POLECAMY
Redakcja:
Wydawca:
Format:
epub, mobi
Grupa doświadczonych superwizorów z Instytutu Analizy Grupowej „Rasztów” pod kierunkiem Joanny Skowrońskiej i Wiesławy Łodej-Sobańskiej przygotowała kompendium wiedzy na temat superwizji psychoterapii w podejściu grupowo-analitycznym. W trzech częściach publikacji Czytelnik znajdzie informacje na temat:
1) Inspiracji i modeli teoretycznych: opisano tu takie zagadnienia, jak model superwizji grupowo-analitycznej opartej na swobodnie płynącej dyskusji grupowej, świadome i nieświadome wymiary superwizji, relacja pomieszczające–pomieszczane w superwizji jako doświadczenie wspierające pracę terapeutyczną z grupami i rozwój terapeuty
2) Grupy superwizyjnej w działaniu: autorzy poruszyli tu m.in. zagadnienia superwizji zespołów, superwizji on-line, zagadnień etycznych w pracy superwizora, superwizji relacji terapeutycznej w pracy z pacjentami doświadczającymi problemów natury seksualnej, psychoz, a także superwizji osób szkolących się w zakresie psychoterapii.
3) Superwizji relacji terapeutycznej w pracy z indywidualnym pacjentem: poruszono tu m. in. Kwestie sytuacji trudnych w psychoterapii, wewnętrznych grup odniesienia oraz przestrzeni potencjalnej, trzymania i pomieszczania. Krok po kroku przedstawiono przebieg procesu superwizji.
Superwizja grupowo-analityczna to superwizja relacji terapeutycznej a nie, jak często pojmuje się ten proces − superwizja pacjenta. Pacjenta odnajdujemy poprzez poznanie i zrozumienie relacji terapeutycznej, jaka powstaje pomiędzy nim a jego terapeutą i/lub grupą. W taki sposób w procesie superwizji wyłaniamy hipotezy na temat świata wewnętrznego pacjenta, relacji z jego wczesną grupą: rodziną i społecznym otoczeniem i współzależnościach w nim.
Choć przedstawimy model superwizji w podejściu grupowo-analitycznym, jest to książka dla wszystkich psychoterapeutów i superwizorów, którzy w swoje praktyce superwizyjnej chcą korzystać z superwizji grupowej i/lub poszukują metod wspomagających rozwój międzyludzkich zasobów terapeuty, takich jak empatia czy zdolność odzwierciedlania.
Z tekstu
Polskie środowisko psychoterapeutyczne doczekało się bogatego, zarówno w treści teoretyczne jak i przykłady kliniczne, opracowania dotyczącego superwizji. Wydawałoby się, że jest to książka adresowana do superwizorów, ale tytuł „Superwizja psychoterapii. Podejście grupowo-analityczne” sugeruje, że wiele różnorodnych myśli na temat procesu psychoterapii znajdą w niej również psychoterapeuci, ponieważ proces psychoterapii został wzięty „pod lupę” całościowo.
Z recenzji Hanny Pinkowskiej-Zielińskiej
Rok wydania | 2023 |
---|---|
Liczba stron | 420 |
Kategoria | Psychologia kliniczna i psychoterapia |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-23358-7 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Superwizja - jak chronić się przed...
do koszyka
Superwizja. Jak chronić się przed...
do koszyka
Superwizja pracy socjalnej dla praktyków
do koszyka
Diagnoza w psychoterapii par. Tom 1....
do koszyka
Diagnoza w psychoterapii par. Tom 2....
do koszyka
Jest dobrze. Książeczka do psychoterapii
do koszyka
Jest dobrze. Książeczka do psychoterapii
do koszyka
Spis treści
Wstęp. Wspólna droga (Jerzy Pawlik) VII | |
Wprowadzenie. O czym i dla kogo jest ta książka (Joanna Skwrońska) XIX | |
CZĘŚĆ I. INSPIRACJE I MODELE TEORETYCZNE | 1 |
1. Psychoanalityczne inspiracje superwizora grupowo-analitycznego (Wiesława Łodej-Sobańska) | 3 |
2. Przeplatające się matryce – model superwizji grupowo-analitycznej opartej na swobodnie płynącej dyskusji grupowej (Joanna Skowrońska) | 29 |
3. Świadome i nieświadome wymiary superwizji (Rafał Radzio) | 57 |
4. Balansowanie między wiedzeniem a niewiedzeniem w superwizji (Rafał Styła) | 77 |
5. Relacja pomieszczające–pomieszczane w superwizji jako doświadczenie wspierające pracę terapeutyczną z grupami i rozwój terapeuty (Ewa Bąk) | 101 |
CZĘŚĆ II. GRUPA SUPERWIZYJNA W DZIAŁANIU | 113 |
6. „Niewidzialna organizacja” – znaczenie kontekstu procesu psychoterapii i superwizji (Agnieszka Zemło) | 115 |
7. Wymiary superwizji zespołów (Łukasz Dobromirski) | 137 |
8. Znaczenie pomocy dla terapeutów pracujących z pacjentami adolescentami (Joanna Skowrońska) | 159 |
9. Superwizja relacji terapeutycznej w pracy z osobami z doświadczeniem psychozy (Katarzyna Prot-Klinger) | 175 |
10. Superwizja – towarzysz w podróży terapeutycznej z pacjentami z problemami seksualnymi (Wiesława Łodej-Sobańska) | 201 |
11. Superwizja osób szkolących się w psychoterapii (Joanna Skowrońska) | 225 |
12. Superwizja online (Anna Lissewska) | 251 |
13. Superwizja w szkoleniu z analizy grupowej – problemy etyczne (Anna Lissewska) | 277 |
CZĘŚĆ III. SUPERWIZJA RELACJI TERAPEUTYCZNEJ W PRACY Z INDYWIDUALNYM PACJENTEM | 295 |
14. Superwizja krok po kroku (Marianna Woźniak) | 297 |
15. Przestrzeń potencjalna, trzymanie i pomieszczanie w superwizji terapii procesu pacjenta indywidualnego (Izabela Sawicka) | 317 |
16. Wewnętrzne grupy odniesienia (Anna Jastrzębska) | 339 |
17. Trudne sytuacje w superwizji (Marianna Woźniak) | 361 |
Indeks rzeczowy | 381 |
O Autorach | 385 |