POLECAMY
-14%
Redakcja:
Format:
Dyskusja w środowisku polityków społecznych przyczynia się do wzbogacenia piśmiennictwa na temat współczesnych problemów i stanowi podstawę rekomendacji nowych rozwiązań. Jednym z pilniejszych wyzwań jest wykorzystanie ogromnego zainteresowania kształceniem się i zdobywaniem wiedzy obserwowanego w Polsce od początku okresu transformacji systemowej. W dobie realizacji procesu bolońskiego i niepowodzeń strategii lizbońskiej problemy badań i rozwoju znajdują znaczące miejsce w tych dyskusjach. Edukacja ma obecnie podstawowe znaczenie w kształtowaniu zrozumienia procesów zrównoważonego rozwoju.
Pierwszy rozdział niniejszej publikacji zawiera opracowania o rozwoju społeczno-gospodarczym z wykorzystaniem systemu edukacji. Ważne miejsce w tym procesie przemian zajmuje kontrowersyjny program reformowania szkolnictwa wyższego. Ta część stanowi najobszerniejszy rozdział niniejszej publikacji, a problemy studentów pojawiają się także w kolejnych częściach tomu. Dotyczą one uwarunkowań demograficznych i regionalnych. Publikacje na tematy demograficzne, ukazujące się w roku II Kongresu Demograficznego w Polsce, wpisują się w burzliwą dyskusję o zagrożeniach demograficznych kraju. Z kolei opracowania dotyczące problematyki regionalnej dobrze przystają do momentu podejmowania rozstrzygnięć związanych z budżetem Unii Europejskiej na lata 2014-2020.
„Studia Ekonomiczne” nr 131 – Zeszyty Naukowe Wydziałowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 230 |
Kategoria | Teoria ekonomii |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Problemy edukacji, rehabilitacji i...
do koszyka
Problemy edukacji, rehabilitacji i...
do koszyka
Problemy edukacji, rehabilitacji i...
do koszyka
Problemy edukacji, rehabilitacji i...
do koszyka
Problemy edukacji, rehabilitacji i...
do koszyka
Spis treści
WSTĘP | 9 |
Rozdział I. EDUKACJA WOBEC ROZWOJU SPOŁECZNO-GOSPODARCZEGO | 11 |
Janusz Sztumski: REFLEKSJE WOKÓŁ WYZWAŃ WOBEC EDUKACJI PRZEŁOMU XX I XXI WIEKU | 13 |
Summary | 21 |
Agnieszka Lorek: EDUKACJA DLA ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU W UNIWERSYTECIE EKONOMICZNYM W KATOWICACH | 23 |
Summary | 31 |
Anna Skórska: SYSTEM KSZTAŁCENIA A ZATRUDNIENIE MŁODZIEŻY W KRAJACH UNII EUROPEJSKIEJ | 32 |
Summary | 40 |
Magdalena Rojek-Nowosielska: EDUKACJA JAKO INSTRUMENT KSZTAŁTOWANIA WIEDZY O SPOŁECZNEJ ODPOWIEDZIALNOŚCI PRZEDSIĘBIORSTW | 42 |
Summary | 50 |
Andrzej Przymeński: ZRÓŻNICOWANIE KLASOWE WSPÓŁCZESNEGO SPOŁECZEŃSTWA POLSKIEGO. TRUDNOŚCI W DYDAKTYCE ZAGADNIENIA | 51 |
Summary | 59 |
Rozdział II. PROBLEMY EDUKACJI NA POZIOMIE AKADEMICKIM | 61 |
Krystyna Piotrowska-Marczak: KONTROWERSJE WOKÓŁ SYSTEMU SZKOLNICTWA WYŻSZEGO W POLSCE | 63 |
Summary | 70 |
Agnieszka Makarewicz-Marcinkiewicz: MIĘDZYNARODOWE I WEWNĄTRZSYSTEMOWE DETERMINANTY ZARZĄDZANIA SZKOLNICTWEM WYŻSZYM W POLSCE | 72 |
Summary | 79 |
Małgorzata Rószkiewicz: WPŁYW SYSTEMU SZKOLNICTWA WYŻSZEGO NA KSZTAŁTOWANIE KAPITAŁU INTELEKTUALNEGO – POZYCJA POLSKI NA TLE KRAJÓW EUROPEJSKICH | 81 |
Summary | 90 |
Radosław Jeż: PROCES BOLOŃSKI A SYSTEM SZKOLNICTWA WYŻSZEGO W POLSCE. BUDOWA I KONSOLIDACJA TOŻSAMOŚCI EUROPEJSKIEJ W GOSPODARCE OPARTEJ NA WIEDZY | 91 |
Summary | 99 |
Edyta Jurczak-Pejko: KSZTAŁCENIE NA POZIOMIE WYŻSZYM A POTRZEBY GOSPODARKI (OPARTEJ NA) WIEDZY | 100 |
Summary | 106 |
Helena Szewczyk: REFORMA SYSTEMU SZKOLNICTWA WYŻSZEGO W ZAKRESIE ZATRUDNIANIA NAUCZYCIELI AKADEMICKICH W UCZELNIACH PUBLICZNYCH (WYBRANE PROBLEMY) | 108 |
Summary | 114 |
Grzegorz Węgrzyn: PARAMETRYZACJA EDUKACJI DROGĄ DONIKĄD | 116 |
Summary | 123 |
Rozdział III. DEMOGRAFICZNE UWARUNKOWANIA EDUKACJI | 125 |
Anita Richert-Kaźmierska, Marcin Forkiewicz: KSZTAŁCENIE OSÓB STARSZYCH W KONCEPCJI AKTYWNEGO STARZENIA SIĘ | 127 |
Summary | 139 |
Gabriela Plencler-Borecka, Agnieszka Gawor, Łukasz Borecki: UDZIAŁ KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH I DZIAŁAŃ TRANSGRESYJNYCH W KSZTAŁTOWANIU KAPITAŁU KARIERY | 140 |
Summary | 150 |
Marta Rostropowicz-Miśko: SYTUACJA LOKALNYCH RYNKÓW PRACY WOJEWÓDZTWA OPOLSKIEGO W KONTEKŚCIE PROCESÓW MIGRACYJNYCH | 151 |
Summary | 159 |
Aleksandra Stańczyk: GÓRNICZE SZKOLNICTWO ZAWODOWE W OKRESIE TRANSFORMACJI USTROJOWEJ | 161 |
Summary | 167 |
Rozdział IV. REGIONALNE ASPEKTY EDUKACJI | 169 |
Elżbieta Kryńska: DETERMINANTY EDUKACJI INFORMATYCZNEJ W SYSTEMIE SZKOLNYM. STUDIUM PRZYPADKU SZKÓŁ WOJEWÓDZTWA MAZOWIECKIEGO | 171 |
Summary | 180 |
Małgorzata Podogrodzka: STUDENCI MAZOWSZA I POLSKI | 181 |
Summary | 190 |
Izabela Buchowicz: UCZNIOWIE ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI W GIMNAZJACH W WARSZAWIE, GDAŃSKU I LUBLINIE | 191 |
Summary | 197 |
Marta Makuch: POTENCJAŁ EKONOMICZNY KOBIET NA DOLNYM ŚLĄSKU W XXI WIEKU. ANALIZA ZWIĄZKU PŁCI, WYKSZTAŁCENIA I STATUSU NA RYNKU PRACY Z PERSPEKTYWY REGIONALNEJ | 198 |
Summary | 207 |
Robert Rauziński, Teresa Sołdra-Gwiżdż, Kazimierz Szczygielski: INSTYTUCJE KSZTAŁCENIA USTAWICZNEGO W REGIONIE OPOLSKIM | 209 |
Summary | 217 |
Beata Skubiak: EDUKACJA A ROZWÓJ REGIONALNY | 218 |
Summary | 228 |