POLECAMY
"Logopedia Silesiana" po raz kolejny otwiera możliwość prezentacji dokonań i przemyśleń wszystkim osobom zainteresowanym logopedią jako nauką o biologicznych uwarunkowaniach języka i zachowaniach językowych, a także opisem relacji między mową, myśleniem a rzeczywistością wyrażaną językiem. Wraz ze specjalizacją mózgu i rozwojem funkcji językowych doskonaleniu podlegają obwodowe struktury narządu mowy, odpowiadające za produkcję mowy oraz jej percepcję (odbiór za pomocą narządu słuchu). Wszelkie nieprawidłowości występujące w ich zakresie od samego początku łączą się z praktyczną działalnością logopedii związaną z diagnozą i terapią zaburzeń mowy. Tradycję logopedii określa bowiem praktyczna działalność w zakresie czynności orzekających o zaburzeniach mowy, tworzenie programów terapii osób dotkniętych zaburzeniami mowy oraz budowanie metod i sposobów tej terapii. Analiza tak złożonych zjawisk jak język, jego nabywanie i funkcjonowanie w umyśle oraz zaburzone zachowania językowe człowieka: wady wymowy, jąkanie, zaburzenia mowy w głuchocie, uszkodzeniach mózgu o różnej etiologii, m.in. w zespołach psychoorganicznych i wielorakich zespołach neurologicznych, rodzi konieczność naukowej refleksji. Składające się na czwarty tom czasopisma artykuły dotyczą zarówno aspektów diagnostycznych, a więc zawierają opisy i objaśnienia wielorakich stanów zaburzeń mowy u dzieci, młodzieży i dorosłych, jak i prognostycznych, czyli prezentują metody postępowania terapeutycznego dla poszczególnych zaburzeń, np. dla autyzmu, uszkodzeń mózgu, oraz anagnostycznych – wykorzystują wiedzę na temat zaburzeń i sposobów ich łagodzenia, celem osiągnięcia wytyczanych celów terapeutycznych.
Zgodnie z tradycją czasopisma tom składa się z trzech zasadniczych części, w których naukowo-kazuistycznym dociekaniom w zakresie opanowywania i doskonalenia reguł przyswajania i odzyskiwania mowy towarzyszy dialogowo rozumiany proces postępowania terapeutycznego.
Rok wydania | 2015 |
---|---|
Liczba stron | 458 |
Kategoria | Logopedia |
Wydawca | Uniwersytet Śląski |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
„Logopedia Silesiana”. T. 1
do koszyka
„Logopedia Silesiana”. T. 2
do koszyka
„Logopedia Silesiana”. T. 3
do koszyka
„Logopedia Silesiana” 2016. T. 5
do koszyka
Spis treści
Spis treści | |
Wprowadzenie (Olga Przybyla) / | 13 |
Część pierwsza | |
Prace naukowo-badawcze | |
Logopedia zagraniczna | |
Kateřina Vitásková, Alena Říhová: | |
Analýza možností diagnostiky a intervence oromotorické praxie u klientů s poruchou autistického spektra / | 19 |
Mieczysław Chęciek: | |
Some aspects of realisation of speech units in stuttering in the light of own researches / | 33 |
Kateřina Vitásková, Lucie Šebková, Tereza Keprdová: | |
Problematika hlasových a řečových obtíží a jejich prevence u tlumočníků z pohledu logopeda – preliminární studie / | 46 |
Logopedia polska | |
Grażyna Gunia: | |
Zadania logopedy wobec edukacji inkluzyjnej / | 59 |
Tomasz Woźniak: | |
Teorie pochodzenia jąkania oparte na dowodach / | 72 |
Jolanta Panasiuk: | |
Zespół psychoorganiczny w diagnozie logopedycznej / | 81 |
Irena Urban, Piotr H. Skarżyński: | |
Zastosowanie nowych technik w diagnostyce, terapii i rehabilitacji osób z wadą słuchu / | 113 |
Anna Walawska-Hrycek, Ewa Krzystanek: | |
Anatomia funkcjonalna ośrodkowego układu nerwowego, cz.1. / | 140 |
Mieczysław Chęciek, Elżbieta Bijak: | |
Fragmentaryczne wyniki badań nad motywacją do terapii jąkania uczniów szkoły średniej / | 158 |
Agnieszka Myszka: | |
Pięć szeregów głosek dentalizowanych? O półpalatalnych głoskach szumiących i ciszących / | 170 |
Anna Żywot: | |
Charakterystyczne cechy języka dzieci z niedoksztaceniem mowy o typie afazji. Próba opisu / | 183 |
Agnieszka Wątorek: | |
Problemy metodologiczne badań nad kompetencją językową dzieci z niepełnosprawnością intelektualną / | 200 |
Elżbieta Radkowska: | |
Wczesna opieka logopedyczna nad dzieckiem z rozszczepem wargi i podniebienia. Standard postępowania logopedycznego przyjęty w Instytucie Matki i Dziecka w Warszawie / | 218 |
Część druga | |
Studia z praktyki logopedycznej | |
Anita Lorenc, Agnieszka Ptaszkowska: | |
Programowanie języka dziecka z uszkodzeniem słuchu z zastosowaniem metody audytywno-werbalnej. Studium przypadku / | 229 |
Sylwia Filipczak, Jolanta Panasiuk: | |
Dynamika ustępowania zaburzeń afatycznych a społeczne i poznawcze funkcjonowanie pacjenta – studium przypadku / | 248 |
Joanna Błażejewska: | |
Propozycja oddziaływania neurologopedycznego w przypadku chorego na SLA/MND / | 279 |
Justyna Wojciechowska: | |
Ocena rozumienia tekstu w praktyce logopedycznej / | 304 |
Kamila Dębińska-Gustaw: | |
Zaburzenia rozwoju mowy a trudności w czytaniu i pisaniu. Analiza przypadku osoby z alalią / | 319 |
Renata Tomaszuk-Wieczorek, Dawid Larysz: | |
Zaburzenia tekstu w schizofrenii na podstawie badań własnych metodą indywidualnych przypadków. Część praktyczna / | 336 |
Monika Knychalska-Zbierańska, Katarzyna Walas: | |
Zastosowanie terapii metodą PNF w pracy neurologopedy i fizjoterapeuty – studium przypadku pacjentki z przebytym krwotokiem podpajęczynówkowym / | 349 |
Agnieszka Rożek, Dawid Larysz: | |
Lateralizacja funkcji językowych u pacjentów z pierwotnymi nowotworami OUN. Lokalizacja pierwotnie rozproszona, transfer międzypółkulowy czy różnice interpersonalne / | 364 |
Monika Knychalska-Zbierańska: | |
Sposób postrzegania osób z wadą wymowy przez społeczeństwo – badania własne / | 379 |
Część trzecia | |
Materiały, pomoce, sprawozdania | |
Barbara Miguła: | |
Afazja jako zaburzenie mowy po udarze mózgu – studium przypadku / | 395 |
Martyna Polczyk: | |
Terapia logopedyczna przez zabawę / | 406 |
Olga Przybyla, Tomasz Woźniak: | |
Raport Projektu NetQues for Speech and Language Therapy Education in Europe / | 415 |
Noty o autorach / | 439 |
Streszczenia / | 446 |