INNE EBOOKI AUTORA
-15%
Autor:
Wydawca:
Format:
Publikacja ma charakter empirycznego studium porównawczego różnych typów niepublicznych szkół podstawowych działających na terenie województwa świętokrzyskiego (badanie pełne). Przeanalizowano identyfikowanie i zaspokajanie potrzeb społecznych najważniejszych zbiorowości szkolnych: nauczycieli, uczniów i ich rodziców. Tłem dla porównań są szkoły publiczne wybrane do badań na zasadzie doboru celowego. Autorka ma świadomość, że wyniki uzyskane z prób celowych uprawniają do wnioskowania o charakterze ograniczonym, odnoszącym się jedynie do badanych szkół, dlatego dane uzyskane ze szkół publicznych przedstawiono w przypisach.
Książka liczy pięć rozdziałów: Rozdziały 1 i 2 tworzą część teoretyczną pracy, natomiast pozostałe – empiryczną.
Część teoretyczna jest próbą usystematyzowania niezbędnej wiedzy na temat definicji i koncepcji potrzeb, ich klasyfikacji oraz kategoryzacji. Stanowi inspirację przeprowadzonych badań empirycznych. Znajduje się w niej także rozdział dotyczący szkoły jako instytucji i organizacji społecznej, a zwłaszcza „organizacji uczącej się”, której cechą charakterystyczną jest umiejętność nieustającego rozwoju szkoły przez reagowanie na zróżnicowane i zmienne potrzeby należących do niej zbiorowości. Analizie – na podstawie literatury przedmiotu badań – poddano również stan wiedzy na temat funkcjonowania niepublicznych szkół podstawowych w kontekście wpływu transformacji ustrojowej na przemiany edukacyjne.
W części empirycznej przedstawiono metodologiczne założenia badań własnych (rozdział 3). Ukazano cele, problemy badawcze oraz przyjęty model badań. Ponadto zarysowano przebieg i organizację badań, uwzględniając odpowiednie – dla przyjętej koncepcji – metody i narzędzia badawcze. Można tu także znaleźć charakterystykę badanych szkół oraz respondentów (rozdział 4). Rozdział 5 przedstawia szczegółowe wyniki badań własnych odnoszące się do tych kategorii potrzeb społecznych, w zakresie których uzyskano najciekawsze rezultaty. Skoncentrowano się na następujących grupach potrzeb społecznych: łączności, przynależności do grupy, więzi emocjonalnej, społecznej akceptacji, społecznej gratyfikacji, organizacji, współuczestnictwa, ochrony i autonomii…
Rok wydania | 2011 |
---|---|
Liczba stron | 300 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Oficyna Wydawnicza IMPULS |
ISBN-13 | 978-83-7587-738-0 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Zaspokajanie potrzeb wspólnot...
do koszyka
Koncepcja preferencyjnego kredytu w...
do koszyka
Marketing inwestorski jako proces...
do koszyka
Sposoby zaspokajania roszczeń w...
do koszyka
Analiza projektowanie i badania...
do koszyka
Spis treści
Wstęp; | 7 |
1. Teoretyczne podstawy badania potrzeb; | 11 |
1.1. Definicje i wybrane koncepcje potrzeb; | 12 |
1.1.1. Pojęcie potrzeby; | 12 |
1.1.2. Wybrane koncepcje potrzeb; | 21 |
1.2. Miejsce potrzeb społecznych w systemie potrzeb człowieka; | 28 |
1.3. Problematyka potrzeb w badaniach własnych; | 34 |
1.3.1. Potrzeby obiektywne a potrzeby subiektywne; | 34 |
1.3.2. Potrzeby jednostek a potrzeby zbiorowości; | 35 |
1.3.3. Stopnie zaspokojenia potrzeb; | 35 |
1.3.4. Zróżnicowanie potrzeb człowieka; | 37 |
1.4. Empiryczna operacjonalizacja potrzeb w badaniach naukowych; | 39 |
2. Szkoła w kontekście .problematyki badawczej; | 43 |
2.1. Szkoła jako instytucja; | 43 |
2.2. Szkoła jako organizacja społeczna; | 45 |
2.2.1. Szkoła jako organizacja ucząca się; | 47 |
2.3. Szkoła jako przedmiot krytyki społecznej; | 52 |
2.4. Transformacja ustrojowa w Polsce i jej wpływ na przemiany edukacyjne; | 56 |
2.5. Potrzeby społeczne jako czynnik stymulujący rozwój szkół niepublicznych; | 66 |
2.6. Funkcjonowanie niepublicznych szkół podstawowych w Polsce po roku 1989; | 70 |
3. Koncepcja metodologiczna własnych badań empirycznych; | 79 |
3.1. Przyjęte założenia badań; | 79 |
3.2. Cele badań; problem i problematyka badawcza; | 82 |
3.3. Operacjonalizacja podstawowych pojęć; | 86 |
3.4. Model badań własnych; | 89 |