INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Format:
ibuk
Utwory Juliana Tuwima i Jana Brzechwy dla dzieci znają wszyscy. Od kilku pokoleń bawią starszych i młodszych czytelników. Rodzice czytają dzieciom pełne humoru, żartobliwe utwory obu poetów. Zapewne nie ma w naszym kraju osoby, która nie zna Kaczki-Dziwaczki, Słonia Trąbalskiego, Pana Słowika, który niespiesznym krokiem zmierza na kolację, czy Stasia- zamęczającego innych mnóstwem pytań. Utwory obu poetów znają dziadkowie, rodzice, poznają je najmłodsi. Zmienia się świat, a wiersze (i nie tylko) Jana Brzechwy i Juliana Tuwima pozostają niezmiennie aktualne. Czy jednak ich odbiór jest cały czas taki sam? Czy dziś są tak samo, jak kiedyś interpretowane? Na ile zmienia się postrzeganie utworów obu poetów w płynnej, dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości XXI wieku? Na ile utwory Brzechwy i Tuwima inspirowały kiedyś nauczycielki i nauczycieli przedszkoli, na ile są źródłem inspiracji dla współczesnych pedagożek i pedagogów? Jak zmienił się sposób pracy z tekstem poetyckim obu poetów na przestrzeni lat?
Te i inne pytania stawia autorka. Poszukuje na nie odpowiedzi zagłębiając się w biografie poetów, studiując ich utwory adresowane do najmłodszych i te, które z czasem uznano za odpowiednie na młodszych odbiorców, analizuje propozycje nauczycielek i nauczycieli wykorzystujące teksty obu poetów w pracy z dziećmi przedszkolnymi. Pokazuje sposoby upośredniania dzieciom tekstów obu poetów.
Rok wydania | 2021 |
---|---|
Liczba stron | 252 |
Kategoria | Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-3872-0 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Dla ciebie księżyc
do koszyka
Dla ciebie księżyc
do koszyka
Dla ciebie nawet
do koszyka
Dla ciebie nawet
do koszyka
Dla Ciebie nie istnieje
do koszyka
Dla Ciebie wszystko
do koszyka
Dla czystej przyjemności
do koszyka
Dla dawnej miłości „J”
do koszyka
Dla duszy - gram
do koszyka
Spis treści
Wprowadzenie | 9 |
Rozdział 1. W poszukiwaniu źródeł twórczości dla dzieci Juliana Tuwima i Jana Brzechwy | 13 |
1.1. Wybrane fakty z biografii Juliana Tuwima | 17 |
1.1.1. Wspomnienia dzieciństwa i domu rodzinnego | 18 |
1.1.2. Dziecięcość Tuwima – wybrane kwestie | 26 |
1.1.3. Dżońcio – literacka inspiracja | 31 |
1.1.4. Wiersze dla dzieci w Elementarzu Mariana Falskiego | 34 |
1.1.5. Twórczość dla najmłodszych i ich odbiór w środowisku pedagogów | 39 |
1.1.6. Późniejsze wznowienia wierszy dla dzieci i ich społeczny odbiór | 48 |
1.1.7. Ewa – adresatka „ostatniego” dziecięcego wiersza | 52 |
1.2. Wybrane fakty z biografii Jana Brzechwy | 57 |
1.2.1. Dzieciństwo i dom rodzinny | 58 |
1.2.2. Debiut Brzechwy jako autora dla dzieci | 60 |
1.2.3. Lata wojenne – twórczość dla młodych czytelników | 65 |
1.2.4. Lata powojenne – obfitość utworów dla dzieci | 68 |
1.2.5. Spotkania Brzechwy z młodymi czytelnikami | 83 |
1.2.6. Pożegnanie z poetą | 88 |
1.3. Podsumowanie | 89 |
Rozdział 2. Utwory Tuwima i Brzechwy w zmieniającej się rzeczywistości | 91 |
2.1. Różnice pokoleniowe jako czynnik determinujący interpretację utworu literackiego | 94 |
2.2. Język jako odzwierciedlenie doświadczeń kolejnych pokoleń | 101 |
2.2.1. Utwory Brzechwy i Tuwima w procesie transmisji językowej | 104 |
2.3. Nowatorstwo, uniwersalność, przemijalność utworów Brzechwy i Tuwima | 108 |
2.3.1. Nowatorstwo utworów Brzechwy i Tuwima | 108 |
2.3.2. Uniwersalność utworów Tuwima i Brzechwy | 111 |
2.3.3. Utwory Brzechwy i Tuwima wobec zmian w rzeczywistości społecznej | 116 |
2.4. Upośrednianie jako tworzenie strefy najbliższego rozwoju w kontakcie dziecka z utworem literackim | 128 |
2.4.1. Dorosły jako pośrednik w relacji dziecko – utwór literacki | 129 |
2.5. Podsumowanie | 137 |
Rozdział 3. Dzieci są kompetentne – utwory Jana Brzechwy i Juliana Tuwima w perspektywie potencjału rozwojowego dzieci przedszkolnych | 139 |
3.1. Proces akceleracji rozwoju dziecka jako rezultat społecznego wsparcia | 141 |
3.2. Dzieci są sprawcze | 145 |
3.3. Dzieci są twórcze | 150 |
3.4. Dzieci bawią się słowami | 153 |
3.5. Dzieci mają poczucie humoru | 158 |
3.6. Dzieci zastanawiają się nad światem i sobą w świecie | 162 |
3.7. Dzieci potrzebują norm i reguł | 167 |
3.8. Podsumowanie | 172 |
Rozdział 4. Utwory Brzechwy i Tuwima w zmieniającej się rzeczywistości przedszkolnej w świetle materiałów z czasopisma „Wychowanie w Przedszkolu” | 173 |
4.1. Utwory Brzechwy i Tuwima w perspektywie zmieniających się założeń programowych edukacji przedszkolnej | 174 |
4.2. Strategie upośredniania dzieciom utworów Jana Brzechwy i Juliana Tuwima – propozycje nauczycielek w czasopiśmie „Wychowanie w Przedszkolu” | 191 |
4.2.1. Czytanie/recytowanie jako podstawowa forma upośredniania utworu | 195 |
4.2.2. Od słuchania utworu do zabawy | 196 |
4.2.3. Od słuchania utworu do swobodnej ekspresji dzieci | 198 |
4.2.4. Od czytania do eksperymentowania | 200 |
4.2.5. Czytanie/recytowanie luźno powiązane z innymi celami edukacyjnymi | 201 |
4.2.6. Czytanie dziecku jako sposób porządkowania jego doświadczeń i przeżyć | 203 |
4.2.7. Dzielenie się doświadczeniem jako sposób zainteresowania dzieci utworem literackim | 206 |
4.3. Pułapki w pracy z utworami literackimi na przykładzie wierszy Brzechwy i Tuwima | 207 |
4.3.1. Pułapka pierwsza – ignorowanie faktów | 208 |
4.3.2. Pułapka druga – infantylizacja | 209 |
4.3.3. Pułapka trzecia – instruktażowość | 213 |
4.3.4. Pułapka czwarta – utrwalanie stereotypów | 215 |
4.3.4. Podsumowanie | 218 |
Zakończenie | 220 |
Bibliografia | 222 |
Aneks | 238 |
1. Mniej znane utwory Jana Brzechwy – wybór | 238 |
2. Mniej znane utwory Juliana Tuwima | 246 |
Poet – Teacher – Child. Works for Children by Julian Tuwim and Jan Brzechwa in the Changing Pre-school Reality. Summary | 249 |
Adam Mickiewicz | |