POLECAMY
Redakcja:
Wydawca:
Format:
Autorzy artykułów zebranych w niniejszym tomie refleksję akademicką wokół szczegółowych zagadnień literatury XIX wieku i późniejszej starali się połączyć z praktyką szkolną. Poruszone zostały zagadnienia edukacyjne z poziomu szkoły podstawowej, gimnazjum i liceum. Wspólny mianownik tekstów stanowi próba udzielenia odpowiedzi na pytanie: w jaki sposób reaktywować (reanimować) odbiór klasyki w szkole?
Tom został podzielony na części. Po wstępie redaktorów naukowych znalazły się dwa artykuły traktujące zagadnienie odbioru literatury XIX wieku i późniejszej w szkole z perspektywy ogólnej. Kolejne dysertacje zostały uporządkowane w częściach: Interpretacja i dydaktyka, „Nowe czytanie” XIX wieku (Dziedzictwo romantyzmu i Dziedzictwo pozytywizmu) oraz Inspiracje metodyczne.
Książka jest skierowana do metodyków, dydaktyków, ale też historyków literatury, wszystkich tych, którzy są zainteresowani aplikacją do praktyki szkolnej nowych rozwiązań mających na celu przywrócenie literatury XIX wieku młodemu odbiorcy.
Rok wydania | 2014 |
---|---|
Liczba stron | 246 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Uniwersytet Śląski |
ISBN-13 | 978-83-8012-069-3 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Nowe przestrzenie działania w pracy...
do koszyka
Nowe aspekty sztuki wojennej XXI wieku
do koszyka
Nowe Ateny
do koszyka
Nowe Ateny. Wybór
do koszyka
Nowe baśnie z 1001 nocy
do koszyka
Spis treści
Wstęp (Ewa Jaskółowa, Karolina Jędrych) / | 7 |
Sławomir Jacek Żurek | |
Jak reanimować klasykę w szkole, czyli o medycynie i czytelnictwie / | 11 |
Izolda Bonarek | |
Kompetencje kulturowe młodych odbiorców literatury – wnioski z badań / | 23 |
Interpretacja i dydaktyka | |
Ewa Jaskółowa | |
Uwolnić interpretację / | 39 |
Anna Janus-Sitarz | |
Dydaktyka uniwersytecka wobec zmieniających się potrzeb polonistyki szkolnej / | 47 |
Ewa Nowak | |
Czytanie klasyki – „czytanie świata”. Antropocentryczna koncepcja kształcenia polonistycznego a zdobywanie wiedzy o rzeczywistości / | 57 |
Stanisław Bortnowski | |
Nie ma szans dla historii literatury w szkole XXI wieku! / | 67 |
„Nowe czytanie XIX wieku” | |
Dziedzictwo romantyzmu | |
Krzysztof Biedrzycki | |
Straszno i śmieszno. Balladyna Juliusza Słowackiego i jej lektura w szkole / | 79 |
Grażyna B. Tomaszewska | |
Kobiety – przedmioty – demony w Nie-Boskiej Komedii Zygmunta Krasińskiego / | 89 |
Marcin Lul | |
Literatura w szkole jako forma pamięci. Wokół sceny więziennej Dziadów części III Mickiewicza / | 109 |
Ewa Horwath | |
Gimnazjalista czyta Redutę Ordona. O utworach z kontekstem historycznym w kształceniu polonistycznym / | 135 |
Magdalena Marzec-Jóźwicka | |
„Ze słabością łamać uczmy się za młodu”, czyli jak rozmawiać z nastolatkiem o literaturze XIX wieku / | 145 |
Małgorzata Rygielska | |
Tekst poetycki jako źródło wiedzy o kulturze. Cyprian Kamil Norwid: reaktywacja / | 163 |
„Nowe czytanie XIX wieku” | |
Dziedzictwo pozytywizmu | |
Ryszard Koziołek | |
Sienkiewicz dla dorosłych / | 179 |
Iwona Gralewicz-Wolny | |
„Pokój ci, Janku!”? Nowela pozytywistyczna dla początkujących / | 191 |
Inspiracje metodyczne | |
Iwona Morawska | |
Nowe pomysły na znane lektury, czyli klasyka literacka jako wyzwanie dla twórczości metodycznej / | 203 |
Aleksander Nawarecki | |
Romantyzm dziś. Zapiski współautora podręcznika szkolnego / | 217 |
Krystyna Koziołek | |
Lektura jako obietnica. Zwrot teologiczny w badaniach literackich i jego konsekwencje dla nauczania literatury / | 231 |