POLECAMY
Wydawca:
Format:
epub, mobi
Atutem pracy jest połączenie w jedną spójną całość najnowszych światowych trendów w myśleniu o mózgu (przede wszystkim teorii mikrogenetycznej) wraz ze specyficznymi wskazówkami, jak prowadzić diagnozę i terapię neuropsychologiczną chorego po urazie mózgu.
Autorzy porządkują tu najnowsze osiągnięcia teoretyczne i kliniczne neuropsychologii. Przyjęty przez nich nowy paradygmat pracy mózgu oparty na teorii mikrogenetycznej umożliwił ukazanie struktur i procesów psychicznych w sposób dynamiczny. Oznacza to nowe pojmowanie neuropsychologii klinicznej jako nauki.
Główna część podręcznika poświęcona jest analizie zaburzeń świadomości, procesów poznawczych, emocjonalnych i zachowania, ze szczególnym uwzględnieniem dynamiki i przenikania objawów. Dzięki temu wprowadza nas ona, w profesjonalny a zarazem przystępny sposób, w złożone problemy, z jakimi borykają się osoby z uszkodzeniem mózgu. Każdy rozdział wzbogacono analizą przypadków z praktyki autorów lub nową interpretacją przypadków klasycznych. Książka przeznaczona jest dla studentów psychologii i innych, pokrewnych kierunków, a także specjalistów, którzy zajmują się badaniami naukowymi i opieką chorych z uszkodzeniami mózgu.
Rok wydania | 2014 |
---|---|
Liczba stron | 568 |
Kategoria | Nowe Tendencje w Psychologii |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-19148-1 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Neuropsychologia tożsamości
do koszyka
Studia z neuropsychologii klinicznej
do koszyka
Szczęśliwy mózg. Wykorzystaj odkrycia...
do koszyka
Spis treści
O AUTORACH V | |
PRZEDMOWA XI | |
WSTĘP XVI | |
Nowy paradygmat badawczy w neuropsychologii XVIII | |
Co zaprezentowano w podręczniku? XIX | |
Ilustracje w podręczniku XXV | |
Dla kogo jest ten podręcznik? XXV | |
Podziękowania XXV | |
1. NARODZINY NEUROPSYCHOLOGII PROCESU 1 | |
1.1. Informacje ogólne 2 | |
1.2. Status neuropsychologii klinicznej 4 | |
1.3. Pierwsze próby zdefiniowania neuropsychologii – początki neuropsychologii procesu 4 | |
1.4. Neuropsychologia procesu na świecie 9 | |
1.5. Rosyjska szkoła neuropsychologii procesu 10 | |
1.6. Polska szkoła neuropsychologii procesu 15 | |
1.7. Podsumowanie 17 | |
2. JAK DZIAŁA MÓZG: OD STRUKTURY DO UMYSŁU 19 | |
2.1. Informacje ogólne 20 | |
2.2. Anatomia funkcjonalna mózgu 21 | |
2.3. Struktury układu nerwowego 31 | |
2.4. Modele mózgu 52 | |
2.5. Podstawowe funkcjonalne systemy mózgu 59 | |
2.6. Neuromodulatory procesów poznawczych, emocjonalnych i zachowania 62 | |
2.7. Podsumowanie 62 | |
3. ZMIENIAJĄCY SIĘ MÓZG: BIOLOGIA CZY ŚRODOWISKO? 64 | |
3.1. Informacje ogólne 65 | |
3.2. Przegląd teorii dotyczących istoty zjawiska plastyczności 67 | |
3.3. Plastyczność mózgu w rozwoju osobniczym JA w ciągu życia 75 | |
3.4. Badania nad możliwościami wykorzystania plastyczności mózgu w rehabilitacji pacjentów z uszkodzeniami mózgu 86 | |
3.5. Podsumowanie 95 | |
4. NEUROOBRAZOWANIE MÓZGOWIA 97 | |
4.1. Informacje ogólne 98 | |
4.2. Techniki strukturalnego i funkcjonalnego obrazowania mózgu 99 | |
4.3. Technika fMRI w badaniach naukowych 102 | |
4.4. Kliniczne wykorzystanie potencjałów związanych ze zdarzeniem (ERPs) 120 | |
4.5. Podsumowanie 128 | |
5. OBJAW W UJĘCIU NEUROPSYCHOLOGII PROCESU 129 | |
5.1. Informacje ogólne 130 | |
5.2. Co to jest objaw? 130 | |
5.3. Formowanie się objawu u osób z dysfunkcjami mózgu 141 | |
5.4. Teoria objawu a proces diagnozy pacjenta 142 | |
5.5. Wpływ uszkodzenia lub choroby na mózg 151 | |
5.6. Podsumowanie 152 | |
6. CZAS W UJĘCIU NEUROPSYCHOLOGII PROCESU 154 | |
6.1. Informacje ogólne 155 | |
6.2. Rozumienie czasu w neuropsychologii procesu 155 | |
6.3. Złudzenia wzrokowe związane z czasem 161 | |
6.4. Okno czasu: czyli dlaczego żyjemy w przeszłości 162 | |
6.5. Niecodzienne wrażenia upływu czasu 163 | |
6.6. Neuropsychologiczna względność czasu 166 | |
6.7. Czas a samoorganizujący się umysł 170 | |
6.8. Mikrogenetyczny model percepcji czasu przez mózg/umysł 177 | |
6.9. Podsumowanie 185 | |
7. ŚWIADOMOŚĆ W UJĘCIU NEUROPSYCHOLOGII PROCESU 188 | |
7.1. Informacje ogólne 189 | |
7.2. Mikrogenetyczne ujęcie procesu uświadamiania sobie rzeczywistości 195 | |
7.3. Autorski model ujęcia istoty świadomości i samoświadomości 198 | |
7.4. Spektrum zaburzeń świadomości 200 | |
7.5. Spektrum zaburzeń samoświadomości 211 | |
7.6. Podsumowanie 229 | |
8. UWAGA W UJĘCIU NEUROPSYCHOLOGII PROCESU 231 | |
8.1. Informacje ogólne 232 | |
8.2. Definicja uwagi 233 | |
8.3. Znaczenie świadomości bodźców w procesie uwagi 235 | |
8.4. Systemowy model procesów uwagi 236 | |
8.5. Procesy percepcji niejawnej a system uwagi percepcyjnej 240 | |
8.6. Neurofizjologia procesów uwagi 243 | |
8.7. Mikrogenetyczna teoria uwagi 253 | |
8.8. Podsumowanie 260 | |
9. SYSTEM EMOCJONALNY: MODELOWANIE STOSUNKU DO SIEBIE I ŚWIATA 262 | |
9.1. Informacje ogólne 263 | |
9.2. Istota emocji z perspektywy neuropsychologii 264 | |
9.3. Neuroanatomia funkcjonalna emocji 266 | |
9.4. Klasyfikacja stanów i reakcji emocjonalnych 267 | |
9.5. Neuropsychologiczne podstawy emocji 277 | |
9.6. System nagrody 289 | |
9.7. Badania emocji technikami neuroobrazowania 289 | |
9.8. Wpływ uszkodzenia mózgowia na układ emocjonalny 290 | |
9.9. Zaburzenia emocjonalne a czynniki psychiczne i psychodynamiczne 291 | |
9.10. Mikrogenetyczny model emocji 298 | |
9.11. Podsumowanie 300 | |
10. SYSTEMY SENSORYCZNE A TWORZENIE OBRAZU SIEBIE I ŚWIATA 302 | |
10.1. Informacje ogólne 303 | |
10.2. Systemy sensoryczne 305 | |
10.3. Złudzenia świadomości bodźców 305 | |
10.4. Percepcja formy a szkoła psychologii postaci (Gestalt) 312 | |
10.5. Twórczy charakter percepcji 318 | |
10.6. Neurofizjologiczne modele działania systemów sensorycznych 323 | |
10.7. Topografia korowa w badaniach neurofizjologicznych 331 | |
10.8. System somatosensoryczny 340 | |
10.9. Model mechanizmów sensorycznych związanych z wykrywaniem zmian 341 | |
10.10. Mikrogenetyczny model percepcji 347 | |
10.11. Problematyka świadomości przetwarzania bodźców 349 | |
10.12. Podsumowanie 351 | |
11. SYSTEMY PAMIĘCI: KONCEPCJE W CIĄGŁYM POSZUKIWANIU 352 | |
11.1. Informacje ogólne 353 | |
11.2. Rozważania historyczne 353 | |
11.3. Istota pamięci 356 | |
11.4. Pamięć jako proces w neuropsychologii 361 | |
11.5. Genetyczne podstawy pamięci 366 | |
11.6. Neuronalne podstawy pamięci 366 | |
11.7. Modelowe ujęcia pamięci w neuropsychologii 368 | |
11.8. Neurofizjologiczne podstawy pamięci 375 | |
11.9. Systemy pamięci w ujęciu neurofizjologicznym 375 | |
11.10. Modelowe (funkcjonalne) ujęcia pamięci w neurofizjologii 380 | |
11.11. Podsumowanie 394 | |
12. SYSTEM WYKONAWCZY: OD MYŚLENIA DO DZIAŁANIA 396 | |
12.1. Informacje ogólne 397 | |
12.2. Historyczne ujęcie funkcji wykonawczych 398 | |
12.3. System wykonawczy 405 | |
12.4. Neurofizjologiczne aspekty funkcji wykonawczych 406 | |
12.5. Mikrogenetyczne ujęcie istoty funkcji wykonawczych 420 | |
12.6. Ocena zaburzeń funkcji wykonawczych w aspekcie prawnym 429 | |
12.7. Podsumowanie 435 | |
13. JĘZYK A KOMUNIKACJA INTRAPERSONALNA I INTERPERSONALNA 437 | |
13.1. Informacje ogólne 438 | |
13.2. Język – mowa – porozumiewanie się 438 | |
13.3. Mikrogenetyczny model komunikacji 443 | |
13.4. Składowe procesu komunikacji 445 | |
13.5. Język a myślenie 451 | |
13.6. Język a percepcja 454 | |
13.7. Język a pamięć 460 | |
13.8. Język jako proces 460 | |
13.9. Pragmatyka komunikacyjna 462 | |
13.10. Podsumowanie 470 | |
14. WZGLĘDNOŚĆ PRAW I PRAWD NAUKOWYCH 471 | |
14.1. Informacje ogólne 472 | |
14.2. Nowe i nienowe „odkrycia” naukowe 472 | |
14.3. Układ stanu spoczynku 472 | |
14.4. Spory dotyczące plastyczności mózgu 474 | |
14.5. Spory dotyczące natury mózgu 479 | |
14.6. Stereotypy w nauce 480 | |
14.7. Niepewność wiedzy 481 | |
14.8. Nowoczesne technologie w badaniach neuropsychologicznych 483 | |
14.9. Podsumowanie 494 | |
15. SŁOWNIK TERMINÓW 495 | |
16. LITERATURA 500 | |