POLECAMY
-20%
Autor:
Wydawca:
Format:
Gdańsk w wyniku reformacji stał się w XVI w. miastem protestanckim, w którym pozostał jednak pewien margines ludności katolickiej przywiązanej do tradycyjnej religii, która w wyniku reform i odnowy Kościoła, a przede wszystkim sprzyjających procesów demograficznych, coraz bardziej zyskiwała na znaczeniu. Publikacja jest próbą oceny funkcjonowania mniejszościowej grupy w warunkach nieustającej konfesyjnej konfrontacji, a zarazem bilans dwóch stuleci koegzystencji wrogich sobie, a jednak skazanych na współpracę społeczności.
Rok wydania | 2014 |
---|---|
Liczba stron | 222 |
Kategoria | Starożytność |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego |
ISBN-13 | 978-83-7865-253-3 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 7 |
Źródła | 10 |
Stan badań | 14 |
Rozdział I. Sofiści i edukacja w IV wieku | 24 |
1.1. Sofiści i ich szkoły środowiskiem edukacyjnym w IV wieku | 24 |
1.1.1. Libaniusz (Libanios) | 27 |
1.1.2. Himeriusz (Himerios) | 33 |
1.1.3. Temistiusz (Themistios) | 36 |
1.2. Greckie ośrodki szkolnictwa na wschodzie imperium rzymskiego | 40 |
1.3. Edukacyjne wzorce z przeszłości | 47 |
Rozdział II. Zapatrywania na edukację formalną w twórczości IV‑wiecznych sofistów pogańskich | 53 |
2.1. Cele działań edukacyjnych | 54 |
2.1.1. Libaniusz, Himeriusz – ideał retoryczny | 54 |
2.1.2. Temistiusz – ideał filozoficzno‑retoryczny | 66 |
2.2. Misja edukacyjna nauczyciela | 75 |
2.3. Ideał ucznia | 88 |
2.4. Pedagodzy | 99 |
Rozdział III. Rodzina jako środowisko wychowawcze w opinii późnoantycznych sofistów | 115 |
3.1. Rola i zadania rodziny | 115 |
3.2. Zadania opiekuńcze i wychowawcze ojca | 122 |
3.2.1. Ojcowie i zagrożenia procesu wychowawczego | 128 |
3.2.2. Ojcowie i synowie | 137 |
3.2.3. Ojciec‑nauczyciel | 139 |
3.3. Wychowawcza rola matki w rodzinie | 144 |
3.4. Dzieci i młodzież | 149 |
Rozdział IV. Edukacja władcy późnorzymskiego w opinii IV‑wiecznych sofistów | 154 |
4.1. Wychowanie władcy w ujęciu Libaniusza | 154 |
4.2. Edukacja władcy rzymskiego w opinii Temistiusza | 159 |
Zakończenie | 164 |
Aneks 1. Himeriusz, Monodia na śmierć syna Rufina (Μονωδία εἰς τὸν υἱὸν αὐτοῦ Ῥουφῖνον) | 167 |
Aneks 2. Libaniusz, Czy należy się żenić (Εἰ γαμητέον) | 174 |
Aneks 3. Temistiusz, O umiarkowaniu w uczuciach albo o miłości do dzieci (Μετριοπαθης η φιλοτεκνος – Or. 32) | 180 |
Aneks 4. Libaniusz, O zapraszaniu na uroczystości (Περί τῶν ἑν ταῖς ἑορταῖς κλήσεων) – Or. 53 | 189 |
Aneks 5. Libaniusz, Chreia 3. Izokrates mówił, że korzeń edukacji jest gorzki, jego owoc słodki (Ἰσοκράτης τῆς παιδείας τὴν μὲν ῥίζαν ἔφη πικράν, τοὺς δὲ καρποὺς γλυκεῖς) | 197 |
Bibliografia | 205 |
Wykaz skrótów | 220 |