POLECAMY
Autor:
Wydawca:
Format:
epub, mobi
Przywiązywanie się jest zjawiskiem uniwersalnym kulturowo oraz typowym nie tylko dla gatunku homo sapiens. To dzięki niemu potomstwo poszukuje opieki rodziców, zaś rodzice tę opiekę zapewniają. To również w dużej mierze dzięki niemu możliwe jest poznawanie świata, uczenie się i stawanie się samodzielnie funkcjonującą jednostką.
Katarzyna Lubiewska opisuje przywiązanie i rodzicielstwo oraz ich kontekstualne, w tym kulturowe, uwarunkowania. Prezentuje rozwój przywiązania i występujące w jego zakresie różnice indywidualne, przybliża metody pomiaru przywiązania.
Ostatnia część książki zawiera raport z przeprowadzonych przez autorkę badań nad domenami socjalizacji oraz międzypokoleniową transmisją przywiązania.
Rok wydania | 2019 |
---|---|
Liczba stron | 444 |
Kategoria | Psychologia społeczna |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-20602-4 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Przywiązanie
do koszyka
Przywiązania
do koszyka
Przywiązany
do koszyka
Lękowo przywiązane
do koszyka
Pięć poziomów przywiązania
do koszyka
Syndrom Sztokholmski: Od Niewoli do...
do koszyka
Teoria przywiązania w praktyce. Jak...
do koszyka
Spis treści
Wprowadzenie | 9 |
Część I | 19 |
Rozdział 1. Ramy teoretyczne książki | 21 |
1.1. Założenia paradygmatu relacyjnych systemów rozwojowych | 22 |
Rozdział 2. Kluczowe hipotezy teorii przywiązania | 29 |
Rozdział 3. Przywiązanie | 32 |
3.1. Organizacja przywiązania. Od systemów behawioralnych do podstawowych potrzeb psychologicznych | 34 |
3.1.1. Systemy behawioralne | 35 |
3.1.2. Podstawowe potrzeby psychologiczne | 43 |
3.2. Różnice indywidualne w jakości przywiązania | 46 |
3.2.1. Sytuacyjna aktywizacja behawioralnego systemu przywiązania | 48 |
3.2.2. Strategia podstawowa | 50 |
3.2.3. Strategie wtórne | 51 |
3.2.4. Strategia zdezorganizowana | 52 |
3.2.5. Stabilność strategii przywiązania w czasie | 53 |
3.3. Rozwój przywiązania | 54 |
3.3.1. Wczesnodziecięce fazy rozwoju przywiązania w ciągu życia | 55 |
3.3.2. Przywiązanie w okresie dzieciństwa, adolescencji i dorosłości | 60 |
3.4. Przywiązanie jako więź | 65 |
3.5. Wewnętrzne modele robocze. Przywiązanie jako wymiar osobowości | 69 |
3.5.1. Przywiązanie a cechy osobowości | 50 |
3.6. Model podsumowujący przywiązanie | 74 |
Rozdział 4. Rodzicielskie uwarunkowania rozwoju przywiązania | 79 |
4.1. Problemy terminologiczne: rodzicielstwo, opieka i wychowanie | 80 |
4.2. Znaczenie genetycznych uwarunkowań podatności dziecka na oddziaływania rodzicielskie | 85 |
4.3. Ekologiczny model międzypokoleniowej transmisji przywiązania | 87 |
4.3.1. Związek pomiędzy wczesnodziecięcym przywiązaniem rodzica i jego wrażliwością rodzicielską | 89 |
4.3.2. Związek pomiędzy przywiązaniem rodzica i dziecka | 90 |
4.3.3. Mediacyjna rola wrażliwości rodzicielskiej . | 92 |
4.3.4. Ekologiczny wymiar modelu międzypokoleniowej transmisji przywiązania | 95 |
4.3.5. Podsumowanie ekologicznego modelu międzypokoleniowej transmisji przywiązania | 99 |
4.4. System opieki i znaczenie wrażliwej responsywności | 100 |
4.4.1. Konstrukt wrażliwości rodzicielskiej | 100 |
4.4.2. Behawioralny system opieki | 104 |
4.4.3. Systemy neuronalne zaangażowane w opiekę | 105 |
4.4.4. Model systemu wykonawczego opieki w kontekście wrażliwej responsywności | 106 |
4.4.5. Efekt wrażliwości na przywiązanie dziecka | 119 |
4.4.6. Efekt braku wrażliwości | 121 |
4.5. Socjalizacja. Rodzinne uwarunkowania jakości przywiązania | 125 |
4.5.1. Domeny socjalizacji | 126 |
4.5.2. Domeny socjalizacji ważne w rozwoju przywiązania | 129 |
4.6. Model podsumowujący rodzicielstwo w ważnych dla przywiązania domenach socjalizacji | 141 |
Rozdział 5. Kontekstualne i kulturowe uwarunkowania związku pomiędzy rodzicielstwem a przywiązaniem | 147 |
5.1. Kontekst relacji pomiędzy rodzicem i dzieckiem | 148 |
5.1.1. Modele kontekstualne rozwoju | 148 |
5.1.2. Nisza rozwojowa przywiązania | 151 |
5.2. Wpływ czynników kulturowych na strategie socjalizacji | 162 |
5.2.1. Kultura i kryteria jej różnicowania | 163 |
5.2.2. Globalne trendy różnic międzykulturowych w strategiach socjalizacyjnych | 165 |
5.2.3. Uwarunkowania zróżnicowania i zmiany kultur | 169 |
5.2.4. Zakres wpływu czynników kulturowych na przywiązanie, rodzicielstwo oraz związek pomiędzy nimi | 174 |
5.3. Wewnątrzkulturowe uwarunkowania różnic w strategiach socjalizacji na przykładzie Polski | 180 |
5.3.1. Polska kultura w perspektywie międzykulturowej | 182 |
5.3.2. Różnice wewnątrzkulturowe | 184 |
5.4. Model podsumowujący kulturę polską i jej wewnętrzne zróżnicowanie jako kontekst socjalizacji | 193 |
Rozdział 6. Kulturowy model rodzicielstwa jako socjalizacyjnej niszy rozwoju przywiązania | 195 |
6.1. Od modelu teoretycznego do modelu empirycznego | 199 |
Część II | 203 |
Rozdział 7. Domeny socjalizacji, międzypokoleniowa transmisja przywiązania w okresie adolescencji oraz jej kulturowe uwarunkowania. Badania własne | 205 |
7.1. Projekt Value of Children and Intergenerational Relations | 206 |
7.1.1. Próba badawcza w Polsce | 210 |
7.1.2. Procedura badania | 210 |
7.1.3. Narzędzia pomiarowe | 211 |
7.2. Kalibracja głównych skal pomiarowych | 211 |
7.2.1. Analiza teoretyczna i empiryczna skali AAS oraz jej właściwości psychometryczne | 212 |
7.2.2. Analiza teoretyczna i empiryczna struktury skróconej wersji skali kontroli Rohnera oraz jej właściwości psychometryczne | 219 |
7.2.3. Wnioski dotyczące restrukturyzacji konstruktów przywiązania i zachowań rodzicielskich z perspektywy użytych skal pomiarowych | 222 |
7.3. Badanie 1: domeny socjalizacji | 224 |
7.3.1. Hipotezy badawcze w Badaniu 1 | 225 |
7.3.2. Analiza właściwości psychometrycznych skal użytych w Badaniu 1 | 227 |
7.3.3. Wyniki Badania 1 | 229 |
7.3.4. Dyskusja wyników Badania 1 | 244 |
7.4. Badanie 2: międzypokoleniowa transmisja przywiązania w relacji z matką w okresie adolescencji | 248 |
7.4.1. Hipotezy badawcze w Badaniu 2 | 249 |
7.4.2. Analiza właściwości psychometrycznych skal użytych w Badaniu 2 | 252 |
7.4.3. Wyniki Badania 2 | 255 |
7.4.4. Dyskusja wyników Badania 2 | 269 |
7.5. Badanie 3: kontekstualne uwarunkowania międzypokoleniowej transmisji przywiązania w relacji z matką w okresie adolescencji | 277 |
7.5.1. Hipotezy badawcze w Badaniu 3 | 278 |
7.5.2. Analiza właściwości psychometrycznych skal użytych w Badaniu 3 | 288 |
7.5.3. Wyniki Badania 3 | 295 |
7.5.4. Dyskusja wyników Badania 3 | 340 |
7.6. Wnioski z badań własnych i ich dyskusja | 352 |
7.6.1. Trafność analizowania doświadczeń związanych z przywiązaniem jako domeny socjalizacji | 353 |
7.6.2. Model międzypokoleniowej transmisji przywiązania w okresie adolescencji | 357 |
7.6.3. Ekologiczne moderatory modelu międzypokoleniowej transmisji przywiązania | 363 |
7.6.4. Znaczenie badań własnych w kontekście metateorii relacyjnych systemów rozwojowych | 368 |
7.7. Ograniczenia i dalsze kierunki badań | 371 |
7.8. Podsumowanie | 372 |
7.8.1. Płaszczyzna teoretyczna rodzicielskich uwarunkowań przywiązania | 373 |
7.8.2. Wyniki badań nad rodzicielskimi uwarunkowaniami przywiązania nastolatków w kulturowo poinformowanym podejściu | 374 |
Załącznik 1. Dodatkowe szczegółowe wyniki badań własnych | 375 |
Załącznik 2. Dylematy terminologiczne | 400 |
Załącznik 3. Przegląd badań międzykulturowych nad przywiązaniem | 403 |
Bibliografia | 409 |
Indeks osób | 435 |
O Autorce | 444 |