INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Format:
ibuk
Monografia łączy zagadnienia zarządzania zasobami ludzkimi, a dokładniej zarządzania efektywnością pracy pracowników, oraz zarządzania w ochronie zdrowia. Stanowi rezultat wieloletnich badań autorki dotyczących problematyki zarządzania personelem medycznym. Uwaga skupiona została na dwóch grupach pracowniczych – lekarzach i pielęgniarkach. Oprócz walorów o charakterze teoretycznym, monografia ma walory aplikacyjne, użyteczne dla praktyki zarządzania personelem lekarskim i pielęgniarskim. Może posłużyć jako inspiracja dla kadr menedżerskich do budowania lub poprawy efektywności systemów zarządzania kapitałem ludzkim w podmiotach leczniczych.
W pracy dogłębnie wyjaśniono ideę performance management na poziomie pracownika. Ukazano ewolucję podejścia do zarządzania efektywnością pracy zatrudnionych. Szczegółowa analiza literatury przedmiotu pozwoliła na syntezę dotychczas stosowanych rozwiązań i ukazanie architektury systemu zarządzania przez efekty. Wyróżniono dwa jego wymiary: procesowy i organizacyjny. Wskazano determinanty efektywności pracy i podzielono je na trzy grupy: indywidualne, organizacyjne oraz pozaorganizacyjne.
Przeprowadzono wielowymiarową analizę czynników o charakterze polityczno-prawnym, makroekonomicznym oraz związanych z rynkiem pracy. Zwrócono uwagę, że otoczenie szpitali charakteryzuje wysoki poziom turbulentności. Niejednokrotnie szpitale funkcjonują w sytuacji wzajemnie wykluczających się paradoksów: ograniczony zasób finansowy, presja na efektywność ekonomiczną, a jednocześnie oczekiwanie inwestycji w nowoczesne technologie, pozyskiwania i implementacji nowych metod leczenia, poprawy jakości faktycznej i postrzeganej, a to wszystko przy wyraźnym niedoborze zasobów ludzkich. Sprostanie wyzwaniom nie jest możliwe bez zapewnienia odpowiedniego stanu i struktury zasobu ludzkiego.
Przedstawione zostały zmiany w podejściu do zarządzania szpitalami. Podkreślono, że nie powinny one bezkrytycznie implementować rozwiązań, które są stosowane w innych organizacjach rynkowych, czy nawet innych organizacjach sektora ochrony zdrowia. Wśród efektywnych narzędzi zarządzania szpitalem, które można by adaptować, wskazano koncepcję zrównoważonego podejścia do zarządzania analizowanym podmiotem medycznym, a mianowicie performance management, w jej ramach bowiem aspekty ilościowe (ekonomiczne) oraz jakościowe, tj. szeroko pojmowany dobrostan pacjentów, traktowane są równorzędnie.
W dalszej części pracy omówiono aspekty metodologiczne i metodyczne związane z przeprowadzonymi badaniami empirycznymi. Uzasadniono wybór metodyki badawczej oraz dobór szpitali, które poddano analizie (były to szpitale: uniwersytecki, specjalistyczny - wojewódzki, i powiatowy). Wskazano specyficzne dla lekarzy i pielęgniarek metody i narzędzia zarządzania efektywnością pracy.
W ostatniej części monografii zawarto szczegółowy opis tego, w jaki sposób należy zarządzać efektywnością pracy lekarzy i pielęgniarek. Charakterystykę modelu zarządzania efektywnością pracy ze względu na odmienność profesji lekarskiej i pielęgniarskiej prowadzono dwutorowo. Trzon koncepcji stanowi proces: ustalanie celów pracy – przejawianie zachowań proefektywnościowych – weryfikacja zrealizowanych celów. Jednocześnie wskazano możliwości rozwiązań dotyczących elementów konfiguracyjnych, takich jak szkolenia, wynagrodzenia czy udzielanie informacji zwrotnej lub wyprzedzającej. Wyszczególniono też układ pomiotów zaangażowanych w zarządzanie efektywnością pracy personelu medycznego.
Rok wydania | 2017 |
---|---|
Liczba stron | 388 |
Kategoria | Zarządzanie zasobami ludzkimi (HR) |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie |
ISBN-13 | 978-83-7252-752-3 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 7 |
Rozdział 1. TEORETYCZNE ASPEKTY ZARZĄDZANIA EFEKTYWNOŚCIĄ PRACY 15 | |
1.1. Współczesne podejście do zarządzania przez efekty | 15 |
1.2. Konstrukcja systemu zarządzania przez efekty | 35 |
1.3. Determinanty zarządzania efektywnością pracy pracowników | 56 |
Rozdział 2. CHARAKTERYSTYKA OTOCZENIA SZPITALI W POLSKIM SYSTEMIE OCHRONY ZDROWIA 75 | |
2.1. Aspekty prawno-polityczne funkcjonowania sektora ochrony zdrowia | 75 |
2.2. Uwarunkowania makroekonomiczne | 90 |
2.3. Kluczowe trendy na sektorowym rynku pracy | 108 |
Rozdział 3. UWARUNKOWANIA ZARZĄDZANIA EFEKTYWNOŚCIĄ PRACY W SZPITALACH | 135 |
3.1. Szpital i jego specyfika | 135 |
3.2. Strategiczne aspekty zarządzania zasobami ludzkimi | 152 |
3.3. Elementy procesu i podmioty zarządzania efektywnością pracy | 168 |
3.4. Atrybuty kluczowych profesji medycznych | 186 |
Rozdział 4. WYMIAR FUNKCJONALNY I ORGANIZACYJNY SYSTEMU ZARZĄDZANIA EFEKTYWNOŚCIĄ PRACY W SZPITALACH W ŚWIETLE BADAŃ WŁASNYCH | 201 |
4.1. Metodyczne aspekty badań empirycznych | 201 |
4.2. Praktyki zarządzania efektywnością pracy oraz udział podmiotów ZZLw zarządzaniu efektywnością pracy | 221 |
4.3. Wnioski z przeprowadzonych badań terenowych | 265 |
Rozdział 5. PROPOZYCJA KONCEPCJI ZARZĄDZANIA EFEKTYWNOŚCIĄ PRACY PRZEDSTAWICIELI KLUCZOWYCH PROFESJI MEDYCZNYCH W SZPITALACH 277 | |
5.1. Antecedencje zarządzania efektywnością pracy w szpitalach | 277 |
5.2. Koncepcja architektury systemu zarządzania efektywnością pracy lekarzy i pielęgniarek | 283 |
Zakończenie | 300 |
Załącznik. Kwestionariusz ankiety | 311 |
Literatura | 329 |
Spis tabel | 371 |
Spis rysunków | 375 |
Streszczenie w języku angielskim | 376 |
Wykaz prac wydanych przez Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie w serii specjalnej Zeszytów Naukowych: Monografie | 378 |