Fukushima a społeczeństwo obywatelskie

Fukushima a społeczeństwo obywatelskie

Japoński ruch denuklearny w perspektywie politologiczno-socjologicznej

1 opinia

Format:

ibuk

W ABONAMENCIE

od 3,50

Masz już abonament? Zaloguj się

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 49,00 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

W połowie 2012 roku, czyli ponad rok po wypadku jądrowym w elektrowni Fukushima Daiichi, jednym z największych w dziejach ludzkości, dziesiątki tysięcy Japończyków wyszły na ulice, by zaprotestować przeciwko polityce energetycznej rządu. Dlaczego rok po wypadku? Kto protestował i dlaczego? Jakie były skutki tych protestów? Książka jest próbą odpowiedzi na te pytania. Na podstawie własnych badań terenowych i przeglądu dotychczasowej literatury autorka przedstawia genezę, formy organizacji i działania ruchu społecznego skierowanego przeciwko elektrowniom atomowym oraz omawia wpływ, jaki ruch ten wywarł na politykę energetyczną państwa. Powyższe zagadnienia przedstawione są na tle wcześniejszych wypadków i zdarzeń jądrowych, sytuacji politycznej w czasie wypadku, systemu decyzyjnego zdominowanego przez tzw. „nuklearną wioskę” oraz sposobu zarządzania kryzysowego przez władze. Warto dodać w kontekście polskich dyskusji na temat Fukushimy, że nie bez znaczenia był fakt, jak orzekła niezależna parlamentarna komisja badawcza ds. wypadku, że przyczyną „nie była ‘katastrofa naturalna’ [trzęsienie ziemi i tsunami], ale że była to jednoznacznie ‘katastrofa wywołana przez człowieka’ [jinsai]”.


Rok wydania2018
Liczba stron402
KategoriaPolityka społeczna
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
ISBN-13978-83-232-3283-4
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  PODZIĘKOWANIA    9
  
  WYKAZ SKRÓTÓW 11
  
  WSTĘP    13
    Tezy badawcze    14
    Struktura pracy    14
    Materiały źródłowe    16
    Uwagi redakcyjne    18
  
  ROZDZIAŁ 1. TEORETYCZNE RAMY ANALIZY    21
    Społeczeństwo obywatelskie    21
    Ruch społeczny    25
    Typologia podmiotów    31
  
  ROZDZIAŁ 2. POLITYCZNE MOŻLIWOŚCI    33
  Nuklearna wioska    35
  Politycy    36
  Biurokracja    41
    Urząd Gabinetu    41
    Komisja Energii Atomowej    42
    Komisja Bezpieczeństwa Energii Atomowej (1978–2012)    44
    Urząd Nauki i Techniki    46
    Ministerstwo Gospodarki i Przemysłu    47
    Komisja Regulacji Energii Atomowej    49
  Biznes    53
    Firmy energetyczne    54
    Kręgi finansjery zaikai)    57
    Stowarzyszenia branżowe    58
  Mass media    59
    Niezależne media    63
  Naukowcy    65
  Samorządy lokalne    67
  Podsumowanie    70
  
  ROZDZIAŁ 3. WYPADKI PRZED FUKUSHIMĄ DAIICHI    71
  Energetyka jądrowa w Japonii    71
  Wypadki i zdarzenia jądrowe przed katastrofą w Fukushimie    73
    Lata 80. XX wieku    74
    Lata 90. XX wieku    75
    Wypadek w JCO    78
    XXI wiek    81
    Kashiwazaki-Kariwa    85
  Podsumowanie    90
  
  ROZDZIAŁ 4. FUKUSHIMA DAIICHI    91
  Przebieg wydarzeń    95
  Przyczyny wypadku    103
  Skutki katastrofy    104
  Skutki zdrowotne    109
  Polityka rządu    114
    Gabinet Nody    116
  Opinia publiczna a elektrownie jądrowe    117
  Podsumowanie    123
  
  ROZDZIAŁ 5. RUCH ANTYNUKLEARNY PRZED FUKUSHIMĄ    124
  Ruch przeciwko broni atomowej    126
  Nuklearne sprawy sądowe    131
  Ruch poczarnobylski    133
  Podsumowanie    136
  
  ROZDZIAŁ 6. DENUKLEARNY RUCH POFUKUSHIMSKI    138
  Typologia    139
  Sieć    140
  Profesjonalizacja    142
  Kwiat” ruchu denuklearnego    144
  Hangenren – twarz ruchu    150
    Struktura organizacyjna    160
    Finansowanie    161
    Mobilizacja i media    162
    No Nukes Magazine    167
  Podsumowanie    168
  
  ROZDZIAŁ 7. INNE GRUPY PROTESTU    169
  TwitNoNukes    169
  Sayonara Nukes    171
  Plac Namiotowy    179
  Kobiety Fukushimy    182
  Sieć Prawicy    189
  Podsumowanie    194
  
  ROZDZIAŁ 8. GRUPY NAUKOWO-INFORMACYJNE    195
  Obywatelskie Centrum Informacji Atomowej    195
  Tanpoposha    201
  Safecast    205
  Podsumowanie    207
  
  ROZDZIAŁ 9. GRUPY PROGRAMOWE    209
  Obywatelska Komisja Energii Atomowej    209
  eShift    215
  Podsumowanie    219
  
  ROZDZIAŁ 10. GRUPY POMOCOWE    220
  Projekt Happy    221
  Sieć Pomocy dla Pracowników    222
    Problem hibaku rōdō przed Fukushimą    224
    Historie pracowników energetyki jądrowej    225
    Początki walki o prawa pracowników    230
    Sytuacja pracowników po katastrofie fukushimskie    231
  Podsumowanie    236
  
  ROZDZIAŁ 11. GRUPY NADZORCZE    237
  Stowarzyszenie Nadzoru    237
  Obywatelska Rada ds. Ustawy    242
  Podsumowanie    248
  
  ROZDZIAŁ 12. GRUPY PRAWNE    249
  Nuklearne procesy sądowe    250
  Biuro Denuklearnych Prawników    255
  Pofukushimskie procesy sądowe    256
  System odszkodowań    257
  Procesy przeciwko kierownictwu TEPCO    260
  Proces przeciwko producentom technologii jądrowych    263
  Procesy ekologiczne    264
  Inicjatywy legislacyjne    267
  Podsumowanie    268
  
  ROZDZIAŁ 13. INNE PODMIOTY RUCHU    270
  Grupy wyborcze    270
  Podmioty samorządowe    274
  Organizacje międzynarodowe    275
  Grupy finansow    276
  Fundusz Takagiego    277
  Prywatne firm    278
  Podsumowanie    286
  
  ROZDZIAŁ 14. ELITY WŁADZY A SPOŁECZEŃSTWO OBYWATELSKIE    288
  Instrumenty wpływu rządzących elit    288
  Przymus    290
  Twarda kontrola społeczna    291
  Zachęty    292
  Narzędzia wpływu ruchu    294
    Negocjacje    295
  Miękka kontrola społeczna    297
    Tworzenie ram    302
    Zwykli ludzie    303
    Akcja bezpośrednia    308
    Nowatorskość i nowoczesność    308
  Podsumowanie    310
  
  ZAKOŃCZENIE    312
  Polityczne możliwości    312
  Narzędzia wpływu    313
  Struktury mobilizacyjne    313
  Cykle ruchu    314
  Nowy ruch    315
  Skutki ruchu    316
  
  ANEKSY    321
  
  WYWIADY    343
  
  OBSERWACJA PARTYCYPACYJNA    345
  
  BIBLIOGRAFIA    348
  
  SPIS TABEL, WYKRESÓW I ZDJĘĆ    391
  
  INDEKS RZECZOWY    392
  
  FUKUSHIMA AND CIVIL SOCIETY. JAPANESE DENUCLEAR MOVEMENT FROM THE SOCIO-POLITICAL PERSPECTIVE (Summary)    400
RozwińZwiń