POLECAMY
Autor:
Format:
ibuk
W połowie 2012 roku, czyli ponad rok po wypadku jądrowym w elektrowni Fukushima Daiichi, jednym z największych w dziejach ludzkości, dziesiątki tysięcy Japończyków wyszły na ulice, by zaprotestować przeciwko polityce energetycznej rządu. Dlaczego rok po wypadku? Kto protestował i dlaczego? Jakie były skutki tych protestów? Książka jest próbą odpowiedzi na te pytania. Na podstawie własnych badań terenowych i przeglądu dotychczasowej literatury autorka przedstawia genezę, formy organizacji i działania ruchu społecznego skierowanego przeciwko elektrowniom atomowym oraz omawia wpływ, jaki ruch ten wywarł na politykę energetyczną państwa. Powyższe zagadnienia przedstawione są na tle wcześniejszych wypadków i zdarzeń jądrowych, sytuacji politycznej w czasie wypadku, systemu decyzyjnego zdominowanego przez tzw. „nuklearną wioskę” oraz sposobu zarządzania kryzysowego przez władze. Warto dodać w kontekście polskich dyskusji na temat Fukushimy, że nie bez znaczenia był fakt, jak orzekła niezależna parlamentarna komisja badawcza ds. wypadku, że przyczyną „nie była ‘katastrofa naturalna’ [trzęsienie ziemi i tsunami], ale że była to jednoznacznie ‘katastrofa wywołana przez człowieka’ [jinsai]”.
Rok wydania | 2018 |
---|---|
Liczba stron | 402 |
Kategoria | Polityka społeczna |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-3283-4 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
CZARNOBYL I FUKUSHIMA
do koszyka
Społeczeństwo 4.0 a edukacja
do koszyka
Społeczeństwo a instynkt rozwoju
do koszyka
Spis treści
PODZIĘKOWANIA | 9 |
WYKAZ SKRÓTÓW 11 | |
WSTĘP | 13 |
Tezy badawcze | 14 |
Struktura pracy | 14 |
Materiały źródłowe | 16 |
Uwagi redakcyjne | 18 |
ROZDZIAŁ 1. TEORETYCZNE RAMY ANALIZY | 21 |
Społeczeństwo obywatelskie | 21 |
Ruch społeczny | 25 |
Typologia podmiotów | 31 |
ROZDZIAŁ 2. POLITYCZNE MOŻLIWOŚCI | 33 |
Nuklearna wioska | 35 |
Politycy | 36 |
Biurokracja | 41 |
Urząd Gabinetu | 41 |
Komisja Energii Atomowej | 42 |
Komisja Bezpieczeństwa Energii Atomowej (1978–2012) | 44 |
Urząd Nauki i Techniki | 46 |
Ministerstwo Gospodarki i Przemysłu | 47 |
Komisja Regulacji Energii Atomowej | 49 |
Biznes | 53 |
Firmy energetyczne | 54 |
Kręgi finansjery zaikai) | 57 |
Stowarzyszenia branżowe | 58 |
Mass media | 59 |
Niezależne media | 63 |
Naukowcy | 65 |
Samorządy lokalne | 67 |
Podsumowanie | 70 |
ROZDZIAŁ 3. WYPADKI PRZED FUKUSHIMĄ DAIICHI | 71 |
Energetyka jądrowa w Japonii | 71 |
Wypadki i zdarzenia jądrowe przed katastrofą w Fukushimie | 73 |
Lata 80. XX wieku | 74 |
Lata 90. XX wieku | 75 |
Wypadek w JCO | 78 |
XXI wiek | 81 |
Kashiwazaki-Kariwa | 85 |
Podsumowanie | 90 |
ROZDZIAŁ 4. FUKUSHIMA DAIICHI | 91 |
Przebieg wydarzeń | 95 |
Przyczyny wypadku | 103 |
Skutki katastrofy | 104 |
Skutki zdrowotne | 109 |
Polityka rządu | 114 |
Gabinet Nody | 116 |
Opinia publiczna a elektrownie jądrowe | 117 |
Podsumowanie | 123 |
ROZDZIAŁ 5. RUCH ANTYNUKLEARNY PRZED FUKUSHIMĄ | 124 |
Ruch przeciwko broni atomowej | 126 |
Nuklearne sprawy sądowe | 131 |
Ruch poczarnobylski | 133 |
Podsumowanie | 136 |
ROZDZIAŁ 6. DENUKLEARNY RUCH POFUKUSHIMSKI | 138 |
Typologia | 139 |
Sieć | 140 |
Profesjonalizacja | 142 |
Kwiat” ruchu denuklearnego | 144 |
Hangenren – twarz ruchu | 150 |
Struktura organizacyjna | 160 |
Finansowanie | 161 |
Mobilizacja i media | 162 |
No Nukes Magazine | 167 |
Podsumowanie | 168 |
ROZDZIAŁ 7. INNE GRUPY PROTESTU | 169 |
TwitNoNukes | 169 |
Sayonara Nukes | 171 |
Plac Namiotowy | 179 |
Kobiety Fukushimy | 182 |
Sieć Prawicy | 189 |
Podsumowanie | 194 |
ROZDZIAŁ 8. GRUPY NAUKOWO-INFORMACYJNE | 195 |
Obywatelskie Centrum Informacji Atomowej | 195 |
Tanpoposha | 201 |
Safecast | 205 |
Podsumowanie | 207 |
ROZDZIAŁ 9. GRUPY PROGRAMOWE | 209 |
Obywatelska Komisja Energii Atomowej | 209 |
eShift | 215 |
Podsumowanie | 219 |
ROZDZIAŁ 10. GRUPY POMOCOWE | 220 |
Projekt Happy | 221 |
Sieć Pomocy dla Pracowników | 222 |
Problem hibaku rōdō przed Fukushimą | 224 |
Historie pracowników energetyki jądrowej | 225 |
Początki walki o prawa pracowników | 230 |
Sytuacja pracowników po katastrofie fukushimskie | 231 |
Podsumowanie | 236 |
ROZDZIAŁ 11. GRUPY NADZORCZE | 237 |
Stowarzyszenie Nadzoru | 237 |
Obywatelska Rada ds. Ustawy | 242 |
Podsumowanie | 248 |
ROZDZIAŁ 12. GRUPY PRAWNE | 249 |
Nuklearne procesy sądowe | 250 |
Biuro Denuklearnych Prawników | 255 |
Pofukushimskie procesy sądowe | 256 |
System odszkodowań | 257 |
Procesy przeciwko kierownictwu TEPCO | 260 |
Proces przeciwko producentom technologii jądrowych | 263 |
Procesy ekologiczne | 264 |
Inicjatywy legislacyjne | 267 |
Podsumowanie | 268 |
ROZDZIAŁ 13. INNE PODMIOTY RUCHU | 270 |
Grupy wyborcze | 270 |
Podmioty samorządowe | 274 |
Organizacje międzynarodowe | 275 |
Grupy finansow | 276 |
Fundusz Takagiego | 277 |
Prywatne firm | 278 |
Podsumowanie | 286 |
ROZDZIAŁ 14. ELITY WŁADZY A SPOŁECZEŃSTWO OBYWATELSKIE | 288 |
Instrumenty wpływu rządzących elit | 288 |
Przymus | 290 |
Twarda kontrola społeczna | 291 |
Zachęty | 292 |
Narzędzia wpływu ruchu | 294 |
Negocjacje | 295 |
Miękka kontrola społeczna | 297 |
Tworzenie ram | 302 |
Zwykli ludzie | 303 |
Akcja bezpośrednia | 308 |
Nowatorskość i nowoczesność | 308 |
Podsumowanie | 310 |
ZAKOŃCZENIE | 312 |
Polityczne możliwości | 312 |
Narzędzia wpływu | 313 |
Struktury mobilizacyjne | 313 |
Cykle ruchu | 314 |
Nowy ruch | 315 |
Skutki ruchu | 316 |
ANEKSY | 321 |
WYWIADY | 343 |
OBSERWACJA PARTYCYPACYJNA | 345 |
BIBLIOGRAFIA | 348 |
SPIS TABEL, WYKRESÓW I ZDJĘĆ | 391 |
INDEKS RZECZOWY | 392 |
FUKUSHIMA AND CIVIL SOCIETY. JAPANESE DENUCLEAR MOVEMENT FROM THE SOCIO-POLITICAL PERSPECTIVE (Summary) | 400 |