Trening pamięci. Podręcznik trenera

1 opinia

Format:

epub, mobi

KUP I POBIERZ

Format: epub, mobi

62,10  69,00 (-10%)

Najniższa cena z 30 dni: 55,20 zł 

W tym podręczniku Czytelnik znajdzie wiedzę, która umożliwi poprawne zaplanowanie, przeprowadzenie i ocenę skuteczności treningu pamięci. Przemysław Bąbel i Agnieszka Baran pokazują, jak od wiedzy na temat pamięci można przejść do jej aktywnego wspomagania.


W kolejnych rozdziałach przedstawiają:
• Specyfikę treningu pamięci jako treningu poznawczego, szkolenia oraz metody wspomagania pamięci
• Charakterystykę natury pamięci oraz jej działania
• 10 zasad wspomagania pamięci opartych na dowodach naukowych. Zasady te stanowią podstawę tworzenia technik i ćwiczeń wykorzystywanych podczas treningu pamięci
• Etapy procesu projektowania i realizacji treningu pamięci wraz z cennymi praktycznymi wskazówkami
• Katalog technik i ćwiczeń, które można wykorzystać w treningu pamięci, a także modyfikować, tworząc własne, autorskie ćwiczenia
• Scenariusze treningów pamięci dla różnych grup docelowych.


Trening pamięci. Podręcznik trenera jest poszerzonym i uzupełnionym wydaniem książki opublikowanej w 2011 roku. Nowa edycja została znacząco zmodyfikowana i zaktualizowana. Autorzy uwzględnili najnowszą literaturę naukową, podjęli problem skuteczności treningów pamięci oraz prowadzenia treningów online. Katalog technik i ćwiczeń został uzupełniony o zadania wspierające pamięć autobiograficzną. Nowe scenariusze treningów pokazują, że wspomaganie pamięci może się z powodzeniem odbywać także poza salą szkoleniową.


Rok wydania2024
Liczba stron318
KategoriaPsychologia osobowości
WydawcaWydawnictwo Naukowe PWN
ISBN-13978-83-01-23785-1
Numer wydania2
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

POLECAMY

Ciekawe propozycje

Spis treści

  WPROWADZENIE VII
  
  1. SPECYFIKA TRENINGU PAMIĘCI     1
    1.1. Skuteczność treningu pamięci     7
  
  2. PAMIĘĆ I JEJ WSPOMAGANIE     11
    2.1. Pamięć: natura i działanie     11
      2.1.1. Różne rozumienia pamięci     12
      2.1.2. Fazy i rodzaje pamięci     14
    2.2. Zasady wspomagania pamięci     19
      Zasada 1. Koncentracja uwagi     21
      Zasada 2. Porcjowanie informacji     22
      Zasada 3. Powtarzanie     23
      Zasada 4. Schodzenie na poziom semantyczny     24
      Zasada 5. Uwzględnianie kolejności informacji     25
      Zasada 6. Wykorzystywanie wyobraźni     26
      Zasada 7. Odnoszenie do Ja     28
      Zasada 8. Wzbudzanie emocji     28
      Zasada 9. Robienie przerw     30
      Zasada 10. Wykorzystywanie wskazówek     31
  
  3. PROJEKTOWANIE I REALIZACJA TRENINGU PAMIĘCI     37
    3.1. Identyfikacja i analiza potrzeb treningowych     41
      3.1.1. Identyfikacja potrzeb treningowych w zależności od rodzaju treningu     43
        3.1.1.1. Zamknięty trening pamięci     44
        3.1.1.2. Otwarty trening pamięci oraz trening pamięci realizowany w ramach projektu społecznego     53
      3.1.2. Analiza potrzeb treningowych     58
    3.2. Określanie celów treningu     59
    3.3. Dobór treści i metod treningu     65
      3.3.1. Dobór i selekcja treści     66
      3.3.2. Układ treści treningowych     68
      3.3.3. Dobór metod treningowych     71
    3.4. Tworzenie scenariusza treningu     73
    3.5. Organizacja treningu     78
      3.5.1. Czas trwania treningu     78
      3.5.2. Miejsce treningu     80
      3.5.3. Pomoce i materiały szkoleniowe     82
    3.6. Realizacja treningu     85
      3.6.1. Prowadzący i uczestnicy treningu     85
      3.6.2. Przebieg treningu pamięci     87
    3.7. Ocena treningu     91
      3.7.1. Poziom reakcji     94
      3.7.2. Poziom uczenia się     98
      3.7.3. Poziom zachowania     104
    3.8. Grupowy trening pamięci prowadzony zdalnie     107
  
  4. KATALOG TECHNIK I ĆWICZEŃ TRENINGOWYCH     117
    4.1. Ćwiczenia integracyjne oraz przygotowujące do udziału w treningu pamięci     121
      4.1.1. Pamięciowe ćwiczenia integracyjne     122
      4.1.2. Ćwiczenia zwiększające motywację uczestników do udziału w treningu pamięci     128
      4.1.3. Ćwiczenia aktywizujące     134
    4.2. Ćwiczenia dotyczące prezentacji informacji o pamięci     144
    4.3. Ćwiczenia koncentracji uwagi i innych jej aspektów     171
    4.4. Techniki wspomagania pamięci     205
      4.4.1. Ćwiczenia przygotowujące do prezentacji technik wspomagania pamięci     205
        4.4.1.1. Ćwiczenia budowania skojarzeń     206
        4.4.1.2. Ćwiczenia posługiwania się wyobrażeniami     213
        4.4.1.3. Ćwiczenia posługiwania się piktogramami     220
      4.4.2. Mnemotechniki     226
        4.4.2.1. Rymowanka     227
        4.4.2.2. Akronimy i akrostychy     231
        4.4.2.3. Łańcuszek skojarzeń     234
        4.4.2.4. Rzymski pokój     236
        4.4.2.5. Systemy zakładkowe     239
        4.4.2.6. Mapa myśli     249
      4.4.3. Techniki opanowywania informacji z tekstów     253
      4.4.4. Techniki zapamiętywania informacji o nowo poznanych osobach     256
      4.4.5. Ćwiczenia autobiograficzne     273
  
  5. PRZYKŁADOWE SCENARIUSZE ZAJĘĆ     279
    Scenariusz zajęć wprowadzająco-integracyjnych     281
    Scenariusz zajęć poświęconych technikom ułatwiającym uczenie się obcojęzycznych słówek     285
    Scenariusz zajęć poświęconych mnemotechnice łańcuszka skojarzeń     288
    Scenariusz zajęć zdalnych poświęconych mnemotechnice rzymskiego pokoju     291
    Scenariusz zajęć prowadzonych w plenerze     294
    Scenariusz zajęć ukierunkowanych na wspomaganie pamięci prospektywnej     297
    Scenariusz zajęć dotyczących tworzenia map myśli     300
  
  LITERATURA CYTOWANA     303
  
  O AUTORACH     307
RozwińZwiń