POLECAMY
Autor:
Wydawca:
Format:
epub, mobi
W tym podręczniku Czytelnik znajdzie wiedzę, która umożliwi poprawne zaplanowanie, przeprowadzenie i ocenę skuteczności treningu pamięci. Przemysław Bąbel i Agnieszka Baran pokazują, jak od wiedzy na temat pamięci można przejść do jej aktywnego wspomagania.
W kolejnych rozdziałach przedstawiają:
• Specyfikę treningu pamięci jako treningu poznawczego, szkolenia oraz metody wspomagania pamięci
• Charakterystykę natury pamięci oraz jej działania
• 10 zasad wspomagania pamięci opartych na dowodach naukowych. Zasady te stanowią podstawę tworzenia technik i ćwiczeń wykorzystywanych podczas treningu pamięci
• Etapy procesu projektowania i realizacji treningu pamięci wraz z cennymi praktycznymi wskazówkami
• Katalog technik i ćwiczeń, które można wykorzystać w treningu pamięci, a także modyfikować, tworząc własne, autorskie ćwiczenia
• Scenariusze treningów pamięci dla różnych grup docelowych.
Trening pamięci. Podręcznik trenera jest poszerzonym i uzupełnionym wydaniem książki opublikowanej w 2011 roku. Nowa edycja została znacząco zmodyfikowana i zaktualizowana. Autorzy uwzględnili najnowszą literaturę naukową, podjęli problem skuteczności treningów pamięci oraz prowadzenia treningów online. Katalog technik i ćwiczeń został uzupełniony o zadania wspierające pamięć autobiograficzną. Nowe scenariusze treningów pokazują, że wspomaganie pamięci może się z powodzeniem odbywać także poza salą szkoleniową.
Rok wydania | 2024 |
---|---|
Liczba stron | 318 |
Kategoria | Psychologia osobowości |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-23785-1 |
Numer wydania | 2 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Trening twórczości
do koszyka
Trening Autogenny CARDIO
do koszyka
Trening Autogenny Schultza
do koszyka
Trening Autogenny Wakacje Umysłu
do koszyka
Trening EST
do koszyka
Trening mentalny sportowca - kurs
do koszyka
Spis treści
WPROWADZENIE VII | |
1. SPECYFIKA TRENINGU PAMIĘCI | 1 |
1.1. Skuteczność treningu pamięci | 7 |
2. PAMIĘĆ I JEJ WSPOMAGANIE | 11 |
2.1. Pamięć: natura i działanie | 11 |
2.1.1. Różne rozumienia pamięci | 12 |
2.1.2. Fazy i rodzaje pamięci | 14 |
2.2. Zasady wspomagania pamięci | 19 |
Zasada 1. Koncentracja uwagi | 21 |
Zasada 2. Porcjowanie informacji | 22 |
Zasada 3. Powtarzanie | 23 |
Zasada 4. Schodzenie na poziom semantyczny | 24 |
Zasada 5. Uwzględnianie kolejności informacji | 25 |
Zasada 6. Wykorzystywanie wyobraźni | 26 |
Zasada 7. Odnoszenie do Ja | 28 |
Zasada 8. Wzbudzanie emocji | 28 |
Zasada 9. Robienie przerw | 30 |
Zasada 10. Wykorzystywanie wskazówek | 31 |
3. PROJEKTOWANIE I REALIZACJA TRENINGU PAMIĘCI | 37 |
3.1. Identyfikacja i analiza potrzeb treningowych | 41 |
3.1.1. Identyfikacja potrzeb treningowych w zależności od rodzaju treningu | 43 |
3.1.1.1. Zamknięty trening pamięci | 44 |
3.1.1.2. Otwarty trening pamięci oraz trening pamięci realizowany w ramach projektu społecznego | 53 |
3.1.2. Analiza potrzeb treningowych | 58 |
3.2. Określanie celów treningu | 59 |
3.3. Dobór treści i metod treningu | 65 |
3.3.1. Dobór i selekcja treści | 66 |
3.3.2. Układ treści treningowych | 68 |
3.3.3. Dobór metod treningowych | 71 |
3.4. Tworzenie scenariusza treningu | 73 |
3.5. Organizacja treningu | 78 |
3.5.1. Czas trwania treningu | 78 |
3.5.2. Miejsce treningu | 80 |
3.5.3. Pomoce i materiały szkoleniowe | 82 |
3.6. Realizacja treningu | 85 |
3.6.1. Prowadzący i uczestnicy treningu | 85 |
3.6.2. Przebieg treningu pamięci | 87 |
3.7. Ocena treningu | 91 |
3.7.1. Poziom reakcji | 94 |
3.7.2. Poziom uczenia się | 98 |
3.7.3. Poziom zachowania | 104 |
3.8. Grupowy trening pamięci prowadzony zdalnie | 107 |
4. KATALOG TECHNIK I ĆWICZEŃ TRENINGOWYCH | 117 |
4.1. Ćwiczenia integracyjne oraz przygotowujące do udziału w treningu pamięci | 121 |
4.1.1. Pamięciowe ćwiczenia integracyjne | 122 |
4.1.2. Ćwiczenia zwiększające motywację uczestników do udziału w treningu pamięci | 128 |
4.1.3. Ćwiczenia aktywizujące | 134 |
4.2. Ćwiczenia dotyczące prezentacji informacji o pamięci | 144 |
4.3. Ćwiczenia koncentracji uwagi i innych jej aspektów | 171 |
4.4. Techniki wspomagania pamięci | 205 |
4.4.1. Ćwiczenia przygotowujące do prezentacji technik wspomagania pamięci | 205 |
4.4.1.1. Ćwiczenia budowania skojarzeń | 206 |
4.4.1.2. Ćwiczenia posługiwania się wyobrażeniami | 213 |
4.4.1.3. Ćwiczenia posługiwania się piktogramami | 220 |
4.4.2. Mnemotechniki | 226 |
4.4.2.1. Rymowanka | 227 |
4.4.2.2. Akronimy i akrostychy | 231 |
4.4.2.3. Łańcuszek skojarzeń | 234 |
4.4.2.4. Rzymski pokój | 236 |
4.4.2.5. Systemy zakładkowe | 239 |
4.4.2.6. Mapa myśli | 249 |
4.4.3. Techniki opanowywania informacji z tekstów | 253 |
4.4.4. Techniki zapamiętywania informacji o nowo poznanych osobach | 256 |
4.4.5. Ćwiczenia autobiograficzne | 273 |
5. PRZYKŁADOWE SCENARIUSZE ZAJĘĆ | 279 |
Scenariusz zajęć wprowadzająco-integracyjnych | 281 |
Scenariusz zajęć poświęconych technikom ułatwiającym uczenie się obcojęzycznych słówek | 285 |
Scenariusz zajęć poświęconych mnemotechnice łańcuszka skojarzeń | 288 |
Scenariusz zajęć zdalnych poświęconych mnemotechnice rzymskiego pokoju | 291 |
Scenariusz zajęć prowadzonych w plenerze | 294 |
Scenariusz zajęć ukierunkowanych na wspomaganie pamięci prospektywnej | 297 |
Scenariusz zajęć dotyczących tworzenia map myśli | 300 |
LITERATURA CYTOWANA | 303 |
O AUTORACH | 307 |