POLECAMY
Redakcja:
Wydawca:
Format:
Komparatystyka dzisiaj. Problemy teoretyczne jest refleksją o aktualnej sytuacji polskiej i międzynarodowej komparatystyki. Prezentuje szeroki wachlarz poglądów i stanowisk badawczych. Autorzy wskazują na dynamiczny i dialogowy charakter komparatystyki, która stanowi żywą i konstruktywną odpowiedź na rozterki i kłopoty współczesnej humanistyki. Prezentują ważne dla niej pojęcia, kategorie i metody – oraz dają wgląd w jej dzieje. Ukazują komparatystykę, która bada nie tylko związki między rozmaitymi literaturami, lecz także skomplikowane relacje literatury z rozległą domeną nauki i kultury: z innymi sztukami, dyskursami pozaliterackimi, mediami.
Rok wydania | 2010 |
---|---|
Liczba stron | 260 |
Kategoria | Literaturoznawstwo |
Wydawca | Universitas |
ISBN-13 | 978-83-242-1192-0 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Komparatystyka
do koszyka
Komparatystyka dla humanistów
do koszyka
Dzisiaj awans, jutro podwyżka!
do koszyka
Dzisiaj już nie zaśniesz
do koszyka
Dzisiaj należy do mnie
do koszyka
Spis treści
Wprowadzenie. Komparatystyka dzisiaj: propozycje, | |
zagadnienia teoretyczne, rekonesanse – Ewa Szczęsna............5 | |
Rozdział I | |
Komparatystyka współczesna. Zadania i zakres | |
1. Teoria i metoda komparatystyki. Status poznawczy – | |
Edward Kasperski................................................................13 | |
1.1. Sytuacja komparatystyki........................................................ | 13 |
1.2. Status poznawczy...................................................................17 | |
1.3. Modele analizy...................................................................... | 21 |
1.4. Tożsamość i profil badawczy komparatystyki........................ | 24 |
2. Komparatystyka w Niemczech – wyzwania i perspektywy – | |
Beathe Sommerfeld..............................................................30 | |
2.1. Miejsce komparatystyki........................................................ | 30 |
2.2. Z kart historii........................................................................32 | |
2.3. Inność i tożsamość. O imagologii komparatystycznej........... | 35 |
2.4. Niemcy, teoria postkolonialna, zadania komparatystyki....... | 39 |
2.5. Współczesna komparatystyka niemiecka............................... | 42 |
3. Komparatystyka a badania interkulturowe – Miloš Zelenka....45 | |
4. Zadania i obszar badań literaturoznawstwa | |
interkulturowego. Zarys problematyki – Norbert Mecklenburg...54 | |
4.1. Tezy o literaturoznawstwie interkulturowym........................ | 54 |
4.2. Komentarz do tez o literaturoznawstwie interkulturowym... | 56 |
5. Komparatystyka kulturowa: interpretacja i egzystencja – | |
Andrzej Hejmej....................................................................67 | |
5.1. Pro et contra .........................................................................67 | |
5.2. Trzy komparatystyki ............................................................ | 71 |
5.3. „Dyscyplina nomadyczna”.....................................................75 | |
6. Kulturoznawstwo a instytucjonalizacja komparatystyki – | |
Adam F. Kola.......................................................................81 | |
6.1. Siła interpretacji – słabość komparatystyki.............................81 | |
6.2. Przedmiot badań – podejście holistyczne i humanistyczne. | |
W stronę Bachtina........................................................................ | 84 |
6.3. Unaukowienie humanistyki „humanistycznej”...................... | 86 |
6.4. Zawodowy fatalizm komparatysty a koncepcja | |
racjonalności intencjonalnej......................................................... | 88 |
6.5. Kompetencje międzykulturowe czytelników......................... | 92 |
6.6. Dyscyplina – mocny program komparatystyki | |
kulturoznawczej........................................................................... | 93 |
Rozdział II | |
Kategorie i zagadnienia komparatystyczne | |
1. Ontologia i epistemologia porównania – Ewa Szczęsna........97 | |
1.1. Wieloaspektowość porównania............................................. | 97 |
1.2. Porównanie konceptualne. Norwid, Herbert | |
i polisemiotyczna codzienność................................................... | 102 |
1.3. Przestrzenie błądzenia i miejsca obecności.......................... | 106 |
1.4. Retoryczny wymiar porównania. Wobec komparatystyki... | 109 |
2. Dyskurs jako przedmiot komparatystyki – Mieczysław | |
Dąbrowski......................................................................... | 114 |
2.1. Dyskurs i jego miejsce w komparatystyce.............................114 | |
2.2. Dyskurs permanentny (globalny) versus dyskurs | |
momentalny (lokalny).................................................................117 | |
2.3. Dyskurs jako nośnik wartości............................................. | 122 |
2.4. Dyskurs jako opowieść ....................................................... | 124 |
3. Palimpsesty komparatystyki – Michał Kuziak....................127 | |
3.1. Tytułem wstępu................................................................... | 127 |
3.2. Doprecyzowanie................................................................. | 128 |
3.3. Komparatystyka i palimpsest.............................................. | 131 |
3.4. Narodowość........................................................................ | 132 |
3.5. Palimpsest narodowości...................................................... | 138 |
3.6. I co z tego wynika?..............................................................143 | |
4. Recepcja twórcy obcego jako „stare” i „nowe” | |
zagadnienie komparatystyczne – Marta Skwara.................146 | |
5. Literatura i malarstwo w badaniach porównawczych – | |
Olaf Krysowski..................................................................160 | |
5.1. Dziedzictwo antyczne. Emblematyka i ikonologia............... | 160 |
5.2. Krytyka pojęcia artes germanae. Znaczenie Laokoona | |
Lessinga..................................................................................... | 164 |
5.3. Dziedzictwo romantyczne. Nauka o motywach i semiologia.. | 167 |
5.4. Stanowisko praktyczne........................................................ | 170 |
Rozdział III | |
Wczoraj dla dziś. Perspektywa diachroniczna | |
1. Czym jest literatura europejska? – Eugeniusz Czaplejewicz...173 | |
1.1. Pytania (większe i mniejsze)................................................ | 173 |
1.2. Teza nieskromnie skromna................................................. | 178 |
1.3. Dwie końcowe uwagi (enumeratywne) .............................. | 187 |
2. Theatrum anatomicum: komparatystyka i ciało – | |
Tomasz Bilczewski.............................................................190 | |
2.1. Literacki korpus: od archeologii do morfologii................... | 190 |
2.2. Przestrzeń transgresji: „naturalna machina przekładu”...... | 199 |
3. Absoluty komparatystyczne a wolna wola – Halina | |
Janaszek-Ivaničková...........................................................206 | |
3.1. Wokół wielokulturowości i odrębności literatur.................. | 206 |
3.2. Hybrydyzacja tożsamości. Literatura transkontynentalna. | |
Rola Azji.................................................................................... | 207 |
3.3. Inkluzywność współczesnej komparatystyki....................... | 210 |
3.4. Degradacja idei uniwersalizmu............................................ | 212 |
3.5. Pluralizm przeciw totalizacji rzeczywistości i wiedzy | |
o literaturze ...............................................................................214 | |
3.6. Komparatystyka polska na tle globalnej...............................217 | |
3.7. Polonistyka w przebudowie a komparatystyka literacka ..... | 219 |
Bibliografia. Wybór (od 1980)................................................223 | |
Indeks nazwisk.......................................................................245 | |