POLECAMY
-16%
Redakcja:
Format:
Celem badań prezentowanej publikacji było przedstawienie dorobku i postaci wielkich uczonych XX wieku. Uwagę skoncentrowano na kilku postaciach. Przestudiowano zakres dorobku naukowego Hayeka, Sena, Stiglitza, Galbraitha i Richtera. Pierwsi trzej są laureatami Nagrody Nobla. Dorobek naukowy dwóch pierwszych uczonych jest związany z ekonomią, ale o nachyleniu filozoficznym, z kolei dwóch następnych – z ekonomią, ale o nachyleniu praktycznym. Zaś Richter jest uczonym łączącym teorię ekonomii z teoriami socjologicznymi. Wiedza o ich twórczości jest do pozyskania ze studiowania ich dorobku naukowego, jak i z kontekstu społecznego, w którym powstawała. Badania przedkładane w niniejszym opracowaniu obejmują swym zakresem ekonomię współczesną. Wpisują się w ramy czasowe XX i XXI wieku. Tam, gdzie było to niezbędne, wskazano na genezę procesów społeczno-ekonomicznych, wychodząc poza powyższe ramy czasowe. Badania przeprowadzono na podstawie studiów literaturowych. Zakres tych studiów stanowiły dzieła ogólnoteoretyczne, dorobek nauki ekonomii w świetle wybranych nurtów i zagadnień, jak też stanowisk teoretycznych formułowanych w korespondencji do faktów ekonomicznych w dobie współczesnej. Wszyscy autorzy studiowali literaturę zwartą i czasopiśmienniczą z ekonomii oraz nowych subdyscyplin tej nauki. Korzystano z tradycyjnych, a także internetowych źródeł informacji. Wykorzystano literaturę polską i obcojęzyczną: głównie angielską, ale także rosyjską, niemiecką.
Rok wydania | 2018 |
---|---|
Liczba stron | 241 |
Kategoria | Teoria ekonomii |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach |
ISBN-13 | 978-83-7875-468-8 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Teorie awangardy
do koszyka
Teorie i metody w studiach europejskich
do koszyka
Teorie i praktyki komunikacji
do koszyka
Spis treści
Wstęp – Grażyna Musiał | 9 |
Literatura | 16 |
Rozdział | 1 |
METODOLOGICZNY WYMIAR ROZWOJU TEORII NAUKOWYCH Grażyna Musiał | 19 |
1.1. Pojęcia – systematyzacja naukowa – teoria | 19 |
1.2. Relacyjność bytu społecznego i status przedmiotów teoretycznych | 20 |
1.3. Teoria w ujęciu stanowiska instrumentalistycznego | 22 |
1.4. Dokładność (ścisłość, precyzja) w nauce | 24 |
1.5. Cechy metodologicznego indywidualizmu | 27 |
1.6. Friedricha Augusta von Hayeka pogląd na scjentyzm | 30 |
1.7. Komplementarność metod formalnych i nieformalnego wnioskowania w koncepcji społecznego wyboru Amartya Kumar Sena | 32 |
Literatura | 36 |
Źródła internetowe | 38 |
Aneks: Krążenie idei | 38 |
Spis rysunków | 41 |
Rozdział | 2 |
WSPÓŁCZEŚNI PRZEDSTAWICIELE SZKOŁY AUSTRIACKIEJ WOBEC PROBLEMÓW EKONOMICZNYCH KAPITALIZMU Łukasz Jakub Mleczko | 42 |
2.1. Problemy i postaci austriackiej szkoły ekonomii | 42 |
2.1.1. Pojęcie „szkoły naukowej” w ogóle | 43 |
2.1.2. Pierwsza generacja (1871-1926): Menger, Böhm-Bawerk i Wieser | 46 |
2.1.3. Druga generacja (1927-1960): von Mises i Hayek | 52 |
2.1.4. Trzecia generacja (1961-1982): Machlup, Rothbard i Kirzner | 62 |
2.1.5. Czwarta generacja (po 1983 roku): Block, de Soto, Boettke, Hoppe, Callahan i Garrison | 69 |
2.2. Charakterystyka pola badawczego Josepha Aloisa Schumpetera w świetle sporu o bliskie/dalekie powinowactwo teoretyczne ze szkołą austriacką | 75 |
2.2.1. Zapożyczenia kategorialne: szkoła austriacka i szkoła szwedzka | 76 |
2.2.2. Dyskusja na temat tzw. podwójnego przełączenia na nową technikę wytwarzania – Pareto, Wicksell | 78 |
2.3. Interpretacje i kontynuacje teorii szkoły austriackiej | 81 |
2.3.1. Stanowisko de Soto wobec kapitału Böhm-Bawerka i apriorycznego charakteru założeń ekonomicznych von Misesa | 81 |
2.3.2. Czas a działanie ludzkie według Callahana | 84 |
2.3.3. Zagadnienie standardu złota według Garrisona i Eichengreena | 86 |
Zakończenie | 94 |
Literatura | 96 |
Źródła internetowe | 99 |
Spis rysunków | 100 |
Spis tabel | 100 |
Rozdział | 3 |
TEORIA UKŁADÓW EKONOMICZNYCH KAPITALIZMU AMERYKAŃSKIEGO W UJĘCIU JOHNA KENNETHA GALBRAITHA Michał Wachowski | 101 |
Wprowadzenie | 101 |
3.1. John Kenneth Galbraith – biografia | 101 |
3.2. Miejsce Johna Kennetha Galbraitha w nauce ekonomii | 104 |
3.2.1. Szkoły naukowe w ekonomii | 105 |
3.2.2. John Kenneth Galbraith i jego wkład do nauki ekonomii | 106 |
3.3. Poglądy ekonomiczne Johna Kennetha Galbraitha | 107 |
3.3.1. Problem technostruktury w ujęciu Galbraitha | 107 |
3.3.2. Problem nierówności w ujęciu Galbraitha | 117 |
3.4. Dorobek naukowy Johna Kennetha Galbraitha | 120 |
3.4.1. Społeczeństwo dobrobytu, państwo przemysłowe | 120 |
3.4.2. Ekonomia a cele społeczne | 129 |
3.4.3. Ekonomia w perspektywie: krytyka historyczna | 132 |
3.4.4. Godne społeczeństwo: program troski o ludzkość | 133 |
3.4.5. Gospodarka niewinnego oszustwa: prawda naszych czasów | 133 |
3.4.6. Istota masowego ubóstwa | 134 |
3.4.7. Pieniądz: pochodzenie i losy | 134 |
3.4.8. Wiek niepewności: historia idei ekonomicznych i ich konsekwencji | 135 |
3.5. John Kenneth Galbraith – interpretacje i kontynuacje | 135 |
3.5.1. Interpretacje i kontynuacje myśli Johna Kennetha Galbraitha w literaturze zagranicznej | 136 |
3.5.2. Interpretacje i kontynuacje myśli Johna Kennetha Galbraitha w literaturze polskiej | 139 |
Zakończenie | 146 |
Literatura | 147 |
Aneks: List Galbraitha do Kaleckiego z dnia 25 czerwca 1969 roku | 149 |
Spis tabel | 150 |
Rozdział | 4 |
PROBLEMY ASYMETRII INFORMACJI W NAUCE EKONOMII W UJĘCIU JOSEPHA EUGENE STIGLITZA Artur Tomeczek | 151 |
Wprowadzenie | 151 |
4.1. Twórczość naukowa Josepha Eugene Stiglitza | 151 |
4.2. Pozanaukowa aktywność Josepha Eugene Stiglitza | 154 |
4.3. Ekonomia informacji | 157 |
4.4. Cena nierówności. W jaki sposób dzisiejsze podziały społeczne zagrażają naszej przyszłości? (2015) – Stiglitz a gospodarka Stanów Zjednoczonych | 161 |
4.5. Gospodarka oparta na wiedzy | 164 |
4.6. Wykład Noblowski Josepha Eugene Stiglitza | 165 |
4.6.1. Paradygmat ekonomii w kontekście asymetrii informacji | 167 |
4.6.2. Znaczenie asymetrii informacji dla procesów społeczno-ekonomicznych | 171 |
Zakończenie | 172 |
Literatura | 173 |
Źródła internetowe | 174 |
Rozdział | 5 |
ANALITYCZNE I PRAKTYCZNE BADANIA AMARTYA K. SENA W DZIEDZINIE DOBROBYTU EKONOMICZNEGO Jarosław Piotr Walla | 175 |
Wprowadzenie | 175 |
5.1. Pojęcie i klasyfikacja szkoły naukowej | 175 |
5.2. Życiorys naukowy Amartya Kumar Sena | 178 |
5.3. Poglądy naukowe Amartya Kumar Sena | 186 |
5.3.1. Teoria wyboru społecznego Sena | 186 |
5.3.2. Pomiar w ekonomii – indeks dobrobytu i miary ubóstwa społecznego | 190 |
5.3.3. Empiryczna analiza stanu głodu we współczesnej gospodarce | 191 |
5.3.4. Etyczne i aksjologiczne uwarunkowania decyzji w ujęciu Sena | 192 |
Zakończenie | 193 |
Literatura | 194 |
Źródła internetowe | 194 |
Aneks 1: Najważniejsze publikacje zwarte Sena | 194 |
Aneks 2: Stanowiska z wyboru i otrzymane nagrody Amartya Kumar Sena | 196 |
Aneks 3: Kierunki geograficzne świata, w których nadano nagrody i stanowiska dla Amartya Kumar Sena | 205 |
Spis fotografii | 206 |
Spis tabel | 206 |
Rozdział | 6 |
RUDOLF RICHTER – JEGO DOKONANIA, ROLA I ZNACZENIE W TEORII EKONOMII Jarosław Piotr Walla | 207 |
Wprowadzenie | 207 |
6.1. Geneza powstania i twórcy założyciele nowej ekonomii instytucjonalnej w Niemczech | 207 |
6.1.1. Międzynarodowe seminarium w Mettlach, Niemcy | 208 |
6.2. Rudolf Richter – zainteresowania naukowe i dorobek badawczy | 209 |
6.2.1. Inni twórcy nowej ekonomii instytucjonalnej | 211 |
6.2.2. Podejście badawcze nowej ekonomii instytucjonalnej | 212 |
6.3. Główne nurty nowej ekonomii instytucjonalnej według Rudolfa Richtera | 214 |
6.3.1. Znaczenie instytucji w nowej ekonomii instytucjonalnej według Richtera | 215 |
6.3.2. Problem instytucji a problem organizacji według Richtera | 218 |
6.4. Zagadnienie kosztów transakcyjnych i ich podział według Richtera | 219 |
Zakończenie | 223 |
Literatura | 224 |
Źródła internetowe | 226 |
Spis rysunków | 226 |
Spis tabel | 226 |
Zakończenie – Grażyna Musiał | 227 |
Indeks nazwisk i imion | 231 |