INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
ibuk
Dziecko własnym terapeutą
Jak odkrywać w dzieciach ich własną ukrytą wiedzę i umiejętności pozwalające nadrabiać i wyrównywać niedostatki psychiczne? Jak wspomagać strategie autoterapeutyczne dzieci z dysfunkcjami więzi osobistych?
Książka przedstawia oryginalną interdyscyplinarną koncepcję terapii z dziećmi, odwołując się do rozmaitych dziedzin wiedzy: antropologii, ekologii, psychoanalizy, psycholingwistyki oraz neuropsychologii. Nowe wydanie zawiera zaktualizowaną bibliografię i literaturę polecaną przez autorkę.
Pozycja przeznaczona dla terapeutów, wychowawców, rodziców i opiekunów dzieci z głębokimi zaburzeniami rozwoju emocjonalnego, społecznego i umysłowego.
Rok wydania | 2006 |
---|---|
Liczba stron | 116 |
Kategoria | Psychologia rozwoju człowieka |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-14731-0 |
Numer wydania | 2 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Dziecko w świecie zabawy
do koszyka
Dziecko w świecie zabawy
do koszyka
Dziecko w świecie muzyki
do koszyka
Dziecko - aktywny uczestnik porodu....
do koszyka
Dziecko autystyczne z zespołem Aspergera
do koszyka
Spis treści
I. Objaw patologiczny czy strategia autoterapeutyczna | 7 |
Niedyrektywność – permisywność – udział wspomagający | 8 |
Genetycznie zaprogramowane strategie rozwoju | 9 |
Wrodzona zdolność utrzymywania homeostazy | 10 |
Walka o przetrwanie: na zewnątrz i wewnątrz siebie | 10 |
II. Klub jako środowisko wspomagające autoterapię dzieci i rodziców | 15 |
Dobór dzieci | 15 |
Styl pracy z dziećmi | 18 |
Promieniowanie życzliwej uwagi | 19 |
Niedyrektywność i postępowanie podtrzymujące wobec rodziców | 19 |
Spontaniczność terapeutów | 21 |
W cztery oczy | 22 |
Trójkąt terapeutyczny | 22 |
Terapia a wychowanie i kształcenie sprawności instrumentalnych | 22 |
III. Diada matka-dziecko; więź udaremniona | 24 |
Więź biologiczna a więź psychospołeczna | 24 |
Przejawy niewygasłego dążenia ku wzajemnej bliskości | 27 |
Dążenie do kontaktu z ojcem | 34 |
IV. Problemy nadwrażliwości | 36 |
Dotyk | 36 |
Inne rodzaje nadwrażliwości | 39 |
V. Dłoń – narzędzie budowania więzi i rozumnego działania | 42 |
VI. Twarz matki – potwierdzenie poczucia „jestem i działam” | 48 |
Gesty potwierdzające | 49 |
Odczytywanie twarzy | 50 |
VII. Ja zaprzeczone | 54 |
Opróżnianie miejsca centralnego | 55 |
Neofobia i rytuały | 57 |
Potrzeba zasilania z zewnątrz | 58 |
VIII. Ku równorzędności podmiotowej | 62 |
Potrzeba swobody | 62 |
Równorzędność osoby dorosłego i osoby dziecka | 65 |
Agresja terapeutyczna w konwencji równorzędności podmiotowej | 67 |
Przyjacielskie walki | 68 |
Od zbliżeń agresywnych do dialogu | 70 |
Agresja jako komunikat „mam żal do Ciebie” | 71 |
Zaczepki pseudoagresywne | 72 |
Autokontrola agresywności | 73 |
Dlaczego się wspinają | 75 |
IX. Regresja jako strategia autoterapeutyczna | 76 |
Powroty do zachowań niemowlęcych | 76 |
Neuropsychologia regresji terapeutycznej | 79 |
X. Samoregulacja napięcia | 82 |
Nie przeszkadzaj mi płakać | 82 |
Kojąca stymulacja końców palców | 84 |
Kojące powtarzanie słów | 85 |
Samoregulacja napięcia poprzez stymulację zmysłu równowagi | 85 |
Powolne obroty wokół własnej osi | 87 |
Fascynacja wpatrywania się w przedmioty wirujące | 88 |
Wirowanie a niedojrzałość percepcyjna | 90 |
Mandale | 91 |
XI. Podsumowanie i wnioski | 93 |
Podsumowanie wyników badań | 93 |
Wnioski teoretyczne | 100 |
Wnioski w odniesieniu do praktyki wychowania i terapii | 101 |
Summary | 103 |
Bibliografia | 108 |
Książki polecane | 112 |
Wybrane publikacje Hanny Olechnowicz | 113 |