INNE EBOOKI AUTORA
-20%
Autor:
Format:
Jest to podróż w czasie przez dzieje polskiej literatury dla dzieci i młodzieży, w trakcie której możemy poznać przemiany w sposobie pisania o niepełnosprawności w tego rodzaju tekstach. Choć Autorka skupia się przede wszystkim na wiekach XX i XXI, dla zarysowania szerszego kontekstu wychyla się także w wiek XIX. Rozpoczynając od prób zdefiniowania niepełnosprawności jako zjawiska wewnętrznie niejednorodnego, a niekiedy nawet sprzecznego, Autorka przechodzi do opisu i analizy disability studies jako wciąż stosunkowo nowej w rodzimych warunkach perspektywy badawczej, zręcznie wplatając polskie badania w światowy (nie tylko anglojęzyczny) dyskurs. Autorka poddała swojej historycznoliterackiej refleksji ponad 80 utworów, powstałych na przestrzeni 170 lat, obejmując zarówno dzieła powszechnie znane i obecne w naszej świadomości, jak i te, które zostały zapomniane.
Uważam, że książka ma szansę stać się ważnym punktem odniesienia dla refleksji nad niepełnosprawnością, a rozmach zaprojektowanych przez Alicję Fidowicz badań długo pozostanie bez konkurencji. Nie dość, że autorka, odwołując się do słabo w Polsce rozpoznanej kategorii disability studies, jako pierwsza w tak szerokim zakresie włączyła rodzimą literaturę w międzynarodowy dyskurs nad niepełnosprawnością, to dodatkowo zainspirowana światową literaturą fachową zaproponowała innowacyjne instrumentarium badawcze, które z powodzeniem uruchomiła podczas lektury polskiej literatury dla dzieci i młodzieży.
z recenzji dr hab. Małgorzaty Wójcik-Dudek, prof. UŚ
Alicja Fidowicz – polonistka i slawistka, autorka monografii Wiejskie dzieciństwo: Branko Ćopić i Tadeusz Nowak (2018). Pracuje na Wydziale Polonistyki UJ. Jej zainteresowania naukowe obejmują między innymi disability studies (studia nad niepełnosprawnością), literaturę dla dzieci i młodzieży oraz kontakty polsko-słoweńskie.
Rok wydania | 2020 |
---|---|
Liczba stron | 334 |
Kategoria | Literaturoznawstwo |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
ISBN-13 | 978-83-233-4899-3 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Niepełnosprawność Edukacja Dorosłość
do koszyka
Niepełnosprawność intelektualna i praca
do koszyka
Niepełnosprawność na życzenie
do koszyka
Niepełnosprawność, Nr 8. Problemy...
do koszyka
Niepełnosprawność, Nr 7....
do koszyka
Niepełnosprawność w kontekstach...
do koszyka
Spis treści
Przedmowa | 9 |
Podziękowania | 11 |
Wstęp | 13 |
Wyjście z ciszy. Niepełnosprawny bohater dziecięcy w literaturze dla dzieci i młodzieży okresu modernizmu | 77 |
Niepełnosprawne dzieci i niesprawne przedmioty. Literackie obrazy niepełnosprawności w latach 1918–1945 | 119 |
Medycyna i norma. Niepełnosprawni bohaterowie literatury dziecięcej okresu PRL | 165 |
Przemiany i (auto)kreacje. Po przełomie 1989 roku | 211 |
Podsumowanie | 285 |
Bibliografia | 305 |
Summary | 325 |
Spis ilustracji | 328 |
Indeks osobowy | 329 |