INNE EBOOKI AUTORA
Jedno z ważniejszych pism Immanuela Kanta, w którym wyłożył on teorię prawa, moralności, cały system etyczny oraz "koncepcję nowoczesnej wolności". Dzieło prezentuje nieznaną w Polsce, a niezwykle ważną dla ducha demokracji, kantowską filozofię prawa. Składa się z dwóch części: pierwsza poświęcona jest metafizycznym podstawom teorii prawa, druga dotyczy metafizycznych podstaw teorii cnót. Nauka Kanta, ze względu na swój uniwersalny charakter może służyć za podstawę współczesnej europejskiej moralności obywatelskiej.
Filozofowie cenią w Kancie krytyka rozumu i klasycznej metafizyki, a także twórcę metody transcendentalnej i fundatora nowej metafizyki. Etycy widzą w kategorycznym imperatywie podwaliny nowoczesnej deontologii; estetycy chętnie odwołują się do Kantowskiej teorii smaku czy wzniosłości. teolodzy zaś nieufnym okiem spoglądają na ideę Boga jako postulatu rozumu. Także teoria polityki zdążyła już okrzyknąć ideał wieczystego pokoju "naiwnym urojeniem".
Dotychczas jednak najmniej skorzystano z teorii państwa i prawa; jak się wydaje, to właśnie adeptom nauk prawniczych książka posłużyć może radą, inspiracją lub choćby prowokacją gwoli rozwagi nad genezą i legitymacją pozytywnego prawa – od cywilnego poczynając, na obywatelskim i międzynarodowym kończąc. Jeśli chodzi o racjonalistyczą szkołę prawa naturalnego, to Kant nie ma sobie równych.
Książka należy do kanonu lektur nie tylko filozofów i etyków, ale także politologów i prawników.
Rok wydania | 2005 |
---|---|
Liczba stron | 456 |
Kategoria | Klasyczne teksty filozoficzne |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-0114-532-3 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Metafizyka
do koszyka
Metafizyka dla studentów teologii
do koszyka
Metafizyka egzystencjalna Karla Jaspersa
do koszyka
Metafizyka poznania lingwistycznego
do koszyka
Metafizyka prawdziwa
do koszyka
Spis treści
Przedmowa od tłumacza XI | |
Część pierwsza METAFIZYCZNE ELEMENTY TEORI I PRAWA | 5 |
Przedmowa | 5 |
Tabelaryczny podział teorii prawa | 11 |
Wprowadzenie do metafizyki moralności | 13 |
I. O stosunku pomiędzy władzą ludzkiego umysłu a prawidłami etycznymi | 13 |
II. O idei tudzież nieodzowności metafizyki moralności | 19 |
III. Podział metafizyki moralności | 23 |
IV. Elementarne pojęcia metafizyki moralności | 27 |
Wprowadzenie do teorii prawa | 39 |
Aneks do podziału teorii prawa | 46 |
Podział teorii prawa | 50 |
Podział metafizyki moralności jako takiej | 54 |
OGÓLNA TEORIA PRAWA. CZEŚĆ PIERWSZA Prawo prywatne do tego, co Moje i Twoje w sferze zewnętrznej | 59 |
Rozdział pierwszy. O sposobie, w jaki przedmiot zewnętrzny stać się może "Mój" | 59 |
Rozdział drugi. O sposobie nabywania przedmiotów zewnętrznych | 79 |
Podrozdział pierwszy. O prawie rzeczowym | 82 |
Podrozdział drugi. O prawie do osoby | 98 |
Podrozdział trzeci. O prawie do osoby na wzór prawa rzeczowego | 107 |
1. Prawo małżeńskie | 108 |
2. Prawo rodzicielskie | 113 |
3. Pan domu i jego prawo | 116 |
Dogmatyczna klasyfikacja wszelkiego typu praw nabywanych w drodze umowy | 118 |
I. Czym jest pieniądz? | 122 |
II. Czym jest książka? | 126 |
Podrozdział epizodyczny. O nabyciu zewnętrznego przedmiotu woli w sensie idealnym | 128 |
I. Nabycie przez zasiedzenie | 129 |
II. Dziedziczenie | 131 |
III. Dobre imię uzyskane pośmiertnie | 133 |
Rozdział trzeci. Nabycie z mocy wyroku sądu publicznego posiada prawomocność subiektywną | 136 |
A. Umowa darowizny | 137 |
B. Umowa użyczenia | 138 |
C. Windykacja, czyli żądanie zwrotu utraconej rzeczy | 140 |
D. Nabycie gwarancji przez złożenie przysięgi | 144 |
W jaki sposób "Moje" i "Twoje" w stanie naturalnym staje się "Moim" i "Twoim" w stanie prawnym | 147 |
TEORII PRAWA CZĘŚĆ DRUGA Prawo publiczne | 151 |
Rozdział pierwszy. Prawo państwowe | 151 |
Uwaga ogólna o wpływie prawnym, jaki wywierać może zjednoczenie obywateli | 161 |
O prawnym stosunku obywatela do ojczyzny i obczyzny | 187 |
Rozdział drugi. Prawo narodów | 193 |
Rozdział trzeci. Prawo obywatelstwa światowego | 205 |
Dodatek zawierający objaśnienia do metafizycznych elementów teorii prawa | 209 |
Cześć druga METAFIZYCZNE ELEMENTY TEORI I CNOTY | 233 |
Przedmowa | 233 |
Wprowadzenie do teorii cnoty | 239 |
I. Analiza pojęcia "teoria cnoty" | 239 |
II. Analiza pojęcia celu, który stanowi jednocześnie obowiązek | 243 |
III. Jak to możliwe, że potrafimy sobie pomyśleć cel będący jednocześnie obowiązkiem? | 246 |
IV. Które spośród ludzkich celów stanowią zarazem obowiązki? | 248 |
V. Wyjaśnienie obu pojęć | 249 |
A. Własna doskonałość | 249 |
B. Cudze szczęście | 250 |
VI. Etyka dostarcza praw, które odnoszą się tylko do maksym działania, a nie do samych działań (to bowiem należy do prawa, Ius) | 252 |
VII. Prawo zobowiązuje w sposób zupełny, zaś powinność etyczna - w sposób niezupełny | 254 |
VIII. Ekspozycja obowiązków wypływających z cnoty z uwagi na ich niezupełność | 256 |
IX. Co to znaczy: obowiązek wypływający z cnoty? | 260 |
X. Teoria prawa miała za pryncypium naczelne sąd analityczny, teoria cnoty ma za takowe sąd syntetyczny | 263 |
XI. Schematyczny podział obowiązków wypływających z cnoty | 265 |
XII. Estetyczna podstawa wrażliwości ludzkiego ducha na pojęcie obowiązku | 265 |
a) Uczucie moralne | 266 |
b) Sumienie | 267 |
c) Miłość bliźniego | 269 |
d) Szacunek | 271 |
XIII. Podstawowe pryncypia metafizyki moralności z punktu widzenia czystej teorii cnoty | 271 |
XIV. Pryncypium odróżniające teorię cnoty od teorii prawa | 276 |
XV. Najpierwszym wymogiem cnoty jest panowanie nad sobą | 278 |
XVI. Cnota zakłada z konieczności apatię (czyli siłę) | 279 |
XVII. Elementarne kryteria swoistości i podziału teorii cnoty | 281 |
XVIII. Podział etyki | 284 |
I. NAUKA O ELEMENTACH ETYKI | 287 |
Cześć pierwsza. Obowiązki człowieka wobec siebie samego | 287 |
Wprowadzenie | 287 |
Księga pierwsza. O obowiązkach zupełnych człowieka wobec samego siebie | 293 |
Rozdział pierwszy. Obowiązki człowieka wobec samego siebie jako istoty animalnej | 293 |
Artykuł pierwszy. Pozbawienie się życia | 294 |
Artykuł drugi. O hańbieniu się dla przyziemnej uciechy | 297 |
Artykuł trzeci. Oszołomienie spowodowane nadmiarem pokarmów i używek | 300 |
Rozdział drugi. Obowiązki człowieka wobec samego siebie jako istoty wyłącznie moralnej | 302 |
I. Kłamstwo | 303 |
II. Skąpstwo | 307 |
III. Pochlebstwo | 310 |
Podrozdział pierwszy. Obowiązek człowieka wobec siebie samego jako swego własnego sędziego | 315 |
Podrozdział drugi. Pierwsze przykazanie, otwierające rejestr obowiązków wobec samego siebie | 319 |
Podrozdział epizodyczny. O tym, że terminom własnym refleksji moralnej towarzyszy dwuznaczność, umożliwiająca człowiekowi uznanie obowiązków wobec siebie za obowiązki wobec innych istot | 320 |
Księga druga. Niezupełne obowiązki człowieka wobec samego siebie (ze względu na jego cele) | 324 |
Rozdział pierwszy. Obowiązek człowieka wobec siebie, nakazujący rozwijanie i wzrost jego doskonałości naturalnej (mający charakter pragmatyczny) | 324 |
Rozdział drugi. Obowiązek wobec siebie, nakazujący wznosić się ku własnej doskonałości moralnej (mający charakter stricte etyczny) | 326 |
Część druga. Obowiązki etyczne wobec innych | 329 |
Rozdział pierwszy. Obowiązki cnoty wobec innych jako istot stricte ludzkich | 329 |
Podrozdział pierwszy. Obowiązek miłości bliźniego | 329 |
A. Obowiązek dobroczynności | 334 |
B. Obowiązek wdzięczności | 337 |
C. Współczucie jako takie jest obowiązkiem | 339 |
Występki popełniane z nienawiści do ludzi, zaprzeczające (contrarie) miłości bliźniego | 342 |
Podrozdział drugi. Obowiązki cnoty względem innych ludzi z uwagi na należny im szacunek | 347 |
Występki przeciwko obowiązkowi poszanowania innych ludzi | 351 |
A. Pycha | 351 |
B. Obmowa | 352 |
C. Szyderstwo | 353 |
Rozdział drugi. Etyczne obowiązki człowieka wobec innych ze względu na ich stan i różnice | 355 |
Podsumowanie nauki o elementach etyki. Głęboki związek miłości i szacunku ujawniający się w przyjaźni | 357 |
Dodatek. Cnoty odnoszące się do kultury i należytego traktowania innych ludzi | 362 |
II. NAUKA O METODZIE ETYKI | 364 |
Rozdział pierwszy. Dydaktyka moralna | 364 |
Uwaga. Lapidarium katechezy moralnej | 368 |
Rozdział drugi. Ascetyka moralna | 373 |
Zakończenie. Nauka religii obejmująca obowiązki wobec Boga wykracza poza granice filozofii czysto moralnej | 375 |
Uwaga zamykająca | 377 |
Skorowidz osób | 382 |
Skorowidz pojęć | 383 |