Rynek usług szkoleniowych w Polsce

-14%

Rynek usług szkoleniowych w Polsce

Uwarunkowania – modele – implikacje

1 opinia

Format:

pdf

KUP I POBIERZ

Format: pdf

28,38  33,00 (-14%)

Najniższa cena z 30 dni: 33,00 zł 

W ABONAMENCIE

od 3,50

Masz już abonament? Zaloguj się

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 49,00 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Przedmiot rozważań ujęto w pięciu rozdziałach. W rozdziale pierwszym dokonano eksplikacji podstawowych pojęć związanych ze szkoleniami. Szkolenie przedstawiono jako przedmiot zainteresowania różnych dyscyplin naukowych, ujęty na tle wybranych współczesnych koncepcji, nurtów i metod zarządzania, a także z perspektywy organizacji i gospodarki. W rozdziale drugim omówiono pojęcie rynku usług szkoleniowych oraz jego elementów. Zaprezentowano rynek w aspektach: podmiotowym, przedmiotowym, przestrzennym i czasowym, dokonując typologii podmiotów oferujących szkolenia, a także indywidualnych i instytucjonalnych odbiorców usług szkoleniowych. Wskazano zalety i wady rozwiązań modelu rynkowego na tle pozostałych – korporacyjnego i państwowego. Rozdział trzeci dotyczy rozwoju rynku usług szkoleniowych w Polsce w perspektywie historycznej. W rozdziale czwartym określono i scharakteryzowano główne determinanty rozwoju współczesnego rynku usług szkoleniowych w Polsce: uwarunkowania egzogeniczne (w otoczeniu), uwarunkowania endogeniczne (organizacyjne), uwarunkowania indywidualne (dotyczące pracownika/beneficjenta szkoleń). Ostatni, piąty rozdział zawiera wyniki badania empirycznego dotyczącego głównych determinant rozwoju rynku usług szkoleniowych w Polsce, percepcji funkcjonowania poszczególnych jego elementów, transparentności, trendów, popytu i podaży, ryzyka konkurencji, kluczowych problemów oraz wyzwań stojących przed branżą szkoleniową. Niniejsza monografia jest w polskiej literaturze pierwszą próbą kompleksowej charakterystyki rynku usług szkoleniowych w Polsce i usystematyzowania dotychczasowego dorobku naukowo-badawczego w tym zakresie. Zaproponowane treści, autorski model badawczy, wyniki badań własnych stanowią oryginalny wkład Autorki we wzbogacenie wiedzy na temat rynku usług szkoleniowych w Polsce, jego uwarunkowań i pożądanego modelu funkcjonowania.


Rok wydania2018
Liczba stron322
KategoriaUsługi
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
ISBN-13978-83-7875-509-8
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    9
  Rozdział    1
  ISTOTA I ZNACZENIE SZKOLEŃ – EKSPLIKACJA POJĘĆ    17
  1.1. Szkolenia jako przedmiot zainteresowania różnych dyscyplin naukowych    17
  1.1.1. Andragogika jako nauka o kształceniu dorosłych    17
  1.1.2. Psychologia kształcenia    19
  1.1.3. Ekonomiczny kontekst szkolenia w teorii kapitału ludzkiego    21
  1.1.4. Szkolenia w aspekcie zarządzania     25
  1.2. Szkolenia z perspektywy organizacji    31
  1.2.1. Szkolenie jako instrument rozwoju kapitału ludzkiego    31
  1.2.2. Szkolenie jako rodzaj inwestycji niematerialnej    37
  1.2.3. Szkolenie jako narzędzie rozwoju kompetencji    40
  1.2.4. Szkolenia a doskonalenie i kształcenie zawodowe    43
  1.3. Szkolenia z perspektywy gospodarki    47
  1.3.1. Szkolenia jako narzędzie aktywnej polityki rynku pracy    47
  1.3.2. Szkolenia a przewaga konkurencyjna     49
  1.3.3. Szkolenia w gospodarce opartej na wiedzy    51
  1.3.4. Idea uczenia się przez całe życie    55
  1.4. Konkluzje    56
  Rozdział    2
  RYNEK USŁUG SZKOLENIOWYCH – ELEMENTY I MODELE    59
  2.1. Istota rynku usług szkoleniowych    59
  2.1.1. Pojęcie rynku usług szkoleniowych    59
  2.1.2.Rynek w aspektach: podmiotowym, przedmiotowym, przestrzennym i czasowym    61
  2.2. Podaż usług szkoleniowych    64
  2.2.1. Typy podmiotów oferujących szkolenia    64
  2.2.2. Usługi szkoleniowe jako przedmiot transakcji    70
  2.3. Popyt na szkolenia    76
  2.3.1. Segmentacja instytucjonalnych odbiorców usług szkoleniowych    78
  2.3.2. Typologia indywidualnych beneficjentów szkoleń i ich charakterystyka     79
  2.4. Standardy jakości w działalności szkoleniowej    83
  2.5. Model rynkowy na tle pozostałych modeli    88
  2.5.1. Model rynkowy    89
  2.5.2. Model korporacyjny    91
  2.5.3. Model państwowy    93
  2.5.4. Zalety oraz wady modeli: rynkowego, korporacyjnego i państwowego    95
  2.6. Konkluzje    97
  Rozdział    3
  ETAPY ROZWOJU RYNKU USŁUG SZKOLENIOWYCH W POLSCE    100
  3.1. Oświata dorosłych w okresach: zaborów i międzywojennym    100
  3.2. Rozwój edukacji dorosłych po II wojnie światowej do 1989 r.    103
  3.3. Powstanie rynku szkoleń w 1989 r. i jego rozwój do 2004 r.    105
  3.4. Zmiany na rynku usług szkoleniowych po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej (2004-2013)    111
  3.5. Rynek usług rozwojowych w nowej perspektywie finansowej Funduszy Europejskich (2014-2020)    121
  3.6. Charakterystyka firm szkoleniowych i ich ofert w latach 2004-2017    124
  3.7. Trendy zmian w szkoleniu ustawicznym w Polsce w latach 2005-2015    135
  3.8. Konkluzje    148
  Rozdział    4
  UWARUNKOWANIA WSPÓŁCZESNEGO RYNKU USŁUG SZKOLENIOWYCH W POLSCE    153
  4.1. Uwarunkowania egzogeniczne (w otoczeniu)    155
  4.1.1. Uwarunkowania ekonomiczne    155
  4.1.2. Uwarunkowania społeczne    166
  4.1.3. Uwarunkowania polityczne    171
  4.1.4. Uwarunkowania prawne    177
  4.2. Uwarunkowania endogeniczne (organizacyjne)    183
  4.2.1. Strategie ogólne, personalne i plany rozwojowe pracodawców    183
  4.2.2. Kultury organizacyjne     188
  4.2.3. Struktury organizacyjne i modele orientacji szkoleniowej    191
  4.2.4. Profil działalności i wielkość organizacji    194
  4.2.5. Sytuacja finansowa    197
  4.2.6. Potencjał konkurencyjny firm szkoleniowych    198
  4.3. Uwarunkowania indywidualne    200
  4.3.1. Determinanty indywidualnych wyborów beneficjentów szkoleń    200
  4.3.2. Aspiracje edukacyjne Polaków    204
  4.4. Konkluzje    207
  Rozdział    5
  RYNEK USŁUG SZKOLENIOWYCH W POLSCE – WYNIKI BADANIA EMPIRYCZNEGO    210
  5.1. Opis metodyki prowadzenia badań    210
  5.2. Charakterystyka populacji oraz próby    211
  5.3. Wyniki badania empirycznego    215
  5.3.1. Główne determinanty rozwoju rynku szkoleń w Polsce    215
  5.3.2. Percepcja funkcjonowania rynku szkoleń w Polsce    216
  5.3.3. Transparentność rynku szkoleń    218
  5.3.4. Trendy związane z przeobrażeniami na rynku szkoleń    220
  5.3.5. Generowanie popytu na szkolenia w Polsce    222
  5.3.6. Charakterystyka podaży usług szkoleniowych    226
  5.3.7. Ryzyko konkurencji na rynku szkoleń w Polsce    228
  5.3.8. Kluczowe problemy i wyzwania w branży szkoleniowej    231
  5.3.9. Analiza wybranych zależności    234
  5.3.10. Statystyczna analiza determinant pożądanego modelu funkcjonowania rynku szkoleń w Polsce    242
  5.4. Implikacje dla teorii i praktyki    251
  5.5. Konkluzje    259
  Zakończenie    263
  Bibliografia    267
  Spis rysunków    309
  Spis tabel    310
  Aneks – ankieta badawcza    315
RozwińZwiń