Przywiązanie w kontekście wrażliwości rodzicielskiej, socjalizacji oraz wpływów kulturowych

W kontekście wrażliwości rodzicielskiej, socjalizacji oraz wpływów kulturowych

1 opinia

Format:

epub, mobi

KUP I POBIERZ

Format: epub, mobi

67,20  84,00 (-20%)

Najniższa cena z 30 dni: 50,40 zł 

W ABONAMENCIE

od 3,50

Masz już abonament? Zaloguj się

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 49,00 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Przywiązywanie się jest zjawiskiem uniwersalnym kulturowo oraz typowym nie tylko dla gatunku homo sapiens. To dzięki niemu potomstwo poszukuje opieki rodziców, zaś rodzice tę opiekę zapewniają. To również w dużej mierze dzięki niemu możliwe jest poznawanie świata, uczenie się i stawanie się samodzielnie funkcjonującą jednostką.


Katarzyna Lubiewska opisuje przywiązanie i rodzicielstwo oraz ich kontekstualne, w tym kulturowe, uwarunkowania. Prezentuje rozwój przywiązania i występujące w jego zakresie różnice indywidualne, przybliża metody pomiaru przywiązania.
Ostatnia część książki zawiera raport z przeprowadzonych przez autorkę badań nad domenami socjalizacji oraz międzypokoleniową transmisją przywiązania.


Rok wydania2019
Liczba stron444
KategoriaPsychologia społeczna
WydawcaWydawnictwo Naukowe PWN
ISBN-13978-83-01-20602-4
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie     9
  Część I     19
   Rozdział 1. Ramy teoretyczne książki     21
  1.1. Założenia paradygmatu relacyjnych systemów rozwojowych     22
  Rozdział 2. Kluczowe hipotezy teorii przywiązania     29
  Rozdział 3. Przywiązanie     32
    3.1. Organizacja przywiązania. Od systemów behawioralnych do podstawowych potrzeb psychologicznych     34
      3.1.1. Systemy behawioralne     35
      3.1.2. Podstawowe potrzeby psychologiczne     43
    3.2. Różnice indywidualne w jakości przywiązania     46
      3.2.1. Sytuacyjna aktywizacja behawioralnego systemu przywiązania     48
      3.2.2. Strategia podstawowa     50
      3.2.3. Strategie wtórne     51
      3.2.4. Strategia zdezorganizowana     52
      3.2.5. Stabilność strategii przywiązania w czasie     53
    3.3. Rozwój przywiązania     54
      3.3.1. Wczesnodziecięce fazy rozwoju przywiązania w ciągu życia     55
      3.3.2. Przywiązanie w okresie dzieciństwa, adolescencji i dorosłości     60
    3.4. Przywiązanie jako więź     65
    3.5. Wewnętrzne modele robocze. Przywiązanie jako wymiar osobowości     69
      3.5.1. Przywiązanie a cechy osobowości     50
    3.6. Model podsumowujący przywiązanie     74
  Rozdział 4. Rodzicielskie uwarunkowania rozwoju przywiązania     79
    4.1. Problemy terminologiczne: rodzicielstwo, opieka i wychowanie     80
    4.2. Znaczenie genetycznych uwarunkowań podatności dziecka na oddziaływania rodzicielskie     85
    4.3. Ekologiczny model międzypokoleniowej transmisji przywiązania     87
      4.3.1. Związek pomiędzy wczesnodziecięcym przywiązaniem rodzica i jego wrażliwością rodzicielską     89
      4.3.2. Związek pomiędzy przywiązaniem rodzica i dziecka     90
      4.3.3. Mediacyjna rola wrażliwości rodzicielskiej .    92
      4.3.4. Ekologiczny wymiar modelu międzypokoleniowej transmisji przywiązania     95
      4.3.5. Podsumowanie ekologicznego modelu międzypokoleniowej transmisji przywiązania     99
    4.4. System opieki i znaczenie wrażliwej responsywności     100
      4.4.1. Konstrukt wrażliwości rodzicielskiej     100
      4.4.2. Behawioralny system opieki     104
      4.4.3. Systemy neuronalne zaangażowane w opiekę     105
      4.4.4. Model systemu wykonawczego opieki w kontekście wrażliwej responsywności     106
      4.4.5. Efekt wrażliwości na przywiązanie dziecka     119
      4.4.6. Efekt braku wrażliwości     121
    4.5. Socjalizacja. Rodzinne uwarunkowania jakości przywiązania     125
      4.5.1. Domeny socjalizacji     126
      4.5.2. Domeny socjalizacji ważne w rozwoju przywiązania     129
    4.6. Model podsumowujący rodzicielstwo w ważnych dla przywiązania domenach socjalizacji     141
  Rozdział 5. Kontekstualne i kulturowe uwarunkowania związku pomiędzy rodzicielstwem a przywiązaniem     147
    5.1. Kontekst relacji pomiędzy rodzicem i dzieckiem     148
      5.1.1. Modele kontekstualne rozwoju     148
      5.1.2. Nisza rozwojowa przywiązania     151
    5.2. Wpływ czynników kulturowych na strategie socjalizacji     162
      5.2.1. Kultura i kryteria jej różnicowania     163
      5.2.2. Globalne trendy różnic międzykulturowych w strategiach socjalizacyjnych     165
      5.2.3. Uwarunkowania zróżnicowania i zmiany kultur     169
      5.2.4. Zakres wpływu czynników kulturowych na przywiązanie, rodzicielstwo oraz związek pomiędzy nimi     174
    5.3. Wewnątrzkulturowe uwarunkowania różnic w strategiach socjalizacji na przykładzie Polski     180
      5.3.1. Polska kultura w perspektywie międzykulturowej     182
      5.3.2. Różnice wewnątrzkulturowe     184
    5.4. Model podsumowujący kulturę polską i jej wewnętrzne zróżnicowanie jako kontekst socjalizacji     193
  Rozdział 6. Kulturowy model rodzicielstwa jako socjalizacyjnej niszy rozwoju przywiązania     195
    6.1. Od modelu teoretycznego do modelu empirycznego     199
  Część II     203
  Rozdział 7. Domeny socjalizacji, międzypokoleniowa transmisja przywiązania w okresie adolescencji oraz jej kulturowe uwarunkowania. Badania własne     205
    7.1. Projekt Value of Children and Intergenerational Relations     206
      7.1.1. Próba badawcza w Polsce     210
      7.1.2. Procedura badania     210
      7.1.3. Narzędzia pomiarowe     211
    7.2. Kalibracja głównych skal pomiarowych     211
      7.2.1. Analiza teoretyczna i empiryczna skali AAS oraz jej właściwości psychometryczne     212
      7.2.2. Analiza teoretyczna i empiryczna struktury skróconej wersji skali kontroli Rohnera oraz jej właściwości psychometryczne     219
      7.2.3. Wnioski dotyczące restrukturyzacji konstruktów przywiązania i zachowań rodzicielskich z perspektywy użytych skal pomiarowych     222
    7.3. Badanie 1: domeny socjalizacji     224
      7.3.1. Hipotezy badawcze w Badaniu 1     225
      7.3.2. Analiza właściwości psychometrycznych skal użytych w Badaniu 1     227
      7.3.3. Wyniki Badania 1     229
      7.3.4. Dyskusja wyników Badania 1     244
    7.4. Badanie 2: międzypokoleniowa transmisja przywiązania w relacji z matką w okresie adolescencji     248
      7.4.1. Hipotezy badawcze w Badaniu 2     249
      7.4.2. Analiza właściwości psychometrycznych skal użytych w Badaniu 2     252
      7.4.3. Wyniki Badania 2     255
      7.4.4. Dyskusja wyników Badania 2     269
    7.5. Badanie 3: kontekstualne uwarunkowania międzypokoleniowej transmisji przywiązania w relacji z matką w okresie adolescencji     277
      7.5.1. Hipotezy badawcze w Badaniu 3     278
      7.5.2. Analiza właściwości psychometrycznych skal użytych w Badaniu 3     288
      7.5.3. Wyniki Badania 3     295
      7.5.4. Dyskusja wyników Badania 3     340
    7.6. Wnioski z badań własnych i ich dyskusja     352
      7.6.1. Trafność analizowania doświadczeń związanych z przywiązaniem jako domeny socjalizacji     353
      7.6.2. Model międzypokoleniowej transmisji przywiązania w okresie adolescencji     357
      7.6.3. Ekologiczne moderatory modelu międzypokoleniowej transmisji przywiązania     363
      7.6.4. Znaczenie badań własnych w kontekście metateorii relacyjnych systemów rozwojowych     368
    7.7. Ograniczenia i dalsze kierunki badań     371
    7.8. Podsumowanie     372
      7.8.1. Płaszczyzna teoretyczna rodzicielskich uwarunkowań przywiązania     373
      7.8.2. Wyniki badań nad rodzicielskimi uwarunkowaniami przywiązania nastolatków w kulturowo poinformowanym podejściu     374
  Załącznik 1. Dodatkowe szczegółowe wyniki badań własnych     375
  Załącznik 2. Dylematy terminologiczne     400
  Załącznik 3. Przegląd badań międzykulturowych nad przywiązaniem     403
  Bibliografia     409
  Indeks osób     435
  O Autorce     444
RozwińZwiń