POLECAMY
Redakcja:
Wydawca:
Format:
epub, mobi
Tom 2 przybliża metody i narzędzia niezbędne w trakcie prowadzenia wywiadów indywidualnych, grup fokusowych, badań etnograficznych czy analizy dyskursu i dokumentów.
Rok wydania | 2012 |
---|---|
Liczba stron | 288 |
Kategoria | Metody badań społecznych |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-20658-1 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie. Różnorodność metod i narzędzi w badaniach jakościowych (Dariusz Jemielniak) IX | |
ROZDZIAŁ. Studium przypadku (Marta Strumińska-Kutra, Izabela Koładkiewicz) | 1 |
1.1. Podstawowa charakterystyka strategii studium przypadku | 2 |
1.1.1. Czym jest, a czym nie jest strategia studium przypadku? | 2 |
1.1.2. Założenia strategii studium przypadku | 5 |
1.1.3. Typy studiów przypadku | 12 |
1.2. Jak realizować badania z użyciem strategii studium przypadku? | 17 |
1.2.1. Projektowanie badania jako tworzenie łańcucha dowodów | 17 |
1.2.2. Krok pierwszy: czego chcemy się dowiedzieć? | 19 |
1.2.3. Krok drugi: gdzie poszukiwać źrodeł danych? | 20 |
1.2.4. Krok trzeci: w jaki sposób zdobywać i selekcjonować dane? | 23 |
1.2.5. Krok czwarty: w jaki sposób analizować uzyskane dane empiryczne? | 26 |
1.2.6. Krok piąty: jak formułować wnioski z badań i pisać raport badawczy? | 29 |
1.3. Wady i zalety wykorzystania strategii studium przypadku | 32 |
1.3.1. Potencjalne ograniczenia i zagrożenia | 32 |
1.3.2. Zalety strategii studium przypadku | 34 |
1.4. Podsumowanie | 36 |
Polecane lektury | 37 |
Bibliografia | 37 |
ROZDZIAŁ 2. Obserwacja (Małgorzata Ciesielska, Katarzyna Wolanik Boström, Magnus Öhlander) | 41 |
2.1. Obserwacja jako metoda | 42 |
2.1.1. Obserwacja a problem badawczy | 42 |
2.1.2. Teren i dostęp do niego | 43 |
2.1.3. Selekcja – co, kogo, gdzie i kiedy obserwować? | 44 |
2.1.4. Role obserwatora | 47 |
2.1.5. Notatki z terenu | 48 |
2.2. Typy obserwacji | 50 |
2.2.1. Obserwacja bezpośrednia uczestnicząca | 50 |
2.2.2. Obserwcja bezpośrednia nieuczestnicząca | 53 |
2.2.3. Obserwacja pośrednia | 55 |
2.3. Podsumowanie | 60 |
Polecane lektury | 65 |
Bibliografia | 65 |
ROZDZIAŁ 3. Nowe techniki badań terenowych: shadowing (Barbara Czarniawska) | 69 |
3.1. Tradycyjna etnografia już nie wystarcza | 69 |
3.2. Shadowing i jego historia | 72 |
3.2.1. Cień dyrektora | 74 |
3.2.2. Na zakupach | 76 |
3.2.3. Lekcja analizy intersekcjonalnej | 80 |
3.3. Shadowing – porównanie z innymi technikami | 86 |
Polecane lektury | 88 |
Bibliografia | 88 |
ROZDZIAŁ 4. Podejście biograficzne (Paulina Bednarz-Łuczewska, Michał Łuczewski) | 91 |
4.1. Rozwój badań biograficznych | 92 |
4.2. Metody badań biograficznych | 97 |
4.2.1. Zalety badań biograficznych | 99 |
4.2.2. Ograniczenia badań biograficznych | 104 |
4.3. Podsumowanie | 106 |
Polecane lektury | 107 |
Bibliografia | 107 |
ROZDZIAŁ 5. Wywiad w badaniach jakościowych (Svetlana Gudkova) | 111 |
5.1. Rodzaje wywiadów | 113 |
5.2. Przygotowanie wywiadu | 120 |
5.3. Przeprowadzenie wywiadu | 123 |
5.4. Podsumowanie | 128 |
Polecane lektury | 128 |
Bibliografia | 129 |
ROZDZIAŁ 6. Badania fokusowe (Katarzyna Gawlik) | 131 |
6.1. Co to są badania fokusowe? | 131 |
6.2. Jak wygląda badanie fokusowe? | 135 |
6.2.1. Planowanie badania: próba badawcza i dobór respondentów | 135 |
6.2.2. Scenariusz badania fokusowego i rola moderatora | 139 |
6.2.3. W studiu fokusowym | 142 |
6.2.4. Kwestie etyczne | 145 |
6.3. Do czego służą badania fokusowe? | 146 |
6.4. Odmiany metody fokusowej | 155 |
6.5. Zamiast podsumowania: jak zadbać o sukces badania fokusowego | 161 |
Polecane lektury | 162 |
ROZDZIAŁ 7. Analiza dokumentów zastanych (Michał Łuczewski, Paulina Bednarz-Łuczewska) | 163 |
7.1. Dokumenty w badaniach społecznych | 164 |
7.2. Rodzaje dokumentów | 165 |
7.3. Przykłady zastosowania | 165 |
7.3.1. Formułowanie hipotez i problemów badawczych | 166 |
7.3.2. Eksploracja i opis zjawisk społecznych | 168 |
7.3.3. Wyjaśnienie zjawisk społecznych | 173 |
7.4. Problemy metodologiczne: dokument jako proces społeczny | 176 |
7.4.1. Rzetelność | 176 |
7.4.2. Trafność | 181 |
7.4.3. Trafność i rzetelność | 183 |
7.5. Podsumowanie | 184 |
Polecane lektury | 185 |
Bibliografia | 185 |
ROZDZIAŁ 8. Analiza dyskursu (Aylin Kunter) (tłum. Marta Höffner) | 189 |
8.1. Tekst | 189 |
8.2. Dyskurs | 191 |
8.3. Wymiary dyskursu | 195 |
8.4. Analiza dyskursu | 196 |
8.5. Przykładowa analiza dyskursu | 197 |
8.6. Zamiast podsumowania | 199 |
Polecane lektury | 200 |
Bibliografia | 200 |
ROZDZIAŁ 9. Etnografia wirtualna (Piotr Cichocki, Tomasz Jędrkiewicz, Robert Zydel) | 203 |
9.1. Etnografia jako perspektywa i metoda | 203 |
9.2. Internet: jedna czy wiele przestrzeni? | 204 |
9.3. Etnografia wirtualna: definicja | 206 |
9.4. Zastosowania etnografii wirtualnej | 208 |
9.5. Analiza treści wizualnych | 209 |
9.6. Obserwacja uczestnicząca | 212 |
9.7. Etyka badań internetowych | 214 |
9.8. Ograniczenia etnografii wirtualnej | 215 |
9.9. Podsumowanie | 218 |
Polecane lektury | 219 |
Bibliografia | 219 |
ROZDZIAŁ 10. Technika identyfikacji konstruktów osobistych (Dorota Bourne, Devi A. Jankowicz) (tłum. Marta Höffner) | 221 |
10.1. Psychologia konstruktów osobistych | 221 |
10.2. Najważniejsze cechy techniki identyfikacji konstruktów osobistych | 228 |
10.2.1. Przeprowadzanie wywiadu w ramach techniki Rep Grid | 229 |
10.2.2. Temat i elementy | 230 |
10.2.3. Konstrukty | 231 |
10.2.4. Tworzenie drabiny, tworzenie piramidy | 232 |
10.2.5. Szukanie konstruktów rdzennych i opór wobec zmiany | 233 |
10.3. Aspekt ilościowy i kilka przykładów zastosowań techniki Rep Grid | 235 |
10.4. Przykładowe zastosowanie techniki identyfikacji konstruktów osobistych | 238 |
10.5. Zamiast podsumowania | 239 |
Polecane lektury | 243 |
Bibliografia | 244 |
ROZDZIAŁ 11. Metody relacyjne w badaniach organizacji (Mustafa Özbilgin, Joana Vassilopoulou) (tłum. Marta Höffner) | 247 |
11.1. Ontologia i epistemologia relacyjności w badaniach organizacji | 248 |
11.2. Metody relacyjne: „ja” i refleksyjność badacza | 255 |
11.3. Metody relacyjne: „ja” i okoliczności | 257 |
11.4. Metody relacyjne: „ja” a inny | 260 |
11.5. Metody relacyjne: „ja”, inny i okoliczności | 261 |
11.6. Metody relacyjne: inni ludzie | 266 |
11.7. Metody relacyjne: inni ludzie i zjawiska społeczne (organizacyjne) | 267 |
11.8. Metody relacyjne: zjawiska organizacyjne (struktury lub okoliczności) | 269 |
11.9. Podsumowanie | 270 |
Polecane lektury | 270 |
Bibliografia | 270 |
Indeks nazwisk | 277 |
Nota o autorach | 285 |