POLECAMY
-14%
Autor:
Format:
Przedmiot rozważań ujęto w pięciu rozdziałach. W rozdziale pierwszym dokonano eksplikacji podstawowych pojęć związanych ze szkoleniami. Szkolenie przedstawiono jako przedmiot zainteresowania różnych dyscyplin naukowych, ujęty na tle wybranych współczesnych koncepcji, nurtów i metod zarządzania, a także z perspektywy organizacji i gospodarki. W rozdziale drugim omówiono pojęcie rynku usług szkoleniowych oraz jego elementów. Zaprezentowano rynek w aspektach: podmiotowym, przedmiotowym, przestrzennym i czasowym, dokonując typologii podmiotów oferujących szkolenia, a także indywidualnych i instytucjonalnych odbiorców usług szkoleniowych. Wskazano zalety i wady rozwiązań modelu rynkowego na tle pozostałych – korporacyjnego i państwowego. Rozdział trzeci dotyczy rozwoju rynku usług szkoleniowych w Polsce w perspektywie historycznej. W rozdziale czwartym określono i scharakteryzowano główne determinanty rozwoju współczesnego rynku usług szkoleniowych w Polsce: uwarunkowania egzogeniczne (w otoczeniu), uwarunkowania endogeniczne (organizacyjne), uwarunkowania indywidualne (dotyczące pracownika/beneficjenta szkoleń). Ostatni, piąty rozdział zawiera wyniki badania empirycznego dotyczącego głównych determinant rozwoju rynku usług szkoleniowych w Polsce, percepcji funkcjonowania poszczególnych jego elementów, transparentności, trendów, popytu i podaży, ryzyka konkurencji, kluczowych problemów oraz wyzwań stojących przed branżą szkoleniową. Niniejsza monografia jest w polskiej literaturze pierwszą próbą kompleksowej charakterystyki rynku usług szkoleniowych w Polsce i usystematyzowania dotychczasowego dorobku naukowo-badawczego w tym zakresie. Zaproponowane treści, autorski model badawczy, wyniki badań własnych stanowią oryginalny wkład Autorki we wzbogacenie wiedzy na temat rynku usług szkoleniowych w Polsce, jego uwarunkowań i pożądanego modelu funkcjonowania.
Rok wydania | 2018 |
---|---|
Liczba stron | 322 |
Kategoria | Usługi |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach |
ISBN-13 | 978-83-7875-509-8 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 9 |
Rozdział | 1 |
ISTOTA I ZNACZENIE SZKOLEŃ – EKSPLIKACJA POJĘĆ | 17 |
1.1. Szkolenia jako przedmiot zainteresowania różnych dyscyplin naukowych | 17 |
1.1.1. Andragogika jako nauka o kształceniu dorosłych | 17 |
1.1.2. Psychologia kształcenia | 19 |
1.1.3. Ekonomiczny kontekst szkolenia w teorii kapitału ludzkiego | 21 |
1.1.4. Szkolenia w aspekcie zarządzania | 25 |
1.2. Szkolenia z perspektywy organizacji | 31 |
1.2.1. Szkolenie jako instrument rozwoju kapitału ludzkiego | 31 |
1.2.2. Szkolenie jako rodzaj inwestycji niematerialnej | 37 |
1.2.3. Szkolenie jako narzędzie rozwoju kompetencji | 40 |
1.2.4. Szkolenia a doskonalenie i kształcenie zawodowe | 43 |
1.3. Szkolenia z perspektywy gospodarki | 47 |
1.3.1. Szkolenia jako narzędzie aktywnej polityki rynku pracy | 47 |
1.3.2. Szkolenia a przewaga konkurencyjna | 49 |
1.3.3. Szkolenia w gospodarce opartej na wiedzy | 51 |
1.3.4. Idea uczenia się przez całe życie | 55 |
1.4. Konkluzje | 56 |
Rozdział | 2 |
RYNEK USŁUG SZKOLENIOWYCH – ELEMENTY I MODELE | 59 |
2.1. Istota rynku usług szkoleniowych | 59 |
2.1.1. Pojęcie rynku usług szkoleniowych | 59 |
2.1.2.Rynek w aspektach: podmiotowym, przedmiotowym, przestrzennym i czasowym | 61 |
2.2. Podaż usług szkoleniowych | 64 |
2.2.1. Typy podmiotów oferujących szkolenia | 64 |
2.2.2. Usługi szkoleniowe jako przedmiot transakcji | 70 |
2.3. Popyt na szkolenia | 76 |
2.3.1. Segmentacja instytucjonalnych odbiorców usług szkoleniowych | 78 |
2.3.2. Typologia indywidualnych beneficjentów szkoleń i ich charakterystyka | 79 |
2.4. Standardy jakości w działalności szkoleniowej | 83 |
2.5. Model rynkowy na tle pozostałych modeli | 88 |
2.5.1. Model rynkowy | 89 |
2.5.2. Model korporacyjny | 91 |
2.5.3. Model państwowy | 93 |
2.5.4. Zalety oraz wady modeli: rynkowego, korporacyjnego i państwowego | 95 |
2.6. Konkluzje | 97 |
Rozdział | 3 |
ETAPY ROZWOJU RYNKU USŁUG SZKOLENIOWYCH W POLSCE | 100 |
3.1. Oświata dorosłych w okresach: zaborów i międzywojennym | 100 |
3.2. Rozwój edukacji dorosłych po II wojnie światowej do 1989 r. | 103 |
3.3. Powstanie rynku szkoleń w 1989 r. i jego rozwój do 2004 r. | 105 |
3.4. Zmiany na rynku usług szkoleniowych po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej (2004-2013) | 111 |
3.5. Rynek usług rozwojowych w nowej perspektywie finansowej Funduszy Europejskich (2014-2020) | 121 |
3.6. Charakterystyka firm szkoleniowych i ich ofert w latach 2004-2017 | 124 |
3.7. Trendy zmian w szkoleniu ustawicznym w Polsce w latach 2005-2015 | 135 |
3.8. Konkluzje | 148 |
Rozdział | 4 |
UWARUNKOWANIA WSPÓŁCZESNEGO RYNKU USŁUG SZKOLENIOWYCH W POLSCE | 153 |
4.1. Uwarunkowania egzogeniczne (w otoczeniu) | 155 |
4.1.1. Uwarunkowania ekonomiczne | 155 |
4.1.2. Uwarunkowania społeczne | 166 |
4.1.3. Uwarunkowania polityczne | 171 |
4.1.4. Uwarunkowania prawne | 177 |
4.2. Uwarunkowania endogeniczne (organizacyjne) | 183 |
4.2.1. Strategie ogólne, personalne i plany rozwojowe pracodawców | 183 |
4.2.2. Kultury organizacyjne | 188 |
4.2.3. Struktury organizacyjne i modele orientacji szkoleniowej | 191 |
4.2.4. Profil działalności i wielkość organizacji | 194 |
4.2.5. Sytuacja finansowa | 197 |
4.2.6. Potencjał konkurencyjny firm szkoleniowych | 198 |
4.3. Uwarunkowania indywidualne | 200 |
4.3.1. Determinanty indywidualnych wyborów beneficjentów szkoleń | 200 |
4.3.2. Aspiracje edukacyjne Polaków | 204 |
4.4. Konkluzje | 207 |
Rozdział | 5 |
RYNEK USŁUG SZKOLENIOWYCH W POLSCE – WYNIKI BADANIA EMPIRYCZNEGO | 210 |
5.1. Opis metodyki prowadzenia badań | 210 |
5.2. Charakterystyka populacji oraz próby | 211 |
5.3. Wyniki badania empirycznego | 215 |
5.3.1. Główne determinanty rozwoju rynku szkoleń w Polsce | 215 |
5.3.2. Percepcja funkcjonowania rynku szkoleń w Polsce | 216 |
5.3.3. Transparentność rynku szkoleń | 218 |
5.3.4. Trendy związane z przeobrażeniami na rynku szkoleń | 220 |
5.3.5. Generowanie popytu na szkolenia w Polsce | 222 |
5.3.6. Charakterystyka podaży usług szkoleniowych | 226 |
5.3.7. Ryzyko konkurencji na rynku szkoleń w Polsce | 228 |
5.3.8. Kluczowe problemy i wyzwania w branży szkoleniowej | 231 |
5.3.9. Analiza wybranych zależności | 234 |
5.3.10. Statystyczna analiza determinant pożądanego modelu funkcjonowania rynku szkoleń w Polsce | 242 |
5.4. Implikacje dla teorii i praktyki | 251 |
5.5. Konkluzje | 259 |
Zakończenie | 263 |
Bibliografia | 267 |
Spis rysunków | 309 |
Spis tabel | 310 |
Aneks – ankieta badawcza | 315 |