POLECAMY
Autor:
Wydawca:
Format:
epub, mobi
Książka podejmuje zagadnienie intuicji językowej, która nie doczekała się jak do tej pory praktycznie żadnych opracowań naukowych ani badań empirycznych. Tymczasem intuicja towarzyszy każdemu użytkownikowi języka i stanowi o jego biegłości językowej, a także bystrości w sytuacjach nowych czy niejasnych, które wymagają natychmiastowej oceny, diagnozy i działania. Intuicja językowa to rodzaj inteligentnego instynktu, od którego zależy często sukces lub porażka. Jako stary mechanizm ewolucyjny działa w obszarze podświadomości lub na obrzeżach świadomej uwagi skąd pochodzi jej ,,tajemniczy” charakter, ale także siła manifestująca się w jej natychmiastowych decyzjach ujawniających się użytkownikowi języka często jako ,,pierwsza myśl” czy też wyczuwalne możliwości.
Rok wydania | 2021 |
---|---|
Liczba stron | 292 |
Kategoria | Językoznawstwo |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-21915-4 |
Numer wydania | 1 |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
30 minut. O intuicji w 30 minut
do koszyka
Nie ufaj swojej intuicji
do koszyka
Nie ufaj swojej intuicji
do koszyka
Intuicja boski drogowskaz na co dzień
do koszyka
Intuicja – czynnik bezpieczeństwa w...
do koszyka
Intuicja intelektualna jako sposób...
do koszyka
Intuicja. Przewodnik dla lubiących...
do koszyka
Intuicja. Uwolnij jej siłę
do koszyka
Spis treści
WPROWADZENIE | 9 |
Pierwotność intuicji w poznawaniu i języku Czesław S. Nosal | 9 |
WSTĘP | 13 |
CZĘŚĆ PIERWSZA 21 | |
1. Intuicja w psychologii | 21 |
1.1. Intuicja jako jedna z podstawowych funkcji świadomości – ujęcie Carla Gustava Junga | 22 |
1.1.1. Intuicja towarzysząca myśleniu, uczuciu i percepcji | 30 |
1.1.2. Znaczenie nieświadomości w przetwarzaniu informacji. Nieświadomość zbiorowa a indywidualna | 33 |
1.2. Intuicja jako szybkie myślenie – ujęcie Daniela Kahnemana | 39 |
1.2.1. Myślenie szybkie a pamięć skojarzeniowa | 41 |
1.2.2. Heurystyki jako sposoby działania oparte na intuicji | 43 |
1.2.3. Ograniczenia intuicji | 45 |
1.3. Intuicja jako nieświadoma inteligencja – ujęcie Gerda Gigerenzera | 47 |
1.3.1. Od ogólnych zdolności kognitywnych do ogólnych reguł | 50 |
1.3.2. „Pierwsza myśl najlepsza” | 53 |
1.3.3. Intuicja w codziennej komunikacji | 57 |
1.4. Intuicja jako podstawa uczenia się implicytnego – koncepcja Czesława S. Nosala | 59 |
1.4.1. Komplementarność inteligencji i intuicji w uczeniu się w trybie implicite | 63 |
1.4.2. Uczenie się w trybie implicite a związek z inteligencją ogólną | 65 |
Wnioski | 66 |
2. Intuicja w językoznawstwie | 70 |
2.1. Intuicja w gramatyce generatywno-transformacyjnej Noama Chomsky’ego | 72 |
2.1.1. Gramatyka uniwersalna | 77 |
2.1.2. Rozróżnienie między kompetencją językową a performancją | 80 |
2.1.3. Struktura powierzchniowa a struktura głęboka | 84 |
2.1.3.1. Hipoteza językowej intuicji modularnej | 87 |
2.2. Intuicja i akt przed-wypowiedzeniowy we francuskiej myśli językoznawczej | 89 |
2.2.1. Psychomechanika i mechanika intuicyjna – koncepcja Gustave’a Guillaume’a | 90 |
2.2.1.1. Język i intuicja w ujęciu psychomechaniki | 92 |
2.2.1.2. Ruch myśli leżący u podstaw powstawania słów | 95 |
2.2.1.3. Nieświadomość vs widzenie | 96 |
2.2.2. Teoria wypowiadania Émile’a Benveniste’a i intuicyjne „ja” wypowiadającego się | 99 |
2.2.2.1. Semiotyka vs semantyka a obecność intuicji | 102 |
2.2.2.2. Znak językowy i rola intuicji w tworzeniu znaku | 103 |
2.2.3. Składnia strukturalna i intuicyjne połączenia pomiędzy wyrazami – koncepcja Luciena Tesnière’a | 105 |
2.2.3.1. Powiązania w strukturze wewnętrznej zdania a domysł językowy | 108 |
Wnioski | 110 |
3. Intuicja w glottodydaktyce | 115 |
3.1. Nieświadome nabywanie a świadome uczenie się języka obcego | 116 |
3.2. Wiedza implicytna i rola intuicji | 120 |
3.2.1. Wiedza implicytna vs świadoma wiedza zautomatyzowana | 123 |
3.2.2. Badania nad wiedzą językową uczących się L2 | 125 |
3.3. Intuicja a domysł językowy i rozumowanie indukcyjne | 129 |
3.4. Intuicja jako strategia uczenia się języka obcego i cecha dobrego ucznia | 134 |
3.5. Intuicja a wrażliwość językowa | 136 |
3.6. Intuicja językowa jako wyczucie językowe – w kierunku kształcenia intuicji w nauczaniu formalnym | 142 |
3.7. Wszechobecna, wielopostaciowa i stopniowalna intuicja językowa wspierająca użytkownika w nauce i użyciu języka – koncepcja Valérie Derkx | 146 |
3.7.1. Intuicja a użytkownicy języka: od typologii użytkowników do typologii intuicji | 149 |
3.7.2. Typy intuicji językowej – klasyfi kacja według Valérie Derkx | 156 |
3.7.2.1. Intuicja fonetyczna | 157 |
3.7.2.2. Intuicja morfologiczna | 159 |
3.7.2.3. Intuicja składniowa | 160 |
3.7.2.4. Intuicja leksykalno-semantyczna | 162 |
3.7.2.5. Intuicja pragmatyczna | 165 |
3.7.2.6. Intuicja stylistyczna | 167 |
3.8. Intuicja językowa w kształceniu oraz ewaluacji językowych kompetencji komunikacyjnych – ujęcie Europejskiego systemu opisu kształcenia językowego | 168 |
3.9. Intuicja językowa w glottodydaktyce – podsumowanie. W kierunku badania zachowań intuicyjnych w L2 | 171 |
CZĘŚĆ DRUGA 177 | |
4. Zachowania intuicyjne w języku obcym: badanie własne | 177 |
4.1. Przedmiot, cele i pytania badawcze | 177 |
4.2. Diagnoza poprzeczna w badaniu językowych zachowań intuicyjnych | 179 |
4.3. Narzędzia badawcze i operacjonalizacja zachowań intuicyjnych | 183 |
4.3.1. Test oceny poprawności gramatycznej w limitowanym czasie | 187 |
4.3.2. Test oceny poprawności gramatycznej bez presji czasu uwzględniający wiedzę metajęzykową | 192 |
4.3.3. Test wnioskowania znaczeń w limitowanym czasie | 197 |
4.3.4. Test wnioskowania znaczeń bez presji czasu | 199 |
4.3.5. Ankieta ukierunkowana na poznanie reprezentacji intuicji językowej uczestników badania | 201 |
4.3.6. Ankieta samooceny w zakresie zachowań intuicyjnych w L2 | 202 |
4.3.7. Zastosowane narzędzia badawcze: podsumowanie | 203 |
4.4. Procedura badawcza | 204 |
4.5. Charakterystyka grupy badawczej | 205 |
4.6. Uzyskane wyniki badania | 207 |
4.6.1. Wyjaśnienia wstępne | 207 |
4.6.2. Zachowania intuicyjne w L2 – odpowiedź na pytanie o poziom poprawnych zachowań intuicyjnych | 209 |
4.6.3. Zachowania intuicyjne w L2 – odpowiedź na pytanie o tendencję w rozwoju zachowań intuicyjnych | 224 |
4.6.4. Zachowania intuicyjne w L2 – odpowiedź na pytanie o reprezentacje intuicji językowej uczestników badania | 230 |
4.6.5. Zachowania intuicyjne w L2 – odpowiedź na pytanie o poziom poprawnej samooceny w zakresie zachowań intuicyjnych | 241 |
4.7. Podsumowanie wyników badania. Wnioski końcowe | 247 |
Zakończenie | 251 |
Bibliografia | 257 |
Spis tabel | 265 |
Spis rysunków | 267 |
Załączniki | 269 |
Załącznik 1. Jądrowe estymatory gęstości – ujęcie poglądowe wraz z wartościami | 269 |
Załącznik 2. Jądrowe estymatory gęstości – ujęcie poglądowe | 270 |
Załącznik 3. Reprezentacja sferyczna wyróżnionych typów intuicji językowej na podstawie uzyskanych wyników badania własnego | 271 |
Załącznik 4. Ankieta na temat reprezentacji intuicji językowej | 272 |
Załącznik 5. Test oceny poprawności gramatycznej w limitowanym czasie | 273 |
Załącznik 6. Test wnioskowania znaczeń w limitowanym czasie | 276 |
Załącznik 7. Test oceny poprawności gramatycznej bez presji czasu uwzględniający wiedzę metajęzykową | 278 |
Załącznik 8. Test wnioskowania znaczeń bez presji czasu | 281 |
Załącznik 9. Ankieta samooceny w zakresie działań intuicyjnych w L2 | 282 |
Indeks rzeczowy | 283 |
Résumé | 287 |
Summary | 289 |