INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
epub, mobi, ibuk
Funkcjonowanie neuromotoryczne stanowi jeden ze wskaźników dojrzałości ośrodkowego układu nerwowego. Osoby z niedojrzałością neuromotoryczną często doświadczają problemów z równowagą, koordynacją i percepcją wzrokową, które mogą mieć wpływ na zachowanie i naukę u dzieci i powodować chroniczne stany lękowe oraz wrażliwość emocjonalną u dorosłych. Dolegliwości związane z niedojrzałością neuromotoryczną mogą być subtelne i trudne do zdiagnozowania. U dzieci, podczas wizyty w gabinecie lekarskim, mogą one być wzięte za problemy z zachowaniem. Dorośli mogą skarżyć się na wiele objawów, które nie zostały powiązane z żadnymi nieprawidłowościami podczas badań lekarskich. Jedną z metod identyfikacji objawów niedojrzałości neuromotorycznej jest wykorzystanie standardowych testów do oceny występowania odruchów pierwotnych i wykształcenia się reakcji posturalnych, a także inne testy na obecność „miękkich objawów” dysfunkcji neurologicznej. Książka została podzielona na cztery części. W części pierwszej zdefiniowano niedojrzałość neuromotoryczną oraz przedstawiono terapię wygaszania odruchów INPP. W części drugiej omówiono test przesiewowy INPP do pracy z dziećmi w wieku 4–16 lat. Część trzecia zawiera wyjaśnienie związków między niedojrzałością neuromotoryczną a objawami stanów lękowych, agorafobii i ataków paniki u dorosłych. W części czwartej zaprezentowano test przesiewowy INPP do pracy z dorosłymi. Książka przeznaczona jest dla psychologów, fizjoterapeutów i nauczycieli.
Rok wydania | 2015 |
---|---|
Liczba stron | 152 |
Kategoria | Nowe Tendencje w Psychologii |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-18253-3 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Przedmowa (Arthur Paynter) | 9 |
Podziękowania | 13 |
Rozdział 1. ROZPOZNAWANIE OBJAWÓW NIEDOJRZAŁOŚCI NEUROMOTORYCZNEJ U DZIECI I DOROSŁYCH | 15 |
1.1. Wstęp | 16 |
1.2. Jak korzystać z tego podręcznika? | 17 |
1.3. Przegląd zagadnień poruszanych w książce | 18 |
1.4. Związki między niedojrzałością neuromotoryczną a wynikami w nauce | 20 |
1.4.1. Przegląd literatury | 20 |
1.5. Niedojrzałość neuromotoryczna u nastolatków | 23 |
1.6. Zastosowanie testu przesiewowego INPP dla lekarzy | 24 |
1.7. Czym jest metoda INPP? | 24 |
1.7.1. Po co badać postawę i równowagę? | 25 |
1.7.2. Po co oceniać równowagę? | 26 |
1.7.3. Jakie znaczenie dla uczenia się ma równowaga statyczna i dynamiczna? | 27 |
1.7.4. Jakie znaczenie dla uczenia się ma kontrola postawy? | 27 |
1.7.5. Co łączy odruchy pierwotne, równowagę i kontrolę postawy? | 28 |
1.8. Jak działa układ przedsionkowy? | 28 |
1.9. Odruchy pierwotne | 29 |
1.9.1. Dlaczego te cztery odruchy zostały wybrane do badania? | 30 |
1.10 Jakie są dowody na to, że terapia w formie programu ruchowego nakierowana na poziom odruchów pierwotnych przyczynia się do poprawy profilu odruchów i wyników w nauce? | 38 |
1.11. Co było wiadomo o ćwiczeniach na wygaszanie odruchów pierwotnych? Kiedy powstała metoda INPP? Jakie były doświadczenia od tamtego okresu? | 40 |
1.12. Jaka jest różnica między metodą INPP, integracją sensoryczną (SI), terapią Vojty, terapią NDT-Bobath i innymi pracującymi z odruchami pierwotnymi? Jakie kryteria decydują o skierowaniu na określoną terapię? | 41 |
1.12.1. Metoda INPP | 41 |
1.12.2. Terapia integracji sensorycznej (SI) | 43 |
1.12.3. Terapia Vojty | 44 |
1.12.4. Terapia NDT-Bobath | 49 |
1.13. Najczęstsze medyczne objawy diagnostyczne stanowiące wskazanie do terapii INPP po sprawdzeniu odruchów przez lekarza | 49 |
1.14. Testy przesiewowe | 50 |
1.14.1. Jak korzystać z testów przesiewowych? | 50 |
Literatura | 51 |
Rozdział 2. TESTY PRZESIEWOWE PRZEZNACZONE DLA DZIECI | 55 |
2.1. Instrukcje ogólne | 55 |
2.2. Punktacja | 56 |
2.3. Testy | 56 |
2.3.1. Próba Romberga | 56 |
2.3.2. Stanie na jednej nodze lub test postawy jednonożnej (Unipedal Stance Test – UPST) | 59 |
2.3.3. Testy na „miękkie objawy” dysfunkcji neurologicznej: chodzenie po linii prostej i na zewnętrznych krawędziach stóp | 62 |
2.3.4. Chodzenie po linii prostej | 62 |
2.3.5. Chodzenie na zewnętrznych krawędziach stóp (1963) | 64 |
2.3.6. Test przeciwstawnego palca i kciuka | 66 |
2.4. Testy na obecność odruchów pierwotnych | 68 |
2.4.1. Asymetryczny toniczny odruch szyjny (ATOS) | 68 |
2.4.2. Procedura testowa: test Ayres na ATOS w pozycji czworaczej | 69 |
2.4.3. Zaadaptowany test Hoffa–Schildera na obecność ATOS-u (od 7. roku życia) | 71 |
2.4.4. Symetryczny toniczny odruch szyjny (STOS) | 72 |
2.4.5. Toniczny odruch błędnikowy (TOB): test w pozycji wyprostowanej | 74 |
2.4.6. Odruch Moro | 76 |
2.5. Przykładowy arkusz wyników | 79 |
2.6. Przykładowy arkusz obserwacji | 80 |
2.7. Interpretacja wyników | 81 |
2.7.1. Dzieci | 81 |
Literatura | 82 |
Rozdział 3. NIEDOJRZAŁOŚĆ NEUROMOTORYCZNA U DOROSŁYCH | 85 |
3.1. Rola układu przedsionkowego i jego połączeń | 86 |
3.2. Tło historyczne dla powiązań między dysfunkcjami przedsionkowo‑móżdżkowymi a stanami lękowymi, agorafobią i atakami paniki | 89 |
3.3. Dysfunkcje przedsionkowe: przyczyna czy skutek? | 94 |
3.4. Podstawy teoretyczne dla somatogenicznego/psychosomatycznego podłoża niektórych zaburzeń lękowych | 95 |
3.5. Posturalne reakcje prostujące | 98 |
3.5.1. Błędnikowe odruchy prostujące głowę (Labyrinthine Head Righting Reflexes – LHRRs) | 98 |
3.6. Odruch Moro: źródło paniki? | 100 |
3.7. Jak korzystać z testów przesiewowych INPP? | 102 |
3.8. Kwestionariusz przesiewowy INPP dla dorosłych | 105 |
3.9. Interpretacja kwestionariusza przesiewowego INPP dla dorosłych | 108 |
Literatura | 110 |
Rozdział 4. TEST PRZESIEWOWY INPP BADAJĄCY OBJAWY NIEDOJRZAŁOŚCI NEUROMOTORYCZNEJ U DOROSŁYCH | 113 |
4.1. Instrukcje ogólne | 113 |
4.2. Punktacja | 114 |
4.3. Testy przesiewowe do pracy z dorosłymi | 114 |
4.4. Testy na równowagę i „miękkie objawy” dysfunkcji neurologicznych | 114 |
4.5. Testy na równowagę i propriocepcję | 116 |
4.5.1. Próba Romberga | 116 |
4.5.2. Próba Manna (zaawansowana próba Romberga) | 119 |
4.5.3. Test chodzenia po linii prostej | 122 |
4.5.4. Test chodzenia na zewnętrznych krawędziach stóp (1963) | 124 |
4.6. Testy na obecność odruchów pierwotnych | 126 |
4.6.1. Asymetryczny toniczny odruch szyjny (ATOS) | 126 |
4.6.2. Test Ayres na ATOS w pozycji czworaczej | 126 |
4.6.3. Zaadaptowany test Hoffa–Schildera (w pozycji wyprostowanej) na obecność ATOS-u | 128 |
4.6.4. Symetryczny toniczny odruch szyjny (STOS) | 129 |
4.6.5. Toniczny odruch błędnikowy (TOB): test w pozycji wyprostowanej | 131 |
4.6.6. Odruch Moro | 134 |
4.6.7. Test na odruch Moro w pozycji stojącej (test odciągnięcia) | 135 |
4.7. Test przesiewowy dla dorosłych | 138 |
4.8. Interpretacja wyników | 140 |
Literatura | 141 |
Materiały dodatkowe | 143 |
Dodatkowe arkusze obserwacji i wyników | 143 |
Szkolenia z zakresu metody INPP | 143 |
Inne książki autorki | 144 |
Indeks nazwisk | 148 |
Indeks rzeczowy | 149 |