INNE EBOOKI AUTORA
-15%
Autor:
Wydawca:
Format:
Współczesny człowiek żyje w warunkach nieustannych zmian, gdzie zwłaszcza środowisko informacyjne ulega wzrastającej złożoności. Coraz częstszym problemem jest zjawisko „cyfrowego podzielenia” – nienadążania części społeczeństwa za zmianami, jakie się w nim dokonują. Naczelnym zadaniem pedagogiki powinno być zatem określenie modelu pozwalającego na przygotowanie kolejnych pokoleń do udanego, społecznego współżycia. W rozważaniach nad tym zagadnieniem pomocna okazuje się teoria systemów, polegająca na analizowaniu struktury rzeczywistości w ujęciu hierarchicznym, tj. działaniu w bardzo złożonych strukturach poprzez ich sprowadzenie do struktur prostych. Zwracał na to uwagę Kartezjusz, uznając, że doskonała wiedza jest siecią ( systemem ogniw ) , a nie prostym ciągiem ( łańcuchem ) stwierdzeń.
„Głównym motywem tej książki jest przekonanie, że umiejętność myślenia systemowego to jedna z kluczowych cech współczesnego człowieka. Jeżeli trend zmian cywilizacyjnych utrzyma się w przyszłości, to własności te będą coraz bardziej potrzebne do funkcjonowania. Dlatego uważam, że niezbędne jest włączenie zdolności myślenia systemowego do struktury celów wychowania, i to nie tylko wychowania instytucjonalnego, ale przede wszystkim do przekazywania przez kulturę wzorca człowieka, rozwijającego się samodzielnie przez całe życie".
Materiały uzupełniające do książki dostępne są na stronie: bolek.ped.univ.szczecin.pl/stachura
Rok wydania | 2012 |
---|---|
Liczba stron | 194 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Oficyna Wydawnicza IMPULS |
ISBN-13 | 978-83-7850-135-0 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 9 |
Część I | |
Systemowa struktura umysłu | |
jako podstawa planowania procesu kształcenia | |
Rozdział | 1 |
Pojęcie systemu w świetle ogólnej teorii systemów | |
i jego zastosowanie w pedagogice | 17 |
1.1. Pojęcie i struktura systemu | 17 |
1.2. Rodzaje systemów | 19 |
1.3. System teoretyczny a system konkretny | 21 |
1.4. Zastosowanie teorii systemów w pedagogice | 22 |
1.5. Człowiek jako system | 23 |
1.6. Systemowe ujęcie procesu kształcenia | 24 |
Rozdział | 2 |
Pojęcie jako kategoria epistemologiczna, psychologiczna i dydaktyczna | 29 |
2.1. Pojęcie jako kategoria epistemologiczna | 30 |
2.2. Pojęcie jako komponent struktury umysłu | 33 |
2.3. Pojęcie jako komponent treści kształcenia | 40 |
Rozdział | 3 |
System pojęć w umyśle człowieka i jego reprezentacja (ujęcie statyczne) | 43 |
3.1. Relacje między pojęciami | 44 |
3.2. Hierarchiczna struktura systemu pojęć | 49 |
3.3. System pojęć a działanie | 51 |
3.4. Zapis i prezentacja systemu pojęć. Znaczenie wizualizacji | 52 |
Rozdział | 4 |
Operacje umysłowe na systemie pojęć – | |
myślenie systemowe (ujęcie dynamiczne) | 59 |
4.1. Pojęcie myślenia systemowego | 61 |
4.2. Składniki myślenia systemowego: operacje na systemie pojęć | 62 |
4.3. Myślenie dywergencyjne i twórcze a myślenie systemowe | 65 |
Rozdział | 5 |
Określanie celów kształcenia na statycznych i dynamicznych własnościach | |
systemu pojęć | 69 |
5.1. Model procesu wychowania | 69 |
5.2. Wychowanie jako proces komunikacji | 70 |
Rozdział | 6 |
Zasada systemowości rozwoju człowieka | 75 |
6.1. Własności procesu naturalnego rozwoju człowieka | 75 |
6.2. Refleksja nad systemem edukacyjnym w świetle własności | |
rozwoju człowieka ???80 | |
Część II | |
Konstrukcja usystematyzowanych zasobów treści | |
i ich wykorzystanie w procesie kształcenia | |
Rozdział | 7 |
Systemowe rozumienie pojęć przez ucznia jako cel kształcenia | 85 |
7.1. Cel kształcenia: możliwe sposoby definiowania | 85 |
7.2. Klasyczne teorie konstruktywizmu dydaktycznego i ich krytyka | 88 |
7.3. Uzupełnienie postulatów konstruktywizmu | 91 |
7.4. Cel systematyzacji treści kształcenia | 93 |
7.5. Pożądane własności usystematyzowanego zasobu | |
treści kształcenia | 94 |
Rozdział | 8 |
Treści kształcenia jako składnik warunków kształcenia | 97 |
8.1. Systematyzacja treści kształcenia | 98 |
8.2. Procedura systematyzacji treści kształcenia | 99 |
8.3. Etapy systematyzacji treści ?102 | |
8.4. Składniki zasobu treści i ich właściwości | 106 |
8.5. Zastosowanie usystematyzowanego zasobu treści w kształceniu | 107 |
8.6. Prezentacja usystematyzowanej treści kształcenia | 109 |
8.7. Wizualizacja struktury treści | 110 |
8.8. Graf jako forma prezentacji struktury treści kształcenia | 112 |
8.9. Konstruktywistyczne podejście do odbioru treści: hipertekst | 116 |
8.10. Linearność przekazu a wielowymiarowość struktury treści | 117 |
8.11. Budowa systemowego zasobu treści kształcenia | 119 |
Rozdział | 9 |
Warunki kształcenia związane z własnościami ucznia | 121 |
9.1. Struktura posiadanego systemu pojęć i jej diagnozowanie | 123 |
Rozdział | 10 |
Sposób podawania usystematyzowanej treści kształcenia | 149 |
Rozdział | 11 |
Sposób diagnozy procesu kształtowania systemu pojęć | 155 |
11.1. Charakterystyka ilościowa działań studenta | |
z usystematyzowanym zasobem treści | 155 |
11.2. Zmienne opisujące działania studentów | 156 |
11.3. Działania na całym zasobie treści | 157 |
11.4. Działania na blokach treści | 159 |
11.5. Działania na modułach treści | 160 |
11.6. Struktura procesu – relacje między własnościami | |
części procesu | 161 |
11.7. Opis sposobu wykorzystania przez studenta | |
poszczególnych komponentów zasobu – | |
relacje wynikające ze struktury zasobu | 162 |
Rozdział | 12 |
Prawidłowości przebiegu procesu | |
przyswajania systemu pojęć | 165 |
12.1. Ogólna charakterystyka pracy z usystematyzowanym zasobem | |
treści | 165 |
12.2. Szczegółowa charakterystyka pracy z zasobem | |
i jego komponentami | 166 |
Rozdział | 13 |
Wnioski z diagnozy procesu kształtowania systemu pojęć | 173 |
13.1. Wnioski dotyczące wyników diagnozy | 173 |
13.2. Wnioski dotyczące organizacji zajęć i badania | 174 |
13.3. Wnioski dotyczące możliwości wykorzystania i kontynuacji | |
badania | 175 |
Rozdział | 14 |
Podsumowanie | 177 |
14.1. Postulat projektu kształcenia systemowego | 177 |
14.2. System treści kształcenia jako komponent ogólnego systemu | |
kształcenia | 178 |
14.3. Zasada indywidualizacji w projektowaniu | |
systemu kształcenia | 180 |
14.4. Zasada ciągłości rozwoju w projektowaniu | |
systemu kształcenia | 182 |
14.5. Zasada systemowości rozwoju w projektowaniu | |
systemu kształcenia | 183 |
14.6. Konkluzje | 184 |
Bibliografia | 187 |