POLECAMY
Redakcja:
Wydawca:
Format:
epub, mobi
Kryzysy rozwojowe są naturalnymi zdarzeniami w życiu człowieka. Często radzimy sobie z nimi sami lub „z niewielką pomocą przyjaciół”. Bywają jednak i takie kryzysy, z których łatwiej jest wyjść, korzystając z pomocy psychologa. Publikacja pod redakcją Czesława Czabały i Sylwii Kluczyńskiej to kompendium wiedzy dotyczącej teorii i praktyki poradnictwa psychologicznego dla osób na wszystkich etapach rozwoju. Czytelnik znajdzie w nim wiedzę na temat: • celów, przebiegu i aspektów etycznych poradnictwa, • umiejętności niezbędnych do tego, by skutecznie udzielać pomocy psychologicznej, • zadań rozwojowych odpowiadających poszczególnym etapom życia i możliwym trudnościom w ich realizacji, • metod udzielania pomocy psychologicznej dzieciom, młodzieży i dorosłym, • standardów poradnictwa psychologicznego dla par, rodzin, osób starszych, chorych, z niepełnosprawnością. Publikacja umożliwia wszechstronne przygotowanie do prowadzenia poradnictwa psychologicznego w sposób skuteczny i profesjonalny, przeznaczona jest dla studentów i praktyków.
Rok wydania | 2015 |
---|---|
Liczba stron | 414 |
Kategoria | Psychologia kliniczna i psychoterapia |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-18218-2 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Poradnictwo pedagogiczne
do koszyka
Poradnictwo od nowa
do koszyka
Poradnictwo psychologiczne dla osób w...
do koszyka
Psychologiczne podstawy podmiotowości
do koszyka
Spis treści
Wprowadzenie | 11 |
Rozdział 1. Poradnictwo psychologiczne (Jan Czesław Czabała) | 16 |
Wstęp | 16 |
1.1. Zdrowie psychiczne, wskaźniki i uwarunkowania | 17 |
1.2. Kryzysy rozwojowe | 20 |
1.3. Poradnictwo psychologiczne | 22 |
1.3.1. Rodzaje zmian potrzebnych do poradzenia sobie z trudnościami | 23 |
1.3.2. Proces poradnictwa pozwalający na osiąganie zmian | 23 |
1.4. Wiedza i umiejętności potrzebne profesjonalistom w dziedzinie poradnictwa psychologicznego | 38 |
1.5. Problemy etyczne w poradnictwie psychologicznym | 43 |
Podsumowanie | 43 |
Rozdział 2. Psychospołeczne uwarunkowania trudności związanych z realizacją zadań rozwojowych (Ewa Sokołowska) | 45 |
Wstęp | 45 |
2.1. Zadania rozwojowe pojawiające się w życiu człowieka | 48 |
2.1.1. Rodzaje zadań rozwojowych | 48 |
2.1.2. Czynniki warunkujące realizację zadań rozwojowych | 60 |
2.2. Uwarunkowania trudności związanych z realizacją zadań rozwojowych | 68 |
2.2.1. Psychologiczne uwarunkowania trudności związanych z realizacją zadań rozwojowych | 69 |
2.2.2. Uwarunkowania społeczne trudności związanych z realizacją zadań rozwojowych | 74 |
Podsumowanie | 80 |
Rozdział 3. Poradnictwo dla rodziców dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym (Witold Pawliczuk) | 82 |
Wstęp | 82 |
3.1. Zadania rozwojowe dziecka w okresie przedszkolnym i szkolnym | 83 |
3.1.1. Okres przedszkolny (3–5 lat) – wybrane zagadnienia | 83 |
3.1.2. Okres szkolny (6–11 lat) – wybrane zagadnienia | 85 |
3.2. Trudności w realizacji zadań rozwojowych wynikające ze wzorca przywiązania | 86 |
3.3. Trudności w realizacji zadań rozwojowych wynikające z temperamentu | 88 |
3.4. Oddziaływania behawioralne w pracy z dziećmi | 90 |
3.4.1. Podstawy behawioryzmu, czyli co to jest zachowanie, rodzaje warunkowania, wzmocnienia oraz kary behawioralne | 90 |
3.4.2. Praca na poprzeczce | 93 |
3.4.3. Analiza behawioralna według Carol Sutton | 93 |
3.4.4. Zasady (działanie w punkcie A) | 94 |
3.4.5. Nagrody, przywileje i pochwały behawioralne (działanie w punkcie C) | 94 |
3.4.6. Konsekwencje (działanie w punkcie C) | 96 |
3.4.7. Wybuch agresji impulsywnej (działanie w punktach A, B i C) | 97 |
3.5. Oddziaływania behawioralne w specyficznych problemach u dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym | 99 |
3.5.1. Lęk separacyjny | 99 |
3.5.2. Moczenie mimowolne nieorganiczne | 100 |
3.5.3. Zaniżona samoocena | 102 |
3.5.4. Dziecko nieposłuszne | 103 |
3.6. Oddziaływania wpływające na modyfikację środowiska dziecka | 104 |
3.7. Dylematy i trudności w procesie poradnictwa | 105 |
3.7.1. Rodzina „przemocowa” | 105 |
3.7.2. Opiekunowie z dużymi wymaganiami wobec dziecka | 106 |
3.7.3. Opiekunowie lękowi | 106 |
3.7.4. Rodzice niezaangażowani | 106 |
Podsumowanie | 107 |
Rozdział 4. Poradnictwo psychologiczne w okresie adolescencji (Witold Pawliczuk) | 109 |
Wstęp | 109 |
4.1. Zadania rozwojowe okresu adolescencji (12–18 lat) – wybrane zagadnienia | 109 |
4.2. Metody pracy z adolescentem | 111 |
4.2.1. Dialog ukierunkowany | 112 |
4.2.2. Inne techniki przydatne w pracy z adolescentem | 113 |
4.2.3. Dialog motywujący | 115 |
4.3. Metody pracy z rodzicem adolescenta | 116 |
4.4. Oddziaływania w specyficznych problemach adolescentów | 117 |
4.4.1. Pomoc w budowaniu własnej tożsamości | 117 |
4.4.2. Lęk przed byciem ocenianym przez innych | 118 |
4.4.3. Bunt nastoletni | 119 |
4.4.4. Eksperymentowanie z używkami | 120 |
4.4.5. Przemoc rówieśnicza | 124 |
4.4.6. Próby samobójcze | 126 |
4.5. Dylematy i trudności w procesie poradnictwa | 128 |
Podsumowanie | 129 |
Rozdział 5. Poradnictwo psychologiczne dla osób w okresie średniej dorosłości (Sylwia Kluczyńska) | 131 |
Wstęp | 131 |
5.1. Zadania rozwojowe w okresie średniej dorosłości | 132 |
5.1.1. Wspomaganie rozwoju dorastających dzieci | 133 |
5.1.2. Opieka nad starzejącymi się rodzicami | 134 |
5.1.3. Praca zawodowa | 134 |
5.2. Wybrane trudności pojawiające się w realizowaniu zadań rozwojowych w okresie średniej dorosłości | 135 |
5.2.1. Trudności w pełnieniu ról w rodzinie | 135 |
5.2.2. Kryzysy wieku średniego | 143 |
5.2.3. Specyficzne trudności kobiet w wieku średnim | 144 |
5.2.4. Specyficzne trudności mężczyzn w wieku średnim | 147 |
5.2.5. Trudności w pracy zawodowej | 148 |
5.3. Wybrane metody pomocy osobom w okresie średniej dorosłości | 150 |
5.3.1. Praca nad konstruktywnym wyrażaniem emocji | 151 |
5.3.2. Psychoedukacja | 152 |
5.3.3. Praca nad rozpoznawaniem niekorzystnego sposobu myślenia | 152 |
5.3.4. Wzmacnianie samooceny | 153 |
5.3.5. Szukanie nowych rozwiązań i możliwości | 154 |
5.3.6. Wsparcie społeczne | 155 |
5.3.7. Techniki radzenia sobie ze stresem | 155 |
5.3.8. Rozwój osobisty | 156 |
Podsumowanie | 156 |
Rozdział 6. Poradnictwo psychologiczne dla osób w okresie późnej dorosłości (Stanisława Steuden) | 158 |
Wstęp | 158 |
6.1. Charakterystyka okresu późnej dorosłości | 159 |
6.1.1. Fizjologiczny wymiar starzenia się i starości | 159 |
6.1.2. Przystosowanie do starości | 163 |
6.2. Trudności pojawiające się w realizowaniu zadań rozwojowych w okresie późnej dorosłości | 168 |
6.3. Dolegliwości nasilające się z wiekiem | 172 |
6.3.1. Zaburzenia widzenia | 173 |
6.3.2. Zaburzenia słuchu | 175 |
6.3.3. Zaburzenia otępienne | 176 |
6.3.4. Zaburzenia psychiczne | 178 |
6.4. Metody pomocy osobom w okresie późnej dorosłości | 180 |
Podsumowanie | 185 |
Rozdział 7. Poradnictwo par. Paradygmat poznawczo-behawioralny (Wojciech Stefaniak) | 188 |
Wstęp | 188 |
7.1. Utrzymanie pozytywnego poziomu satysfakcji ze związku | 190 |
7.1.1. Trudności na poziomie zachowań wpływające na możliwości utrzymania satysfakcji ze związku | 191 |
7.1.2. Trudności pojawiające się na poziomie przetwarzania poznawczego wpływające na możliwości utrzymania satysfakcji ze związku | 195 |
7.2. Diagnoza sytuacji pary | 202 |
7.2.1. Styl przywiązania | 202 |
7.2.2. Style relacji i interakcji w parze | 205 |
7.2.3. Uwarunkowania psychiczne i osobowościowe partnerów | 207 |
7.3. Metody pomocy osobom doświadczającym trudności w związku | 209 |
7.3.1. Interwencje behawioralne | 209 |
7.3.2. Interwencje poznawcze | 216 |
7.4. Dylematy i trudności w procesie poradnictwa par | 222 |
7.4.1. Gotowe rozwiązania problemów czy raczej narzędzia do ich rozwiązania? | 222 |
7.4.2. Brak gotowości do współpracy | 222 |
7.4.3. Trudności z zachowaniem zasady symetrycznego traktowania partnerów przez doradcę | 224 |
7.4.4. Trudności wynikające z osobowości, doświadczeń i systemu przekonań prowadzącego poradnictwo | 224 |
Podsumowanie | 225 |
Rozdział 8. Poradnictwo rodzinne (Irena Jelonkiewicz) | 228 |
Wstęp | 228 |
8.1. Trudności pojawiające się w realizowaniu zadań rozwojowych rodziny | 230 |
8.1.1. Systemowe rozumienie rodziny | 230 |
8.1.2. Koncepcja cyklu życia rodzinnego | 233 |
8.1.3. Wykorzystanie w poradnictwie rodzinnym różnych podejść teoretycznych: behawioralnego, strukturalnego, strategicznego, ekologicznego, Gestalt | 236 |
8.2. Metody pomocy osobom doświadczającym określonych trudności | 241 |
8.2.1. Pojęcie, cel i funkcja poradnictwa rodzinnego | 241 |
8.2.2. Metody pomocy | 243 |
8.3. Dylematy i trudności w procesie poradnictwa rodzinnego | 252 |
Podsumowanie | 256 |
Rozdział 9. Poradnictwo psychologiczne w trudnościach szkolnych (Grażyna Fabiszewska) | 258 |
Wstęp | 258 |
9.1. Charakterystyka trudności szkolnych | 259 |
9.1.1. Definicje, rodzaje oraz fazy narastania trudności i niepowodzeń szkolnych | 259 |
9.1.2. Przyczyny trudności i niepowodzeń szkolnych | 263 |
9.1.3. Konsekwencje trudności i niepowodzeń szkolnych | 264 |
9.2. Poradnictwo w trudnościach szkolnych | 265 |
9.2.1. Szkoła jako miejsce rozpoznawania pierwszych sygnałów trudności dziecka | 265 |
9.2.2. Poradnictwo w trudnościach szkolnych na terenie poradni psychologiczno-pedagogicznych | 268 |
9.3. Dylematy i trudności w procesie poradnictwa | 288 |
Podsumowanie | 289 |
Rozdział 10. Poradnictwo psychologiczne dla osób z niepełnosprawnością (Małgorzata Łuba) | 291 |
Wstęp | 291 |
10.1. Trudności pojawiające się w realizowaniu zadań rozwojowych | 292 |
10.1.1. Rodzaje niepełnosprawności | 293 |
10.1.2. Proces przystosowania się do niepełnosprawności | 295 |
10.1.3. Zmiany w funkcjonowaniu rodziny | 297 |
10.2. Metody pomocy osobom doświadczającym określonych trudności | 299 |
10.2.1. Budowanie poczucia własnej wartości i wzmacnianie samooceny | 299 |
10.2.2. Zwiększanie zakresu samodzielności i wspieranie komunikowania potrzeb | 305 |
10.2.3. Motywowanie do działania | 309 |
10.2.4. Pomoc w nawiązywaniu kontaktów z innymi | 314 |
10.2.5. Wspieranie relacji intymnych | 317 |
10.3. Dylematy i trudności w procesie poradnictwa | 318 |
10.3.1. Przekonania utrudniające pracę z osobami z niepełnosprawnością | 318 |
10.3.2. Przejmowanie odpowiedzialności za proces zmiany | 319 |
10.3.3. Złość na brak aktywności | 320 |
10.3.4. Obawa przed stawianiem wymagań | 321 |
Podsumowanie | 321 |
Rozdział 11. Poradnictwo psychologiczne dla osób chorych somatycznie (Lidia Zabłocka-Żytka) | 323 |
Wstęp | 323 |
11.1. Konsekwencje choroby somatycznej w obszarze psychospołecznego funkcjonowania chorego i realizacji zadań rozwojowych | 324 |
11.1.1. Funkcjonowanie emocjonalne | 324 |
11.1.2. Funkcjonowanie poznawcze | 327 |
11.1.3. Funkcjonowanie społeczne | 327 |
11.1.4. Obraz siebie, samoocena | 331 |
11.1.5. Sfera fizyczna | 332 |
11.2. Poradnictwo psychologiczne w chorobie somatycznej | 332 |
11.2.1. Techniki wykorzystywane w poradnictwie psychologicznym dla chorych somatycznie | 334 |
11.2.2. Poradnictwo na poszczególnych etapach radzenia sobie z chorobą somatyczną | 339 |
11.2.3. Specyfika poradnictwa dla chorych somatycznie | 341 |
11.2.4. Dlaczego poradnictwo psychologiczne? | 345 |
11.3. Dylematy i trudności w procesie poradnictwa | 346 |
Podsumowanie | 348 |
Rozdział 12. Poradnictwo psychologiczne dla osób z poważnymi zaburzeniami psychicznymi i dla ich rodzin (Beata Hintze) | 350 |
Wstęp | 350 |
12.1. Trudności pojawiające się w realizowaniu zadań rozwojowych | 351 |
12.1.1. Konsekwencje zachorowania w różnych okresach życia | 351 |
12.2. Diagnoza psychologiczna w zaburzeniach psychicznych – pomoc w zrozumieniu problemów pacjenta, podstawa dalszej pracy terapeutycznej | 356 |
12.2.1. Zaburzenia myślenia w psychozach | 356 |
12.2.2. Zaburzenia poznawcze | 359 |
12.3. Metody pomocy osobom doświadczającym określonych trudności | 361 |
12.3.1. Metody pomocy osobom z pierwszym epizodem choroby i ich bliskim | 362 |
12.3.2. Metody pomocy osobom z kilkuletnim przebiegiem choroby i ich rodzinom | 365 |
12.3.3. Metody pomocy osobom z zaburzeniami psychicznymi z problemami w funkcjonowaniu poznawczym | 368 |
12.3.4. Pomoc w radzeniu sobie z psychologicznymi i społecznymi konsekwencjami zaburzeń psychicznych | 372 |
12.3.5. Pomoc psychologowi i rodzinie w sytuacji samobójstwa osoby z zaburzeniami psychicznymi | 374 |
12.4. Dylematy i trudności w procesie poradnictwa | 375 |
Podsumowanie | 378 |
Bibliografia | 380 |
O Autorach | 412 |