POLECAMY
-5%
Autor:
Format:
Autorka podejmuje interesujący temat, rzadko tak dogłębnie rozważany w literaturze resocjalizacyjnej. Należy docenić bogaty materiał badawczy, poprawność analityczną, metodologiczną, a także rzetelność i sposób prezentowania zarówno teorii, jak i wniosków wynikających z badań. Książka jest godna polecenia nauczycielom, wychowawcom, socjologom, a także studentom kierunków pedagogicznych. [Z recenzji dr. hab. Sławomira Sobczaka, prof. UPH w Siedlcach]
Rok wydania | 2016 |
---|---|
Liczba stron | 244 |
Kategoria | Psychologia społeczna |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej |
ISBN-13 | 978-83-7784-805-0 |
Numer wydania | 1 |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Radzić sobie z rakiem
do koszyka
Jak radzić sobie z POChP
do koszyka
Jak czytać ludzi radzi agent FBI
do koszyka
Spis treści
Wstęp | 7 |
I. Nieprzystosowanie społeczne młodzieży | 11 |
1.1. Nieprzystosowanie społeczne i pojęcia pokrewne | 11 |
1.2. Objawy, stadia i odmiany nieprzystosowania społecznego | 16 |
1.3. Etiologia nieprzystosowania społecznego | 22 |
1.3.1. Czynniki wewnętrzne – biopsychiczne | 23 |
1.3.2. Czynniki zewnętrzne – socjokulturowe | 26 |
1.3.3. Rola domu rodzinnego | 29 |
1.3.4. Szkoła jako czynnik nieprzystosowania społecznego uczniów | 38 |
1.4. Współczesna szkoła w zapobieganiu i eliminowaniu nieprzystosowania społecznego | 49 |
1.4.1. Oddziaływanie wychowawcze środowiska szkolnego | 50 |
1.4.2. Specjalistyczne programy profilaktyczne i korekcyjne | 57 |
1.4.3. Kształtowanie kompetencji społecznych uczniów – skillstreaming (kształtowanie umiejętności społecznych uczniów) | 65 |
II. Radzenie sobie ze stresem a przystosowanie 71 | |
2.1. Objawy i etiologia stresu | 71 |
2.2. Relacyjne ujęcie stresu według R. Lazarusa. Teoria zachowania zasobów S. E. Hobfolla | 75 |
2.3. Salutogeneza i poczucie koherencji | 79 |
2.4. Pojęcia i teorie sytuacji trudnych | 84 |
2.5. Sytuacje trudne występujące w życiu młodzieży | 90 |
2.6. Współczesne koncepcje radzenia sobie ze stresem | 97 |
2.6.1. Radzenie sobie ze stresem jako proces i jego organizacja | 97 |
2.6.2. Pojęcie procesu radzenia sobie i jego funkcje | 98 |
2.6.3. Przebieg radzenia sobie jako strategia i jako styl | 101 |
2.6.4. Rodzaje stylów radzenia sobie ze stresem | 106 |
2.6.5. Radzenie sobie ze stresem a poczucie koherencji | 113 |
III. Metodologia badań | 123 |
3.1. Cel badań, problemy badawcze | 123 |
3.2. Metody i narzędzia badań własnych | 127 |
3.3. Teren i procedura badań | 136 |
3.4. Charakterystyka badanych grup | 138 |
3.5. Metody analizy statystycznej wyników | 144 |
IV. Nieprzystosowanie społeczne młodzieży w świetle przeprowadzonych badań | 145 |
4.1. Rozmiary i objawy nieprzystosowania społecznego badanej populacji szkolnej | 145 |
4.1.1. Objawy nieprzystosowania społecznego w świetle badania Kwestionariuszem Symptomów Nieprzystosowania (KSN) | 145 |
4.1.2. Nieprzystosowanie społeczne badanych grup mierzone SNS L. Pytki | 148 |
V. Radzenie sobie ze stresem na podstawie wyników badań | 159 |
5.1. Sposoby i strategie radzenia sobie ze stresem – wyniki badania Kwestionariuszem Radzenia Sobie ze Stresem | 160 |
5.2. Strategie radzenia sobie ze stresem nieprzystosowanych społecznie uczniów – wyniki uzyskane w teście Historyjki | 168 |
5.3. Radzenie sobie ze stresem a reakcje na frustracje w świetle badania Obrazkowym Testem Frustracji S. Rosenzweiga | 185 |
5.4. Radzenie sobie ze stresem a poczucie koherencji u młodzieży –wyniki badań Kwestionariuszem Orientacji Życiowych (SOC) A. Antonovsky’ego | 196 |
Zakończenie | 207 |
Bibliografia | 217 |
Spis tabel | 233 |
Spis wykresów | 235 |
Aneks | 237 |