POLECAMY
-5%
Autor:
Format:
W rozprawie autorka dokonuje z jednej strony analizy różnych aspektów społecznego funkcjonowania człowieka jako świadomego podmiotu w relacjach ze sobą i światem zewnętrznym, budującego własną koncepcję siebie. Przedmiotem refleksji są więc między innymi takie pojęcia, jak: obraz siebie, samoocena, poczucie własnej wartości, motywacje, samodzielność. Analizuje nie tylko istotę i cechy opisywanych zjawisk, ale również czynniki i przebieg ich rozwoju u dzieci.
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 466 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej |
ISBN-13 | 978-83-7784-361-1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 9 |
Rozdział I. Komponenty kognitywne, afektywne i behawioralne funkcjonowania psychospołecznego dziecka | 15 |
Wprowadzenie | 15 |
1.1. Samoocena: pojęcie, cechy i funkcje rozwojowe | 16 |
1.1.1. Poczucie własnej skuteczności jako naczelna struktura samooceny | 27 |
1.1.2. Wpływ doświadczeń rozwojowych na kształtowanie samooceny | 29 |
1.2. Motywacja i sposób zachowania się w sytuacji zadaniowej | 31 |
1.2.1. Motywacja i jej rodzaje | 31 |
1.2.2. Motywacja do nauki | 33 |
1.3. Kompetentny przedszkolak | 38 |
1.3.1. Koncepcja psychospołecznego rozwoju dziecka | 38 |
1.3.2. Kompetencje dziecka w wieku przedszkolnym | 41 |
Rozdział II. Modele edukacji przedszkolnej a rozwój dziecka | 57 |
2.1. Pojęcie modelu edukacji przedszkolnej | 57 |
2.2. Elementy współtworzące modele edukacyjne zależne od nauczyciela | 81 |
2.2.1. Przestrzeń edukacyjna przedszkola | 81 |
2.2.2. Relacje między dziećmi w grupie przedszkolnej | 86 |
2.2.3. Klimat edukacji | 89 |
2.2.4. Organizacja zajęć w przedszkolu | 103 |
2.3. Rodzaje modeli edukacyjnych | 112 |
2.3.1. Założenia i praktyka tradycyjnego modelu edukacji przedszkolnej | 114 |
2.3.2. Założenia i praktyka modelu holistycznego edukacji przedszkolnej | 118 |
Rozdział III. Metodologiczne założenia badań własnych | 129 |
3.1. Zarys problematyki | 129 |
3.2. C el badań, problemy i hipotezy badawcze | 132 |
3.3. Przegląd zmiennych | 139 |
3.4. Metody i narzędzia badawcze | 146 |
3.4.1. Pomiar zmiennej niezależnej | 146 |
3.4.2. Pomiar zmiennych zależnych | 156 |
3.5. Charakterystyka wykorzystanych metod analizy danych | 172 |
3.6. Organizacja badań | 173 |
3.7. Osoby badane i teren badań | 174 |
Rozdział IV. Funkcjonowanie psychospołeczne dzieci – analiza wyników badań | 177 |
Wprowadzenie | 177 |
4.1. Poziom i zmiany samooceny dzieci | 178 |
4.1.1. Samoocena ogólna | 178 |
4.1.2. Poziom i zmiany samooceny szczegółowej w zakresie relacji społecznych | 188 |
4.1.3. Samoocena stanów emocjonalnych i zachowań społecznych | 196 |
4.2. Doświadczenia dziecka w zakresie kontaktów z rówieśnikiem i nauczycielem | 207 |
4.3. Poczucie własnych umiejętności skutecznego działania | 216 |
4.4. Samopoczucie dziecka w przedszkolu | 228 |
4.5. Motywacja dziecka i sposób podejścia do zadania | 234 |
4.6. Umiejętności dzieci umożliwiające samodzielne korzystanie z zasobów otoczenia społecznego i środowiskowego | 249 |
Podsumowanie | 288 |
Rozdział V. Zróżnicowanie modeli edukacyjnych i kontekstów środowiskowych a funkcjonowanie psychospołeczne dzieci | 295 |
Wprowadzenie | 295 |
5.1. Konteksty edukacyjne a funkcjonowanie psychospołeczne dzieci | 296 |
5.2. Związek między zmiennymi uwarunkowanymi pracą nauczyciela | 320 |
5.3. Związek między zmiennymi z uwzględnieniem czynników środowiskowych i rozwojowych | 324 |
5.4. Dynamika zmiany samooceny dzieci | 329 |
Podsumowanie | 334 |
Rozdział VI. Związek między modelami edukacyjnymi i kontekstem środowiskowym a funkcjonowaniem psychospołecznym dzieci | 337 |
Wprowadzenie | 337 |
6.1. Analiza regresji dla modeli edukacyjnych i kontekstów środowiskowych | 338 |
6.1.1. Model edukacyjny i kontekst środowiskowy a samoocena dziecka | 338 |
6.1.2. Model edukacyjny i kontekst środowiskowy a poziom doświadczeń poznawczych dzieci | 341 |
6.1.3. Model edukacyjny i kontekst środowiskowy a poczucie umiejętności skutecznego działania | 343 |
6.1.4. Model edukacyjny i kontekst środowiskowy a motywacja dziecka do wykonania zadania | 347 |
6.1.5. Model edukacyjny i kontekst środowiskowy a umiejętności psychospołeczne dziecka | 350 |
6.2. Analiza czynnikowa struktury edukacji dziecka w wieku przedszkolnym w obszarze umiejętności dzieci | 363 |
Podsumowanie | 366 |
Zakończenie i synteza wyników | 373 |
Bibliografia | 393 |
Spis tabel | 427 |
Spis wykresów | 433 |
Spis rysunków | 435 |
Spis schematów | 435 |
Załączniki | 437 |
1. Narzędzia badawcze | 437 |
2. Materiał fotograficzny | 459 |
3. Rysunki dzieci | 461 |
4. Funkcjonowanie dzieci a samoocena stanów emocjonalnych | 463 |