POLECAMY
Redakcja:
Wydawca:
Format:
epub, mobi
Niepełnosprawność wzroku w istotny sposób wpływa na realizację zadań życiowych na każdym etapie rozwoju człowieka – od czesnego dzieciństwa do późnej dorosłości. Liczne obszary funkcjonowania osób niewidomych i słabowidzących wciąż nie zostały należycie rozpoznane i opisane. Tymczasem wyjaśnienie specyfiki funkcjonowania dzieci, młodzieży i dorosłych osób z niepełnosprawnością umożliwia trafne rozpoznawanie ich potrzeb edukacyjno-rozwojowych, pozwala prawidłowo zorganizować proces edukacji oraz właściwie realizować oddziaływania wspierające.
„Tyflopsychologia” to publikacja, w której dokonano analizy związków między niepełnosprawnością wzroku a poziomem, sposobem i czasem realizacji zadań rozwojowych w biegu życia, a także omówiono sytuację psychologiczną osoby tracącej wzrok w sposób stopniowy i nagły. Podstawą opracowania są wyniki najnowszych badań naukowych dotyczących poszczególnych aspektów funkcjonowania osób niewidomych i słabowidzących.
Informacje zawarte w książce mają dużą użyteczność praktyczną – mogą zostać wykorzystane w planowaniu i realizacji oddziaływań wspierających przeznaczonych dla osób niewidomych i słabowidzących w różnym wieku. Publikacja kierowana jest do pedagogów, psychologów, terapeutów, rehabilitantów i innych specjalistów pracujących w przedszkolach, szkołach, poradniach psychologiczno-pedagogicznych, ośrodkach wczesnego wspomagania rozwoju zajmujących się diagnozą, edukacją i rehabilitacją osób z niepełnosprawnością wzroku. Pozycja ta może również być przydatna dla rodziców i innych członków rodzin, do których należą osoby z wrodzoną lub nabytą niepełnosprawnością wzroku.
"Podręcznik został zredagowany zgodnie z Międzynarodową Klasyfikacją Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia (ICF) przyjętą przez WHO w 2001 roku. Jest to nowoczesne podejście, w którym kładzie się główny nacisk na aktywa osoby, a nie przede wszystkim deficyty. Osoba posiada wiele zasobów i możliwości mimo uszkodzonego wzroku. Mam nadzieję, że w pedagogice specjalnej ten paradygmat będzie silniej akcentowany, także w stosunku do innych niepełnosprawności."
Z recenzji prof. dr hab. Romana Ossowskiego, prof. zw. UKW
Rok wydania | 2019 |
---|---|
Liczba stron | 240 |
Kategoria | Psychologia kliniczna i psychoterapia |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-20594-2 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Dlaczego zebry nie mają wrzodów
do koszyka
Konceptualizacja w terapii...
do koszyka
Kryminologia. Teoria i praktyka
do koszyka
Wybrane zagadnienia z psychologicznej...
do koszyka
PTSD. Co każdy powinien wiedzieć
do koszyka
Superwizja psychoterapii Podejście...
do koszyka
Spis treści
Wstęp | 7 |
Rozdział I | 11 |
Niepełnosprawność wzroku w kontekście rozwoju w biegu życia | 11 |
Wprowadzenie | 11 |
Koncepcja zadań rozwojowych | 12 |
Niepełnosprawność wzroku i jej funkcjonalne następstwa | 18 |
Podsumowanie | 28 |
Rozdział II | 29 |
Niemowlęctwo i wczesne dzieciństwo (0 – 5/6 lat) – niepełnosprawność wzroku a zadania rozwojowe | 29 |
Wprowadzenie | 29 |
Nauka chodzenia a zadania rozwojowe | 30 |
Nauka jedzenia jako zadanie rozwojowe | 40 |
Nauka mówienia a zadania rozwojowe | 44 |
Uczenie się panowania nad wydalaniem produktów przemiany materii | 54 |
Nauczenie się odróżniania płci i przestrzegania norm dotyczących sfery płciowej | 55 |
Przyswojenie pojęć i słów do opisu otoczenia fizycznego i społecznego | 60 |
Przyswojenie umiejętności umożliwiających naukę czytania | 63 |
Podsumowanie | 68 |
Rozdział III | 71 |
Wiek szkolny – niepełnosprawność wzroku a zadania rozwojowe | 71 |
Wprowadzenie | 71 |
Pełnienie roli ucznia – płaszczyzna edukacyjna | 73 |
Pełnienie roli ucznia – płaszczyzna społeczna | 78 |
Nabywanie podstawowych technik szkolnych | 88 |
Realizacja zadań rozwojowych a problemy psychiczne | 104 |
Podsumowanie | 106 |
Rozdział IV | 109 |
Adolescencja – niepełnosprawność wzroku a zadania rozwojowe | 109 |
Wprowadzenie | 109 |
Stopień realizacji zadań rozwojowych przez adolescentów z niepełnosprawnością wzroku | 110 |
Niezależność emocjonalna od rodziców i budowanie relacji z rówieśnikami | 114 |
Wsparcie rodzicielskie i rówieśnicze | 120 |
Świadomość ról płciowych i nawiązywanie relacji romantycznych | 124 |
Kształtowanie tożsamości | 128 |
Posługiwanie się systemem wartości | 131 |
Wybór zawodu i przygotowanie do zatrudnienia | 134 |
Realizacja zadań rozwojowych a problemy psychiczne | 139 |
Podsumowanie | 143 |
Rozdział V | 147 |
Wczesna dorosłość – niepełnosprawność wzroku a zadania rozwojowe | 147 |
Wprowadzenie | 147 |
Odgrywanie ról rodzinnych | 148 |
Prowadzenie domu i opieka nad dziećmi | 151 |
Nawiązanie kontaktu z grupą społeczną/akademicką i osiągnięcie sukcesu akademickiego | 155 |
Rozpoczęcie pracy zawodowej jako zadanie rozwojowe | 162 |
Podjęcie obowiązków obywatelskich | 168 |
Podsumowanie | 169 |
Rozdział VI | 173 |
Średnia dorosłość – niepełnosprawność wzroku a zadania rozwojowe | 173 |
Wprowadzenie | 173 |
Uzyskanie i utrzymywanie biegłości w wykonywaniu pracy zawodowej | 174 |
Akceptacja zmian fizjologicznych typowych dla wieku średniego | 181 |
Podsumowanie | 184 |
Rozdział VII | 187 |
Późna dorosłość – niepełnosprawność wzroku a zadania rozwojowe | 187 |
Wprowadzenie | 187 |
Przystosowanie się do zmniejszania się sił fizycznych i pogarszania stanu zdrowia | 189 |
Zmiany w otoczeniu fizycznym | 199 |
Przejście na emeryturę, zmniejszenie się dochodów i pełnienie nowych ról społecznych | 206 |
Przystosowanie się do śmierci współmałżonka | 209 |
Nawiązanie bliskich kontaktów z grupą osób w podobnym wieku | 211 |
Podsumowanie | 213 |
Bibliografia | 217 |
Netografia | 272 |
Akty prawne | 272 |
Spis rycin | 273 |
Spis tabel | 274 |
Indeks rzeczowy | 275 |