęć transcendencji i immanencji | 50 |
Pierwszy problem krytyki poznania: możliwość poznania transcendentnego | 51 |
Zasada redukcji teoriopoznawczej | 55 |
Wykład trzeci | 57 |
Spełnienie redukcji teoriopoznawczej: wyłączenie wszelkich transcendensów | 57 |
Temat badań: czyste fenomeny | 58 |
Kwestia „obiektywnego obowiązywania” absolutnych fenomenów | 63 |
Niemożliwość ograniczenia [fenomenologii] do danych jednostkowych; poznanie fenomenologiczne jako poznanie istoty | 67 |
Dwa znaczenia pojęcia „apriori” | 69 |
Wykład czwarty | 71 |
Poszerzenie sfery badaf za pomocą intencjonalności | 71 |
Samoobecna prezentacja tego, co ogólne; filozoficzna metoda analizy istotowej | 72 |
Krytyka teorii oczywistości jako pewnego poczucia; oczywistość jako samoprezentacja | 76 |
[Fenomenologia] nie ogranicza się do sfery efektywnej immanencji; tematem wszelka samoprezentacja | 79 |
Wykład piąty | 84 |
Konstytucja świadomości czasu | 84 |
Uchwycenie istoty jako oczywista prezentacja esencji; konstytucja jednostkowej esencji i świadomości czegoś ogólnego | 86 |
Dane kategorialne | 91 |
To, co symbolicznie pomyślane, jako takie | 93 |
Obszar badań w jego najszerszym zakresie: konstytucja różnych modi przedmiotowości w poznaniu; problem korelacji poznania i przedmiotu poznania | 94 |
Dodatek I | 99 |
Dodatek II | 102 |
Dodatek III | 104 |
Słownik terminologiczny | 108 |
Skorowidz osób | 109 |
Skorowidz pojęć | 110 |