POLECAMY
Autor:
Wydawca:
Format:
W polskiej literaturze naukowej brakuje kompleksowego opracowania eksperckiego poświęconego systemowemu ujęciu zagadnień integracji planowania. Książki o tematyce planowania przestrzennego i planowania rozwoju, ujęte w kontekście geografii społeczno-ekonomicznej, gospodarki przestrzennej, urbanistyki czy nauk prawnych i administracji, koncentrowały się na diagnozie problemów w planowaniu publicznym, a jeżeli formułowały pewne wytyczne – to tylko natury ogólnej.
Niniejszą monografię poświęcono wymiarowi instytucjonalnemu planowania, rozumianemu jako zbiór procedur wewnątrz organizacji, którą jest państwo. Procedury te powinny stanowić spójną, uzupełniającą się całość nastawioną na zwiększanie skuteczności interwencji publicznej w sferze regulowania sposobów użytkowania przestrzeni, a poprzez to – podniesienie sprawności prowadzenia polityki rozwoju. Planowanie przestrzenne stanowi bowiem niezwykle istotny instrument polityki rozwoju państwa. Z tego powodu dyskusja i prace konceptualne zmierzające do jego usprawnienia, w tym doskonalenia procedur, są bardzo aktualne, mając na uwadze pogłębiający się chaos w zagospodarowaniu przestrzennym kraju.
Zasadniczą część publikacji stanowią autorskie rekomendacje dotyczące reformy systemu planowania rozwoju i planowania przestrzennego ukierunkowanej na integrację procedur. Rozbudowany wątek aplikacyjno-postulatywny pracy ukazuje przedmiotową problematykę w sposób charakterystyczny dla ekonomii oraz nauk z zakresu zarządzania publicznego.
Rok wydania | 2023 |
---|---|
Liczba stron | 278 |
Kategoria | Zarządzanie, organizacja, strategie |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-8331-175-3 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wykaz skrótów | 9 |
Wstęp | 15 |
1. Identyfikacja problemu i przesłanek podjęcia prac konceptualnych | 15 |
2. Przegląd literatury przedmiotu i omówienie wcześniejszych prac autorów | 16 |
3. Metoda opracowania koncepcji systemu zintegrowanego planowania | 18 |
4. Struktura treści i układ pracy | 20 |
5. Podziękowania | 22 |
CZĘŚĆ I | |
Teoretyczne podstawy i formalne przesłanki zintegrowanego planowania rozwoju | 23 |
Rozdział | 1 |
Aksjologiczne oraz ustrojowe przesłanki na rzecz publicznego zintegrowanego planowania rozwoju | 25 |
Rozdział | 2 |
Interes publiczny a formułowanie celów rozwoju | 31 |
Rozdział | 3 |
Rozwój metod i technik planistycznych – historyczne trendy oraz współczesne uwarunkowania | 35 |
Rozdział | 4 |
Współczesne trendy gospodarcze jako wyzwanie dla nowej doktryny urbanistycznej i reformy systemu planowania przestrzennego | 41 |
Rozdział | 5 |
Elastyczność planowania jako warunek jego skuteczności | 47 |
Rozdział | 6 |
Planowanie zintegrowane jako instrument interwencji publicznej w systemie gospodarki rynkowej | 51 |
Rozdział | 7 |
Specyfika planowania zintegrowanego w świetle paradygmatu sustensywnego rozwoju | 55 |
Rozdział | 8 |
Przesłanki formalne podjęcia prac nad koncepcją systemu zintegrowanego planowania | 61 |
8.1. Elementy systemu planowania i zarządzania rozwojem wynikające z ustaw dotyczących planowania przestrzennego (1984–1994–2003) | 61 |
8.1.1. System planowania przestrzennego w początkowej fazie transformacji ustrojowej (1989–1994) | 62 |
8.1.2. System planowania przestrzennego w latach 1995–2003 | 63 |
8.1.3. System planowania przestrzennego od 2003 r. do 2023 r. | 67 |
8.2. Planowanie i zarządzanie rozwojem w świetle przepisów ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju z 2006 r. | 70 |
8.3. Założenia systemu zarządzania rozwojem Polski (2009 r.) | 74 |
8.4. Koncepcja przestrzennego zagospodarowania kraju 2030 (2012 r.) | 88 |
8.5. Programowanie perspektywy finansowej na lata 2014–2020 – Umowa Partnerstwa (2014 r.) | 98 |
8.6. System zarządzania rozwojem Polski (2018 r.) | 100 |
8.6.1. Diagnoza funkcjonowania systemu zarządzania rozwojem Polski | 100 |
8.6.2. Generalne założenia nowego systemu zarządzania rozwojem Polski | 102 |
8.6.3. Zintegrowane podejście do podsystemu programowania rozwoju | 104 |
8.6.4. Układ i zakres zintegrowanych dokumentów strategicznych | 106 |
8.7. Ustawa o zmianie ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw (2020 r.) | 115 |
8.8. Prace nad zmianami w ustawie o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (2022–2023) | 124 |
CZĘŚĆ II | |
Koncepcja systemu zintegrowanego planowania rozwoju | 131 |
Rozdział | 9 |
Założenia ogólne zmian rekomendowanych do wprowadzenia w systemie planowania rozwoju i planowania przestrzennego | 133 |
Rozdział | 10 |
Charakterystyka opracowań planistycznych rekomendowanych do wprowadzenia w systemie zintegrowanego zarządzania rozwojem | 137 |
10.1. Poziom lokalny planowania – gmina | 137 |
10.2. Procedury ustalania warunków zabudowy i zagospodarowania terenu oraz uzyskania pozwolenia na budowę | 157 |
10.3. Poziom lokalny planowania – powiat | 159 |
10.4. Poziom regionalny planowania – województwo | 168 |
10.4.1. Identyfikacja problemów i wyzwań planowania regionalnego | 168 |
10.4.2. Rekomendowane rozwiązania w zakresie planowania regionalnego | 169 |
10.5. Poziom krajowy planowania (narodowy) | 184 |
10.5.1. Identyfikacja problemów i wyzwań planowania krajowego | 184 |
10.5.2. Rekomendowane rozwiązania w zakresie planowania krajowego | 186 |
Rozdział | 11 |
Hierarchiczność planów zagospodarowania przestrzennego (hierarchiczność interesu publicznego) | 201 |
11.1. Problemy hierarchiczności w polskim systemie planowania | 202 |
11.2. Rekomendowane rozwiązania na rzecz wykształcenia powiązań systemowych w planowaniu przestrzennym | 204 |
Rozdział | 12 |
Służby publiczne w systemie zintegrowanego planowania rozwoju | 207 |
12.1. Wprowadzenie | 207 |
12.2. Diagnoza problemów i wyzwań związanych z funkcjonowaniem publicznych służb planowania | 208 |
12.3. Planowanie i urbanistyka w kontekście regulacyjnym a rola służb publicznych w systemie planowania zintegrowanego – założenia | 214 |
12.4. Rola urbanisty jako projektanta w urbanistyce operacyjnej | 218 |
12.5. Wymogi kompetencyjne w urbanistyce regulacyjnej i operacyjnej | 219 |
12.6. Struktura i funkcje służb planowania zintegrowanego na poszczególnych poziomach podziału administracyjnego kraju | 221 |
12.6.1. Lokalne służby planowania (gmina) | 224 |
12.6.2. Lokalne służby planowania (powiat) | 226 |
12.6.3. Regionalne służby planowania (województwo) | 228 |
12.6.4. Krajowe służby planowania | 231 |
Rozdział | 13 |
Partycypacja społeczna w systemie zintegrowanego planowania rozwoju | 237 |
13.1. Problemy i wyzwania związane z partycypacją społeczną w procesach planowania | 237 |
13.2. Rekomendacje odnośnie do sposobów organizacji partycypacji społecznej w procesach planowania | 238 |
Rozdział | 14 |
Regulacje przejściowe i warunki wyjściowe do zmiany systemu planowania | 241 |
14.1. Warunki wyjściowe do zmiany systemu planowania | 241 |
14.2. Regulacje przejściowe – wygaszające rozwiązania dotychczasowe | 243 |
14.2.1. Poziom krajowy | 243 |
14.2.2. Poziom regionalny | 243 |
14.2.3. Poziom powiatowy | 244 |
14.2.4. Poziom gminny | 244 |
Zakończenie | 247 |
Bibliografia | 251 |
Spis ramek | 267 |
Spis rysunków | 269 |
Spis tabel | 271 |
Załączniki | 273 |
Załącznik | 1 |
Skład zespołu dyskutującego zagadnienia konceptualne systemu zintegrowanego planowania rozwoju | 275 |
Załącznik | 2 |
Kalendarium prac nad koncepcją systemu zintegrowanego planowania rozwoju | 277 |