Od intuicji językowej

do zachowań intuicyjnych w języku na przykładzie języka francuskiego jako obcego

1 opinia

Format:

epub, mobi

KUP I POBIERZ

Format: epub, mobi

47,40  79,00 (-40%)

Najniższa cena z 30 dni: 47,40 zł 

W ABONAMENCIE

od 3,50

Masz już abonament? Zaloguj się

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 49,00 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Książka podejmuje zagadnienie intuicji językowej, która nie doczekała się jak do tej pory praktycznie żadnych opracowań naukowych ani badań empirycznych. Tymczasem intuicja towarzyszy każdemu użytkownikowi języka i stanowi o jego biegłości językowej, a także bystrości w sytuacjach nowych czy niejasnych, które wymagają natychmiastowej oceny, diagnozy i działania. Intuicja językowa to rodzaj inteligentnego instynktu, od którego zależy często sukces lub porażka. Jako stary mechanizm ewolucyjny działa w obszarze podświadomości lub na obrzeżach świadomej uwagi skąd pochodzi jej ,,tajemniczy” charakter, ale także siła manifestująca się w jej natychmiastowych decyzjach ujawniających się użytkownikowi języka często jako ,,pierwsza myśl” czy też wyczuwalne możliwości.


Rok wydania2021
Liczba stron292
KategoriaJęzykoznawstwo
WydawcaWydawnictwo Naukowe PWN
ISBN-13978-83-01-21915-4
Numer wydania1
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  WPROWADZENIE    9
  Pierwotność intuicji w poznawaniu i języku Czesław S. Nosal     9
  WSTĘP     13
  CZĘŚĆ PIERWSZA 21
  1. Intuicja w psychologii     21
    1.1. Intuicja jako jedna z podstawowych funkcji świadomości – ujęcie Carla Gustava Junga     22
      1.1.1. Intuicja towarzysząca myśleniu, uczuciu i percepcji     30
      1.1.2. Znaczenie nieświadomości w przetwarzaniu informacji. Nieświadomość zbiorowa a indywidualna     33
    1.2. Intuicja jako szybkie myślenie – ujęcie Daniela Kahnemana    39
      1.2.1. Myślenie szybkie a pamięć skojarzeniowa    41
      1.2.2. Heurystyki jako sposoby działania oparte na intuicji     43
      1.2.3. Ograniczenia intuicji     45
    1.3. Intuicja jako nieświadoma inteligencja – ujęcie Gerda Gigerenzera    47
      1.3.1. Od ogólnych zdolności kognitywnych do ogólnych reguł     50
      1.3.2. „Pierwsza myśl najlepsza”     53
      1.3.3. Intuicja w codziennej komunikacji    57
    1.4. Intuicja jako podstawa uczenia się implicytnego – koncepcja Czesława S. Nosala     59
      1.4.1. Komplementarność inteligencji i intuicji w uczeniu się w trybie implicite    63
      1.4.2. Uczenie się w trybie implicite a związek z inteligencją ogólną     65
  Wnioski    66
  2. Intuicja w językoznawstwie     70
    2.1. Intuicja w gramatyce generatywno-transformacyjnej Noama Chomsky’ego     72
      2.1.1. Gramatyka uniwersalna     77
      2.1.2. Rozróżnienie między kompetencją językową a performancją     80
      2.1.3. Struktura powierzchniowa a struktura głęboka    84
        2.1.3.1. Hipoteza językowej intuicji modularnej    87
    2.2. Intuicja i akt przed-wypowiedzeniowy we francuskiej myśli językoznawczej     89
      2.2.1. Psychomechanika i mechanika intuicyjna – koncepcja Gustave’a Guillaume’a     90
        2.2.1.1. Język i intuicja w ujęciu psychomechaniki     92
        2.2.1.2. Ruch myśli leżący u podstaw powstawania słów     95
        2.2.1.3. Nieświadomość vs widzenie     96
      2.2.2. Teoria wypowiadania Émile’a Benveniste’a i intuicyjne „ja” wypowiadającego się     99
        2.2.2.1. Semiotyka vs semantyka a obecność intuicji     102
        2.2.2.2. Znak językowy i rola intuicji w tworzeniu znaku     103
      2.2.3. Składnia strukturalna i intuicyjne połączenia pomiędzy wyrazami – koncepcja Luciena Tesnière’a     105
        2.2.3.1. Powiązania w strukturze wewnętrznej zdania a domysł językowy     108
  Wnioski    110
  3. Intuicja w glottodydaktyce    115
    3.1. Nieświadome nabywanie a świadome uczenie się języka obcego    116
    3.2. Wiedza implicytna i rola intuicji     120
      3.2.1. Wiedza implicytna vs świadoma wiedza zautomatyzowana     123
      3.2.2. Badania nad wiedzą językową uczących się L2    125
    3.3. Intuicja a domysł językowy i rozumowanie indukcyjne     129
    3.4. Intuicja jako strategia uczenia się języka obcego i cecha dobrego ucznia    134
    3.5. Intuicja a wrażliwość językowa     136
    3.6. Intuicja językowa jako wyczucie językowe – w kierunku kształcenia intuicji w nauczaniu formalnym    142
    3.7. Wszechobecna, wielopostaciowa i stopniowalna intuicja językowa wspierająca użytkownika w nauce i użyciu języka – koncepcja Valérie Derkx     146
      3.7.1. Intuicja a użytkownicy języka: od typologii użytkowników do typologii intuicji     149
      3.7.2. Typy intuicji językowej – klasyfi kacja według Valérie Derkx     156
        3.7.2.1. Intuicja fonetyczna    157
        3.7.2.2. Intuicja morfologiczna     159
        3.7.2.3. Intuicja składniowa     160
        3.7.2.4. Intuicja leksykalno-semantyczna    162
        3.7.2.5. Intuicja pragmatyczna     165
        3.7.2.6. Intuicja stylistyczna     167
    3.8. Intuicja językowa w kształceniu oraz ewaluacji językowych kompetencji komunikacyjnych – ujęcie Europejskiego systemu opisu kształcenia językowego    168
    3.9. Intuicja językowa w glottodydaktyce – podsumowanie. W kierunku badania zachowań intuicyjnych w L2     171
  CZĘŚĆ DRUGA 177
  4. Zachowania intuicyjne w języku obcym: badanie własne    177
    4.1. Przedmiot, cele i pytania badawcze     177
    4.2. Diagnoza poprzeczna w badaniu językowych zachowań intuicyjnych     179
    4.3. Narzędzia badawcze i operacjonalizacja zachowań intuicyjnych     183
      4.3.1. Test oceny poprawności gramatycznej w limitowanym czasie     187
      4.3.2. Test oceny poprawności gramatycznej bez presji czasu uwzględniający wiedzę metajęzykową     192
      4.3.3. Test wnioskowania znaczeń w limitowanym czasie     197
      4.3.4. Test wnioskowania znaczeń bez presji czasu     199
      4.3.5. Ankieta ukierunkowana na poznanie reprezentacji intuicji językowej uczestników badania    201
      4.3.6. Ankieta samooceny w zakresie zachowań intuicyjnych w L2     202
      4.3.7. Zastosowane narzędzia badawcze: podsumowanie     203
    4.4. Procedura badawcza     204
    4.5. Charakterystyka grupy badawczej     205
    4.6. Uzyskane wyniki badania     207
      4.6.1. Wyjaśnienia wstępne     207
      4.6.2. Zachowania intuicyjne w L2 – odpowiedź na pytanie o poziom poprawnych zachowań intuicyjnych    209
      4.6.3. Zachowania intuicyjne w L2 – odpowiedź na pytanie o tendencję w rozwoju zachowań intuicyjnych     224
      4.6.4. Zachowania intuicyjne w L2 – odpowiedź na pytanie o reprezentacje intuicji językowej uczestników badania    230
      4.6.5. Zachowania intuicyjne w L2 – odpowiedź na pytanie o poziom poprawnej samooceny w zakresie zachowań intuicyjnych     241
    4.7. Podsumowanie wyników badania. Wnioski końcowe    247
  Zakończenie     251
  Bibliografia     257
  Spis tabel     265
  Spis rysunków    267
  Załączniki     269
    Załącznik 1. Jądrowe estymatory gęstości – ujęcie poglądowe wraz z wartościami     269
    Załącznik 2. Jądrowe estymatory gęstości – ujęcie poglądowe     270
    Załącznik 3. Reprezentacja sferyczna wyróżnionych typów intuicji językowej na podstawie uzyskanych wyników badania własnego     271
    Załącznik 4. Ankieta na temat reprezentacji intuicji językowej     272
    Załącznik 5. Test oceny poprawności gramatycznej w limitowanym czasie    273
    Załącznik 6. Test wnioskowania znaczeń w limitowanym czasie    276
    Załącznik 7. Test oceny poprawności gramatycznej bez presji czasu uwzględniający wiedzę metajęzykową    278
    Załącznik 8. Test wnioskowania znaczeń bez presji czasu    281
    Załącznik 9. Ankieta samooceny w zakresie działań intuicyjnych w L2     282
  Indeks rzeczowy     283
  Résumé    287
  Summary    289
RozwińZwiń