INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
Monografia jest obszernym studium o charakterze pragmalingwistycznym wpisującym się w nurt badań nad grzecznością językową oraz socjolektalnymi odmianami języka. Tematyka szczegółowa podjęta przez Autorkę obejmuje rytualne obelgi, które jako praktyka komunikacyjna dają się zaobserwować w swoistego rodzaju pojedynkach werbalnych prowadzonych przez hiszpańskich raperów. Przedmiotem pracy jest analiza obelg rytualnych, ich typologia w kontekście bitwy raperów, a także opis wartości wokół których skupia się obelga rytualna. Materiał stanowiący podstawę analizy jest oryginalny, składają się na niego transkrypcje bitew raperów, które odbyły się w latach 2007–2009 w Madrycie, Barcelonie i Bilbao. W niniejszej pracy Autorka traktuje "Bitwę Rap" jako jedną z praktyk w ramach subkultury "hip-hop" oraz zjawisko komunikacyjne. Idąc w ślad za M. Colín Rodea (2003) Autorka proponuje analizę obelgi, łącząc aspekty pragmatyczne w ramach Teorii Relewancji Sperbera i Wilson z semantycznymi odnoszącymi się do leksyki tzw. obraźliwej. Autorka ponadto wprowadza termin "antygrzeczność" wywodzący się z badań K. Zimmermanna (2002), który łączy rytualne użycie obelg wśród młodych Hiszpanów z zachowaniem "antynormatywnym", stąd też nie kwalifikuje ich jako niegrzeczne, lecz "antygrzeczne". Kategoria "antygrzeczności" charakteryzuje się tym, iż młodzi pretendują do bycia równoprawnymi członkami grupy, szanowanymi przez pozostałych, wraz z którymi współtworzą "antynormatywny" krąg poprzez partycypację w rytuale rzucania obelg.
Rok wydania | 2015 |
---|---|
Liczba stron | 186 |
Kategoria | Językoznawstwo |
Wydawca | Uniwersytet Śląski |
ISBN-13 | 978-83-8012-510-0 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | hiszpański |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Romans nad jeziorem Como
do koszyka
Romans nad jeziorem Como
do koszyka
Wieczór nad jeziorem Como
do koszyka
¿Cómo ganar dinero con un blog? Curso...
do koszyka
Rap w służbie narodu
do koszyka
Spis treści
ĺndice | |
Introducción / | 9 |
Objetivos de estudio y material de análisis / | 12 |
Metodología / | 13 |
Capítulo 1 | |
Pragmática. Una disciplina más allá del código / | 15 |
1.1. La perspectiva pragmática: el lenguaje en uso / | 15 |
1.1.1. La comunicación inferencial / | 18 |
1.1.1.1. El modelo griceano de la comunicación inferencial / | 19 |
1.1.1.2. Presupuestos y sobreentendidos / | 22 |
1.1.1.3. Implicación trópica / | 25 |
1.1.2. La teoría de la relevancia de Sperber y Wilson. Explicaturas e implicaturas / | 25 |
Capítulo 2 | |
El insulto. Estado de la cuestión / | 37 |
2.1. La pragmática del insulto / | 37 |
2.2. La paralingüística y la quinésica del insulto / | 39 |
2.3. La interdicción lingüística, el eufemismo y el disfemismo / | 42 |
2.4. Los lenguajes sociales y el slang / | 43 |
2.5. Definiciones lexicográficas del insulto / | 46 |
2.6. Un marco interpretativo para el insulto / | 49 |
2.6.1. La socialización / | 51 |
2.6.2. La violencia / | 52 |
2.6.3. La aggression / | 53 |
2.6.4. Las emociones / | 55 |
2.6.5. La cortesía / | 57 |
2.7. La definición de insulto de Marisela Colín Rodea / | 60 |
2.8. Acto de insultar, ¿cómo se expresa el insulto? Unidades léxicas insultantes / | 61 |
Capítulo 3 | |
El insulto ritual. Su vinculación con la subcultura rap / | 71 |
3.1. El rap como uno de los pilares de la subcultura hip hop. El movimiento rap en España / | 71 |
3.2. ¿Qué es un ritual? / | 77 |
3.2.1. Investigaciones sobre el insulto ritual / | 79 |
3.2.2. Las reglas de los insultos rituales según William Labov / | 84 |
3.2.3. La anticortesía verbal como una forma de constitución de la identidad de los raperos / | 90 |
3.3. El paralelismo entre la Batalla de Rap y la Tragedia Antigua / | 93 |
3.4. Características generales del lenguaje de los jóvenes / | 94 |
3.5. Características generales del discurso rapológico / | 96 |
Capítulo 4 | |
El análisis de los insultos rituales en la Batalla de Gallos en España / | 101 |
4.1. La teoría de la relevancia y el insulto ritual / | 101 |
4.2. La propuesta de definición del insulto ritual / | 104 |
4.3. La propuesta de tipología de los insultos rituals / | 105 |
4.4. El análisis de los insultos rituals / | 107 |
4.4.1. El insulto contra la apariencia física del rival / | 107 |
4.4.2. El insulto contra las habilidades del rival / | 115 |
4.4.2.1. El insulto contra la falta de la improvisación del rival / | 124 |
4.4.2.2. El insulto contra el discurso del rival / | 125 |
4.4.2.3. El insulto contra el discurso del rival a través de la glorificación de sí mismo / | 126 |
4.4.2.4. El insulto del rival a través del distanciamiento / | 129 |
4.4.3. El insulto contra la masculinidad del rival / | 132 |
4.4.4. El insulto a través de una orden dirigida hacia el rival / | 135 |
4.4.5. El insulto contra la madre del rival y otros miembros de su familia / | 137 |
4.4.6. El insulto contra el lugar de procedencia del rival / | 141 |
4.4.7. El insulto a través del uso de la metáfora / | 143 |
4.4.7.1. El insulto del rival a través de la metáfora de DEPORTE / | 147 |
4.4.7.2. El insulto del rival a través de la metáfora de ANIMAL / | 150 |
4.4.7.3. El insulto del rival a través de la metáfora de GUERRA / | 154 |
4.5. Signos fundamentales del sistema de transcripción / | 159 |
Conclusiones / | 161 |
Bibliografía / | 167 |
Streszczenie / | 181 |
Summary / | 183 |