INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
Rozprawa prezentuje filozofię Edmunda Husserla w świetle trzech tez, które zostały tak wyrażone, aby zaakcentować centralne miejsce problematyki anonimowości w fenomenologii transcendentalnej. Pierwszą tezę można sformułować następująco: człowiek jest Ja transcendentalnym, ale w naturalnym nastawieniu transcendentalny charakter subiektywności pozostaje anonimowy, to znaczy niepoddany refleksji, zakryty. Druga teza wyraża myśl, że anonimowość tę można przezwyciężyć, przeprowadzając redukcję fenomenologiczną. Trzecia teza głosi, że odsłonięta dzięki redukcji fenomenologicznej świadomość transcendentalna nie jest czymś ostatecznym, lecz sama konstytuuje się w absolutnej subiektywności, a absolutna subiektywność nie poddaje się refleksji i pozostaje również anonimowa, przy czym anonimowość absolutnej subiektywności nigdy nie może być przezwyciężona. Zaprezentowanie fenomenologii z punktu widzenia problematyki anonimowości daje rezultaty w postaci następujących rozstrzygnięć. Po pierwsze, kryzys jest rozumiany jako trwanie życia transcendentalnego w anonimowości. Po drugie, redukcja fenomenologiczna oznacza odsłonięcie tezy naturalnego nastawienia jako przeżycia konstytuującego byt świata. Po trzecie, świadomość refleksyjnie zobiektywizowana nie jest absolutną subiektywnością, jako że absolutna subiektywność stanowi świadomość anonimowo funkcjonującą. Po czwarte, anonimowość absolutnej subiektywności nie pozostaje w sprzeczności z fenomenologiczną zasadą wszelkich zasad, ponieważ apodyktyczna oczywistość „Ja jestem” okazuje się anonimową oczywistością. Rozprawa stanowi pierwszą w literaturze przedmiotu monografię poświęconą problematyce anonimowości w Husserlowskiej filozofii i jest adresowana nie tylko do filozofów specjalizujących się w zakresie fenomenologii, lecz także do tych czytelników, którym nie jest obca problematyka granic poznania, wewnętrznej struktury podmiotowości, źródeł kryzysu europejskiego człowieczeństwa i możliwości jego przezwyciężenia.
Rok wydania | 2012 |
---|---|
Liczba stron | 338 |
Kategoria | Historia filozofii |
Wydawca | Uniwersytet Śląski |
ISBN-13 | 978-83-8012-494-3 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Treść | |
Wstęp / | 7 |
Rozdział pierwszy | |
Anonimowość transcendentalnej konstytucji świata w nastawieniu naturalnym | |
Nastawienie naturalne jako anonimowy modus życia transcendentalnego / | 19 |
Kryzys jako trwanie transcendentalnej subiektywności w anonimowości / | 28 |
Rozdział drugi | |
Fenomenologia jako przezwyciężenie przesądów nastawienia naturalnego | |
Anonimowość transcendentalnej subiektywności a koncepcja filozofii jako ścisłej nauki / | 41 |
Zasada wszelkich zasad jako zasada oczywistości / | 46 |
Fenomenologiczne nastawienie jako przeciwne naturze ukierunkowanie / | 55 |
Konstytucja w przedtranscendentalnej i transcendentalnej fenomenologii / | 60 |
Rozdział trzeci | |
Drogi do redukcji transcendentalno-fenomenologicznej | |
Krytyka doświadczenia świata jako motywacja redukcji / | 73 |
Droga kartezjańska / | 79 |
Droga kantowska / | 84 |
Kartezjańska i kantowska droga do redukcji jako wyraz dwóch motywów fenomenologii / | 91 |
Droga przez intencjonalną psychologię / | 103 |
Rozdział czwarty | |
Redukcja transcendentalno-fenomenologiczna jako zniesienie anonimowości transcendentalnej konstytucji świata | |
Redukcja i epoché / | 125 |
Redukcja transcendentalno-fenomenologiczna jako moment refleksji / | 131 |
Epoché jako odsłonięcie tezy naturalnego nastawienia / | 135 |
Teza naturalnego nastawienia jako konstytuujące dokonanie świadomości / | 142 |
Redukcja jako odsłonięcie konstytutywnego charakteru tezy w interpretacji komentatorów / | 158 |
Rozdział piąty | |
Redukcja ejdetyczna jako redukcja do eidos ego i jej granice | |
Redukcja ejdetyczna jako wyłączenie indywidualnego istnienia / | 167 |
Nastawienie naturalno-faktyczne i nastawienie naturalno-ejdetyczne, nastawienie transcendentalno-faktyczne i nastawienie transcendentalno-ejdetyczne / | 178 |
Absolutny i przypadkowy fakt / | 188 |
Ontologia (ejdetyka czystej świadomości) i metafizyka / | 199 |
Rozdział szósty | |
Fenomenologia genetyczna a problem ostatecznego źródła | |
Od fenomenologii statycznej do fenomenologii genetycznej / | 207 |
Czas jako uniwersalna forma egologicznej genezy / | 214 |
Forma i treść genezy / | 224 |
Fenomenologia genetyczna jako odsłanianie historii transcendentalnego ego / | 230 |
Asocjacja jako uniwersalna zasada pasywnej genezy / | 235 |
Przed-Ja jako ostateczne źródło genezy / | 242 |
Intersubiektywność i geneza / | 248 |
Pra-Ja jako ostateczne źródło obowiązywania / | 259 |
Rozdział siódmy | |
Anonimowość jako istotowy rys absolutnej subiektywności | |
Absolutna subiektywność jako świadomość konstytuująca czas / | 267 |
Refleksyjny i nierefleksyjny model samoświadomości a problem świadomości absolutnej świadomości w fenomenologii nieegologicznej / | 273 |
Egologiczny zwrot w fenomenologii a problem apodyktyczności i nieadekwatności absolutnej subiektywności / | 283 |
Zakończenie / | 307 |
Bibliografia / | 313 |
Indeks osobowy / | 323 |
Zusammenfassung / | 327 |
Résumé / | 329 |